Tupakoin ja olen raskaana. Kysyttävää?
Kommentit (55)
Oma äitini poltti odottaessaan ensimmäistä lastaan, no siskoni on täysin terve ja normaali. Sen sijaan äitini ei polttanut lainkaan mua odottaessaan,mulla ja siskolla siis 7v iköero ja äitini koko tämän ajan polttamatta. Niin siltikin, minä joka en tupakkaan ollut altistunut sairastuin 8 kuukauden ikäisenä hyvin vaikeaan astmaan,joka on mulla vieläkin aktiivisena. Ei se aina takaa että kun polttaa niin lapsi syntyisi sairaana,ainakaan omassa tapauksessani. Siskoni ei ole koskaan flunssaa kummempaa sairastanut,toisinkuin itse, on ollut kasvain,keuhkosyövön esivaihe, yms. Ja itse en ole koskaan polttanut. Joten eikö tästäkin voisi jotain päätellä? Toki tupakan aiheuttamat vaarat ovat tosi,mutta eiköhän yleistäminen ole jo liikaa.
Olen töissä vastasyntyneiden teholla ja edelleen sinne tulee vauvoja joilla on pahoja vierotusoireita raskauden aikaisesta tupakoinnista. Niin säälittäviä pikkuisia. Vituttaa joka kerta hoitaa tällaisen äidin vauvaa. Päästyään pahimman yli, vauva menee takaisin äidille imemään nikotiinimaitoa ja hengittelemään äidin niin terveellistä hengityslöyhkää!
Rinnastaisin lapsen pahoinpitelyyn ja terveyden vaarantamiseen ja laittaisin ankarat sanktiot jos olisi valtuuksia.
Hurjaa settiä. Itse pidän itseäni vahvasti tupakasta riippuvaisena. Olen polttanut ennen raskautumista ja imetyksen jälkeen, mutta en koskaan tässä välissä. Lapsia on kolme. Ihminen voi elää ilman tupakkaa. Lopettamiseen ei kuole vaikka sen tekisi seinään, kuten kahdesti on minulle käynyt (kolmannella kerralla osasin jo lopetella ennen plussaa). Olen lopettanut samana päivänä kun plussasin. Se mitä pään sisällä tapahtuu sen jälkeen (vieroitusoireet) täytyy aikuisen ihmisen pystyä kestämään lapsen vuoksi.
Nostan hattua ystävälleni joka lopetti tupakan ja alkot siinä vaiheessa, kun päättivät, että alkavat yrittämään vauvaa. Ei ole sen jälkeen polttanu ja 2 ihanaa lasta. En arvosta yhtään ystävääni joka tupakoi koko raskauden ajan ja jatkaa vaan. Itse en voisi ikinä tupakoida raskaana ja en kehtaisi lapsen nähdenkään polttaa, jos tupakoisin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 12:08"]
Äitini tupakoi kun odotti minua. Ei se ole vaan niin sanottu että tulee heti joku sairas lapsi. Olen ollut terve kuin pukki aina :)
[/quote]
Eli vaikka lapsi kokee hapenpuutetta ja selvästi kärsii äidin tupakoinnista kohdussa, niin se ei haittaa, jos tulee silti terve lapsi? Lasta saa pahoinpidellä kohdussa niin paljon kuin haluaa, mutta ei haittaa jos ei tule vaurioita?
Ei tietenkään ole mikään aplodien aihe että savuttelee maha pystyssä. Mutta onko se syy tuomita ihminen paskaksi äidiksi ja sitten toivotaan että toinen kuolee keuhkosyöpään? Mitä ihmettä aikuisten ihmisten päässä liikkuu? En voisi ees pahimmalle vihamiehelleni toivoa sellaista kohtaloa? Taitaa mammojen päässä fiirata :)
Ei kukaan myöskään varmasti oo ylpeä savuttelustaan. Mutta kuuluuko se loppujen lopuksi kenellekkään vastaan tulevalle? EI. Kaikkien pitäisi pystyä keskittymään omaan elämäänsä, ei muiden vahtaamiseen.
Äiti tupakoi kun odotti mua. Olen ottanut raskaudenaikaisesta tupakoinnista selvää ja itsestäni huomaan, kuinka se on minuun vaikuttanut. Ensinnäkin olin alle kolmekiloinen, kuitenkin täysiaikainen lapsi syntyessäni.. En pysty juurikaan keskittymään ja minulla on vaikeuksia muistamisessa. Tämä on ollut sikäli sääli, että opiskelu ja hyvät arvosanat olisivat kiinnostaneet, mutta en vain pysty keskittymään. Toisaalta vika voi olla geneettinen, toisaalta taas oire ja syy täsmäävät kohdallani.. En haluaisi syyllistää ketään, mutta haluan muistuttaa äitejä siitä, kuinka omalla tupakanhimollaan voikaan lapseen vaikuttaa.
Silloin kun mä huomasin olevani raskaana mun ei tehny enää edes mieli tupakkaa
Jos Sä poltat raskaana , niin Sä tapat ittees ja sun lasta sielä kohdussa. Jos tulee keskenmeno tai häiriöitä sille lapselle niin voit syyttää vain itseäsi! Monet tupakoivat äidit ovat saaneet keskenmenoja ja Se tarkoittaa että he ovat tappaneet omat lapset omaan kohtuunsa tupakalla!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 11:48"]La 6.10 <33
ANNATKO PERSETTÄ?
Ja kehtaat vielä ihan tietoisena tulla toitotteleen vaarallisesta tavastasi raskaana?!
Tupakoitsijat ovat idiootteja !!! Tappavat itsensä tupakalla vaikka tietävät vaarat tosi hyvin.!
Yksinkertaisesti raskaana oleva tupakoija on sairas ja usein narsisti.
Ei se pässinpäisyys aina johdu tupakasta vaan myös geeneistä ja kasvatuksesta. Tulee niitä pöpejä "parempien perheiden" lapsista myös :D