Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lihavaa perhepäivähoitajaa

Vierailija
28.07.2014 |

Olenko kamala ihminen, kun en suostu laittamaan lastani lihavalle perhepäivähoitajalle? Hänen lapsensa ovat myös melko pyöreitä. Minulle on ihan sama, onko ihminen lihava vai ei, mutta en halua että lapseni syö päivisin epäterveellisesti. Meillä kotona panostetaan ruuan laatuun ja haluan, että lapseni syö terveellisesti ja monipuolisesti. En myöskään halua, että lastani pakotetaan syömään ruoka loppuun, mitä kotona häneltä ei vaadita. Haluaisin ehdottomasti lapseni perhepäivähoitajalle mielummin kuin päiväkotiin, kun on vielä niin pieni. Miten olette löytäneet hyvän perhepäivähoitajan? Tunnen kolme ja kaikki ovat lihavia. :(

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sulla nyt tuskin kelpaa mikään hoitovaihtoehto, koska sua niin ahdistaa laittaa noin pieni lapsi hoitoon. Se on osa prosessia, jossa pitää vaan hyväksyä se, että ei voi samalla lailla suojella ja hoivata lasta kuin mitä kotihoidossa. Mutta siitä selvitään, lapset sopeutuvat. Huomaat pian että yhtään mitään kamalaa ei tapahdu vaikka lapsi söisikin joskus esmes pannukakkua tai suklaavanukasta, tai näkisi erilaisia ihimisiä tai tappelisi toisten lasten kanssa tai oppisikin asiat eri tavoin kuin sinä haluaisit hänen oppivan.

Sua vois auttaa, jos osaisit jäsentää ahdistustasi paremmin, etkä henkilöisi sitä ihmiseen jolle sun on pakko antaa valtaa ja vastuuta lapsestasi, vaikka et haluaisi. Et sinä ole ensimmäinen varautunut ja epäluuloinen äiti jonka se hoitaja tapaa.

Vierailija
22/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tekopyhää arvostella hoitajia kun itse on valmis laittamaan pienen lapsen hoitoon.

Jos niin monipuolista ja terveellistä ruokaa tarjoat lapselle, niin kaiketi myös pumppaat rintamaitoa hoitopaikalle mukaan? Sehän on hyväksi lapselle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kieltämättä tuo että lapsetkin on lihavia on vähän huolestuttavaa... Se että se hoitaja itse on lihava ei välttämättä, jos sairaalloisesta, liikkumista haittaavasta lihavuudesta ei ole kyse sentään. Esim. oma äitini oli aikoinaan pph, ja sellailnen noin 80 kg vähän pullukka se aina oli. Silti meillä oli tosi terveelliset ja hyvät ruoat, ja varsinkin lasten, sekä omien että hoitolasten, kanssa ruokavalio oli tosi tarkka. Esim. en ole saanut mitään missä on lisättyä sokeria ennen kouluikää, kun olin vain kotona hoidossa. Oman ruokavalionsa kanssa äiti sitten ei ollutkaan niin tarkka ja söi paljon esim. kahvin kanssa leivonnaisia."

Vähän vanhempien naisten lievä ylipaino ei aina johdu huonosta ruokavaliosta, vaan ylipaino on ehkä kertynyt pikku hiljaa vuosien saatossa esim. 500g/vuodessa niin parissa kymmenessä vuodessa se on ylipainoa jo 10 kg, ihan vain huomaamatta ja kilo vuodessa se on jo parikymmentäkiloa. Eikä sillä ole mitään tekemistä jaksamisen ja hyvinvoinnin kanssa.

Vierailija
24/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo. Olen lihava ja ent pph. Se, että syön iltaisin herkkuja tynnesyöppönä. Ei vaikuta kyllä omienkaan lasten syömisiin mitenkään. Ihan normaaleja lapsia on.

Sairas vaatimus- hoitajan ulkonäkö. Hoida pentusi itse. En todellakaan haluaisi tuollaista kitisijä perhettä edes kotiini.

Se, että lapsetkin on lihavia kertoo kyllä kokoperheen ruokailutottumuksista. Siitä olen vannonut, ettei omat tule ikinä olemaan niin paljon, kun se on minusta kiinni! On tää semmonen taakka henkisestikkin!

Vierailija
25/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa ajoittaiset pannukakut tai muut. Kyllä terveelliseen ruokavalioon toki ajoittain herkkuttelukin kuuluu, mutta koska pphn koko perhe on ylipainoisia, niin en usko, että ajoittainen herkuttelu on sen takana. Olet kyllä oikeassa, että lapsen hoitoon laittaminen ahdistaa, vaikka onkin todella reipas ja sosiaalinen lapsi. On kuitenkin niin pieni vielä. Onneksi on toki mahdollisuus, että katselen nyt syksyn mittaan miltä näyttää. Onneksi omaan opintosuunnitelmaan voi vaikuttaa paljon. 

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:21"]

Ap, sulla nyt tuskin kelpaa mikään hoitovaihtoehto, koska sua niin ahdistaa laittaa noin pieni lapsi hoitoon. Se on osa prosessia, jossa pitää vaan hyväksyä se, että ei voi samalla lailla suojella ja hoivata lasta kuin mitä kotihoidossa. Mutta siitä selvitään, lapset sopeutuvat. Huomaat pian että yhtään mitään kamalaa ei tapahdu vaikka lapsi söisikin joskus esmes pannukakkua tai suklaavanukasta, tai näkisi erilaisia ihimisiä tai tappelisi toisten lasten kanssa tai oppisikin asiat eri tavoin kuin sinä haluaisit hänen oppivan.

Sua vois auttaa, jos osaisit jäsentää ahdistustasi paremmin, etkä henkilöisi sitä ihmiseen jolle sun on pakko antaa valtaa ja vastuuta lapsestasi, vaikka et haluaisi. Et sinä ole ensimmäinen varautunut ja epäluuloinen äiti jonka se hoitaja tapaa.

[/quote]

Vierailija
26/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitaja tekee joka päivälle ruuat samasta listasta mitä koulussa on. Itse olen pph ja käytän koulun listaa. Lapset eivät saa ylimääräisiä. Ruokaa syödään ruoka-aikana ja sitä mitä on tarjolla.

Vierailija
27/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsesi kuitenkin joutuu lihavalle perhepäivähoitajalle, niin vastapainoksi tarjoat lapselle kotona superterveellistä ruokaa. Viet lapsen hoitoon vasta aamupalan jälkeen, joten hän joutuu syömään hoidossa vain päiväruuan ja välipalan. Voithan pyytää hoitajalta, että jos ruokana on vaikka nakkikeittoa, hän jättää nakit kokonaan pois lapsesi lautaselta.

Vierailija
28/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:49"]

Itsekin olen samaa mieltä. Varhaiskasvattajana (vaikka päiväkodissa olenkin töissä) tiedän myös, että etenkin alle 3-vuotiaiden kanssa työskentely on hyvin fyysistä. Lapsia tulee kannettua, lattialla istuskelua, kyykistelyä, nostelua yms on paljon. Pukemisessakin täytyy taipua itse jonkin verran, kun puettava lapsi on pieni ja siis matalalla. Usein näkee, että ylipainoisen on hieman vaikea pukea omia kenkiäänkin, kun täytyy kumartua. Myös metsäretket, pulkkamäet yms ulkoilut vaativat taipuisuutta ja jonkin verran fyysistä kuntoa. Itselleni tulee väkisinkin mieleen, kuinka aktiivisesti ylipainoinen jaksaa kunnolla ulkoilla lasten kanssa. Siis niin, ettei ainoastaan itse seiso hiekkalaatikon reunalla, vaan tarpoo hangessa pulkkamäkeä ylös pari yksivuotiasta kainalossa jne.

[/quote]

Ihan ohis, mutta olen viimeiset 5 vuotta asunu päiväkodin pihaa vastapäätä, ja ihan sellainen pointti, etten ole IKINÄ nähnyt työntekijöiden liikkuvan niiden lasten kanssa yhtään enempää kuin on pakko. Pienimmät töröttävät rattaissa ja maassa, ja työntekijät seisovat ringissä juttelemassa omia asioitaan. 

[/quote]

Täsmälleen sama havainto. Mutta käyhän sekin ilmeisesti fysiikan päälle. ;-D Tätä ketjua lukiessa ei voi muuta sanoa kuin, että hälyyttävän lapsellista porkukkaa siellä varhaiskasvatuksessa. No ehkä seura tekee kaltaisekseen.

Ilmeisesti näiden tanttojen mielestä lihavaa lasta saa muut kiusata? Ei ole ap:n ajattelusta kovin pitkä matka siihen.

Vierailija
29/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:51"]Vaikka perhepäivähoitajia valvotaankin, niin arki voi valitettavasti hoidossa olla hyvinkin vaihtelevanlaista. Ei kukaan oikeasti katso perään, millä tyylillä pph puhuu lapsille, mitä ulkoiluhetkillä tehdään, onko lautanen pakko syödä tyhjäksi itku kun kanssa jne.

[/quote]

Mulla on tosi huonoja kokemuksia pphoidosta kun olin lapsi. Toinen pakotti juomaan kahvia tyttärensä seurana.(En vieläkään juo kahvia vaikka olen 34.) Ja toinen ei antanut mulle päivän aikana kuin 1 lasillisen vettä kun kävin kuulemma liikaa vessassa ja vettä kului vessan vetämiseen. En saanut enempää vaikka oli jano. Itse en IKINÄ laita lapsia pphoitoon jos niitä saan. Tarhassa on sentään useampi aikuinen kontrolloimassa toisiaan.

Vierailija
30/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valitettavasti en palaa työelämään vaan aloitan opiskelut, joten rahaa hoitajan palkkaamiseen ei ole. Todennäköisesti kuitenkin pystyn opiskelemaan paljon kotoa käsin ja sitten täytyy ehkä tehdä vaan vähemmän opintoja tänä vuonna, mikäli tämä hoitopaikka ei järjesty. Kohta varmaan tulee kyselyä, että miksi minun täytyy palata jo opiskelemaan. Miehellä on sen verran epävarma työpaikka alalla, jolta ei tule uusia töitä helpolla löytymään, joten on tärkeää, että saan opinnot tehtyä, jotta miehen todennäköisesti menettäessä työpaikkansa siirryn perheen elättäjäksi. -ap"

Joo, ne ovat niitä elämän realiteettäjä. Kaikkea ei voi saada, vaikka kuinka haluaisi. Jos ei ole rahaa palkata omaa hoitajaa kotiin, on valittava niistä vaihtoehdoista mitä on tarjoalla. Jo nyt kunnallinen päivähoito on kallista maksettaavaa muille veronmaksajille ja ei liene moraallisesti oikein, vaatia erityisruokavaliota tai hoitoa, jos siihen ei ole lääketiett. tai muita perusteita. Ja mikä on terveellinen ruoka? Lapsi syö kodin ulkopuolisessa hoidossa vain lounaan ja välipalat, muu ruokavalio on vanhempien päätettävissä. Ja luulen, että moni pph suostuisi, jos tuot hoitopaikkaan lapselle omat ruuat ja välipalat.

Vierailija
31/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:21"]

Ongelmana on se, etten osaa arvioida millaista opiskelu on. En tiedä tarvitaanko hoitoa päiväksi viikossa vaiko viideksi päiväksi. Vuoden loppuun asti pärjäämme onneksi sukulaisten avullakin,jos ei hoitopaikkaa löydy. Kyseessä ovat yliopisto-opinnot, joten jos lapsen hoito ei järjesty, niin suoritan sitten niitä kursseja, joita pystyy käydä etänä. Mutta olet oikeassa, pitäisi selvitellä aktiivisemmin. -ap

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:13"]

Siis onko näin että lapsi menee hoitoon kolmen kuukauden päästä, etkä ole vielä selvittänyt edes, millaisia hoitovaihtoehtoja on tarjolla ?! Oletko ymmärtänyt, kuinka kauan voi kestää että saat päätöksen hoitopaikasta? Mitä myöhempään jätät hakemisen ja asioiden selvittämisen, sitä heikommin voit vaikuttaa siihen että mihin lapsesi pääsee, koska silloin vain annetaan se hoitopaikka joka on mahdollista antaa. 

[/quote]

[/quote]

Joo, selvittele ihmeessä tarkemmin jo nyt. Se auttaisi tuohon ahdistukseenkin. Itse jouduin viime syksynä hakemaan nopeasti hoitopaikkaa lapsille (2 kk ennen hoidon aloitusta) enkä saanut lapsia edes samaan paikkaan hoitoon, vaikka kyseessä oli pieni kaupunki. Ne paikat voi oikeasti olla ihan kiven takana. Jos nyt lähdet aktiivisesti hakemaan hoitopaikkaa, sulla on vielä mahdollisuus kertoa miltä alueelta haluaisit hoitopaikan ja miettiä miten kulkisit sinne helpoimmin jne.  Lapselle on kurjaa vaihtaa hoitopaikkaa, jos ensin saattekin paikan jostain tosi kaukaa ja saatte sitten siirron myöhemmin lähemmäs. 

Eikä kannata niin hirveästi huolestua, olet sentään opiskelija ja saat pitää lasta vielä paljon kotona sekä aloittaa sen hoidon pehmeästi lapsen kanssa. Kaikki menee varmasti hyvin.

Vierailija
32/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vanhemmat valitse pph, jos et itse palkkaamassi lastenhoitajaa kotiisi, omilla varoillasi, sillä lapsen kunnallinen perhepäiväoikeus (veromaksajat maksavat) tarkoittaa, että viranomaiset päättävät ja tarjoavat vapaana olevia paikkoja, joka yleensä on lähinnä kotoa. Onko pph lihava tai ei, sillä ei ole mitään merkitystä, eikä ruokavaliolla, ellei siihen ole lääketiett. syitä. Normaali kotiruoka riittää.

Monissa kunnissa vapaana olevat paikat ovat kiven alla ja niitä haetaan 1/2 - jopa 1 vuodesta etukäteen, kunnat tarjoavat pari kolme vaihtoehtoa, riippuen vapaista paikoista, jos  ne eivät täytä vanhempien asettamia kriteereitä, päivähoito-oikeus menetetään ja yhteiskunta on hoitanut velvoitteensa.

Vierailija
33/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoitan. Kotona syötiin terveellisesti ja monipuolisesti. Mummi hoiti minua ja hänen käsityksensä mukaan pöydässä oli ruskeaa kastiketta perunoiden lisäksi ja jälkiruokana aina pullaa tai kakkua. Ikävä kyllä opin pitämään herkuista mummin luona.

Tutun perheen kiltti ja hyväntahtoinen nainen tarjosi aina lapsilleen ja hoitolapsilleen välipalaksi makeita keksejä. Hoidossa oleva pieni poika pyysi äitinsä neuvosta saada voileivän, koska hän ei pitänyt makeasta. Keksit eivät todellakaan ole hyviä välipaloja päivästä toiseen.

Lasten tulee oppia hyvät ruokailutavat kotona ja hoitopaikassa.

Vierailija
34/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Allekirjoitan. Kotona syötiin terveellisesti ja monipuolisesti. Mummi hoiti minua ja hänen käsityksensä mukaan pöydässä oli ruskeaa kastiketta perunoiden lisäksi ja jälkiruokana aina pullaa tai kakkua. Ikävä kyllä opin pitämään herkuista mummin luona.

Tutun perheen kiltti ja hyväntahtoinen nainen tarjosi aina lapsilleen ja hoitolapsilleen välipalaksi makeita keksejä. Hoidossa oleva pieni poika pyysi äitinsä neuvosta saada voileivän, koska hän ei pitänyt makeasta. Keksit eivät todellakaan ole hyviä välipaloja päivästä toiseen.

Lasten tulee oppia hyvät ruokailutavat kotona ja hoitopaikassa."

Ehkä ne elämän realiteetit ratkaisevat eli raha. Käsittääkseni pp-hoitoon tarkoitetut ruokarahat ovat todella vähäiset ja tuskin niillä mitään erikoisvaliota tehdään. Ja harvat pph laittavat omasta tai miehensä rahapussista ylimääräistä rahaa ruokaan. Sama juttu kouluissa ja usein tuon aterian on synnyttävä 1-2 eurolla ja sillä rahalla tuskin ostellaan keksiä tai muuta herkkua.

Vierailija
35/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok, että olet huolissasi lapsestasi laittaessasi häntä hoitoon. Se on peräti normaalia. Varmasti itsekin selvittäisin juurta jaksain, mikä paikka olisi paras ja höristäisin korviani, jos ongelmia olisi. 
Ja vaikka mitään ongelmia ei olisikaan, olisin silti varmasti aluksi hätääntynyt, että pärjääkö tämä minun pienokaiseni. 

Mutta nyt se rehellinen, hämmästynyt kysymys: onko todellakin suurin huolesi se, että tämä hoitaja on ylipainoinen? Miksi oletat, että tämä ylipainoinen hoitaja ei hoitaisi työtään kunnolla? Tämä on hyvin loukkaava oletus, ja valitettavasti havaittu myös muilla aloilla. Ylipainoisen työntekijän oletetaan hoitavan työnsä huonommin, koska hänellä on automaattisesti huono kunto ja huono ruokavalio... ja ikävimmillään hän on myös epäedustava, liian epäsiisti edustamaansa firmaan. Minusta ei ole ajatuslähtökohtana ok, että ylipainoinen työntekijä jätetään valitsematta siksi, että hän on ylipainoinen. Sitä ei saa maalattua mihinkään terveydelliseen huoleen, vaan lähinnä moukkamaisuuteen.

Näet sielusi silmin, että tämä ylipainoinen hoitaja syöttää lapsesi pullaksi ja opettaa hänet huonoille ruokatavoille. Niinhän hän tekee lapsilleenkin.
Tiedätkö: se sama ylipainoinen voi tehdä ihan terveellistä ruokaa, annostella ne pikkulapsille ihan asiaankuuluvasti ja ulkoiluttaa heitä. Hän voi olla kaikin puolin etevä työssään, vaikka se ei välttämättä päällepäin näy. Ja vielä lisänä: se miten se paino on kertynyt hänelle ja hänen lapsilleen, on heidän perheensä sisäinen asia. Pitää myös ottaa huomioon, että hänen omat lapsensa ovat hänellä paljon pidemmän aikaa kuin sinun lapsesi. 
Vrt. epäiletkö lääkäriin mennessäsi, että ylipainoinen lääkäri kirjoittaa sinulle väärän reseptin? Hänhän on ylipainoinen, ja lapsensa alati sairaina. Voitko luottaa hänen hoitoonsa?

Vielä viimeiseksi: ymmärrän huolen, mutta toisaalta olen niin perin juurin kyllästynyt ajatukseen, että ylipainoinen ei voi olla hyvä oikein missään, koska on ylipainoinen. Ylipainoinen voi olla tasan yhtä hyvä työssään kuin kuka tahansa muukin. Kaikki eivät ole, mutta eihän hoikastakaan ensimmäisenä epäillä, että hän on varmaan laiska ja saamaton. Vain siksi, että hän on laiha.

Vierailija
36/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko otsikko olla että "En halua epäterveellistä ruokaa lapsilleni pehepäivähoidossa"

Vierailija
37/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielestäni ei ole kohtuutonta vaatia, että hoidossa on terveellistä ruokaa. Sen pitäisi olla itsestään selvyys.

-ap"

Siinä tapauksessa sinun pitäisi osoittaa viestisi poliittisille päättäjille, jotka päättävät päivähoidon ja koulujen ruokamäärärahoista, ei yksitäisellä pph:lle tai päiväkodille. Tuskin pph maksaisi lapsesi ruuan omasta pussistaan.

Esim. Ylen mukaan esim. kouluateriaan käytetty määräraha on keskim. vain 0,60-1.00 euroa/ateria ja päiväkodissa lapsen ruokailukuluihin on varattu keskim. vain 600-1000 e/vuosi eli 50 - 80 euroa kuukaudessa, jolla pitäisi kattaa aamupala, lounas ja muut välipalat. Siinä saa olla aikamoinen taikuri, jos huomioi kaikkien vanhempien toiveet ja tottumukset.

Vierailija
38/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se hyvä, että voit valita. Älä laita lastasi sinne sitten. Helpompaa se on hoitajallekin, kun vanhempi ei ole epäluuloinen hoitajaa kohtaan.

Vierailija
39/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hoidon tarve on 2-3 pv/viikko, niin lapsesi ei mene siellä pilalle, vaikka elämäntavat epäterveitä olisikin. Noin pienelle perusturva on tärkeämpää. Jos kotona ruoka on normaalia ja suhtautuminen ruokaan normaalia ja liikuntaa on arkena paljon, niin älä stressaa. Jos lapsi hoidossa 5 pv/viikko ja 10 h/ päivä, niin silloin olisi tärkeämpää, että ruoka ja ulkoilu ovat päivähoitopaikassa kunnossa

Vierailija
40/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte, että lapsenne saa terveellistä ruokaa pphssa, pitää siitä erikseen maksaa (yksityiselle hoitajalle) . Suosituskorvauksethan on 0,69 euroa aamupalasta ja 1,63 euroa lounaasta (vai ovatko nuosseet vuodesta 2012, mutta matalia joka tapauksessa). Moni tekee toki vähän tuon yli, mutta meillä ei noilla hinnoilla tehdä kotona hyvää, monipuolista, ravitsevaa ruokaa. Kyllä se menee helposti halvin jauheliha-vehnäjauholinjalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän