Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En halua lihavaa perhepäivähoitajaa

Vierailija
28.07.2014 |

Olenko kamala ihminen, kun en suostu laittamaan lastani lihavalle perhepäivähoitajalle? Hänen lapsensa ovat myös melko pyöreitä. Minulle on ihan sama, onko ihminen lihava vai ei, mutta en halua että lapseni syö päivisin epäterveellisesti. Meillä kotona panostetaan ruuan laatuun ja haluan, että lapseni syö terveellisesti ja monipuolisesti. En myöskään halua, että lastani pakotetaan syömään ruoka loppuun, mitä kotona häneltä ei vaadita. Haluaisin ehdottomasti lapseni perhepäivähoitajalle mielummin kuin päiväkotiin, kun on vielä niin pieni. Miten olette löytäneet hyvän perhepäivähoitajan? Tunnen kolme ja kaikki ovat lihavia. :(

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka perhepäivähoitajia valvotaankin, niin arki voi valitettavasti hoidossa olla hyvinkin vaihtelevanlaista. Ei kukaan oikeasti katso perään, millä tyylillä pph puhuu lapsille, mitä ulkoiluhetkillä tehdään, onko lautanen pakko syödä tyhjäksi itku kun kanssa jne.

Vierailija
2/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:49"]

Itsekin olen samaa mieltä. Varhaiskasvattajana (vaikka päiväkodissa olenkin töissä) tiedän myös, että etenkin alle 3-vuotiaiden kanssa työskentely on hyvin fyysistä. Lapsia tulee kannettua, lattialla istuskelua, kyykistelyä, nostelua yms on paljon. Pukemisessakin täytyy taipua itse jonkin verran, kun puettava lapsi on pieni ja siis matalalla. Usein näkee, että ylipainoisen on hieman vaikea pukea omia kenkiäänkin, kun täytyy kumartua. Myös metsäretket, pulkkamäet yms ulkoilut vaativat taipuisuutta ja jonkin verran fyysistä kuntoa. Itselleni tulee väkisinkin mieleen, kuinka aktiivisesti ylipainoinen jaksaa kunnolla ulkoilla lasten kanssa. Siis niin, ettei ainoastaan itse seiso hiekkalaatikon reunalla, vaan tarpoo hangessa pulkkamäkeä ylös pari yksivuotiasta kainalossa jne.

[/quote]

Ihan ohis, mutta olen viimeiset 5 vuotta asunu päiväkodin pihaa vastapäätä, ja ihan sellainen pointti, etten ole IKINÄ nähnyt työntekijöiden liikkuvan niiden lasten kanssa yhtään enempää kuin on pakko. Pienimmät töröttävät rattaissa ja maassa, ja työntekijät seisovat ringissä juttelemassa omia asioitaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:45"]Sinä tiedät aivan yhtä hyvin kuin minäkin, että perhepäivähoitajia valvotaan

[/quote]

Mulla on tästä taas aivan eri käsitys kuin sulla

Vierailija
4/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule, rakas 4. Uskon, että Suomessa on paljon sellaisiakin hoitajia, jotka eivät tupakoi ja tekevät terveellistä ruokaa. En usko, että lihava ihminen (jonka lapsetkin ovat pyöreitä) tekee terveellistä ruokaa hoitolapsillekaan. Mitenköhän tätä perhepäivähoitajien laittamaa ruuan laatua valvotaan? Olisin kiinnostunut tietämään. Muistan omasta lapsuudestani, että kun olin itse perhepäivähoidossa, niin joka päivä oli ruokana makaroonia. En halua samaa lapselleni. Mielestäni ei ole kohtuutonta vaatia, että hoidossa on terveellistä ruokaa. Sen pitäisi olla itsestään selvyys.

-ap

Vierailija
5/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oliswi laittanut edes laihalle pphoitajalle. Laitoin lapseni päiväkotiin kun oli jo reippaasti yli 3,5. 

Vierailija
6/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:51"]

Vaikka perhepäivähoitajia valvotaankin, niin arki voi valitettavasti hoidossa olla hyvinkin vaihtelevanlaista. Ei kukaan oikeasti katso perään, millä tyylillä pph puhuu lapsille, mitä ulkoiluhetkillä tehdään, onko lautanen pakko syödä tyhjäksi itku kun kanssa jne.

[/quote]  en tunne pphoitajia mutta en olisi laittanut vaan päiväkotiin. 

Vierailija
7/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa opiskelut syyskuussa ja lapsi on silloin kymmenkuinen. Isä jää kuukaudeksi isyysvapaalle, mutta sen jälkeen nyt on vähän avoinna tilanne. Olen ymmärtänyt, ettei päiväkoteihin oteta alle vuoden ikäisiä? Ja joka tapauksessa tarkoituksena olisi, että tekisin mahdollisimman paljon opintoja etänä ja hoitoa tarvittaisiin ehkä 2-3 päivää viikossa. Tuttavani on pph, mutta kun tämä ylipainoasia nyt vaivaa minua. :(

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:50"]

Jos perhepäivähoitajan omatkin lapset ovat lihavia, niin kertoohan se karua kieltään siitä, mitä ja miten siellä syödään. Vaikka varsinaiset ateriat olisikin suositusten mukaisia, niin tuskin pph:n omat lapset iltaisin kaksin käsin herkkuja mättävät ja niistä lihovat. Turhaa naposteltavaa on todennäköisesti myös päivällä ja varsinkaan pientä lasta on aivan tarpeetonta edes totuttaa sellaiseen. Oletko aivan varma, että päiväkoti olisi huono vaihtoehto?

t. LTO

[/quote]

Vierailija
8/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieltämättä tuo että lapsetkin on lihavia on vähän huolestuttavaa... Se että se hoitaja itse on lihava ei välttämättä, jos sairaalloisesta, liikkumista haittaavasta lihavuudesta ei ole kyse sentään. Esim. oma äitini oli aikoinaan pph, ja sellailnen noin 80 kg vähän pullukka se aina oli. Silti meillä oli tosi terveelliset ja hyvät ruoat, ja varsinkin lasten, sekä omien että hoitolasten, kanssa ruokavalio oli tosi tarkka. Esim. en ole saanut mitään missä on lisättyä sokeria ennen kouluikää, kun olin vain kotona hoidossa. Oman ruokavalionsa kanssa äiti sitten ei ollutkaan niin tarkka ja söi paljon esim. kahvin kanssa leivonnaisia.

Vierailija
9/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin aikanaan lihavalla tai pikemminkin pyylevällä vanhalla rouvalla hoidossa. Aivan mielettömän hyvä hoitaja, teki tavallista kotiruokaa ja kunto oli huippu. Tuohan kiisi hiihtäen "kylille" 10 km/suunta, pyöräili pitkiä matkoja jne. Ei tosiaan mikään laiska vaan 10 lapsen äiti ja fyysinen kestokyky huippu, vaikka kiloja olikin liikaa.

Vierailija
10/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 oli siis ap.

Vierailija
11/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:38"]

Olenko kamala ihminen, kun en suostu laittamaan lastani lihavalle perhepäivähoitajalle? Hänen lapsensa ovat myös melko pyöreitä. Minulle on ihan sama, onko ihminen lihava vai ei, mutta en halua että lapseni syö päivisin epäterveellisesti. Meillä kotona panostetaan ruuan laatuun ja haluan, että lapseni syö terveellisesti ja monipuolisesti. En myöskään halua, että lastani pakotetaan syömään ruoka loppuun, mitä kotona häneltä ei vaadita. Haluaisin ehdottomasti lapseni perhepäivähoitajalle mielummin kuin päiväkotiin, kun on vielä niin pieni. Miten olette löytäneet hyvän perhepäivähoitajan? Tunnen kolme ja kaikki ovat lihavia. :(

[/quote]

En halua lapsiasi hoitoon, vaikka olenkin normaalipainoinen, jopa hoikka pph. Asenteesi muita ihmisiä kohtaan on kuvottava, joten toivon etteivät lapsesi peri sitä sinulta. Hyvää kesää!

Vierailija
12/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et halua lastasi päiväkotiin, niin miksi et palkkaa lastenhoitajaa kotiin, jolloin voit vaikuttaa  henkilö valintoihin ja mitä ruokaa lapsesi syö, kun itse laadit ruokalistat ja ostat ruokatarvikkeet. Ja hoitopaikkana lapsen oma koti on paras mahdollinen, toisin kuin isot ryhmät ja vieraat ympäristöt, joka on lapsen kannalta paljon tärkeämpi, mitä hän lounaaksi ja välipalaksi syö.

Näin tehdään edelleen monessa muussa maassa ja näin oli ennen myös Suomessa, kun lapsilla ei ollut kunnallista päivähoito-oikeutta lapsella.

Vierailija
13/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoa, palkkaa kotiin ihan sellainen hoitaja kuin haluat. Kun palkka on tarpeeksi korkea, hakijoita on varmasti paljon.

Vierailija
14/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:38"]

[/quote]

En halua lapsiasi hoitoon, vaikka olenkin normaalipainoinen, jopa hoikka pph. Asenteesi muita ihmisiä kohtaan on kuvottava, joten toivon etteivät lapsesi peri sitä sinulta. Hyvää kesää!

[/quote]

Minulla ei ole itse ihmistä vastaan edelleenkään mitään. Haluaisin vaan antaa lapselleni mahdollisuuden terveelliseen ruokaan ja elämäntapoihin.  -ap

Vierailija
15/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:52"]

No kuule, rakas 4. Uskon, että Suomessa on paljon sellaisiakin hoitajia, jotka eivät tupakoi ja tekevät terveellistä ruokaa. En usko, että lihava ihminen (jonka lapsetkin ovat pyöreitä) tekee terveellistä ruokaa hoitolapsillekaan. Mitenköhän tätä perhepäivähoitajien laittamaa ruuan laatua valvotaan? Olisin kiinnostunut tietämään. Muistan omasta lapsuudestani, että kun olin itse perhepäivähoidossa, niin joka päivä oli ruokana makaroonia. En halua samaa lapselleni. Mielestäni ei ole kohtuutonta vaatia, että hoidossa on terveellistä ruokaa. Sen pitäisi olla itsestään selvyys.

-ap

[/quote]

Mua kiinnostaa, mikä on käsityksesi terveellisestä ruoasta.

Vierailija
16/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisitko lapsesi sitten mielummin sellaiselle pph joka ei osaa huolehtia edes omista koiristaan?

Minä en! Sattuu nyt olemaan pihapiirissä tälläinen tapaus ja säälin niitä hoitolapsia!

Mites on saako pph tupakoida kun päiväkodinkin henkilökunta joutuu menemään tupakalle satojen metrien päähän...

Vierailija
17/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko näin että lapsi menee hoitoon kolmen kuukauden päästä, etkä ole vielä selvittänyt edes, millaisia hoitovaihtoehtoja on tarjolla ?! Oletko ymmärtänyt, kuinka kauan voi kestää että saat päätöksen hoitopaikasta? Mitä myöhempään jätät hakemisen ja asioiden selvittämisen, sitä heikommin voit vaikuttaa siihen että mihin lapsesi pääsee, koska silloin vain annetaan se hoitopaikka joka on mahdollista antaa. 

Vierailija
18/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti en palaa työelämään vaan aloitan opiskelut, joten rahaa hoitajan palkkaamiseen ei ole. Todennäköisesti kuitenkin pystyn opiskelemaan paljon kotoa käsin ja sitten täytyy ehkä tehdä vaan vähemmän opintoja tänä vuonna, mikäli tämä hoitopaikka ei järjesty. Kohta varmaan tulee kyselyä, että miksi minun täytyy palata jo opiskelemaan. Miehellä on sen verran epävarma työpaikka alalla, jolta ei tule uusia töitä helpolla löytymään, joten on tärkeää, että saan opinnot tehtyä, jotta miehen todennäköisesti menettäessä työpaikkansa siirryn perheen elättäjäksi. -ap 

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:08"]

Jos et halua lastasi päiväkotiin, niin miksi et palkkaa lastenhoitajaa kotiin, jolloin voit vaikuttaa  henkilö valintoihin ja mitä ruokaa lapsesi syö, kun itse laadit ruokalistat ja ostat ruokatarvikkeet. Ja hoitopaikkana lapsen oma koti on paras mahdollinen, toisin kuin isot ryhmät ja vieraat ympäristöt, joka on lapsen kannalta paljon tärkeämpi, mitä hän lounaaksi ja välipalaksi syö.

Näin tehdään edelleen monessa muussa maassa ja näin oli ennen myös Suomessa, kun lapsilla ei ollut kunnallista päivähoito-oikeutta lapsella.

[/quote]

Vierailija
19/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:52"]

-ap

[/quote]

Olen pph ja  ruuan laatua tai mitään muitakaan toimintamalleja ei valvota, miten se olisi edes käytännössä mahdollista?

Kyseinen ammatinala perustuu luottamukseen, kuten myös monilla muilla aloilla on vain luotettava toisen ammattitaitoon.

Itse teen laadukasta ja terveellistä ruokaa, ja ylitän budjettini. En koskaan tuputa ruokaa, syövät sen verran kuin itse haluavat, lauletaan ja jutellaan ruokapöydässä, tunnelma on leppoisa.

Lasten annan usein leikkiä vapaasti ja itse istun tuolilla ja seurailen heidän touhujaan, talvisin kiipeän mäkeä ja lasken, mutta yleensä kannustan lapsia itsekkin kipuamaan mäelle sen sijaan että kantaisin.

Meillä on harvoin ohjattua toimintaa ja lapsilla on kivaa.

Vierailija
20/54 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on se, etten osaa arvioida millaista opiskelu on. En tiedä tarvitaanko hoitoa päiväksi viikossa vaiko viideksi päiväksi. Vuoden loppuun asti pärjäämme onneksi sukulaisten avullakin,jos ei hoitopaikkaa löydy. Kyseessä ovat yliopisto-opinnot, joten jos lapsen hoito ei järjesty, niin suoritan sitten niitä kursseja, joita pystyy käydä etänä. Mutta olet oikeassa, pitäisi selvitellä aktiivisemmin. -ap

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:13"]

Siis onko näin että lapsi menee hoitoon kolmen kuukauden päästä, etkä ole vielä selvittänyt edes, millaisia hoitovaihtoehtoja on tarjolla ?! Oletko ymmärtänyt, kuinka kauan voi kestää että saat päätöksen hoitopaikasta? Mitä myöhempään jätät hakemisen ja asioiden selvittämisen, sitä heikommin voit vaikuttaa siihen että mihin lapsesi pääsee, koska silloin vain annetaan se hoitopaikka joka on mahdollista antaa. 

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi