Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko yleistä muuallakin? Tytöt ja uimahypyt.

Vierailija
28.07.2014 |

Olimme maauimalassa Porissa ja hyppytorneissa oli miltei pelkkiä poikia, omat esiteinitytöt hyppivät vitosesta ja kolmosesta poikien joukossa. Eikö tyttöjä kasvateta uskaltamaan ja rikkomaan rajojaan?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kyllä se meidänkin tyttö siellä hyppii. Voi olla että pojat on hurjimpina yleisesti ja uskaltaa enempi korkeelta hypätä.. En usko ton olevan mikään kasvatuskysymys. Ehkä ominaisempaa pojille roiskia menemään.

Tytöt enempi taiteilee hyppyjä ja uimahypyt kyllä suositumpi harrastuksena tytöillä kuin pojilla.

Vierailija
22/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miellä kasvatetaan persoonallisuutta ja tempperamenttiä peilaten ja tukien, ei sukupuolisidonnaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, hyppääminen ei tee teineistäni parempia ihmisiä mutta se on yksi taito enemmän ja hyvää liikuntaa.

Vierailija
24/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:24"]No, kyllä se meidänkin tyttö siellä hyppii. Voi olla että pojat on hurjimpina yleisesti ja uskaltaa enempi korkeelta hypätä.. En usko ton olevan mikään kasvatuskysymys. Ehkä ominaisempaa pojille roiskia menemään.

Tytöt enempi taiteilee hyppyjä ja uimahypyt kyllä suositumpi harrastuksena tytöillä kuin pojilla.

[/quote]

Mutta onko poikien hurjuus ja ominaisuus roiskia sisäsyntyistä, vai tukeeko sosiaalinen ympäristö sitä?

Itse pitäisin asiaa yksilökohtaisena, mutta arempia (niin tyttöjä kuin poikiakin) olisi hyvä rohkaista rikkomaan rajojaan ja voittamaan pelkojaan.

T. En uskalla hypätä edes altaan reunalta

Vierailija
25/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:21"]Tekeekö hyppääminen teineistäsi Parempia Ihmisiä?

[/quote]

Vau, mikäs sinua hiertää?

Vierailija
26/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset saavat hypätä, jos haluavat. 10-v poika on eläissään kerran hypännyt kolmosesta, ei usein hypi edes ykkösestä, vaikka hyppytorni vieressä olisi. Pikkusisko, 7-v kiioeää sarjassa kolmoseen, ja hyppii kymmeniä kertoja, vitoseen ei ole vielä lupaa edes kysynyt.

Vierailija
27/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen juuri olin paikassa, jossa hyppytorni ja tällä kertaa tytöt oli enemmistönä ja venäläiset aikuiset miehet. Riippuu ihan siitä minkälainen porukka on sattunut paikalle.

Vierailija
28/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:29"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:24"]No, kyllä se meidänkin tyttö siellä hyppii. Voi olla että pojat on hurjimpina yleisesti ja uskaltaa enempi korkeelta hypätä.. En usko ton olevan mikään kasvatuskysymys. Ehkä ominaisempaa pojille roiskia menemään.

[/quote]

Mutta onko poikien hurjuus ja ominaisuus roiskia sisäsyntyistä, vai tukeeko sosiaalinen ympäristö

[/quote]

Molempia. Testosteroni saa hakemaan riskejä, mutta kasvatus ja muu kulttuuri lisää eroa.

Vierailija
29/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin opettaa sut hyppäämään altaan reunalta :)

Vierailija
30/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ainakin vielä sellainen poikatyttö, että uskallan hypätä. Jos pojat, niin kyllä minäkin. Tosin olen poikien kanssa kasvanut, kun ei ollut muita tyttöjä suvussa samanikäisiä. Ajan myös autoa poikamaisesti, ja pitää kokeilla miten auto reagoi. Pienenä kiipesin myös puihin ja oli hurjaa jos pojat eivät uskaltaneet...

Vierailija
31/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat arempia rikkomaan raajojaan.

Vierailija
32/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tytöt ovat yleensä tylsiä nössöjä, jotka eivät uskalla mitään. Onneksi sinun tyttösi ovat reippaita ja rohkeita, kuten pojat!

Vierailija
33/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se taitaa olla ihan biologista jo, että pojat on keskimäärin raisumpia ja innokkaampia tuon tyyppiseen toimintaan. Sen takia myös poikien kuolleisuus lapsuudessa onnettomuuksiin ja loukkaantumiseen on ollut -varsinkin ennen aikaan kun lapsia ei niin tiukkaan valvottu ja suojeltu- aina tyttöjä suurempi. 

Itse olin jo lapsena sellainen perinteinen tyttö, eli kovin fyysinen toiminta ei juurikaan kiinnostanut ja lisäksi olin uusissa asioissas aina hyvin arka. Ja meillä ei tosiaan kasvatettu siihen, päinvastoin, raisua ja "äijämäistä" äitiäni ärsytti että olin sellainen nössäle... 

Vierailija
34/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:31"]

Eilen juuri olin paikassa, jossa hyppytorni ja tällä kertaa tytöt oli enemmistönä ja venäläiset aikuiset miehet. Riippuu ihan siitä minkälainen porukka on sattunut paikalle.

[/quote]

Kuulostaapa mielenkiintoiselta. Aikuiset miehet ja teinitytöt?

Vierailija
35/35 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaintosi on mielestäni tosi, itsekin huomannut.

En tiedä onko ero synnynnäinen vai kasvatuksen ja ympäristön aikaansaama.

Voi olla, että kun lapsi kysyy lupaa mennä hyppäämään, ja jos vastauksia tieteellisesti tutkittaisiin, jonkinlainen ero voisi olla siinä miten vastaavat vanhemmat pojalle ja tytölle. Tai miten alunalkaen kannustettu asioita, onko tyttöjen käytöksessä kehuttu toisten auttamista ja poikien käytöksessä naureskeltu lasten mummolle kun se on nikopetteri on niin vilpertti ja meneväinen. Lapsi tietenkin vähitellen oppii mitä häneltä odotetaan 

Toisaalta jos ranta on ruuhkainen, on älykästä olla menemättä hyppäämään jos on pieni ja heikompi kuin muut hyppääjät, jotka eivät välttämättä ota huomioon toisia kovin hyvin. Itsesuojeluvaisto. Ja tytöillä ehkä vähemmän massaa ja voimaa.

Voi myös olla että tytöt yksinkertaisesti nauttivat leikkimisestä vedessä enemmän kuin hyppelemisestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän