Rv. 18 -> maha näkyy -> potkut kesäduunista
Eli siis olin raskaana kun solmin kesäksi työsopimuksen. Nyt olen viikolla 18 ja eilen (sunnuntaina) pomo ilmoitti tekstiviestitse että työsopimukseni on purettu koeaikaan vedoten ja että työpisteeni henkilökohtaiset tavarat ja verokortti toimitetaan. Minusta ongelma on siinä että olen käyttänyt viime aikoina helteiden takia vähän kevyempiä vaatteita ja siitä johtoporras on päätellyt minun olevan raskaana. Lisäksi hiukan mutkikkaampaa on se että työsopimukseni tehtiin määräaikaisena toukokuun puolestavälistä elokuun viimeiseen päivään, ja että koeaika oli 4kk (!) vaikka se saisi olla enintään puolet työsuhteen pituudesta. Eli onko raskaus työnantajille todellakin näin pelottava asia vaikkei sillä minun tapauksessa olisi ollut työnteon kannalta mitään merkitystä?
Kommentit (60)
Voisit ensin kysyä pomolta irtisanomisajan palkkaa ja sanoa, että otat muuten yhteyttä lakimieheen? Olisi helpoin tapa saada korvausta nopeasti, jos pomolla on yhtään järkeä päässä. Työtuomioistuimen päätöstä laittomasta irtisanomisesta joudut odottelemaan kauan, vaikka sieltä tietty tulisi jonkin verran enemmän rahaa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:00"]Voiko tämmöisen asian ilmoittaa tekstiviestillä? Itse olisin niin v*mainen että kävelisin paikalle raskautta korostavassa vaatetuksessa, menisin pmon puheille, kertoisin yllä levat asiat ja kysyisin oikeaa syytä. Joka voi oikeasti olla tuotannollinenkin, ei siinä. Ja kertoisin, että ammattiliittoon olen ollut yhteydessä.
Vai oletko ollut laiska ja tehoton työntekijä?
[/quote]
Koeaikaan perustuva irtisanominen ei lain mukaan voi olla tuotannollis-taloudellinen vaan ainoastaan asiallinen, työntekijästä johtuva syy. Koeaika voi olla ainoastaan puolet määräaikaisen työsuhteen pituudesta.
koeaika=työsopimuksen voi purkaa molemmin puolin ilman perusteluja ja irtisanomisaikaa. jos koeajan kesto on ok (selvitä), on koko juttu ok.
-Nainen 19v-
korjaan: siis millä tahansa syrjimättömällä perusteella (esim raskaus) mutta käytännössähän työnantaja voi keksiä minkä tahansa esim tuotannollisen syyn tms halutessaan.
-Nainen 19v-
Tuskinpa on raskaus syynä. Eihän siitä tässä tapauksessa mitään haittaa olisi. Raskaana olevat vaan aina kuvittelee kaiken johtuvan siitä.
Ei oo laillista tehdä määräaikaista sopimusta, joka on kokonaan koeaikaa. Ei saa palkata kesätyöläisiä ja potkasta menemään, vaikka työt loppuisi, jos on tehnyt määräaikaisen sopimuksen... Pomon moka.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:20"]korjaan: siis millä tahansa syrjimättömällä perusteella (esim raskaus) mutta käytännössähän työnantaja voi keksiä minkä tahansa esim tuotannollisen syyn tms halutessaan.
-Nainen 19v-
[/quote]
Ei pidä paikkaansa - kuten yllä todettu, tuotannollis-taloudellisilla syillä ei saa tehdä koeaikapurkua. Terv. tuleva OTM
Koeaika sinänsä ei riitä vaan täytyy olla jokin syy. Ja syy täytyy kertoa,koska muuten ei voi tietää onko se laillinen.
ota heti yhteys työpaikan luottamusmieheen tai liittoon. liitostakin auttavat vaikka et olisi jäsen. ei tuo nyt ihan oikein ole mennyt!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 17:08"]Olit raskaana, kun kirjoitit työsopimuksen. Et kertonut pomolle siitä. Nyt kun jäit kiinni ja sait potkut, yrität keksiä tekosyitä suurien korvauksien toivossa. Oletpas typerä ämmä.
[/quote]
Mitä merkitystä raskaudella olisi ollut KESÄtyön kannalta, kertoisitko?
Asia ei etene vielä mihinkään. Liitossa kaikki on lomalla.
Läpihuutojuttu. Työsuojeluun yhteyttä, selkeästi laiton iritsanominen, saat helposti vhintään työsuhteen loppuajan palkan korvaukseksi.
No just! :o reilu pomo sulla. Koeajan purku ei saa perustua raskauteen, tiesitkös? Entä pomosi? Tiesikö?
terkuin toinen pomo
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 08:10"]
Enkä ymmärrä työntekijää, joka laittaa nimensä paperiin, jossa koko määräaika on koeaikaa. Eikö siinä vaiheessa voinut suutaan avata ja asiasta huomauttaa.
[/quote]
Minä, ammattiyhdistyaktiivi pistin nimeni paperiin, jossa oli laitoin irtisanomisaika. Tiesin sen kyllä siinä vaiheessa kun nimen kirjoitin, mutta koska todella tarvitsin sen työn niin annoin olla. Työpaikka oli surkea ja irtisanouduin siitä puoli vuotta myöhemmin. Ilmoitin että irtisanomisaika on laiton ja että lähden 2 viikon päästä, pomo ei inissyt asiasta yhtään.
Joskus vaan joutuu allekirjoittamaan asioita, jotka ei ole oikein saadakseen sen työn.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 07:46"]
Koeajan pituus oli tosiaan laiton, samoin irtisanomisesi raskauden perusteella.
[/quote]Ap. arveli johdon päätelleen hänen olevan raskaana, joten johto ei siis viralisesti tiennyt asiasta. Silloin ei voida väittää että potkut olisivat tulleet raskauden vuoksi. Mutta asia on selvä, koska koeaika oli sovittu liian pitkäksi. Toisekseen itisanomis- tai työsuhteen purkuilmoitus tulee antaa henkilökohtaisesti, ei tekstarina.
Joko yhteyttä liittoon tai työsuojelupiiriin, tai sitten menee vain töihin kuin mitään ei olisi tapahtunut ja sanoo että purku on mitätön.
Nämä hyväksikäyttäjäkusipäätyönantajat tulee aina saattaa vastuuseen tekemisistään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 07:46"]
Onko tuo koeaika systeemi muuttunut? Joskus aikanaan se määriteltiin vain max 6kk.
[/quote]Sama systeemi on ollut pitkään. Koeaika voi olla maksimissaan 4kk ja määräaikaisissa kuitenkin enintää puolet työsuhteen pituudesta.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 07:54"]
Koeaikasi on ollut lainvastainen
-->irtisanominen ilman irtisanomisaikaa on ollut laiton
-->olet oikeutettu ainakin irtisanomisajan palkkaan
[/quote]Kyseessä määräaikainen työsuhde, eli sitä ei olisi voinut edes irtisanoa. Ap:lla on oikeus vähintään työsuhteen loppuajan palkkaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:08"]
koeaika=työsopimuksen voi purkaa molemmin puolin ilman perusteluja ja irtisanomisaikaa. jos koeajan kesto on ok (selvitä), on koko juttu ok.
-Nainen 19v-
[/quote]Kaikki muut paitsi sinä tiedämme että koeaika oli sovittu laitottoman pitkäksi. Oikeastaan ainoa pohdittava asia on se että jos koeaika on laiton, niin onko koeaikaa lainkaan, vai onko se sen mitä se olisi voinut maksimissaan olla. Mutta tällä ei liene merkitytä tässä, koska työsuhteen putku oli jokatapauksessa työsuhteen puolenvälin jälkeen (jos oikein ymmärsin).
Työsuhdeen laittomasta päättämisestä korvaus on 3-24kk palkka. Kannattaa todella hoitaa asia loppuun ja pistää kusipäät maksamaan.
Voiko tämmöisen asian ilmoittaa tekstiviestillä? Itse olisin niin v*mainen että kävelisin paikalle raskautta korostavassa vaatetuksessa, menisin pmon puheille, kertoisin yllä levat asiat ja kysyisin oikeaa syytä. Joka voi oikeasti olla tuotannollinenkin, ei siinä. Ja kertoisin, että ammattiliittoon olen ollut yhteydessä.
Vai oletko ollut laiska ja tehoton työntekijä?