Asuntolassa asuminen
Millaista se on? Millaisia sääntöjä? Millaisia ihmisiä? Kertokaa hieman kokemuksia.
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:04"]Minulle tulee asuntolasta mieleen joku alkoholistien tai muiden syrjäytyneiden asuntola. Nytkö on siis kysymys kuitenkin jostain sisäoppilaitostyyppisestä kuviosta, josta halutaan kokemuksia?
[/quote]
Koulupaikasta on kyse. Muutan asuntolaan koulun perässä :)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:51"]
Hmm no sitten viikonloput tulee olemaan yhtä tuskaa, sillä kouluun on todella hankala päästä ilman autoa. Saako tavarat jättää huoneeseen kuitenkin viikonlopuksi? Ja kiitos kaikille kun jaksatte vastailla :)
[/quote]
Jos koulu on niin korvessa ettei julkisilla pääse, niin sitten on kai yleensä järjestetty kuljetus ihmisten ilmoille ainakin perjantaina ja su-iltana tai ma-aamuna.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:00"]Mihin olet muuttamassa?
[/quote]
Pois pääkaupunkiseudulta :)
Opiskelupaikassani oli asuntola, koska opiskelupaikka ei ollut edes keskellä ei-mitään, vaan sieltäkin vähän syrjässä. Meillä oli siis tyttöjen asuntola, poikien asuntola ja aikuisopiskelijoille oma asuntola koulun alueella.
Meidän asuntolan katolla oli kuulemma pontikkapannu, mutta se oli ennen mun opiskeluvuosiani -- enkä voi olla ihan varma onko kuulopuhe totta.
Joskus ikätoverini olivat hutikassa, mutta siihen draamaan ei ole pakko mennä mukaan. Eniten riitaa tuli tiskeistä, kun kaikki eivät tajunneet sitä asiaa, että omat tiskit voisi pestä heti käytön jälkeen. Henkilökohtaisesti itselleni suurin ongelma oli kuorsaava huonekumppani (kahden hengen huoneet).
Hyvin tuollaisessa kuitenkin pärjäsi, kun ei vain mennyt pelleilyyn mukaan ja asui mahdollisimman siivosti ja toiset huomioon ottaen.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:51"]
Hmm no sitten viikonloput tulee olemaan yhtä tuskaa, sillä kouluun on todella hankala päästä ilman autoa. Saako tavarat jättää huoneeseen kuitenkin viikonlopuksi? Ja kiitos kaikille kun jaksatte vastailla :)
[/quote]
Jos koulu on niin korvessa ettei julkisilla pääse, niin sitten on kai yleensä järjestetty kuljetus ihmisten ilmoille ainakin perjantaina ja su-iltana tai ma-aamuna.
[/quote]
Okei, mukava kuulla :) Eipähän tarvitse stressata sitä asiaa!
Auttaisi paljon, jos kertoisit minnepäin olet muuttamassa :p asuntoloita kun on tosiaan todella moneen eri lähtöön.
Itse rakastin asuntola-aikaani. <3
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:27"]Auttaisi paljon, jos kertoisit minnepäin olet muuttamassa :p asuntoloita kun on tosiaan todella moneen eri lähtöön.
Itse rakastin asuntola-aikaani. <3
[/quote]
No en viitsi täällä alkaa kertomaan, mutta korvessa se on joka tapauksessa :) Ihan vain yleisesti kokemuksia voitte asuntola elämästä kertoa :) Kiitos paljon, jo vastanneille!
Mulla sama tilanne edessä. Olis kiva tosiaan kuulla kokemuksia :3
Mene Pelastusarmeijan tai Sininauhasäätiön asuntolaan. Siellä on hapokas meininki.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:39"]onko amis kyseessä?
[/quote]
On :)
Ypäjän Hevosopisto?:) Mulla on paljon kokemuksia ja kerrottavaa sieltä, jos on sattumalta sama.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:51"]Ypäjän Hevosopisto?:) Mulla on paljon kokemuksia ja kerrottavaa sieltä, jos on sattumalta sama.
[/quote]
Ei ole sama, mutta kuuntelen mieluusti kokemuksia! :)
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:51"]Ypäjän Hevosopisto?:) Mulla on paljon kokemuksia ja kerrottavaa sieltä, jos on sattumalta sama.
[/quote]
[/quote]
Siellä meno on siinä mielessä kivaa, että kaikilla sama kiinnostuksenkohde: hevoset. Päivät usein koulujuttuja ja fyysistä hommaa täynnä + omien hevosten liikutus - ei tule liikaa siis kyllästyttyä kämppiksiin. Alkoholi jne periaatteessa kiellettyjä, mutta ei kukaan ainakaan alkometrin kanssa koskaan odottanut kun "kyliltä" tai myöhemmin täysi-ikäisenä baarista tultiin. Kämppätarkistuksia alkoholin osalta satunnaisesti, mutta ei kukaan tietenkään ollut niin tyhmä että esim sängyn alla pitäisi viinapulloa.
Helppoa asumista, kun vessapaperi jne tuotiin valmiiksi, ja ruokaa sai ruokalasta useamman kerran päivässä. Kuitenkaan kukaan ei jatkuvasti hengitä niskaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:00"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:51"]Ypäjän Hevosopisto?:) Mulla on paljon kokemuksia ja kerrottavaa sieltä, jos on sattumalta sama.
[/quote]
[/quote]
Siellä meno on siinä mielessä kivaa, että kaikilla sama kiinnostuksenkohde: hevoset. Päivät usein koulujuttuja ja fyysistä hommaa täynnä + omien hevosten liikutus - ei tule liikaa siis kyllästyttyä kämppiksiin. Alkoholi jne periaatteessa kiellettyjä, mutta ei kukaan ainakaan alkometrin kanssa koskaan odottanut kun "kyliltä" tai myöhemmin täysi-ikäisenä baarista tultiin. Kämppätarkistuksia alkoholin osalta satunnaisesti, mutta ei kukaan tietenkään ollut niin tyhmä että esim sängyn alla pitäisi viinapulloa.
Helppoa asumista, kun vessapaperi jne tuotiin valmiiksi, ja ruokaa sai ruokalasta useamman kerran päivässä. Kuitenkaan kukaan ei jatkuvasti hengitä niskaan.
[/quote]
Kuulostaa mukavalta :) Pääseepähän irtautumaan omasta perheestä hetkeksi ja saa vähän omaa rauhaa.
Oma huone ja oma rauha tai sitten kavereiden kanssa kokoonnutte jonkun luokse viettämään iltoja. Yhteinen kylppäri ja keittiö, toivo että huonekaverisi on siisteydessä samanlainen. Heti alussa sopikaa jotain sääntöjä. Asuntolassa oli yhteinen telkkahuone, jonne kaikki telkattomat kokoontuivat. Ostin oman mikroaaltouunin keittiöön. Asuntolassa emäntä/talkkari joka piti jöötä. Ota lenkkarit ja kävelyasu mukaan, kavereiden kanssa tehtiin pitkiä lenkkejä. Joskus muut häippäs koteihin ja jäin yksin viikonlopuksi kaveripiiristäni. Keksi itsellesi yksinäisyyden varalle suunnitelma b. Kutsu kavereita kotipuolesta kyläilemään. Hauskaa opiskelija-eläm!!! :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 00:37"]Oma huone ja oma rauha tai sitten kavereiden kanssa kokoonnutte jonkun luokse viettämään iltoja. Yhteinen kylppäri ja keittiö, toivo että huonekaverisi on siisteydessä samanlainen. Heti alussa sopikaa jotain sääntöjä. Asuntolassa oli yhteinen telkkahuone, jonne kaikki telkattomat kokoontuivat. Ostin oman mikroaaltouunin keittiöön. Asuntolassa emäntä/talkkari joka piti jöötä. Ota lenkkarit ja kävelyasu mukaan, kavereiden kanssa tehtiin pitkiä lenkkejä. Joskus muut häippäs koteihin ja jäin yksin viikonlopuksi kaveripiiristäni. Keksi itsellesi yksinäisyyden varalle suunnitelma b. Kutsu kavereita kotipuolesta kyläilemään. Hauskaa opiskelija-eläm!!! :)
[/quote]
Kiitos paljon! :)
Eli opiskelija-asuntolassa asuminen on jotenkin maksullista?
Asuntoloita on monenlaisia, on soluasuntoja ja sitten niitä käytävämallisia ja vielä miniyksiöitä, joissa on oma kylppäri mutta yhteinen keittiö tms. Yhteisiä tiloja voi olla enemmän tai vähemmän. Itse vietin elämäni parasta aikaa opiskellessani ulkomailla, asuttiin huonokuntoisessa käytävämallisessa asuntolassa, jossa koko kerroksella oli käytössä yksi keittiö, yksi kolmipyttyinen vessa ja yksi suihku. Sosiaalinen elämä oli vilkasta, aina tapahtui jotain eikä koskaan tarvinnut olla yksin, jollei halunnut (tosin ei silloinkaan, jos olisi halunnut, koska omia huoneita ei siellä ollut lainkaan, vaan 2-6 hengen huoneita). Suomessa vielä 80-luvulla asuin solussa, jossa oli 2 x 2 hengen huonetta ja niillä yhteinen keittiö ja kylppäri. Nykyään taitaa olla vain yhden hengen huoneita.