Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko arvostaa käsitöitä?

Vierailija
20.07.2014 |

Jos saat lahjaksi tai oletko valmis maksamaan käsin tehdystä enemmän kun tehdastekoisesta?

Kun monesti huomaa, että nykyään mielletään, että käsityö on hyvä kun se näyttää tehdasvalmisteiselta ja maksaa suunnilleen ja maksimissaan saman verran kun kotimainen tehdastuotanto ellei jopa vähemmän.

Kädenjälki ei saisi näkyä eikä tekijänsä omaleimaisuus.

Niin mieluusti kutoisin ja virkkaisin ihanuuksia myyntiin, mutta en saisi hinnoitella niihin työaikaa ja siksi olisi mahdotonta elättää sillä itsensä.

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä arvostan, koska teen niitä itsekin.

Vierailija
2/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Mutta kun ne sinun tekemäsi ihanuudet ei oo mitenkään välttämättömiä elämän perustarpeita, niin en maksaisi niistä mitään. Ihan sama vaikka joku kudontalanka olis bambua tai alpakkaa, mutta kun en vaan halua sellaista ryijyä kotiini.

Tarvitsemastani tavarasta voin maksaakin, mutten sittenkään ala elättämään mitään "taide-esineiden" virkkaajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, teen itse jonkin verran käsitöitä ja arvostan hyvää laatua. Kankaiden hintaa halvemmalla saa vastaavan vaatteen jonain halpiskaupan versiona.

Tosin olen sitä mieltä, että suurin osa käsitöistä, myös myytävistä sellaisista, on ihan hillitöntä roskaa. Tää asia on kai vähän pyhä lehmä, mutta kai sen saa sanoa kun itsekin tekee käsitöitä. :D

Vierailija
4/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan. En tosin osta niitä koska teen itse. Ja tuo on kyllä totuus ettei ihmiset ajattele sitä työnmäärää jne...itseltä jos jotain tilataan niin pyydän lankojen hinnan +5e tunti...jotkut on kauhistellu mutta kun kärsivällisesti selitän niin ymmärtävät.

Vierailija
5/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä näe mitään lisäarvoa siinä että joku on tehty käsin. Yleensä koneella tehty on parempi ja paremmasta voin maksaa enemmän.

Vierailija
6/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun ihanuudet ovat minun kauheuksia.

en ole valmis maksamaan

Vierailija
7/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

happy ending on parasta käsityötä, arvostan

Vierailija
8/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjän kannalta ongema on se, että eniten käsitöitä arvostavat ne, jotka tekevät niitä itsekin eivätkä siksi osta.

Vierailija
9/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini antaa joka jumalan joulu kaikille perheenjäsenille itse tehtyjä neuleita ja ne on aina niin kamalia, ettei niitä voi missään pitää. Todella sääli, koska tekemiseen menee ihan sutena aikaa. Mutta jos tekee käsin ja käyttää siihen sen ajan, niin miksi helkkarissa ne mallit ja värit on aina niin hirveitä?? Aika yleistä että käsin tekevillä ei ole minkäänlaista tyylitajua.

En maksa enempää käsin tehdystä, koska en ymmärrä, miksi pitäisi maksaa. Koneella tehty on tasalaatuista ja huomattavasti edullisempaa. Miksi siis maksaa käsityölisää? Etenkin kun se käsityölisä on TODELLA paljon.

Vierailija
10/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virkattu ihanuus kuulosta hirveältä! Inhoan kaikkea virkattua enkä ostaisi mitään. Jos saisin lahjaksi, veisin UFF:iin.

Itse ajattelen niin, että se lisäarvo tulee lähinnä tekijälle. Tykkään itsekin kutoa, mutta teen sitä siksi, koska tykkään. En kuvittele, että kutomani tuotteet olidivat erityisen hyviä, koska juuri minä olen ne kutonut.

Ap, sinä tai joku muu on aiemminkin kysellyt tällä palstalla omien käsitöiden myymisestä. Vaikka kuinka päin laskisit, et pystyisi itseäsi elättämään kutomalla ja virkkaamalla.

Vierailija
11/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan varmasti arvostan! Kuulun kädentaitajien sukuun ja teen itsekin monenlaisia käsitöitä. Kirpputoreilla surettaa monesti, kun näkee että jälkipolvet eivät ole osanneet arvostaa vanhempien tai isovanhempien polven tekemiä suuritöisiä kirjontatöitä esim., vaan ne on pantu myyntiin lähes pilkkahinnalla. Eivät kuulemma sovi moderniin sisustukseen! Nuoret ovat niin mahdottoman tarkkoja siitä, miltä kotona näyttää. Kaiken pitää olla väriltään ja tyyliltään kuin kalliissa sisustuslehdissä. Kodikkuudesta ei mitään väliä!

Vierailija
12/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nr 12, minulla on erilainen käsitys kodikkuudesta. Kotini on kodikas, kun se vastaa minun makuani. En halua kotiini poppanoita, raanuja tai ryijyjä. Kaappitilaa on liian vähän, jotta voisin säilytellä tavaroita, joista en pidä. En laita esille mitään lahjaksi saatuja koriste-esineitä tai taulujakaan, joista en pidä.

Vierailija
13/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpputoreilla näkee tätä käsitöiden arvostamista... en kyllä maksa pikkuisesta, puuvillalangasta virkatusta pitsiliinasta viittä euroa. Vaikka se lanka ja mummon aika olisi ollut niin kovin kallista. Ostan muitten tekemiä käsitöitä vain siksi kirppiksiltä, että voin käyttää niitä surutta omissa käsityöproggiksissani. Jep, olen jopa purkanut halvalla saamiani liinoja langaksi, jos tarvitsen sen väristä lankaa omaan työhöni.

Tuntuu että nämä torikauppiaat ja kaikenmaailman markkinakojujen pitäjät luulevat, että kahdenkymmenen euron kauppakassit on jotenkin pop...

Vierailija
14/59 |
20.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoista myytävistä käsitöistä klassikko lienee pussukat. Mihin niitä käytetään? Mitä niillä tekee? Tähän liittyvä versio on itse tehdyt isot kassit, joissa 90 %:ssa on niin himpulan näköinen kantomekanismi, että ne jaksavat kannattaa ehkä jopa kilon painon.

Yleisin myytävä tuote lienee villasukat. Nehän on erittäin jees hyvintehtyinä, moni tykkää kovastikin. Itse teen joskus äidilleni villasukat lahjaksi, kun tiedän hänen niistä kovasti tykkäävän. Toki tässä lahjassa täytyy tietää, että lahjansaaja tykkää villasukista - muuten lahja voi kenen todella käteen.

Myytävissä sukissa on mun mielestä kuitenkin usein huonoa laatua:

1) Rumat sukat. Värit ovat jotain kaapin pohjalta löytyneitä jämälankoja, joita on yhdistelty miten sattuu. Pahimmissa näkemissäni on ollut yhdistelty selvästi eripaksuisia lankoja, iik.

2) Paksut sukat. Tuleehan sitä nopeammin valmista, kun tekee isoilla puikoilla... Nelosen puikoilla (seiskaveikasta) tehdyt sukat vaan ovat jalkaan paksut töppöset, jotka häviävät tavan ostosukille käyttöominaisuuksissa 6-0.

3) Halvat materiaalit. Seiskaveikassa vahvikkeena oleva keinokuitu (öö siis muovi) tekee jalkaan kylmänhikisen tunteen. Parhaat olosukat syntyvät puhtaasta merinovillasta, joka ei tietty kestä käyttöä esim. saapassukkana. Mutta olosukiksi kai suurin osa Suomen villasukista päätyykin.

Juu, arvaatte varmaan, että mulle kelpaavat villasukat on pitänyt itse, kun ei ostamalla löydy mieluisia...

t. Ranttu nelonen

Vierailija
15/59 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan todella paljon.Esim.äitini minulle tekemä kansallispuku on minulle suunattoman arvokas.

Vierailija
16/59 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan käsitöitä, koska teen paljon käsitöitä itsekin. Tosin ostan vain lähinnä käsin tehtyjä koruja, sillä neulon, virkkaan ja ompelen itse paljon, niin ei tunnu luontevalta ostaa vastaavia tuotteita muiden tekeminä. Vaikka joku villatakki olisikin käsin tehty ja siten aina yksilöllinen, joku vieras ihminen ei ole tehnyt sitä juuri minua varten. Lisäksi muokkaan aina ohjeita juuri omien mittojeni mukaisiksi eli saan itse tekemällä todellisia mittatilausvaatteita. Minulle on tärkeää myös se, että työn jälki on laadukasta, mikä tarkoittaa esim. neuleessa sitä, että jälki on tasaista. Vaikka neuleeni näyttävätkin koneella neulotuilta, itse kuitenkin tiedän, että jokaikinen silmukka on ihan omin kätösin tehty.

En osta lahjaksikaan oikeastaan koskaan käsitöitä, mutta olen tehnyt ystävilleni ja tuttavilleni paljon villasukkia, kirjoneulelapasia ja pitsihuiveja. Laadukkaasta, ohuesta sukkalangasta neulotut kauniit pitsisukat on otettu tyytyväisinä vastaan samoin kuin virolaiset pitsihuivitkin. Kun valitsee hyvän materiaalin ja tekee huolellista jälkeä, saa aikaiseksi hyvin laadukkaita lahjoja, jotka on valmistettu juuri lahjansaajaa ajatellen.

Vierailija
17/59 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 11:05"]

Virkattu ihanuus kuulosta hirveältä! Inhoan kaikkea virkattua enkä ostaisi mitään. Jos saisin lahjaksi, veisin UFF:iin.

Itse ajattelen niin, että se lisäarvo tulee lähinnä tekijälle. Tykkään itsekin kutoa, mutta teen sitä siksi, koska tykkään. En kuvittele, että kutomani tuotteet olidivat erityisen hyviä, koska juuri minä olen ne kutonut.

Ap, sinä tai joku muu on aiemminkin kysellyt tällä palstalla omien käsitöiden myymisestä. Vaikka kuinka päin laskisit, et pystyisi itseäsi elättämään kutomalla ja virkkaamalla.

[/quote]Käsityötä ovat myös ommellut vaatteet ja itse olen myynyt kirppiksillä lastenvaatteita, hyvistä materiaaleista. Jotkut arvostavat, kun ei kaupoissa ole samanlaisia.

Vierailija
18/59 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 15:20"]

Jännä juttu on se, että vaikka käsityöharrastus on pinnalla, on kunnon ompelijan palveluksia silti tosi vaikea löytää. Lähistöltäni löytyy yksi korjaus- ja tilausompelimo. Siellä olen päällystakkiin vaihdattanut uutta vetoketjua rikki menneen tilanne. Pitkällisen takin pyörittelyn ja "kuin kiire sulla on" -pohdinnan jälkeen minulle armollisesti luvattiin, että saan takkini ehjänä takaisin VIIKON kuluttua! Nätin työn kyllä sain, mutta olen sittemmin joko vaatteen korjannut itse tai heittänyt suoraan roskiin, jos pienet korjaustyötkin ovat noin vaikeita ostopalveluna ostaa. Toisen kouluttautuneen ammattiompelijan olen kuullut käännyttävän takaisin asiakkaat, jotka tuovat niin veemäisen työn kuin farkkujen vetoketjun vaihdon. No sori jos tykkäämme tehdä kivoimmat ompelukset itse! :D Tuo minulle vetoketjun pitkin hampain vaihtanut ompelija olisi saattanut saada minusta vaatteita teettävän kantiksen, mutta tuolla asenteella pitäköön tunkkinsa - ja saumurinsa. :D

nelonen

[/quote]

Ompelijalla on toki muitakin asiakkaita, joille on luvattu työt valmiiksi tietyssä ajassa. Väliin ei voi ottaa töitä jos ei siirrä muita eteenpäin. On huonoa asiakaspalvelua viivästyttää aikaisempien asiakkaiden töitä uusien takia. 

Itsekin olen käsityöläinen (restaurointi) ja uusia töitä voin ottaa vastaan loka-marraskuulle. Ymmärrän kyllä, että se ei kaikille sovi. Itse kyllä pitäisin huolestuttavana sitä, jos yrittäjällä on kalenteri täynnä tyhjää.. 

Vierailija
19/59 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.07.2014 klo 17:45"]

Arvostan periaatteessa että jotkut osaa, mutta ihastukseni jää ihan "vau, onpa hieno" - tasolle. Käytännössä en kuitenkaan ole valmis siitä maksamaan, mulle on ihan sama onko tuote käsin vai koneella tehty, kunhan hoitaa tehtävänsä ja miellyttää mun esteettistä silmääni. Huonosti tehdyt tai esim. väriltään rumat ja tyylittömät taitavankin käsityöläisen tekeleet ovat vähintään samanlaista ongelmajätettä kuin halvin männävuotinen massatuotantokrääsä.

Kylminä talvinakin takin alla kätevämpi lämmike on urheilufleece kuin kankea mummon kutoma villapaita (jos nyt lähdetään siitä, että päällysvaatteen alla voi käyttää vapaasti rumaakin vaatetta).

[/quote]

Fleece ei pakkasilla lämmitä, on sekin todettu.

Vierailija
20/59 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan hyvin tehtyjä laadukkaita käsitöitä. Teen itsekin käsitöitä ja olen samaa mieltä joidenkin vastaajien kanssa siitä, että markkinoilla on aika paljonkin aivan kamalia räpellyksiä. Tosin ei voi syyttää pelkästään käsitöiden tekijöitä, jokuhan niitä ostaa kun samoilla tekijöillä on niitä myynnissä vuodesta toiseen. Ja harva haluaa käsitöistä juuri mitään maksaa, ei käsityöläinen voi nähdä paljoa vaivaa per tuote. On siis tehtävä nopeasti ja halvoista materiaaleista, tai näin siis ehkä osa ajattelee ja tekee niitä kamaluuksia myyntiin.

Mutta minua myös hirvittää ihmisten asenne, ettei käsitöistä voi tai saa maksaa paljoa. Samat ihmiset maksavat kuitenkin putkimiehille, autonkorjaajille ja ties keille paljon isompaa tuntipalkkaa. Miksi käsityöläinen ei ansaitse sellaista tuntipalkkaa millä elää? Osan mielestä pitäisi myydä vain materiaalikuluilla, ja tehdä vain tekemisen ilosta. Totta kai sen tuotteen pitää olla laadukas ja mieleinen, huonot voi jättää ostamatta. Mutta jos jotakin haluaa niin siitä on kyllä maksettava sitten asiallinen hintakin, eikä vain valitettava riistosta. Esim. lapasten tai sukkien neulomiseen menee nopealtakin useita tunteja. Siihen päälle materiaalikulut, verot ja muut maksut niin ei niitä voi noin vain vitosella myydä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan