Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hain akateemisena työttömänä duuneihin,

Vierailija
27.07.2014 |

joihin ei oikeastaan tarvitse mitään koulutusta....katsotaan saanko haastattelukutsun esim. keittiöapulaisen tai toimistoavustajan tehtäviin. Nuoruudessa, opiskelujen ohessa olen tehnyt tuollaisia töitä. Mielenkiinnolla odotan sivutetaanko minut haussa täysin...ainakin yritän. Alueellani noin 250 000 työtöntä ja noin 750 avointa työpaikkaa!

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:53"]

Nii, kannattaa tuhlata niitä yhteiskunnan varoja kouluttamalla ittensä työttämäksi, ja sitten kehtaatte viedä muilta sellaiset työt joihin ei sitä koulutusta tarvii.

[/quote]

Pitäisikö jatko-opintoihin hakeutuvan ylioppilaan tietää Suomen tuleva työvoiman tarve paremmin kuin opetusministeriön virkamiesten, jotka sentään pohtivat asiaa työkseen ja pitkän koulutuksen avulla? Jotain rajaa siihen maisterivihaan.

[/quote]

No eipä nuo tiedä sitä pitkän koulutuksenkaan avulla joten onko koulutuksesta hyötyä?

Vierailija
42/50 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea matkaan! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:08"]

Elän varmaan jossain kuplassa, kun kaikki kaverini ns. huuhaa-aloilta (historia-aineet, kielet, kasvatustiede, yhteiskuntatieteellisen aineet) ovat työlistyneet koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Toki se on monella vaatinut muuttoa pääkaupunkiseudulle, kun muissa suurimmissa kaupungeissakin (Turku&Tampere lähinnä näissä tapauksissa) työpaikkoja on aika heikosti akateemisilla aloilla. Mutta joka tapauksessa, töitä on ihan oikeasti kaikilla opiskeluaikaisilla kavereillani, kun valmistumisesta on kulunut joillain 7 vuotta, joillain vasta pari vuotta (muutamalla valmistuminen hieman myöhästyi töiden takia).

Ymmärrän, että työpaikkoja on rajatusti, mutta kyllä niitä kuitenkin myös löytyy. Enää ei voi kuitenkaan ajatella kuten ennen, että hienolla koulutuksella pääsee suoraan koulutusta vastaaviin töihin, vaan kyllä opiskeluaikana täytyy jo saada jalkaa oven väliin esim. oman alan harjoittelupaikan kautta. Eikö sinulla ap ole yhtään oman alan työkokemusta vai miksi suhtaudut noin negatiivisesti mahdollisuuteen saada työpaikka oikealta alalta? 

[/quote] Valitettavasti tämä tilanne on huonontunut koko ajan, joillakin aloilla ihan viimeisten vuosien aikana.

Vierailija
44/50 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:52"]

Hei!

Mihin ryhmään kuuluvat ne peräkammarin pojat/ tytöt , jotka eivät ole koskaan olleet töissä ja jotka eivät saa mitään rahaa mistään vaan elävät esim. vanhempiensa tuella ja tölkkejä keräten?

[/quote]

Eivät näy missään tilastoissa. Joskus pari vuotta sitten oli kirjoitus muistaakseni hesarissa näistä syrjäytyneistä. Määriä voi vain arvailla, mitä tekevät ja missä.

Vierailija
45/50 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on kokemusta omalta alalta, mutta liian vähän. Aina löytyy kokeneempia, kun alakohtaisia työpaikkoja on vain muutamia vuodessa haettavana. Muutto muualle ei ole mahdollista perheen tilanteen takia. Olin ennen optimisti, en ole enää....Haen melkein mitä tahansa työtä, josta voin vaan ajatella suoriutuvani, ja josta maksetaan palkkaa. Ilmaistöihin en mene kun niillä ei makseta asumiskuluja eikä osteta ruokaa. Työn pitää olla rehtiä, mihinkään hämärään tai mielestäni vähänkään epäilyttävään en ryhdy. Yksi vaihtoehto on uudelleenkoulutus, mutta en saa siihen mitään rahoitusta. 

Vierailija
46/50 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:55"]En usko, että saat. Pelkäävät että ei kunnon työ maistu. Ja että lähdet heti pois, kun parempaa löytyy. Ja ehkä epäilevät, että olet epäkäytännöllinen. Ja keittiöihinkin yleensä tarvitaan alan koulutus. Ja toimistohommiinkin merkonomin paperit. Ehkä uudelleenkouluttautuminen voisi auttaa työllistymään.  

[/quote]Täyttä shaisseee! Veikkaanpa et yliopistokoulutuksen saanut on kaksin verroin nopeempi oppimaan ja nöyrempi ku joku tupakalla ravaava amis. Jos on selvinnyt tenteistä läpi ja kirjottanu kilometritolkulla esseitä, ei voi olla epäkäytännöllinen. Väitteesi on urbaanilegendaa.

Vierailija
47/50 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:53"]

Ap:lla on kokemusta omalta alalta, mutta liian vähän. Aina löytyy kokeneempia, kun alakohtaisia työpaikkoja on vain muutamia vuodessa haettavana. Muutto muualle ei ole mahdollista perheen tilanteen takia. Olin ennen optimisti, en ole enää....Haen melkein mitä tahansa työtä, josta voin vaan ajatella suoriutuvani, ja josta maksetaan palkkaa. Ilmaistöihin en mene kun niillä ei makseta asumiskuluja eikä osteta ruokaa. Työn pitää olla rehtiä, mihinkään hämärään tai mielestäni vähänkään epäilyttävään en ryhdy. Yksi vaihtoehto on uudelleenkoulutus, mutta en saa siihen mitään rahoitusta. 

[/quote]

Millä ihme alalla olet tai missä asut, jos paikkoja on haettavana vain muutama vuodessa? Vai onko niin, että olet opiskellut esim. kansatiedettä ja museologiaa ja haluat ehdottomasti johonkin kansatieteen alan museoon töihin, mikään muu ei käy? Kannattaa vähän laventaa sitä "oman alan" kuvaa. Itse olen opiskellut yhteiskuntatieteitä ja toimin koulutussuunnittelijana, ja usein jotkut tuttavat (yleensä ei-akateemiset) saattaa mainita, miten minäkään en ole omalla alallani. Mun mielestä se on hassua, koska en ole koskaan ajatellut, että yliopistosta valmistuessani mulla olisi vain joku yksi tietty juttu, joka olisi oma ala. Tämä on totta tietysti opettajilla, lääkäreillä ja juristeillä, mutta eipä juuri muilla.

Vierailija
48/50 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä laventanut ja hakenut hyvinkin paljon oman alani reunamille. Ja tosiaankin noita mainitsemiasi alojakin olen opiskellut, tosin muiden aineiden lisäksi. Olen jopa hakenut sen tyyppistä työtä, jota itse teet, työnimike taisi kyllä olla muuta kuin koulutussuunnittelija, joka tapauksessa joku yhteiskuntatieteilijä sen homman varmaankin sai. Olen myös tehnyt itseäni tykö ottaen vastaan koulutustani alemman työn organisaatiossa, jossa ajattelin että saisin jalan oven väliin ja pääsisin sitä kautta etenemään niihin töihin, joihin koulutukseni on, mutta se ei onnistunut, kun hommaa pyöritetään harjoittelijoilla yms. Onnekseni työkkärin virkailijakin totesi minulle, että hänen mielestään olen todella kovasti yrittänyt....sitä kun eivät kaikki läheisetkään aina tunnu tajuavan. Mutta nyt sitten yritän näitä duunari hommiakin...ap

Vierailija
49/50 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:04"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:58"]

Asutko ulkomailla? Suomessa on noin 250 000 työtöntä, mutta taatusti enemmän kuin 750 työpaikkaa.

[/quote]

Uitut.

Suomessa on noin 500 000 työtöntä, kun tempputyöllistetyt yms huuhaa-työelämävalmennuskurssilaiset lasketaan mukaan.

Avoimia työpaikkoja virallisesti noin 12 000.

[/quote]

Tempputyöllistetythän ovat virallisestikin työttömiä. Ainakin minä nostin työmarkkinatukea ja kirjoitin siihen lappuun "työtön", kun olin työkkärin kautta jossain harjoittelussa. Ei todella ole 500 000 työtöntä Suomessa.

[/quote]

Kyllä on. Ota huomioon, että vaikka sä kirjoittelet sitä lappua, niin silti sua ei lasketa mukaan tuohon tilastoon, capiche?

Vierailija
50/50 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:08"]

Elän varmaan jossain kuplassa, kun kaikki kaverini ns. huuhaa-aloilta (historia-aineet, kielet, kasvatustiede, yhteiskuntatieteellisen aineet) ovat työlistyneet koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Toki se on monella vaatinut muuttoa pääkaupunkiseudulle, kun muissa suurimmissa kaupungeissakin (Turku&Tampere lähinnä näissä tapauksissa) työpaikkoja on aika heikosti akateemisilla aloilla. Mutta joka tapauksessa, töitä on ihan oikeasti kaikilla opiskeluaikaisilla kavereillani, kun valmistumisesta on kulunut joillain 7 vuotta, joillain vasta pari vuotta (muutamalla valmistuminen hieman myöhästyi töiden takia).

Ymmärrän, että työpaikkoja on rajatusti, mutta kyllä niitä kuitenkin myös löytyy. Enää ei voi kuitenkaan ajatella kuten ennen, että hienolla koulutuksella pääsee suoraan koulutusta vastaaviin töihin, vaan kyllä opiskeluaikana täytyy jo saada jalkaa oven väliin esim. oman alan harjoittelupaikan kautta. Eikö sinulla ap ole yhtään oman alan työkokemusta vai miksi suhtaudut noin negatiivisesti mahdollisuuteen saada työpaikka oikealta alalta? 

[/quote]

Kyllä, elät todellakin kuplassa. Työn saanti riippuu hyvin paljon verkostoista, joita meillä yhteiskunnan alimmista luokista ponnistaneilta ei ole.

t. työtön tohtori