Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei rikkaat vanhemmat anna rahaa?

Vierailija
27.07.2014 |

Oon miettinyt, miksei rikkaat vanhemmat anna rahaa jo aikuisille lapsilleen? Mun elämästäni tässä ei ole kyse, kun oon yh-äidin lapsi, mutta lähipiirissä on monia ihmisiä, joiden vanhemmat on rikkaita, mutta eivät auta lapsiaan rahallisesti.

Okei, ei ole mikään pakko auttaa aikuisia lapsia, mutta jos olisin itse rikas, niin haluaisin kyllä auttaa vaikka lapset olisivat aikuisiakin. Esimerkiksi yhden tuttavani vanhemmat omistavat omakotitalon, kesämökin, kaksi autoa, kaksi sijoitusasuntoa, metsää ja varmasti kivasti rahaa pankkitileillään/sijoitettuna. Heillä ei ole velkaa ja yksi lapsi, joka on jo perheellinen. Tämä perhe asustaa vuokralla ja äiti hoitovapaalla, joten rahaa ei ole kamalasti ylimääräistä.

Miksei siis tässä tapauksessa vanhemmat vaikka anna ennakkoperintöä, että saisi ostettua asunnon? Tai ostaisi asuntoa ja antaisi/vuokraisi lapsilleen? Lopulta ne rahat kumminkin menee tälle lapselle, niin miksei voisi mennä osa jo nyt ja helpottaa heidän elämää? Tai miksei vaikka kustantaisi lapsenlapsilleen jotain harrastuksia tai muuta? Tai vaikka lyhentäisi autolainaa?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 21:56"]

Lukiossa yhden mun kaverin vanhemmat olivat todella varakkaita. Vetivät tämän lasten karaistuksen äärimmilleen. Kaveri ei juuri koskaan saanut vaatteita, vanhemmat eivät maksaneet koskaan bussilippua kouluun (matkaa yhteen suuntaan 10km) ja piti pyöräillä läpi vuoden. Puhelinkin hajosi vanhuuttaan ja uutta ei voinut ostaa.

Nyt opiskellessa sama meno jatkuu ja sääliksi käy. Yllättäen tyttöä ei pahemmin kotikulmilla näy: senttiäkään ei voida matkoista maksaa.

[/quote]

Tuossa olisi jo ls-ilmoituksen paikka.

Vierailija
42/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vaimoni vanhemmat ovat varakkaita. On asunto-osaketta, pari kesämökkiä veden äärellä, maasturi, matkailuauto ja ties mitä.

Meitä eivät ole auttaneet ikinä. Kunnes kerran he ilmoittivat, että nyt olisi tärkeää asiaa ja että he ovat päättäneet auttaa lapsiaan.

Saimme 100 euroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua maksaa mitään, en myöskään puolisovainajan perintöjä lapsille. Oppivat pirut vielä helpolle! En maksa, koska

- botoxit

- pillunkarvojen poistaminen

- kosmetologi muutaman kerran kuukaudessa

- toyboyn ylläpito

- kaikki voiteet,..tosi plajon

- ulkomaanmatkat

- yksityislääkärit

- botoxit

On se hyvä, että lapset maksavat kiltisti perintöveronsa ja kiinteistön huoltokustannukset ja verot. 

Vierailija
44/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on varakas ja sovinisti. Kaksi veljeäni on saanut rahaa asunnon ostoon 10 000 € alkupääoman, sekä on maksanut remontteja toiselle veljelle. Minä, ainoa tytär en ole saanut rahaa asunnon ostoon tai mihinkään muuhunkaan. En edes silloin, kun olin yh saanut häneltä mitään. En tiedä, miksi asia on näin? Mutta melko reilua...?

Vierailija
45/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä laulaen tulee se viheltäen menee. Itselläni on varakkaasta perheestä oleva ystävä. On tottunut siihen että vaikka ryssisi rahatilanteen miten, vanhemmat pelastaa. Ei mitään vastuuntuntoa eikä myöskään kiitollisuutta. Ja koskaan ei mielestään saa tarpeeksi vaikka vanhemmat käytännössä elättää häntä lapsineen. Tuon sudenkuopan haluaisin kyllä omien lasten kohdalla välttää. 

Vierailija
46/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:22"]

Minusta on silkkaa rahan haaskausta antaa oman lapsen asua vuokra-asunnossa. Mieluummin pidetään rahat perheen piirissä ja autetaan lasta pääsemään kiinni omistusasuntoon, missä asuminen on halvempaa.

[/quote]

Oletpa tyhmä! aivan kuin ihmiset eivät voisi vapaasta tahdostaan asua vuokralla? ei se kuule ikivanha homeinen omistusläävä ole mitenkään parempi kuin "vuokra-asunto" päinvastoin, vuokra-asunnosta pääsee helpommin eroon kuin jostain omistusasunnosta joka on huonokuntoinen +vastikkeet tai muut maksut Helsingissä ovat jo saman suuruisia kuin vuokrat maalla, ettei halvalla edes pääse jos omistaa asunnon Helsingissä. Jokainen voi toki valita ja kuvitella pääsevänsä halvemmalla kuin jos vuokralla asuisi

Vierailija
47/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistäs aloittaja oikeasti tietää paljonko tileillä on rahaa? ei tuollaisia sijoituksia niin vain ruveta purkamaan ja realisoimaan. myöskään et ehkä tiedä paljonko vanhemmat oikeasti ovat lasta avustaneet.

Vierailija
48/59 |
27.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä. Pikkurahasta täällä puhutaan. Toisenlaista se on isollakylällä ja järjestelyt eri luokkaa. On mistä antaa ja mitä ottaa.

Vierailija
49/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö rahan hankkimisen tarkoitus ole se että elämä helpottuu, ja lapsetkin pääsee vähän mukavampiin puitteisiin? Paljon järkeä haalia rahaa ja sitten sanoa vaan, että ei tätä saa käyttää ettei ole liian helppoa. Ihme luterilaista angst-moraalia. Tosin en usko että monissakaan varakkaissa perheissä ei olisi vanhempien masseista hyötyä lapsille, vaikkei sitä nyt ihan suoraan käteen ladottaisikaan kovin usein.

Vierailija
50/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 21:56"]

Lukiossa yhden mun kaverin vanhemmat olivat todella varakkaita. Vetivät tämän lasten karaistuksen äärimmilleen. Kaveri ei juuri koskaan saanut vaatteita, vanhemmat eivät maksaneet koskaan bussilippua kouluun (matkaa yhteen suuntaan 10km) ja piti pyöräillä läpi vuoden. Puhelinkin hajosi vanhuuttaan ja uutta ei voinut ostaa.

Nyt opiskellessa sama meno jatkuu ja sääliksi käy. Yllättäen tyttöä ei pahemmin kotikulmilla näy: senttiäkään ei voida matkoista maksaa.

[/quote] Juuri näin. Joku voi kokea, että on hienoa karaista lapsiaan niin, että elämä on todella turvatonta, kun koko ajan on huoli toimeentulosta. Mutta ei 16 vuotiaan pitäisi valvoa öitä ja miettiä, mistä ihmeestä saa lukiokirjansa maksettua samaan aikaan, kun vanhemmat matkustelee ja elää leveästi. Se ei todellakaan tee paremmaksi ihmiseksi.

Tai totta kai voi ajatella, että lapsen ei pidä saada ilmaiseksi mitään ja ala-ikäisen lapsen pitää maksaa itse vaatteensa ja opiskelunsa ja sillä ei ole oikeutta vanhempiensa elintasoon. Mutta pakko myöntää, että itseäni jäi kaivelemaan jopa se, että minun piti lainata siskoltani rahat ylioppilasmekkoon, vaikka vanhemmillani on omaisuutta kyllä ihan tarpeeksi. Jotenkin kornia, että sitten kukkoilivat lakkiaistilaisuudessa ja maireasti kehuivat ihmisille kouluttaneensa lapsensa. No koulutti, miten koulutti, koska en saanut bussirahoja edes siihen, että olisin päässyt viikonloppuna kotiin. Kuljin sitten liftaamalla ja pakko myöntää, että joskus pelotti aivan hemmetisti seistä tien varressa.

Mutta toki karaisi, en minä sitä sillä. Ja olen sitä mieltä, että pitäkööt vanhemmat rahansa ja elintasonsa. En ole euroakaan heiltä vailla, mutta en ole kyllä muutakaan. En olisi todella paljoa apua kaivannut. Edes sen, että olisin saanut bussirahat, apua lukiokirjojen ostoon ja apua vuokranmaksuun. Joskus olisi ollut kiva saada vaikka ruokakassi matkaan tai edes pari lakanaa äidin lakanakaapista.

Myönnän, että katsoin kateellisena, kun kaverilleni vanhemmat toi jääkaapin ja ruokakasseja ja osti talvitakin ja päivänselvää oli, että maksoivat koulukirjat ja opiskelutarvikkeet. Minulla meni todella paljon energiaa siihen, että mietin, miten pärjään ja voinko käydä edes lukion loppuun. Onneksi pääsin heti lukion jälkeen töihin ja sain säästettyä sen verran rahaa, että pystyi lähtemään opiskelemaan itselleni ammattia.

Vierailija
51/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin.... itse en haluaisi rahaa vanhemmiltani, koska itsenäisyys on minulle tärkeä arvo. Ja luulen, että monet vanhermmat perustelevat kukkaronnyörien tiukilla pitoa juuri sillä, että lapsesta halutaan kasvattaa itsenäinen ja oman elämänsä kustantava, ei mikään "pappa betalar"- pullamössöilijä. On kaksi eri asiaa saada perintöä joskus keski-ikäisenä ja oppia jo opiskeluiässä, että vanhemmat maksavat, itse ei tarvitse rehkiä.

Näin tuntuvat ajattelevan ainakin useimmat self-made-rikkaat. Perintövarallisuudella itsekin eläneet eivät varmaan ole niin tiukkoja.

Vierailija
52/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:29"]

Samaa mietin minäkin. Suvussa perhe, jolla on firma, joten olen seurannut heidän tulostaan, vaikka näkeehän sen jo omaisuudestakin, että rahaa löytyy. Perheen lapset ovat tosi kunnollisia, aikuisia jo ja rakentavat omaa elämäänsä. Nämä vanhemmat ovat kuitenkin ihan naurettavan pihejä, eivät koskaan auta lapsiaan rahallisesti.

Meidän perheessä taas suurin osa on mennyt, mikä on tullutkin, mutta silti on vanhemmat aina pyrkineet säästämään lastensa menoihin, esimerkiksi ajokortin sain 18-vuotiaslahjaksi ja arvostan sitä todella paljon. Haluaisin myös tulevaisuudessa auttaa oma lapsiakin sen minkä pystyn.

[/quote]

Mun tuttu oli myös tälläinen.

Opintotukiin vaikutti pitkälle ikään vanhempien tulot ja vanhemmat eivät auttaneet yhtään. Lapset pääsivät tehtaaseen töihin siivoojaksi jokainen, 15 vuotiaana aloittivat ja töissä kaikki viikonloput ja kesät, ei yhtään lomaa.

Vasta kun eka muutti Helsinkiin yliopistoon eikä tullut enää viikonlopuksi töihin, ei tullut palkkaakaan eikä yhtään avustusta.

Sukunimi on sen verran harvinainen ja on sama kuin yrityksen nimi, oli vähän ihmetystä kurssikavereilla kun toinen lähes näki nälkää, vaikka miljoonia on vanhempien omistuksessa.

Vierailija
53/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 22:31"]

Mikä laulaen tulee se viheltäen menee. Itselläni on varakkaasta perheestä oleva ystävä. On tottunut siihen että vaikka ryssisi rahatilanteen miten, vanhemmat pelastaa. Ei mitään vastuuntuntoa eikä myöskään kiitollisuutta. Ja koskaan ei mielestään saa tarpeeksi vaikka vanhemmat käytännössä elättää häntä lapsineen. Tuon sudenkuopan haluaisin kyllä omien lasten kohdalla välttää. 

[/quote]

tämä yleistäminen on niin huono juttu.

Mun veli on aina ollut huono raha-asioissa. Opiskelijana tuhlasi lainat heti ja sitten oli ilman rahaa monta kuukautta. Saimme pienen perinnön, kun lapseton tätimme kuoli ja veljeni osti heti levyjä. minä lyhensin asuntolainaa. Ko esimerkin ihminen käyttäytyisi luult samalla tavalla oli rahaa paljon tai vähän.

Vierailija
54/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs ap tietää noiden vanhempien velattomuuden? Miljoonannen kerran tällä palstalla: älä Koskaan oleta tietäväsi kenenkään raha-asioita!!! Vaikka näyttäisi ulos päin kroisokselta, ei se välttämättä sitä ole. Miten tämä voi olla niin vaikeaa..?

Vierailija
55/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kävi niin että laitoshuoltajana työskentelevä anoppi syyti meille rahaa, osti lapselle kauheesti kaikkea. Kun käytiin kylässä antoi 100€ kaikille joka kerta. Sanottiin tietty et pärjätään ihan hyvin, ostaa itellen jotain tai remppaa keittiön mutta ei haluaa antaa ja ostaa.

Nyt sai suuren summan rahaa, kymmeniä tuhansia euroja ja kun käytiin syömässä niin maksoi vain oman ateriansa. Lapsi pyysi mummilta et ostais värityskirjan kotimatkalle, ei käy liian kallis. No tietenkin ne on mummin omia rahoja eikä ikinä olla niitä kärkkymässä, mutta kyllä miehenkin sanoi äildilleen et olisit voinut perheen ruuat samalla maksaa kun syömään kutsuit, meillä olis ollut kotonakin safkaa.

Vierailija
56/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 19:22"]

Minusta on silkkaa rahan haaskausta antaa oman lapsen asua vuokra-asunnossa. Mieluummin pidetään rahat perheen piirissä ja autetaan lasta pääsemään kiinni omistusasuntoon, missä asuminen on halvempaa.

[/quote]

Oletpa tyhmä! aivan kuin ihmiset eivät voisi vapaasta tahdostaan asua vuokralla? ei se kuule ikivanha homeinen omistusläävä ole mitenkään parempi kuin "vuokra-asunto" päinvastoin, vuokra-asunnosta pääsee helpommin eroon kuin jostain omistusasunnosta joka on huonokuntoinen +vastikkeet tai muut maksut Helsingissä ovat jo saman suuruisia kuin vuokrat maalla, ettei halvalla edes pääse jos omistaa asunnon Helsingissä. Jokainen voi toki valita ja kuvitella pääsevänsä halvemmalla kuin jos vuokralla asuisi

[/quote]

Meillä on Helsingissä kolme yksiötä, joista yhdessä ei ole lainkaan vastiketta ja kahdessa muussa vastike on noin 140 e/kk. Tuolla summalla ei maalla kovin kaksista kämppää vuokrata.

Vierailija
57/59 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalloisen pihit ovat myös pihejä rakkaudessa. Ja se ei anna ollenkaan hyviä eväitä lapselle elämään. Päinvastoin. (en tarkoita että kaikki pitää maksaa mutta kyllä minä ainakin vanhempana pyrin auttamaan ja tukemaan lapsiani)

Vierailija
58/59 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minullakin rikkaat vanhemmat, äiti pankinjohtaja ollut ja isä vuoromestarina, on okt ja mökki heillä, 2 autoa, rahaa.

aikoinaan kun heillä asuin nuorempana ( nyt 44v ) niin puolet ottivat kelan tuesta jota sain. Mitään pesämunaa en saanut mukaani, perseaukisena muutimme vaimoni kanssa kerrostaloon. Pieniä avituksia saimme välillä.

Nyt ollaan muutettu ihan omilla säästöillämme pohjoiseen, halpa mökki ja halpa talo, kummatkin purkukuntoisia mutta kelpaa. En osaa rempata enkä haluakaan, meille kelpaa nämä tällaisenaan. Mökki joen rannalla.

tiedän senkin etteivät vanhempani oikein meitä halua useinkaan tavata vaikka olisi hauskaa käydä heidän mökillään viikonloppuisin joskus, kuten ennen vanhaan mutta kokevat että me jotenkin olemme häiriöksi, mutta koskaan en ole heiltä almuja pyydellyt sen kummemmin, ei sen ihmeemmin kuin köyhemmilläkään.

Nyt näin kaukana ikävä heitä ja sukua ja siksi muutamme takaisin, joudumme nämä tontit tänne jättämään, koska en ole tyytyväinen elämääni kun ei näe ketään.

tiedän senkin että meidän sukumme ei äitin i mielestä halua että heitä tapailtaisiin, ei kai hekään. ei meillä ole ketään ystäviä saati kavereita.

Haluan vain takaisin synnyinkaupunkiini, vuokra asunto tulee tilalle, kesät ja talvet siellä. Kiitollisena olemme jos joskus mökillä saamme vierailla, ei sen kummempaa.

viinaa menee päivät ja töissä en ole koskaan ollut, sairaseläke.

velipoika saa testamentiksi heidän mökkinsä, en pidä asiasta mutten voi mitään.

ei ole varaa varmaan sellaista pitääkään, kun verotkin niin kovat jo.

Päivittäin vituttaa kaikki nämä asiat, muta onneksi on kiljut ja viinat keksitty.

Olen sellainen kovan onnen poika. herkkä, pelkuri ja juoppo. hyvä etä meillä on sentään toisemme.

Ettei se p idä paikkaansa  vaikka olisikin rikkaat v anhemmat ,että sinua paapottaisiin jha maksettaisiin kaikki.

ei minulla ole edes autoa. joskus oli muttei se juopolle sovi. 

Itse senkin joutuisin maksamaan, mutta miksi minun pitäisi mitään muilta vaatia. sepä se. paapotkoon muut kermaperseet kakaransa, ihan sama.

t: janne 44

Vierailija
59/59 |
29.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 18:06"]

Oon miettinyt, miksei rikkaat vanhemmat anna rahaa jo aikuisille lapsilleen? Mun elämästäni tässä ei ole kyse, kun oon yh-äidin lapsi, mutta lähipiirissä on monia ihmisiä, joiden vanhemmat on rikkaita, mutta eivät auta lapsiaan rahallisesti.

Okei, ei ole mikään pakko auttaa aikuisia lapsia, mutta jos olisin itse rikas, niin haluaisin kyllä auttaa vaikka lapset olisivat aikuisiakin. Esimerkiksi yhden tuttavani vanhemmat omistavat omakotitalon, kesämökin, kaksi autoa, kaksi sijoitusasuntoa, metsää ja varmasti kivasti rahaa pankkitileillään/sijoitettuna. Heillä ei ole velkaa ja yksi lapsi, joka on jo perheellinen. Tämä perhe asustaa vuokralla ja äiti hoitovapaalla, joten rahaa ei ole kamalasti ylimääräistä.

Miksei siis tässä tapauksessa vanhemmat vaikka anna ennakkoperintöä, että saisi ostettua asunnon? Tai ostaisi asuntoa ja antaisi/vuokraisi lapsilleen? Lopulta ne rahat kumminkin menee tälle lapselle, niin miksei voisi mennä osa jo nyt ja helpottaa heidän elämää? Tai miksei vaikka kustantaisi lapsenlapsilleen jotain harrastuksia tai muuta? Tai vaikka lyhentäisi autolainaa?

Hei ap, etkö ole koskaan kuullut lahjaverosta. Se napsahtaa heti, jos antaa vaikka omalle lapselleen rahaa/omaisuutta enemmän kuin 3999 euroa kolmen vuoden aikana. Ja eikö kuitenkin ole parempi opettaa niitä lapsia seisomaan omilla jaloillaan. Ehkä esimerkkisi nuori ei osaa kerta kaikkiaan hoitaa raha-asioitaan, koska asuu vuokralla eikä ole saanut hankittua sitä omaa asuntoa itse.

vai lahjavero? tiedän kyllä että sellainenkin kyhäelmä tällä paskavaltiolla on mutta tyhmä saa olla ja maksaa tai sitten tajuaa antaa lahjat pimeästi, ei vaadi paljon älyä ja silloin ei napsahda yhtää mitää veroa minnekään.

onhan näitä typeriä lakeja sinne tänne, mutta kuka niitä jaksaa noudattaa, samaa paskaa mitä hihhulien ajatusmaailma raamattuineen.

Järkeä saa aina käyttää.

Nosta automaatilta miten paljon haluat ja vippaa lapsellesi kouraan, ei se sen kummempaa. metsänhaltijako sinut siitä vasikoi?

ja se on ihan oikein että antaa pimeästi, ei sun lahjoituksesi kuulu helvetin vertaa millekään valtiolle, se on sinun ja lapsesi asia ja se on niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän