Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien hormonikorvaushoito, kyllä vai ei?

Vierailija
20.07.2021 |

Oireita jonkin verran (hikoilua, kuumia aaltoja, limakalvojen kuivumista, vähän tavallista enemmän ärtyneisyyttä ja seksihaluja vähän aiempaa vähemmän).

Olin ajatellut etten hormoneja aloittaisi, mutta nyt gynen mielestä ne kannattaisi ehdottomasti aloittaa, kun oireita on ja niistä on muutenkin hyötyä. Riskit vaan pelottavat, vaikkeivat hirveän suuret olekaan.

Millaisilla oireilla olette/ette ole aloittaneet hormoneita?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut ja hyvä niin. Vaihdevuosioireet kestivät vain reilun vuoden, ei niiden takia olisi kannattanut rintasyöpää ottaa.

Vierailija
22/26 |
08.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi pieninäkin annoksina on suurempi riski syövän suhteen, samoin ylipaino

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni liikuntakyky hormonihoidon alkaessa. En sitä alun perinkään halunnut, enkä sen vuoksi gynekologille edes mennyt. Rutiinitarkastukseen vain. Tiesin, etteivät hormonihoidot sovi nuoruuden kokemusteni perusteella. Ne aiheuttivat aina kauhean olon ja turpoamisen.

Nyt mummo-iässä, ei gynekologi mielipidettäni juuri kysynyt, kun hän määrätietoisesti kierukan kohtuuni sujautti. Kieltäminen ei auttanut. Mainospuheen Mirenan ihanuudesta hän kyllä piti. Kieltojani hän ei ottanut kuuleviin korviinsa. En tuolloin ollut edes tulossa kierukkaa ottamaan, vain rutiininäytteenottoon. Kuuliainen kunnollinen vanhankansan nainen alistui taas kiltisti "kohtaloonsa"!

Siitäpä alkoi vanheneminen, poteminen ja elämähelvetti. Selkä hajosi heti, kuulemma sellaisia "oireita" voi tulla synteettisten naishormonien käytöstä. Kas kummaa, kuukautisetkin alkoivat lorotella. Lopulta säännöllistyivät ja penskankin teko kävi mielessä! Onneksi jostain löytyi vanhoja isoja tenoja kahdeksalle päivälle. Lisäähän niitä saa kaupasta, kun ne "vuodot" taas tulevat PMS-oireineen! Uusi tuttavuus minulle tuo "vittumainen" olotila! On siinä miehillä kestämistä! Me naisethan kyllä jaksamme tällaisenkin trenditaudin ja elimistön hurmostilan. Lieneekö synteettisiä naishormoneja käytetty kuitenkaan kuin vain noin 60 vuotta. Äitini niitä sai aikoinaan testata. Onneksi häneltä kierukat putosivat pois. Hän on nimittäin kovasti allerginen joillekin lääkkeille. Säästyi edes hän tältä hömppähoidolta!  

Minulle tulee pahoja tulehduksia ympäri kehoa, nahka irtoaa niin nivusista kuin sääristä, muualtakin. Kerran kuussa tulehduksia ja lääkärit olivat ihmeissään. Joku gynekologi ehdotti syöpää toinen lääkäri vyöruusua, kolmas sydämenvajaatoimintaa...aikansa sitä arvuuttelivat kunnes gynekologi hokasi; "Entä mielenterveys! Oletko ajatellut varata aikaa psykologilta?! Nostin ahterini penkiltä ja sen koommin en ole käynyt tuossa "arvauslaitoksessa".

PS eräs rehellinen gynekologi paljasti, ettei kierukoita aina suinkaan poisteta kohdusta vaikka toimenpide on luvattu ja siihen ryhdytty. Toinen gynekologi oli pätkäissyt kierukan langat niin lyhyiksi, että gynekologi, joka kierukan joutui poistamaan vuodatti hikikarpaloita ja suolsi muutamia erinäisiä mielipiteitään, ei suinkaan gynekologista, joka oli pätkinyt langat alamittaisiksi. Kritiikki kohdistu hoitopöydällä jalat levällään makaavaan naiseen, jonka alapää oli turvonnut umpeen keltarauhashormonin takia eli minuun.

Vierailija
24/26 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus lisää rintasyöpäriskiä yhtä lailla, mutta kuinka moni keski-ikäinen suomalainen miettii tätä? Jos suvussa ei ole rintasyöpää ja olet hoikka, et tupakoi- niin lyhyen  hormonikorvaushoidon riskit ovat minnimasliset hyötyyn verrattuna.

Vierailija
25/26 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki gynet käyttävät niitä itse, siitä voi päätellä jotain.

Hormonaalisen ehkäisyn sopimattomuus ei muuten vielä kerro kaikkea. Itse olin mielisairauden partaalla pillereiden kanssa, mutta lapsettomuushoitolääkkeet - jotka ovat näihin muihin verrattuna hyvin tujua kamaa - sekä raskaus tekivätkin minusta yllättäen tasapainoisemman, kun pms-oireet jäivät pois

Vierailija
26/26 |
08.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teettekin niin estrogeenin paikallishoito kannattaa aloittaa aina, jos on alapään kuivuutta. Niissä on hormoneja minimaalisesti. Reseptillä hinta myös edullinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi