Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kahviloissa tuntikausia tietokoneen kanssa notkuvat, paikkoja ei jää meille muille

Vierailija
20.07.2021 |

Mulla alkoi reilu viikko sitten kolmen viikon kesäloma, aion olla ihan kotikaupungissa koko ajan. Suunnitelmana mulla lähinnä nukkua pitkään ja laiskotella. Suunnitelmaan kuuluu, että heräämisen jälkeen syön aamupalaa kivoissa kahviloissa, erikoiskahveja, täytettyjä sämpylöitä, jotain makeaa... Kaikkea sellaista mitä en normaalisti syö, sillä muutoin ruokani on varsin askeettista. Hintaa en poikkeuksellisesti katso. Kahvilan pitää olla mielellään esteettisesti kaunis ja viihtyisä, kivasti sisustettu, mukavat nojatuolit jne. Vuosien varrella
olen kotikaupungissa nähnyt useita kivan näköisiä kahviloita, joissa olen halunnut käydä.

No nyt reilun viikon kokemuksella voin sanoa että on aivan älyttömän turhauttavaa miten kahvilat on täynnä tuntitolkulla läppärin kanssa notkujia!! Oikein näkee, miten on tuntikausiksi parkkeerattu mukavaan nojatuolipaikkaan yhden latten hinnalla ja siinä nökötetään ilman aikomustakaan lähteä. Vessareissun ajaksi reviiri merkataan levittämällä pöytä täyteen omaa henkilökohtaista, joskaan ei liian arvokasta, omaisuutta. Sitten mun kaltaiset asiakkaat, jotka oikeasti tulisivat syömään ja juomaan, ei löydä istumapaikkaa, tai korkeintaan vaan jonkun tympeän ja epämukavan paikan kovilta tuoleilta kun kaikki mukavat (nojatuoli) paikat on näiden notkujien valtaamat.

Useamman kerran on nyt käynyt niin että olen joutuu kääntymään tiskiltä takaisin kun kahvila on ollu 90% notkujien valtaama, loput varatut paikat oikeita asiakkaita. Tänään kävi niin, että tilasin cappucinon, vissypullon, mozzarella-pinaattileivän ja palan appelsiinikakkua, yhteensä yli

noin 25 euroa, ja sitten kun lähdin tarjottimen kanssa etsimään vapaata pöytää, ei ollut yhtään. Kaikissa pöydissä oli joku koneen/puhelimen kanssa, tyhjä kahvikuppi edessä, sen oloisena että tässä ollaan ja pysytään. Tuntui kuin olisin ollut jossain kirjaston lukusalissa tai toimiston kivasti sisustetussa monitoimitilassa kun kaikki vaan työskentelivät koneella eikä kukaan syönyt tai juonut mitään. Aikani kierrettyäni työntekijä kysyi, halusinko ottaa kuitenkin mukaan (oli kysynyt sitä jo tilatessani). Vastasin, että en mielellään, jolloin työntekijä kävi hakemassa jonkun taitettavan pöydän ja taitettavan tuolin melkoisen epämukavaan paikkaan mua varten. Katsoin hetken aikaa ja sanoin että ehkä sittenkin otan mukaan. Tunsin oloni vihaiseksi ja nöyryytetyksi.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sulla rankkaa. Todella järkyttävää.

No sellaista se on, muillakin on oikeus istua ja oleilla. Ei se ostoksien hinta sulle takaa pehmeitä nojatuolia.

Syö kotonas ja lopeta kitinä.

Vierailija
42/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä meidän lähellä yksi kiva pikkukahvila joutui lopettamaan pappajengien takia. Tulevat klo 9 ostamaan kahvin ja istuvat haastamassa siinä kunnes alkaa lounasaika, sitten tulevat 13 iltapäiväkahville. Näillä ei mitään läppäreitä, vaan ihan pitkä aika ja tulivat haastelemaan. Sanomisesta tuli kamalat valitukset, kahvilan pitäjä katsoi paremmaksi lopettaa kokonaan, hänellä oli kyllä toinen paikka. 

Eikö tuo muka ole ok. Porukka istuu samassa pöydässä ja lähtee pois lounasajaksi. Ostaa uuden kahvin iltapäivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää siihen viereen tuijottamaan sitä tietokoneen ruutua ja sen tietokoneen käyttäjän työskentelyä, siellä voi olla vaikka minkälaista kivaa tietoa näkyvillä ja julkiseksi tarkoitettua, kun julkiseen tilaan tulevat sitä tietokoneella esittelemään. Samalla voi vaikka hiukan olan yli opastaa tietokoneen ja ohjelmien käyttöä. Olen itse todennut muutaman kerran, että aika nopeasti se läppärin kansi menee kiinni ja tyyppi lähtee menemään.

Vierailija
44/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää siihen viereen tuijottamaan sitä tietokoneen ruutua ja sen tietokoneen käyttäjän työskentelyä, siellä voi olla vaikka minkälaista kivaa tietoa näkyvillä ja julkiseksi tarkoitettua, kun julkiseen tilaan tulevat sitä tietokoneella esittelemään. Samalla voi vaikka hiukan olan yli opastaa tietokoneen ja ohjelmien käyttöä. Olen itse todennut muutaman kerran, että aika nopeasti se läppärin kansi menee kiinni ja tyyppi lähtee menemään.

Jep 😁

Sori, täällä on vähän täyttä. Ja sitten Pertti ja Lissu istahtaa pöytään

v. kaksospoikien Willen ja Wallen kanssa.

Vierailija
45/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

25 euroa kahvista ja voileivästä? 

Ketä muutenkaan kiinnostaa jotkut keskustan kahvilat, kesällä ollaan rannalla.

Monia matkailijoita, jotka käyvät välipalalla kahvilassa.

Vierailija
46/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän moka. Tuollaisessa tilanteessa hänen pitäisi pyytää niitä notkujia poistumaan, jos ovat jo selvästi saaneet kahviteltua.

Olen samaa mieltä. Ainakin olisi voinut pyytää jonkun pisimpään olleista tietokonetyypeistä siihen epämukavaan taittopöytäviritelmään.

Ap

Niin, olisi sekin ollut parempi vaihtoehto. Itsehän siis olen työskennellyt kahviloissa ja aina on ohjeistettu ruuhkatilanteissa poistamaan kahvittelunsa jo lopettaneet asiakkaat. Ilmeisesti kaikissa kahviloissa ei tätä käytäntöä sitten ole.

Mun mielestä Helsingissä on jo otettu käytäntöön tämä aika yleisesti. Eihän  mikään kahvila muuten pysy pystyssä. Ja jossain kahvilassa näin, että asiakas sai varata paikan itselleen, mutta hinta oli enemmän kuin pelkkä kahvi. Se oli jotenkin, että piti maksaa lounas tai aamiainen ja sai istua läppärinsä kanssa jotain 4h. 

Vierailija
47/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työntekijän moka. Tuollaisessa tilanteessa hänen pitäisi pyytää niitä notkujia poistumaan, jos ovat jo selvästi saaneet kahviteltua.

Olen samaa mieltä. Ainakin olisi voinut pyytää jonkun pisimpään olleista tietokonetyypeistä siihen epämukavaan taittopöytäviritelmään.

Ap

Niin, olisi sekin ollut parempi vaihtoehto. Itsehän siis olen työskennellyt kahviloissa ja aina on ohjeistettu ruuhkatilanteissa poistamaan kahvittelunsa jo lopettaneet asiakkaat. Ilmeisesti kaikissa kahviloissa ei tätä käytäntöä sitten ole.

Mun mielestä Helsingissä on jo otettu käytäntöön tämä aika yleisesti. Eihän  mikään kahvila muuten pysy pystyssä. Ja jossain kahvilassa näin, että asiakas sai varata paikan itselleen, mutta hinta oli enemmän kuin pelkkä kahvi. Se oli jotenkin, että piti maksaa lounas tai aamiainen ja sai istua läppärinsä kanssa jotain 4h. 

Tuossa jää vaikka kuinka monta aamupalaa tai lounasta myymättä, jos yhden sellaisen ostaneella on mahdollisuus istua 4h pöydässä.

Vierailija
48/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä työtä he edes tekevät? Kuka tahansa voi lurkkia olan yli mitä läppärillä tapahtuu

Vierailija
49/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä työtä he edes tekevät? Kuka tahansa voi lurkkia olan yli mitä läppärillä tapahtuu

No ei voi. Useimmilla, joilla siinä näytöllä välillä on jotain salaista, on sellainen suojakalvo, joka estää näkyvyyden muuta kuin suoraan näytön edestä katsoessa. 

Monen työ taas on sellaista ettei muut siitä paljoa ymmärrä. Esim. itse koodaan. Jos joku nyt näkisi sivusta valtavia määriä jotain C++ koodia auki editorissa, niin ei hän kyllä työnantajani liikesalaisuuksia siitä pikavilkaisulla saisi selville. 

Vierailija
50/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrämme kaukaa ne tietyt kahvilat, joissa on tunnetusti näitä kahvilaa olohuoneenaan /työhuoneenaan pitäviä valtaajia.

Kuka ihme menee kirjoittamaan esim tuntikausiksi jotain gradua KAHVILAAN?

Vierailija
51/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tuossa jää vaikka kuinka monta aamupalaa tai lounasta myymättä, jos yhden sellaisen ostaneella on mahdollisuus istua 4h pöydässä.

Olettaen, että kahvilassa olisi niin paljon myyntiä, että jokainen pöytä olisi aina täynnä vaikka ihmiset istuisivat max puoli tuntia. Tuskin näin on, vaan on olemassa joku äärellinen summa, minkä yhdellä pöydällä voi kahvilanpitäjä tienata neljässä tunnissa, menee niihin leipiinkin rahaa. Sikäli 4h vuokra pöydästä voi toimia ihan hyvin, jos sen vuokran suuruuden vaan laskee oikein.

Vierailija
52/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep 😁

Sori, täällä on vähän täyttä. Ja sitten Pertti ja Lissu istahtaa pöytään

v. kaksospoikien Willen ja Wallen kanssa.

Tai Pertti ja Lissu tulee siihen tuoppien kanssa. Kohta on läppärilasse lähtenyt lätkimään.

Vierailija
53/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin nuorempana kahvilassa kesäduunissa. Omistaja näytti mulle, miten toimitaan. Mennään sen koneella istujan luo ja kysytään, ”Oisko sulle tullut vielä jotain?” Sitten sanotaan, että ”Meillä on just nyt tosi paljon kahville tulevia asiakkaita, joten voinko pyytää että vapautat pöytätilaa heillekin.”

Ihan aina toimi, kaikkien kanssa.

Onkohan nää nykyhipsterit jotenkin hankalampia vai missä vika?

Ovat. Moni on korkeakoulutettu ja osaavat kyllä paasata erilaisista oikeuksistaan ja uhkailevat canceloivalla somekampanjalla.

Lisäksi moni kahvila on jonkin isomman ketjun osa jossa johto ei välttämättä älyä ongelman laajuutta ja rivityöntekijää ei kiinnosta mennä hätistelemään loisivia asiakkaita pois ja saamaan haukkuja.

Vierailija
54/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kierrämme kaukaa ne tietyt kahvilat, joissa on tunnetusti näitä kahvilaa olohuoneenaan /työhuoneenaan pitäviä valtaajia.

Sellainen joka asuu esim. Kalliossa siivouskoppiyksiössä johon mahtuu sänky eikä muuta. Ja jossa lämpötila helteillä on sen +30 astetta. Eihän noissa voi elää, siksi päivät vietetään mahdollisimman suurilta osin muualla ja tullaan sinne vain nukkumaan.

Vierailija
55/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

häiriköivä kahvila-m sai kovat palautteet esikunnasta kun aloitti häirinnän kahvila-asiakkaalle. ei tajunnut lopettaa ajoissa, huono vielä kommunikoimaan mutta pää täysin pipi.

Vierailija
56/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän joku hehkutti, mkten kiva tehdä työpäivä kahvilassa, niin ei tartte maksaa työtilasta vuokraa. Mutta tämä on kahviloiden syy ehdottomasti. Läppäriporukalle rajattu aika ja selkeä vaatimus, kuinka paljolla pitää ostaa kahvilan tuotteita. Härski summa härskeille ihmisille.

Vierailija
57/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopiston kirjasto(i)ssa on vain rajallinen määrä työskentelypaikkoja ja gradun tekijöitä on pilvin pimein. Täytyy mennä heti aamusta, jos aikoo varata itselleen spotin muutamaksi tunniksi tai koko päiväksi. Ja kahviloista varmaan haetaan ihmisten ilmoilla -elämystä siinä sivussa; aika moni taitaa asua pikkuyksiössä jossa niitä elämisen ääniä ei juurikaan ole. Tai muita ihmisiä. 

Vierailija
58/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellainen joka asuu esim. Kalliossa siivouskoppiyksiössä johon mahtuu sänky eikä muuta. Ja jossa lämpötila helteillä on sen +30 astetta. Eihän noissa voi elää, siksi päivät vietetään mahdollisimman suurilta osin muualla ja tullaan sinne vain nukkumaan.

No se on sitten voi voi, kun ei ole hommannut kunnon kämppää. Ääliöt junantuomat.

Vierailija
59/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös pari vuotta sitten se yksi kiva kahvila Helsingin Kalliossa/Karhupuistossa joutunut lopettamaan sen takia kun hipsterit femman lattemukin hinnalla lunastaneet monen tunnin etätyötilan. Kätevää ja edullista heille mutta kuolinisku kahvilan pitäjille. Useampi tunti pöytä varattu yhdelle ihmiselle ja saat siitä 5 euroa, josta miinus kahvin,vuokran, henkilöstökulujen, verojen, vakuutusten jne hinnat.

Olisi reilua jos olisi yhtä enemmän sellaisia työskentelykahviloita, joissa olisi tuntiperusteinen hinnoittelu työpisteen vuokraamiseksi, kahvi voisi kuulua hintaan. Voisi olla myynnissä myös säännöllisiä aikoja työpisteelle, esim ma-ke klo 12-15 hintaan xx euroa. Ja kahvilat pidettäisiin sitten ihan kahviloina, ei etätoimistoina.

Ainakin siellä on kahvila, jossa on läppärit kielletty ja muutenkin joutavana notkuminen. Osa asiakkaista närkästyneitä, mutta ymmärrän yrittäjää.

Vierailija
60/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös pari vuotta sitten se yksi kiva kahvila Helsingin Kalliossa/Karhupuistossa joutunut lopettamaan sen takia kun hipsterit femman lattemukin hinnalla lunastaneet monen tunnin etätyötilan. Kätevää ja edullista heille mutta kuolinisku kahvilan pitäjille. Useampi tunti pöytä varattu yhdelle ihmiselle ja saat siitä 5 euroa, josta miinus kahvin,vuokran, henkilöstökulujen, verojen, vakuutusten jne hinnat.

Olisi reilua jos olisi yhtä enemmän sellaisia työskentelykahviloita, joissa olisi tuntiperusteinen hinnoittelu työpisteen vuokraamiseksi, kahvi voisi kuulua hintaan. Voisi olla myynnissä myös säännöllisiä aikoja työpisteelle, esim ma-ke klo 12-15 hintaan xx euroa. Ja kahvilat pidettäisiin sitten ihan kahviloina, ei etätoimistoina.

Mulla on ihme juttu keskittymiskyvyssä, että pystyn keskittymään parhaiten kahvilan sorinassa.

Tosin aistin koko ajan ympäristöäni, en varaile parhaita nojatuoleja ja vaihdan kahvilaa, jos tulee ruuhka ja alan haista "vanhentuneelle" lattekuppeineni

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan