Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kahviloissa tuntikausia tietokoneen kanssa notkuvat, paikkoja ei jää meille muille

Vierailija
20.07.2021 |

Mulla alkoi reilu viikko sitten kolmen viikon kesäloma, aion olla ihan kotikaupungissa koko ajan. Suunnitelmana mulla lähinnä nukkua pitkään ja laiskotella. Suunnitelmaan kuuluu, että heräämisen jälkeen syön aamupalaa kivoissa kahviloissa, erikoiskahveja, täytettyjä sämpylöitä, jotain makeaa... Kaikkea sellaista mitä en normaalisti syö, sillä muutoin ruokani on varsin askeettista. Hintaa en poikkeuksellisesti katso. Kahvilan pitää olla mielellään esteettisesti kaunis ja viihtyisä, kivasti sisustettu, mukavat nojatuolit jne. Vuosien varrella
olen kotikaupungissa nähnyt useita kivan näköisiä kahviloita, joissa olen halunnut käydä.

No nyt reilun viikon kokemuksella voin sanoa että on aivan älyttömän turhauttavaa miten kahvilat on täynnä tuntitolkulla läppärin kanssa notkujia!! Oikein näkee, miten on tuntikausiksi parkkeerattu mukavaan nojatuolipaikkaan yhden latten hinnalla ja siinä nökötetään ilman aikomustakaan lähteä. Vessareissun ajaksi reviiri merkataan levittämällä pöytä täyteen omaa henkilökohtaista, joskaan ei liian arvokasta, omaisuutta. Sitten mun kaltaiset asiakkaat, jotka oikeasti tulisivat syömään ja juomaan, ei löydä istumapaikkaa, tai korkeintaan vaan jonkun tympeän ja epämukavan paikan kovilta tuoleilta kun kaikki mukavat (nojatuoli) paikat on näiden notkujien valtaamat.

Useamman kerran on nyt käynyt niin että olen joutuu kääntymään tiskiltä takaisin kun kahvila on ollu 90% notkujien valtaama, loput varatut paikat oikeita asiakkaita. Tänään kävi niin, että tilasin cappucinon, vissypullon, mozzarella-pinaattileivän ja palan appelsiinikakkua, yhteensä yli

noin 25 euroa, ja sitten kun lähdin tarjottimen kanssa etsimään vapaata pöytää, ei ollut yhtään. Kaikissa pöydissä oli joku koneen/puhelimen kanssa, tyhjä kahvikuppi edessä, sen oloisena että tässä ollaan ja pysytään. Tuntui kuin olisin ollut jossain kirjaston lukusalissa tai toimiston kivasti sisustetussa monitoimitilassa kun kaikki vaan työskentelivät koneella eikä kukaan syönyt tai juonut mitään. Aikani kierrettyäni työntekijä kysyi, halusinko ottaa kuitenkin mukaan (oli kysynyt sitä jo tilatessani). Vastasin, että en mielellään, jolloin työntekijä kävi hakemassa jonkun taitettavan pöydän ja taitettavan tuolin melkoisen epämukavaan paikkaan mua varten. Katsoin hetken aikaa ja sanoin että ehkä sittenkin otan mukaan. Tunsin oloni vihaiseksi ja nöyryytetyksi.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kans monesti ihmetellyt et kuka jaksaa istua suht hälinässä töitä tehden? Wtf, Kahvilaan tullaan ja lähetään sit muualle. Joku voi vastata et miks just kahvilaan eikä esim kirjastoon tai pysytä kotona?

Vierailija
22/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo ihan hanurista, kuka tahvo menee tietokoneen kanssa kahvilaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ilmiöstä käytiin keskustelua asuessani Helsingissä n. 5 v. sitten. Silloin ainakin Kallio-Hakaniemi-alueella oli kahviloita, joissa osaan pöydistä oli varattu kahvittelijoille teippaamalla niihin läppärin käytön kieltävät laput. Lisäksi joissain lounaspaikoissa oli sääntö, että läppärin kanssa ei saa istua esim. klo 11-14 välisenä aikana, koska näissä paikoissa oli ollut ongelmana se, ettei lounasasiakkaille ollut tilaa läppärityöläisten vallatessa pöydät. Ymmärrän tätä todella hyvin. Ravintolayrittäjä tavallaan luovuttaa tilan ilmaiseksi läppärityöläiselle, mutta tämä ei osta kuin sen 4 e maksavan latten. Samaan aikaan yrittäjällä juoksee vuokra, työntekijöiden palkat ja muut maksut, energiakulut jne.

Asun nykyään ulkomailla, ja täällä on aika paljon yhteistoimistoja, joista voi vuokrata paikan. Näissä taitaisi ainakin Helsingissä tulla ongelmaksi hinta. Tilan tulisi sijaita keskeisellä paikalla ja hinnan tulisi olla aika alhainen jotta ihmiset tulisivat. Mutta siltikin, jos oleilu maksaisi vaikka 5 e/h, useamman tunnin sessiolle tulisi lopulta aika paljon hintaa. Ja käyttäjiä tulisi olla aika monta päivässä, jotta kulut saisi katettua.

Täkäläisittäin harrastetaan myös yksityisiä klubeja, jotka ovat usein yhdistelmä kahvilaa, baaria, klubia ja viihdekeskusta. Niistä maksetaan satoja euroja vastaava vuosimaksu, joka oikeuttaa tilojen ja palvelujen käyttöön. Ehkä joku tämän tyyppinen ratkaisi voisi toimia Suomessakin.

Vierailija
24/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöntekijät ovat usein vähän arkoja pitämään järjestystä. Kyllä työntekijöiden pitäisi uskaltaa mennä sanomaan, että tilaa tarvitaan uusille asiakkaille.

Vierailija
25/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten itseriittoinen voi olla tunteja jumittava läppärityyppi, kahvila ei ole toimisto. Eikä se ole myöskään tunteja yhden kahvin voimalla istuvien seurueiden olohuonekaan.

Ennen koronaa saattoi olla vaikea mahtua hotellin aamupalalle, kun siellä oli asiakkaiden lisäksi brunssiseurueita.

Vierailija
26/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pälise, vastaile vähemmän itsekkesi

Vierailija
27/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on kun etätyöt ja ei esim. varaa asua kuin esim. soluasunnossa, jossa ei välttämättä erinäisistä syistä työrauhaa ja alkaa muutenkin nuppi hajoamaan kotona istumiseen. Ja työt monesti kaupungeissa, joten loogista asua siellä kaupungissa. Lisää kahvia (tai muuta) pitää kyllä mielestäni ostaa jos kauemmin istuskelee.

Miten esim kirjaston lukusali tai vastaava?

Lukusalissa pitää olla hiljaa eikä höpistä työpuheluira/neuvotteluita.

Vierailija
28/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä ämmää ärsyttää kaikki. Ärsyttää, ärsyttää, ärsyttää, ärsyttää.. 😂😂😂😂😝😝😝😝

Tämä. Päivän naurut......

Vierailija
29/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se on kun etätyöt ja ei esim. varaa asua kuin esim. soluasunnossa, jossa ei välttämättä erinäisistä syistä työrauhaa ja alkaa muutenkin nuppi hajoamaan kotona istumiseen. Ja työt monesti kaupungeissa, joten loogista asua siellä kaupungissa. Lisää kahvia (tai muuta) pitää kyllä mielestäni ostaa jos kauemmin istuskelee.

Valita työnantajallesi, ettet voi tehdä kotona vaan hänen on järjestettävä sinulle työtila. Sinä tai työnantajasi ei ole vuokrannut kahvilapöytää sinun työpaikaksesi.

Vierailija
30/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta ne menee kiinni, niin ei ole tuotakaan murhetta.

Vierailija
31/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä tätä ilmiötä, miksi joku tulee kotoaan tieten tahdon työskentelemään meluisaan paikkaan ihmisten ilmoille missä pitää vielä maksaa kahvista erikseen kallis hinta? Ja samalla muut tarkkailee kauan siellä istut. Okei ymmärrän että jos tekee etätöitä kodin seinät voi painaa päälle, mutta sitäkin varten voi vuokrata työtilan, mennä kirjastoon (nämäkään eivät kyllä ole kovin rauhallisia nykyään) tai pysyä kotona mutta rikkoa työpäivä jotenkin, esim. päivän päätteeksi kun käy kävelyllä ja palaa kotiin niin työpäivästä on tehty kunnon pesäero. Minusta kotona on paras keskittyä ja olen asunut ihan pienissäkin kämpissä. Vai onko jostain leffoista opittu että tuo on cool mennä kahvilaan läppärille?

Vierailija
32/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä meidän lähellä yksi kiva pikkukahvila joutui lopettamaan pappajengien takia. Tulevat klo 9 ostamaan kahvin ja istuvat haastamassa siinä kunnes alkaa lounasaika, sitten tulevat 13 iltapäiväkahville. Näillä ei mitään läppäreitä, vaan ihan pitkä aika ja tulivat haastelemaan. Sanomisesta tuli kamalat valitukset, kahvilan pitäjä katsoi paremmaksi lopettaa kokonaan, hänellä oli kyllä toinen paikka. 

Vierailija
33/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 euroa kahvista ja voileivästä? 

Ketä muutenkaan kiinnostaa jotkut keskustan kahvilat, kesällä ollaan rannalla.

Vierailija
34/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kantakahvilassa on ouuhkaisaan aikaan pöytääni on myös istahtanut kahvittelijoita. Ei kai sitä jokaisella tarvitse yksityispöytää olla ja harvoin on yhden tuolin pöytiä yleensäkään. Reippaasti vaan kysyy, onko tämä tuoli vapaa ja poikkeuksetta varmaan on muuallakin. (Ostan kyllä päivän mittaan muutakin kuin yhden kahvin. :)) 

Vierailija
35/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vilpittömästi kyselen, että mikä idea noilla notkujilla on? Siis tekeekö he mukamas jotakin "töitä" tuolla notkuessaan? Jos tekevät, niin eikö heillä ole kotia jossa olla läppärin kanssa? Miksi sen läppärin kanssa on pakko mennä jonnekin meluisaan kahvilaan?

Hämmentävä asia. Haluaisin ymmärtää tuon idean, jos kuitenkin ilmiö selvästi on olemassa.

Vierailija
36/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi kukaan edes haluaa tulla työskentelemään tai opiskelemaan kahvilaan. Siellähän on tosi rauhatonta, ihmisiä kulkee jatkuvasti ohi, yleensä musiikki soi tai vähintäänkin puheensorinaa kuuluu. En itse voisi keskittyä mihinkään esseen kirjoittamiseen tai työjuttuun tuollaisessa paikassa. Kirjaston nyt vielä ymmärtää, kun siellä työskentelytiloissa on yleensä tosi hiljaista, mutta kahvilassa olisi nimenomaan kiva pitää paussi työskentelystä ja nauttia tunnelmasta sekä ruoasta.

Vierailija
37/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä bloggaajat tai muut somevaikuttajat tuntuvat harrastavan tätä. Ilmeisesti on jotenkin trendikästä työskennellä kahvilassa ja samalla ehkä räpsiä annoksesta tai kahvista kuva Instaan.

Vierailija
38/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus, kun olen kysynyt vapaata paikkaa, ja saanut vastauksen ”se on varattu, kaveri on vessassa/jonossa/jotain”, olen sanonut, että ”hyvä, mä istunkin tässä niin kauan että kaveri tulee takaisin” ja iskenyt perseeni penkkiin.

Arvatkaas, onko sitä kaveria koskaan tullut? Jooei.

Vierailija
39/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpittömästi kyselen, että mikä idea noilla notkujilla on? Siis tekeekö he mukamas jotakin "töitä" tuolla notkuessaan? Jos tekevät, niin eikö heillä ole kotia jossa olla läppärin kanssa? Miksi sen läppärin kanssa on pakko mennä jonnekin meluisaan kahvilaan?

Hämmentävä asia. Haluaisin ymmärtää tuon idean, jos kuitenkin ilmiö selvästi on olemassa.

Jos tekee jotain työtä, jossa ei tarvitse keskittyä pitkään kerrallaan, voi ihan mielellään olla ihmisten hälinässä. Kyllähän kautta aikojen on kokoonnuttu yhteen tekemään töitä, varmasti tietokonetöistäkin löytyy niitä työvaiheita, joissa ei tarvitse keskittyä täysillä. Ennen vanhaan tehtiin ristipistotöitä ja rupateltiin, nykyään voi istua kahvilassa kliksuttelemassa powerpoint-esityksen värejä kohdalleen.

Vierailija
40/63 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi kukaan edes haluaa tulla työskentelemään tai opiskelemaan kahvilaan. Siellähän on tosi rauhatonta, ihmisiä kulkee jatkuvasti ohi, yleensä musiikki soi tai vähintäänkin puheensorinaa kuuluu. En itse voisi keskittyä mihinkään esseen kirjoittamiseen tai työjuttuun tuollaisessa paikassa. Kirjaston nyt vielä ymmärtää, kun siellä työskentelytiloissa on yleensä tosi hiljaista, mutta kahvilassa olisi nimenomaan kiva pitää paussi työskentelystä ja nauttia tunnelmasta sekä ruoasta.

Niinpä. Aika heppoista on työ, jos sitä pystyy sujuvasti tekemään jossain kahvilahälinän ja vieraiden ihmisten keskellä. Tai jos tulee puhelu - ei kai niitä työjuttuja siinä hoideta kaikkien kuullen. Ehkä siinä vain näytetään pomolle läsnäoloa kun kone on auki?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan