Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko joku oikeasti rahaton? ov

Vierailija
26.07.2014 |

Miten? Mietin, kun jatkuvasti tulee näitä aloituksia, että mistä sen ja sen verran rahaa siihen mrnnessä. Eikö jokaisella ole edes sitä paria sataa sukanvarressa? Pidän itseäni melko köyhänä opiskelijana enkä ole nyt kesäksikään saamut töitä kuin sen verran, että vuokran maksaa ja jotain syö. Minulla ei koskaan ole rahaa mihinkään ylimääräiseen, mutta jos pakottava tarve tulisi niin kyllä aina muutama satku liikenisi.

Piilottelen kotiin seteleitä, niitä tällä hetkellä 150e

Tarjoilijan työssä tipit omaan purkkiin, niitä nyt noin 270e

Kortin takana tilillä noin 190e

Toisella käyttötilillä "säästötilillä" 550e

Rahastosäästöissä noin 730e

Asp-tilillä noin 4300e

Enkö siis oikeasti olekaan köyhä vai eivätkö ihmiset vaan osaa käyttää rahaa järkevästi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kun järjellä miettii niin onhan itselläkin piilotettuna rahaa sinne sun tänne. Ehkä tässäkin toimii out of sight - out of mind eli kun kaikki varallisuus ei olekaan kortin takana käytettävissä tai lompakossa seteleinä niin sitä ei samalla tavalla tuhlaakaan?

Vierailija
2/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm. Ette ole köyhiä. Tiedoks vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma ap! Olin itse opiskeluaikoina vähän samanlainen. Kyllä mullakin oli aina pikkasen jossain pahan päivän varalle... Esim. kukkapurkin alla muutama satanen. Vaikka rahaa oli niin hemmetin vähän! Ehkä juontaa juurensa mun kotikasvatuksesta. Raha ei kasva puussa, ei törsätä jne. En kyllä aina mennyt ton mukaan, bailasin myös joskus ja tuhlasin kohtuudella.

Vanhemmillani on rahaa ja omaisuutta aikas paljon, mutta ei vaan ikinä ollut "tarjolla". Itse piti tienata myös opiskeluaikana töitä tehden. Saas nähdä, mitä tapahtuu omien lasten kanssa. Toivottavasti olisi töitä, haluaisin jatkaa samaa perinnettä. Itse mm. siivosin kaksi kesää vaikka olin jo valtsikassa. Hyviä ja antoisia muistoja nekin. Tämä vuodatus nyt lähinnä, että aina pitää olla rahaa "sukanvarressa".

Vierailija
4/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat köyhiä, koko aikuisiän olen ollut tuilla vakavan sairauden ja työttömyyden vuoksi. Rahaa jää vuokran jälkeen n. 500, kyllä sillä elää mutta ei säästellä eikä ostella mitään kallista.

Vierailija
5/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon huostaanotettu, ja sijoituspaikka pimittää rahoja. Saan kuukaudes 50e ruokaan, ja kaikkeen "ylimääräiseen", joita ovat hygieniatuotteet, vaatteet, yms. Bussikortin sentään maksavat, siihenkin saavat kelalta tuet. Kyllä, minusta tuntuu, että olen "oikeasti köyhä".

Vierailija
6/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin säästäväinen. Opintotuesta jäi vuokran jälkeen pari sataa, ja siitä pistin säästöön aina puolet. Elin siis satasella kuussa. Ajan myötä säästössä oli pitkälti toista tonnia, piilotettuna e-pilleriboxissa vaatekaappiin, paikkaan jota kukaan ei tiennyt. Niin Se vaan sieltä katosi silloisen poikaystävän peliongelmiin mun tietämättä. Seuraavan kerran rahaa sinne viedessä tietysti huomasin, ja poikaystävästä tuli ex. Vähän tämän jälkeen mun pyörä hajosi, tällä seudulla ainoa kulkuväline kouluun, ei ollut enää säästöjä, mutta jotenkin sain haalittua rahat kasaan. Sitten sairastuin pahasti, jouduin sairaalaan, ja lasku oli muutaman satasen. Ei ollut muuta keinoa kun joko jättää maksamatta tai ottaa pikavippi. Silloin ihan oikeasti olin pitkään tosi tiukilla, piti miettiä montako päivää jaksaa olla syömättä, ja onko tärkeämpää hankkia lääkkeet vai ruokaa. Sossultakaan en saanut mitään kun paperilla mulla on "osakkeita" eli omaisuutta. Varakkaan isäni mahtava idea laittaa niitä mun nimiin, vaikka mitään niistä en tule koskaan hyötymään, en penniäkään saamaan, pelkästään kusta niskaan. Ja varoistaan huolimatta isä ei tietenkään ole ikinä auttanut, kuulemma"ison ihmisen pitää pärjätä omillaan". Ei voinut edes paria kymppiä lainata tuon sairaalareissun jälkeen, että olisin saanut lääkkeet haettua

Vierailija
7/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti on. Meillä on aika usein tullut tilanteita, että ei todellakaan ole ollut edes mitään jemmapiilorahoja, ehkä muutama laukun pohjalle unohtunut lantti tai niin pieni summa tilillä, että ei ole voinut nostaa automaatista.

Ja miksikö? Kun tulot ovat pienet ja epäsäännölliset, on voinut käydä niin että joku odotettu raha ei olekaan tullut. Toiseksi on voinut tulla yllättäviä menoja, jotka on pitänyt heti maksaa.

Meillä on ollut ratkaisuna luottavara, eli tiukassa tilanteessa on nostettu luottoa tai sitten on myyty jotain, vaikka auto.

Vierailija
8/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osakkeet on sun nimissä, ne on sun. Joten myy ne.

Vierailija
9/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on vuosikausia ollut köyhä ja tuloton, ne kukkaruukun alle säästetyt sataset on käytetty viimeistään silloin kun pyykkikone hajoaa toisen tai kolmannen kerran. Ekana ja tokana vuonna on vielä helppo sanoa, että aina nyt parinsadan puskuri löytyy, muttakun köyhyyttä jatkuu ja jatkuu, puskuri kuluu vähitellen erilaisiin vastaantuleviin hätätilanteisiin ja sen uudelleen säästäminen muutenkin toimeentulon reunalla on käytännössä mahdotonta. Sapeekin käy töidsä opintotuen lisäksi. Entä jos töitä ei saisi tai voisi tehdä?

Vierailija
10/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli meilläkin monta tonnia säästössä. Sitten alkoi koneet ja auto hajoomaan, mies joutui lomautetuksi kuukaudeksi, mä hoidin lapsia kotihoidontuella, jnejne... Jos säästössä ois ollut 0e, ois voinut itku päästä. Nyt ei passaa hetkeen tulla ylimääräisiä rahamenoja, että saadaan takaisin säästöön ne muutama tonni. Ei passaa tuudittautua niihin muutamaan tonniin, niillä ei oikeasti elä pidempää aikaa varsinkaan kun on lapsia ja lainoja, hetken vain. En laske meitä köyhiksi tälläkään hetkellä, vaikka rahaa on kahdeksi viikoksi käytettävissä 50e. Nyt on vain tällainen tilanne, ei tää kestä enää kauan.

Vierailija
11/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostinpa porvarilta. :( Anteeksi.

T. 11

Vierailija
12/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaton. Rahaa täytyy olla koska on lapsi. Oon yh. Ei ole vielä rahat loppuneet. 

Vierailija
13/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 03:30"]

Oon huostaanotettu, ja sijoituspaikka pimittää rahoja. Saan kuukaudes 50e ruokaan, ja kaikkeen "ylimääräiseen", joita ovat hygieniatuotteet, vaatteet, yms. Bussikortin sentään maksavat, siihenkin saavat kelalta tuet. Kyllä, minusta tuntuu, että olen "oikeasti köyhä".

[/quote]

Jätit kertomatta, että sijoituspaikka kustantaa ruokasi. Sinähän olet vielä alaikäinen ja toivottavasti osaat itse käyttää rahaa asiallisesti sitten, kun se aika koittaa.

Vierailija
14/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ihan hyvin rahaa säästössä tulevaa matkaa varten ja muuten vain pahanpäivänvaraa. Matkasäästöt meni matkaan lasten kanssa. Sitten minulta hajosi jääkaappi. Ostin tilalle uuden ja halusin kunnollisen eli en ottanut halvinta mallia. Sitten sairastuin. Olin ensin yli viikon sairaalassa ja sen jälkeen sairauslomalla kaiken kaikkiaan yli puoli vuotta. Palkkaa sain neljä viikkoa, sen jälkeen tipuin Kelan ssairauspäivärahalle. Sairaalalaskun lisäksi tuli monta käyntimaksua päivystykseen ja poliklinikalle. Lääkkeitä piti ostaa muutaman kuukauden aikana 400 euron edestä. Kaikki säästöt meni eikä ihan riittäneetkään. Loppuaikana oli pelko persiissä, kun saikkua vaan jatkettiin ja tuntui, että en toivu töihin ikinä. Onneksi kunto koheni sen verran, että pääsin töihin osasairauspäivärahan turvin. Se on kyllä hieno homma. Joten kyllä, rahat voi loppua vaikka niitä säästöjä olisikin.

Vierailija
15/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 03:30"]

[/quote]

Jätit kertomatta, että sijoituspaikka kustantaa ruokasi. Sinähän olet vielä alaikäinen ja toivottavasti osaat itse käyttää rahaa asiallisesti sitten, kun se aika koittaa.

[/quote]

Noup. En edes muista milloin olisin syönyt siellä oikean aterian. Asun ns itsenäistymisasunnossa, ja saan tietyn summan rahaa ruokaan/kk. Mulle ei ikinä ole ollut ongelmaa rahan, tai päihteiden, suhteen. Ei ikinä,

Vierailija
16/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen rahaton. Jäin työttämäksi ja jouduin hakemaan työttömyysrahaa ja asumistukea.. Toimeentulotukea en ole vielä hakenut, mutta hävettää kyllä hakea kaiken maailman tukia.

Vierailija
17/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 11:55"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 03:30"]

[/quote]

[/quote]

Noup. En edes muista milloin olisin syönyt siellä oikean aterian. Asun ns itsenäistymisasunnossa, ja saan tietyn summan rahaa ruokaan/kk. Mulle ei ikinä ole ollut ongelmaa rahan, tai päihteiden, suhteen. Ei ikinä,

[/quote]

Sinulla lienee mahdollisuus atriointeihin, eikö niin? Ei voi olla mahdollista että saisit kaikkiin menoihin vain 50 euroa kk.

Vierailija
18/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 09:58"]

Kun on vuosikausia ollut köyhä ja tuloton, ne kukkaruukun alle säästetyt sataset on käytetty viimeistään silloin kun pyykkikone hajoaa toisen tai kolmannen kerran. Ekana ja tokana vuonna on vielä helppo sanoa, että aina nyt parinsadan puskuri löytyy, muttakun köyhyyttä jatkuu ja jatkuu, puskuri kuluu vähitellen erilaisiin vastaantuleviin hätätilanteisiin ja sen uudelleen säästäminen muutenkin toimeentulon reunalla on käytännössä mahdotonta. Sapeekin käy töidsä opintotuen lisäksi. Entä jos töitä ei saisi tai voisi tehdä?

[/quote]

tällä tavoin.

Vierailija
19/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä en kyllä ole saanut koulun ohelle, joten lukuvuosi mennään opintotuen varassa, josta vuokran jälkeen jää reilu satanen ruokaan. Siitäkin olen koittanut pihistää pari kymppuä sivuun. Kesän ajalta ei tukia saa, joten onni oli, että sain tunteja edes vuokranmaksun verran:) viimeiseen asti koitan olla kajoamatta säästöihin!

Kiitos kaikille vastauksista. Jotenkin olen ajatellut ettei täysin rahattomaksi voi joutua ilman omaa typeryyttä, mutta empä näin perusterveenä osannut ajatella yllättäviä sairauksia yms, jotka luonnollisesti rokottavat säästöjä ja toimeentulon hankkimista...

Ap

Vierailija
20/22 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä näillä alle 800e tuloilla (eläke+asumistuki) aika rahaton tuppaa olemaan, vaikka joku on sanonutkin etten köyhä ole koska on talokin (asumiskelvoton) ja maksan asuntolainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä