Suojaikärajasta ja seurustelusta
Rajoittuuko suojaikäraja-käsite vaan seksisuhteisiin? Ts onko alaikäisen kanssa seurustelu ilman seksisuhdetta väärin?
Tästä Katja Hännis-jupakasta tuli mieleeni, että onkohan tässä itsekin rikoksen uhri. Tapasin mieheni 15-vuotiaana, hän oli silloin jo reilusti yli parikymppinen. Tutustuttiin yhteisen urheiluharrastuksen merkeissä ja rakastuttiin silmittömästi. Suhteemme herätti pahennusta kotikaupungissamme juuri ikäeron vuoksi. Silti ja meidän molempien mainetta suojellaksemme tapailtiin aina julkisesti. Käytiin kahvilla juorukellojen silmien alla, istuttiin kirjastolla ja puistoissa, urheiluhallilla missä oli muitakin, lenkkeiltiin pitkin vilkkaita reittejä. Koskaan ei oltu aivan kahdestaan. Puhuttiin paljon ja pussailtiin. Kihlauduttiin kun olin 18v ja mentiin myöhemmin naimisiin. Seksiä harrastettiin vasta, kun olin täysi-ikäinen ja asuin yksin. Yhdessä ollaan edelleen, ja suihteellisen tyytyväisiä perhe-elämään.
Kysynkin, että toimiko mies väärin, kun alkoi seurustella kanssani?
Kommentit (5)
Taisi se kyllä vähän tuhmia puhua mulle jo aiemmin... mut saa anteeksi, en usko että kehitykseni on kamalasti vahingoittunut.
Minä aloin seurustelemaan 14-vuotiaana melkein 3v vanhemman pojan kanssa, mutta seksi tuli kuvioihin vasta 16-vuotiaana. Ei sen vuoksi, että poikaystävä olisi halunnut odottaa mun sakkoliha-jakson menevän ohi, vaan siks kun en vain ollut valmis ennen sitä. Pettinkiä oli jonkun vertaa jo 15-vuotiaana, mutten kokenut senkään mua mitenkään vahingoittaneen.
Seurustelulle ei ole laissa mitään (suoja)ikärajaa.
"Joka koskettelemalla tai muulla tavoin tekee kuuttatoista vuotta nuoremmalle lapselle seksuaalisen teon, joka on omiaan vahingoittamaan tämän kehitystä, tai saa tämän ryhtymään sellaiseen tekoon, on tuomittava lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä --"