Meidät kutsuttiin mökille
Kysyin, mitä tuodaan tullessamme. Mökin omistaja toivoi, että tuodaan vain itsemme. Pitäisikö kuitenkin viedä mennessämme muutama kilo perunoita, sisäfilepihvit ja mansikkakermakakku, että ollaan hyviä ja toivottuja vieraita? Haluaisin pysyä väleissä kaverin kanssa tulevaisuudessakin.
Kommentit (63)
Miksi pitää kysyä "Mitä tuodaan tullessamme?"? Kuuluu hyviin tapoihin viedä jotain mukanaan vierailulle. Tässä tapauksessa varsinkin, kun on kaverista kyse, niin ei liene vaikeaa keksiä viemisiä.
En oikein tajua näitä kommentteja. Jos kaverinne kutsuu teidät kotiinsa kylään, niin ilmestyttekö te sinne vessapaperipaalien, keksilajitelmien ja keittiöpyyhkeiden kanssa?
Ja jos ette, niin miksi mökille pitäisi viedä?
Jos itse emäntänä sanon, ettei mitään tarvitse tuoda, niin todella tarkoitan sitä. Riippumatta siitä, onko kyläpaikka tai koti, voi olla kohteliasta viedä jotain pientä; mansikkarasia, kukkia tai se viinipullo. Se ei kuitenkaan ole korvaus siitä, että saat kyläpaikassa ruokaa ja juomaa, joten todella joku pieni juttu riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä tuo tuliaiskulttuuri. Sanotaan ettei tarvitse mitään tuoda ja sitten pahoitetaan mieli kun ei tuotukaan. Tai sitten pahoitetaan mieli kun tuotiin kori kossua, mutta niitä ei tietenkään voi ottaa mukaan lähtiessään, vaan emäntä kaataa ne viemäriin.
Mitä jos olisi peräkontissa muutama kalja/limsalaatikko, otetaan sieltä sitten tarjolle tarpeen mukaan. No ei varmaan käy tämäkään.
Ehkä se on paras kun kukaan ei kutsu ketään eikä kukaan mene minnekään.Ei se nyt oikeasti ole millään muotoa hankalaa.
Pääsääntö: tuliaisia viedään AINA kun mennään toisen kotiin tai mökille. Tuliaisia sen sijaan ei pyydetä.
Tuliaisiksi sopivat kaikki ns. kulutettavat, mutta säilytystä kestävät jutut eli emäntä/isäntä päättää, kulutetaanko niitä ko. tapaamiskerralla vai jäävätkö myöhempään. Viinipullo, marjat, kynttilät, laudeliinat kaikki ovat ok.
Koskenkorva on ihan ok tuliainen, jos tiedät isäntäväen juovan alkoholia, mutta kori on toki liioittelua. Kukaan ei pyydä tuliaisia mukaansa, eikä viinaa ole tarve kaadella viemäriin, isäntäperhe voi sen juoda myöhemmin haluamanaan ajankohtana. Tuliainen on siis LAHJA, ei eväs!
Jos mennään pitkälle vierailulle, kysytään etukäteen, voidaanko osallistua tarjoomusten kuluihin joko tuomalla osan ruuasta tai juomasta TAI rahallisesti.
Ei kaikille ole ok joku viinipullo, marjat, kynttilät tai laudeliinat. Toki yleensä jos mennään vierailulle sen kutsujan tuntee sen verran hyvin että tietää onko ok viedä tai olla viemättä tuliaisia. Mun tuttavapiirissä osataan sanoa se onko tuliaisten vieminen ok vai haluaako kutsuja itse päättää tarjoako/juoko jotakin viiniä, millaisia laudeliinoja käyttää, haluaako kynttilöitä jne.
Vierailija kirjoitti:
En oikein tajua näitä kommentteja. Jos kaverinne kutsuu teidät kotiinsa kylään, niin ilmestyttekö te sinne vessapaperipaalien, keksilajitelmien ja keittiöpyyhkeiden kanssa?
Ja jos ette, niin miksi mökille pitäisi viedä?
Jos itse emäntänä sanon, ettei mitään tarvitse tuoda, niin todella tarkoitan sitä. Riippumatta siitä, onko kyläpaikka tai koti, voi olla kohteliasta viedä jotain pientä; mansikkarasia, kukkia tai se viinipullo. Se ei kuitenkaan ole korvaus siitä, että saat kyläpaikassa ruokaa ja juomaa, joten todella joku pieni juttu riittää.
Riippuu ihan siitä kutsujasta. Voin viedä kynttilöitä jos tiedän että kutsuja niitä tykkää polttaa ulkona tai sisällä, voin viedä kukkia jos tiedän että kutsuja itsekin mökillä haluaa kukkia hoitaa, voin hyvin olla viemättä mitään jos tiedän että kutsuja ei halua mitään vaan mieluummin ostaa itse sitä mitä tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kori kossua niin kaikilla on hyvä mieli.
Mulla menis viemäriin sisältö ja pullot kauppaan.
Minä hoitelisin sisällöt vessaan, suodatettuna omassa maksassa. Pullot kauppaan.
En todellakaan halua, että vieraat rahtaavat mökille pieniin tiloihin tuliaisia, jotka eivät tod.näk. ole minun mieleeni.
Vieraat varaudun aina ruokkimaan, ei mahdu kylmäsäilytystiloihin ylimääräistä, juoppoja en katsele, ei siis tarvi tuoda juotavaakaan.
Muuta roinaa en nurkkiin halua, lähtevät kiertoon, jos joku tuo. Eli aiheuttaa turhaa vaivaa.
Jos sanon, ettei tarvi tuoda mitään, se tarkoittaa EI MITÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Heh, vessapaperia tuliaiseksi. Ei kiitos. Meille voi tuoda vaikka sen kukkakimpun tai likööripullon, itse ei juoda, mutta tarjotaan vieraille. :D
Joo, varsinkin tälleen päiväkahville mennessä tuntuisi omituiselta viedä paali vessapaperia mennessään.
Lähileipomon mansikkapitko, pussi kouvolan lakritsia, kokoelma (alkoholittomia?) erikoisoluita. Lämpimässä säilyvää, jonka voitte porukalla syödä/juoda, sellaista kivaa extraherkkua.
Riippuu siitä kauan olette eli menettekö vaan päiväksi käymään vai oletteko yötä. Mikäli olette päivän niin itse veisin ehkä yhden kesäisäisen kepeän viinipullon ja vaikkapa kahvipaketin, jotakin parempaa kahvia. Nämä ovat sellaisia, että jos ei itse käytä, niin voi tarjota vieraille tai kierrättää eteenpäin.
Mikäli on kyseessä yövierailu tai viikonloppu, niin veisin samat, mutta tuplana esim 2 viiniä tai tonkan riippuen tietty ihmisistä, että juovatko he viiniä. Mikäli ei, niin pitäytyisin pulloissa, joita voi tarjota vieraille ja säilyvät avattua tonkkaa paremmin sitten ostaisin ehkä 2 tai 3 erilaista kahvipakettia. Mikäli siis on oikeasti aidosti sanottu ettei ruokiin yms. osallistuta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää kysyä "Mitä tuodaan tullessamme?"? Kuuluu hyviin tapoihin viedä jotain mukanaan vierailulle. Tässä tapauksessa varsinkin, kun on kaverista kyse, niin ei liene vaikeaa keksiä viemisiä.
Tällä kertaa kysyin erityisesti, koska tiedän isäntäväenkin olevan mökillään vain päiväseltään, ja muutenkin tekevän sinne lähinnä lyhyitä keikkoja. Kyseinen kaveri myöskin yleensä varautuu kaikenlaisiin vierailuihin varsin kattavasti, niin mieluusti vedin jotain, mikä helpottaa hänen päiväänsä kuin jotain ihan satunnaista.
Oikeasti haluaisin antaa itselleni 5/5 jo tässä vaiheessa keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä kertaa kysyin erityisesti, koska tiedän isäntäväenkin olevan mökillään vain päiväseltään, ja muutenkin tekevän sinne lähinnä lyhyitä keikkoja. Kyseinen kaveri myöskin yleensä varautuu kaikenlaisiin vierailuihin varsin kattavasti, niin mieluusti vedin jotain, mikä helpottaa hänen päiväänsä kuin jotain ihan satunnaista.
Mansikkakakku voisi olla ok, jos tiedät että sellaiseen ystäväsi ei ole varautunut. Jos tiedät hänen kuitenkin varautuneen tarjoiluihinkin unohtaisin ainakin ne perunat ja pihvit.
Vessa-ja talouspaperi ON hyvä mökkituliainen, se on tarpeellista ja ei nurkkiin homehtumaan. Mökille tuliaisena on hyvä viedä sellaista joka kuluu pois, sähköttömille kynttilöitä, tulitikkuja, sytykeruusuja jne.
Vierailija kirjoitti:
Se on jännä tuo tuliaiskulttuuri. Sanotaan ettei tarvitse mitään tuoda ja sitten pahoitetaan mieli kun ei tuotukaan. Tai sitten pahoitetaan mieli kun tuotiin kori kossua, mutta niitä ei tietenkään voi ottaa mukaan lähtiessään, vaan emäntä kaataa ne viemäriin.
Mitä jos olisi peräkontissa muutama kalja/limsalaatikko, otetaan sieltä sitten tarjolle tarpeen mukaan. No ei varmaan käy tämäkään.
Ehkä se on paras kun kukaan ei kutsu ketään eikä kukaan mene minnekään.
Tuliaiset ja sovitut tuomiset ovat kaksi täysin eri asiaa! Minä kysyn itse aina, onko jotain mitä voidaan tuoda. Joskus vain itsemme, joskus viemme ruokajuomat tai jälkiruuan, kun emäntä niin pyytää. Tämän lisäksi aina myös pieni tuliainen. Jos pyydettyjä viemisiä viedään, on tulisi en pienempi, jos ei ns viedä mitään, on tulisi en parempi.
Viemisten ja tuliaisten ero on selvä. Viemidrt on niitä mitkä tulee heti vieraidenkin käyttöön, ja tuliaiset on niitä mitkä on ensisijaisesti tarkoitettu isäntäperheelle lahjaksi. Esimerkkinä tuliaisena on shamppanja lahjakassissa, mitä ei (itsedsäänselvästi ainakaan) avata vieraille tarjolle, ja viemisiksi vaikka tonkka valkkaria ruokajuomaksi koko porukalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos on nimenomaan sanottu että ei tarvitse tuoda mitään, niin on älytöntä viedä pihvejä ja mansikkakermakakku, joista varsinkaan kakku ei säily juuri ollenkaan! Ja raaka liha ei myöskään kovin pitkään. Isäntäväki on varmasti varannut ruokaa ja jälkiruokaa, joten mitä sille mansikkakermakakulle on tarkoitus tehdä? Joko emännän on hampaita kiristellen laitettava se tarjolle ja jätettävä oma jo valmisteltu jälkiruokansa sivuun, tai sitten kakku jää syömättä.
Tuliaisia kannattaa toki viedä, mutta sellaista joka säilyy ja jonka voi laittaa tarjolle myöhemmin jos on tarvetta.
Emännän on hoidettava tarjoilut? 50-luku soitti ja pyysi roolijakoaan takaisin
No hyvä, kun kerroit, että on kyseessä päiväseltään mökillä käväisy. Siinä tapauksessa kysyisin ennen kun veisin haluaako, että tuon maksikkakakun tai pullaa kahvin kanssa. Jos ei halua, niin en veisi mitään.
Jos jotakin kunnon tuliaista haluaa viedä niin kannattaa kysyä mitä tarvitsee. Ehkä tosin silloin, jos on hyvä ystävä tai on mökillä pidempään. Itse olisin joskus mökin hankittuani tarvinnut takkavehkeet ja löylysetin. Sanko ja kauha toki olivat, mutta mallia vanha ja rimpula. Sain tuliaisiksi laadukkaan löylysangon ja kauhan, kun sanoin, että niitä tarvitsen, jos jotakin haluaa tuoda. Oli kalliimpi ja toivat sen kimpassa. Tykkäsin ja tykkään edelleen siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mansikkakakku voisi olla ok, jos tiedät että sellaiseen ystäväsi ei ole varautunut. Jos tiedät hänen kuitenkin varautuneen tarjoiluihinkin unohtaisin ainakin ne perunat ja pihvit.
Olen pahoillani, luulin aloittavansa huumoriketjun, joka viittaa menneisiin mökkielämyskeskusteluihin, ja viimeistään tuon mansikkakermakakun ajattelin olevan niin överi vieminen, että kaikki tämän tajuaa. Juu en ole viemässä perunaa enkä sisäfilettä. Enkä kermakakkua. Mielellään olisin vienyt mennessäni jotain heti pöytään laitettavaa, mutta ilmeisesti emäntä ajattelee, että kun minä ajan useamman tunnin, että voidaan nähdä, niin hän näkee päiväkahvien laittamisen vaivan. Niin me tehdään silloinkin, kun hän tulee tännepäin (siis että emäntä huolehtii tarjottavat). Pieni tuliainen meillä kyllä on jo hankittuna.
Kun itse kutsun mökille vieraita ja ilmoitan tarjoavani ruuat todellakin tarkoitan sitä. Vieraiden toivon tuovani itsensä lisäksi jotain järkevää ja käyttökelpoista esim. kahvipaketin, servettejä, viinipullon, käsisaippuaa tai tulitikkuja. Mutta missään nimessä ei koriste-esineitä, kukkia tai pyyhkeitä, koska niitä on jo omasta takaa. En kuitenkaan suutu jos eivät tuo mitään, koska meillä on aina mökillä kaikkea varalla.
Parhaat vieraat on ne, jotka tarjoutuvat auttamaan esim. tiskaamisessa tai keittämään aamukahvin tms. pientä apua. Ja lähtiessä siivoavat jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, luulin aloittavansa huumoriketjun, joka viittaa menneisiin mökkielämyskeskusteluihin, ja viimeistään tuon mansikkakermakakun ajattelin olevan niin överi vieminen, että kaikki tämän tajuaa. Juu en ole viemässä perunaa enkä sisäfilettä. Enkä kermakakkua. Mielellään olisin vienyt mennessäni jotain heti pöytään laitettavaa, mutta ilmeisesti emäntä ajattelee, että kun minä ajan useamman tunnin, että voidaan nähdä, niin hän näkee päiväkahvien laittamisen vaivan. Niin me tehdään silloinkin, kun hän tulee tännepäin (siis että emäntä huolehtii tarjottavat). Pieni tuliainen meillä kyllä on jo hankittuna.
Luulo ja oletukset ei koskaan ole tiedon väärti. Et edelleenkään saisi kutsua. Etkä edes 5/5 trollista, huumori on taitolaji.
"Luulo on sanakirjan mukaan käsitteellisesti jotain tällaista: mielipide, käsitys, kuvitelma, olettamus, otaksuma, vaikutelma, uskomus... tulee mieleen myös joitakin vanhoja johdannaisia: luulosairaus ja luulosairas."
Vierailija kirjoitti:
Lähileipomon mansikkapitko, pussi kouvolan lakritsia, kokoelma (alkoholittomia?) erikoisoluita. Lämpimässä säilyvää, jonka voitte porukalla syödä/juoda, sellaista kivaa extraherkkua.
Mikään näistä ei ole meidän perheelle herkku.
Heh, vessapaperia tuliaiseksi. Ei kiitos. Meille voi tuoda vaikka sen kukkakimpun tai likööripullon, itse ei juoda, mutta tarjotaan vieraille. :D