Miten toimia jos isä haluaa tehdä isyystestin, lapsi 4v?
On tunnustanut lapsen syntyessä isyytensä. Silloin ei testiä ole tehty.
Nyt isä haluaa että testi tehdään. Joten kuinka toimia?
Voiko äiti kieltää testin?
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:58"]
Mies voi tosiaan vaatia testiä. Miehillä on myös ihmisoikeudet. Voi vaatia testiä ja sen varmasti saa vaikka olisi jo myöntänyt isyyden.
[/quote]
ei kannata myöntää isyyttä jos ei ole varma, elatusmaksutko ne vasta saa epäröimään?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:55"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:52"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:26"]
eli TAAS yksi valehteleva lutka suomessa, joka vielä koittaa estää testin tekemisen.
muuta syytä en kieltämiseen näe.
[/quote]
syy testin kieltämiseen voi olla esim se, että sitä vaatii hoidon tarpeessa oleva idiootti, jolloin vaatimuksen voi ignoorata
[/quote]
avaatko hieman järjenjuoksuasi ?
mikä on se syy kieltäytyä?
ei aukene, ei.
[/quote]
Ihmisoikeudet, ei oteta keneltäkään näytteitä ilman perusteltua syytä. Kyllähän jokainen vainoharhainen mies muuten niitä testejä voisi olla vaatimassa ja siinä ei olisi yhtään mitään järkeä.
[/quote]
miehillä ei ole oikeuksia?
tapauksia joissa "isä" ei olekaan isä, on lukemattomia.
tuntuuko pisto jossain kohtaa itselläsi ?
[/quote]
no sitä ei kaikki tiedä kuin testaamalla :) minä tiedän kyllä
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:03"]
Mies voi tosiaan vaatia testiä. Miehillä on myös ihmisoikeudet. Voi vaatia testiä ja sen varmasti saa vaikka olisi jo myöntänyt isyyden.
[/quote]
ei kannata myöntää isyyttä jos ei ole varma, elatusmaksutko ne vasta saa epäröimään?
[/quote]
maksaisitko itse jonkun vieraan lapsen elatuksen? luultavasti et.
[/quote]
[/quote]
Monella miehellä on epäilys jo alusta asti. Joskus epäilys syntyy eroriitojen aikoina jolloin äidin kielenkannat eivät välttis ole hallinnassa vaan tulee päästettyä suusta sammakko jos toinen. On se lapsenkin edun mukaista selvittää onko kyseessä oikea isä.
Mun mies saa koskaan vaan vaatia testiä. En suutu. Oikeestihan ainoastaan mä voin olla varma onko ollut muita seksikumppaneita samaan aikaan. En mä näe sitä epäluottamuksen osoituksena vaan asian tarkistamisena. Sen jälkeen ollaan ihan varmoja sitten kumpikin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:10"]
Mun mies saa koskaan vaan vaatia testiä. En suutu. Oikeestihan ainoastaan mä voin olla varma onko ollut muita seksikumppaneita samaan aikaan. En mä näe sitä epäluottamuksen osoituksena vaan asian tarkistamisena. Sen jälkeen ollaan ihan varmoja sitten kumpikin.
[/quote]
eiköhän se selviä lapsen ulkonäöstä ja muutenkin normaalisti pariskunnat kyllä tietävät onko lapsi heidän molempien.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 16:12"]
Kyse ei ole itsestäni vaan eräs tuttava mies pyysi että etsin netistä tietoa kuinka hänen pitää toimia.
Elikkäs onko mies yhteydessä tk:hon? Maksaako testi?
Hän mietti että voiko lapsen äiti kieltää testin tekemistä, heillä on huoltajuuskiista meneillään.
Itse luulin että testi tulis lastenvalvojan kautta.
ap lisää
[/quote]
Mitä v*ttua? Huoltajuuskiista meneillään, mutta mies haluaa tutkituttaa onko edes isä? Mitä mä nyt en tässä tajua?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:16"]
Kyse ei ole itsestäni vaan eräs tuttava mies pyysi että etsin netistä tietoa kuinka hänen pitää toimia.
Hän mietti että voiko lapsen äiti kieltää testin tekemistä, heillä on huoltajuuskiista meneillään.
ap lisää
[/quote]
Mitä v*ttua? Huoltajuuskiista meneillään, mutta mies haluaa tutkituttaa onko edes isä? Mitä mä nyt en tässä tajua?
[/quote]
sepä se, ei ymmärrä miesten logiikkaa
Mies on ollut isä 4v, ei siitä eroon pääse yhdellä testillä, edes taloudellisesti. Eikös se oikeus taannoin näin päättänyt..
ap lisää
[/quote]
Siis tämä mies on ollut isä jo 4 vuotta ja lapsi näkee tämän miehen omana isänään. Nyt mies haluaakin tehdä isyystestin. Kysymys kuuluu, että miksi? Mies on jo tämän lapsen isä eikä sitä voi enää mikään testi muuttaa. Jos testitulos kertookin, ettei mies ole lapsen isä, mitäs sitten? Hylkääkö tämä mies lapsensa? Eikö mies halua yhteishuoltajuutta tai edes tapaamisoikeutta lapseensa?
On kyllä mukava tulevaisuus tällä pienellä lapsella edessä, jos isä hylkää. Eihän lapselle ole väliä, onko mies biologisesti hänen isänsä vai ei.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:06"]
[/quote]
[/quote]
maksaisitko itse jonkun vieraan lapsen elatuksen? luultavasti et.
[/quote]
Eihän kukaan ole niin tyhmä että maksaa vieraitten lasten elatuksen. Mutta kuka on niin tyhmä että ensin pitää omanaan ja myöhemmin alkaa epäilemään?
Eihän se lapsi mikään vieras ole jos mies on häntä lapsenaan hoitanut 4v?? Miksei mies haluaisi osallistua hänen elatukseensa myös eron jälkeen, oli sitten biologinen isä tai ei.. ?
Niin kuka mies uskaltaa epäillä lasta toisen lapseksi? Eiköhän se siinä vaiheessa nainen ole eroa jo vaatimassa kun vain uskaltaa noin epäillä. Oli syytä tai ei. Isyystesti pitäis olla pakollinen kaikille. Ihan jo senkin takia ettei missään vaiheessa edes tarvitsisi miettiä että onko oma vai ei.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:10"]Mun mies saa koskaan vaan vaatia testiä. En suutu. Oikeestihan ainoastaan mä voin olla varma onko ollut muita seksikumppaneita samaan aikaan. En mä näe sitä epäluottamuksen osoituksena vaan asian tarkistamisena. Sen jälkeen ollaan ihan varmoja sitten kumpikin.
[/quote] Totta helvetissä se on epäluottamuksen osoitus jos mies ei usko kun tyttöystävä/vaimo sanoo että ei ole ollut muiden kanssa paneskellut. Normaali mies ei tyhjästä epäile pettämistä.
Kyllä mäkin tottakai isyystestiin suostuisin jos mies pyytäisi. Mutta suhde olisi siinä, jos tosissaan kuvittelisi mun olevan ihminen joka panee siellä täällä ristiin rastiin.
Vaikka ei olisi lapsen isä, niin suomessa ei voi tuossa vaiheessa enää isyyttä purkaa, ei mitenkään. Elatusmaksuja pitää maksaa, ja lapsi perii isänsä. Tästä on oikeudenpäätöskin olemassa.
jättäisin miehen, hän on taatusti pettänyt ketjun ap:n kanssa ja monen muun
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:32"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:10"]Mun mies saa koskaan vaan vaatia testiä. En suutu. Oikeestihan ainoastaan mä voin olla varma onko ollut muita seksikumppaneita samaan aikaan. En mä näe sitä epäluottamuksen osoituksena vaan asian tarkistamisena. Sen jälkeen ollaan ihan varmoja sitten kumpikin.
[/quote] Totta helvetissä se on epäluottamuksen osoitus jos mies ei usko kun tyttöystävä/vaimo sanoo että ei ole ollut muiden kanssa paneskellut. Normaali mies ei tyhjästä epäile pettämistä.
Kyllä mäkin tottakai isyystestiin suostuisin jos mies pyytäisi. Mutta suhde olisi siinä, jos tosissaan kuvittelisi mun olevan ihminen joka panee siellä täällä ristiin rastiin.
[/quote]
Siihen riittää kertakin. Ei tarvii ristiin rastiin.
Viitaten viestiin 36.
"Isäksi huijattu ei saanut isyyspäätöstä kumottua - juttu ehti vanhentua
Miehen isyys määräytyi suoraan avioliiton perusteella. Käräjäoikeus jätti miehen nostaman kanteen vaimoaan ja lapsia kohtaan tutkimatta.
Käräjäoikeus perusteli ratkaisuaan vanhentumisella. Kumoamiskanne on isyyslain mukaan laitettava vireille ennen kuin on kulunut kaksi vuotta lapsen syntymästä.
Mies oli laittanut jutun vireille noin kymmenen kuukautta sen jälkeen, kun kaksi vuotta oli kulunut.
Aviomies haki muutosta Kouvolan hovioikeudesta. Hovioikeus piti käräjäoikeuden ratkaisua oikeana.
Isyyden kumoaminen voidaan ottaa erityisistä syistä vanhenemisajan jälkeenkin käsittelyyn. Sellaisia syitä eivät oikeusistuimet löytäneet.
Aviomies vetosi rahapulaansa. Hän oli tilannut jo ennen vanhentumisaikaa DNA-tutkimuksen, mutta pystyi lunastamaan sen vasta kun sukulaiset olivat lainanneet runsaat tuhat euroa. Aika oli kuitenkin jo mennyt umpeen.
Aviomies yritti vedota myös tietämättömyyteensä. Hän ei tiennyt kahden vuoden vanhentumisajasta.
Oikeusistuimet eivät pitäneet rahapulaa ja tietämättömyyttä seikkoina, joiden perusteella kanne olisi voitu erityisestä syystä ottaa käsittelyyn. Käräjäoikeus totesi lisäksi, ettei asiassa ole esitetty riittäviä perusteita sille, että isyyden kumoaminen olisi lasten edun mukaista.
Vaimo ei vastustanut lasten isyyden kumoamista. Hän oli keskustellut lasten biologisen isän kanssa ja tämä oli valmis tunnustamaan isyyden, kunhan DNA-tutkimus on sen varmistanut.
Myöhemmin vaimo kuitenkin vaati käräjäoikeudelta, että aviomiehen vaatimus isyyden peruuttamisesta on jätettävä tutkimatta. Hän kiirehti asian ratkaisemista, koska muuten lapset jäisivät ilman elatusapua.
--
Määräaikaa muutettiin muutamia vuosi sitten. Se oli aiemmin viisi vuotta. Aikaa lyhennettiin, koska DNA-tutkimuksella isyys voidaan varmistaa nykyään lyhyemmässä ajassa.
Aviomiehen DNA-tutkimuksen mukaan hän ei 99,999-prosenttisella varmuudella ole biologinen isä, vaan lapset ovat jonkun toisen.
Mies oli alkanut epäillä isyyttään noin vuosi lasten syntymästä. Hän ei löytänyt lapsista omia piirteitään. Lasten äiti ja sukulaiset vakuuttivat, että hän on isä, koska lapset ovat ”niin isänsä näköisiäkin”.
Aviomies koki tulleensa huijatuksi ja taloudellisesti hyväksikäytetyksi. Liitto päättyi eroon."
Siis viitaten viestiin 37 tuo pitkä pätkä, ei 36.
Miksei se mies itse selvitä asiaa kun hän sitä testiä haluaa? Et ole edes sen lapsen äiti!