Onko lääkärin ok sanoa tummalle lapselle "kyllä sunkin olisi suositeltavaa käyttää aurinkorasvaa, vaikket valkoinen olekaan"
12-vuotiaalleni oli sanottu lääkärissä näin (olin itse paikalla kuulemassa)
Kommentit (54)
Sori, mutta tumma iho suomessa on edelleen harvinaisuus. Ja se nyt vaan on fakta, että laps on tummaihoinen. Onko sen sanominen ääneen joku rikos?
Lääkäri on oikeassa, mutta asetteli sanansa huonosti. Ei hän itse kohtaa joka päivä sitä, että joku huomauttelee omasta ihonväristä.
Hän olisi yhtä hyvin voinut sanoa "Kaikkien on suositeltavaa käyttää aurinkorasvaa, koska se ehkäisee palamista ja sitä kautta ihosyöpää."
afrikkalaiset jalostuneet paahteisen auringon alla. Eivät he tarvitse aurinkorasvaa. Hyvä ettei täällä Suomessa heille tule d-vitamiinin puutos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tummaihoisten tulisi käyttää aurinkorasvaa kuten muidenkin. Mutta tietysti lauseen oletus, että valkoinen on joku normaali väritys ja tummemmat sävyt on poikkeavia niin se on jo rasistista.
Tässä ei ole kyse normaaliudesta vaan siitä, että myös tumma iho pitää suojata auringolta.
Nimenomaan oli kyse siitä, että lääkäri osoittaa että valkoinen on jokin perusväri ja tummat sävyt on poikkeavia. "Vaikket valkoinen olekaan", lause osoittaa sen. Siinä verrataan häntä valkoiseen joka on lähtökohta. Olet poikkeava. Valkoiset tekee näin, mutta se koskee sinuakin vaikka olet tumma. Olet liian syvällä omassa kulttuurissasi jos et näe mikä on ongelma. Aivan sama kuin sanoisi, että mielenkiintoista että ymmärrät matematiikkaa vaikka olet nainen. Lähtökohta on, että sinussa on jokin poikkeama tai puute joka aiheuttaa joko kyvyttömyyttä taikuten tässä tapauksessa lääkäri olettaa että tummat ihmiset on jotenkin pihalla omasta kehostaan eikä ymmärrä palavansa myös auringossa. Valkoinen lapsi tietää sen kyllä ja niin tietää tummempikin.
Valkoinen ei ole sanojan lähtökohta normaalille tai oikealle, vaan sanoja tarkoittaa ihmisryhmää, joka on erityisen altis ihosyövälle. Tämän lisäksi myös tummemman on suojattava itsensä, vaikka ei siis olekaan valkoinen ja yhtä altis ihosyövälle.
Vierailija kirjoitti:
afrikkalaiset jalostuneet paahteisen auringon alla. Eivät he tarvitse aurinkorasvaa. Hyvä ettei täällä Suomessa heille tule d-vitamiinin puutos.
Nimenomaan tulee, koska aurinko ei paista täällä yhtä paljon kuin Afrikassa, ja tumma iho muodostaa D-vitamiinia hitaammin.
Tummaihoisille lapsille suositellaan täällä Pohjolassa D-vitamiinilisää ympäri vuoden.
Kyllähän ruskean ihon pitäisi auringolta suojata.
Ei minulle tulisi mieleenkään että liki pikimustat tai ruskean eri sävyiset palaisi auringossa. Miten muka.
Ei kuumassa Afrikassa mustat ihmiset huvikseen ole kehittyneet sen värisiksi mitä ovat, se on evoluution tulos.
Voiko tästä päätellä, että ap itse ei ole ohjeistanut lapselleen aurinkorasvan käyttöä, koska tämä on tummaihoinen? :'D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tummaihoisten tulisi käyttää aurinkorasvaa kuten muidenkin. Mutta tietysti lauseen oletus, että valkoinen on joku normaali väritys ja tummemmat sävyt on poikkeavia niin se on jo rasistista.
Tässä ei ole kyse normaaliudesta vaan siitä, että myös tumma iho pitää suojata auringolta.
Nimenomaan oli kyse siitä, että lääkäri osoittaa että valkoinen on jokin perusväri ja tummat sävyt on poikkeavia. "Vaikket valkoinen olekaan", lause osoittaa sen. Siinä verrataan häntä valkoiseen joka on lähtökohta. Olet poikkeava. Valkoiset tekee näin, mutta se koskee sinuakin vaikka olet tumma. Olet liian syvällä omassa kulttuurissasi jos et näe mikä on ongelma. Aivan sama kuin sanoisi, että mielenkiintoista että ymmärrät matematiikkaa vaikka olet nainen. Lähtökohta on, että sinussa on jokin poikkeama tai puute joka aiheuttaa joko kyvyttömyyttä taikuten tässä tapauksessa lääkäri olettaa että tummat ihmiset on jotenkin pihalla omasta kehostaan eikä ymmärrä palavansa myös auringossa. Valkoinen lapsi tietää sen kyllä ja niin tietää tummempikin.
Minkään värinen 12v ei välttämättä ymmärrä (tai usko) palavansa auringossa, jos niin ei ole vielä käynyt.
Sinällään ap tuota on turha tulkita rasismiksi. Voisin kuvitella, että aika moni tummaihoinen Suomessa, täällä vähäisen auringon maassa, kuvitteleekin, ettei aurinkorasvasta hänelle täällä voi olla mitään hyötyä (kun tuskin ne afrikkalaisetkaan päivittäin suojakertoimis päällensä laittaa, ja siellä se aurinko kuitenkin on aika paljon ärhäkämpi).
Ehkä lääkäri olisi voinut valita sanansa toisin, mutta summa summarum, mielestäni hyvä että hän muistutti lasta, että ihon pigmenteistä viis, jokaisen kannattaa käyttää aurinkorasvaa.
Yritä olla olematta rasisti-aistiyliherkkä - se tekee hallaa myös niille kerroille, milloin siihen aidosti olisi paikka. "Joojoo taas tuo jaksaa nillittää olemattomasta" (esim koulussa voi olla tapahtumia, missä ope kommentoi asiattomasti ja ne pitää pystyä erottamaan kerroista, missä väri on epäolennaisuus)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä tarvitset ammattiapua ja pian.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on oikeassa, mutta asetteli sanansa huonosti. Ei hän itse kohtaa joka päivä sitä, että joku huomauttelee omasta ihonväristä.
Hän olisi yhtä hyvin voinut sanoa "Kaikkien on suositeltavaa käyttää aurinkorasvaa, koska se ehkäisee palamista ja sitä kautta ihosyöpää."
Ei hyvä, kyllä ruskea iho pitää aina huomioida, on rasismia olla mainitsematta ihonväriä, saati yåhdistää hänen musta identiteettinsä etuoikeutettuihin valkoisiin.
Woke power
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ap laukkaisi AV:lle valittamaan, että lääkäri olettaa että tummahipiäinen ei itse tietäisi kyseistä asiaa. Kuvitteleeko lääkäri henkilön tyhmäksi ihonvärinsä perusteella?Että se kehtaa! /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne Suomessa poikkeavia ruskeat ihot, keniassa taas valkoinen olisi poikkeava eikä sitä häpeiltäisi siellä mainita.
Tämä.
Onko sitten myös rasistista sanoa, että tummaihoisen täytyy muistaa sydä D-vitamiinia, koska tumma iho ei tuota sitä yhtä hyvin kuin vaalea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä lääkärin mielestä oli korrektimpaa tai helpompaa puhua ei-valkoisesta kuin lähteä analysoimaan potilaan ihonväriä - käyttääkö sanaa musta, ruskea, tumma, mul a tti, toffeenvärinen tms., ja kokeeko potilas sen loukkaavana tai virheellisenä määritelmänä.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa valkoinen on kuitenkin vielä normaali väritys. Meniköhän se lääkärin lausuma juuri noin vai sanoiko, että aurinkorasvaa tulee käyttää, vaikka oletkin tummaihoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästäkin ap laukkaisi AV:lle valittamaan, että lääkäri olettaa että tummahipiäinen ei itse tietäisi kyseistä asiaa. Kuvitteleeko lääkäri henkilön tyhmäksi ihonvärinsä perusteella?Että se kehtaa! /s
Minusta tuo olisi jopa rasitisempaa kuin se että lääkäri mainitsee potilaan/asiakkaan olevan tumma, ei-valkoinen, vaalea tms.
"Rasismi käsitteenä tarkoittaa oletetun ihmisryhmän arvottamista esimerkiksi etnisen alkuperän, ihonvärin, kansalaisuuden, kulttuurin, äidinkielen tai uskonnon perusteella alempiarvoiseksi kuin muut ihmisryhmät. Rasismi on ihmisryhmän tai sen jäsenen ihmisarvon alentamista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvä, kyllä ruskea iho pitää aina huomioida, on rasismia olla mainitsematta ihonväriä, saati yåhdistää hänen musta identiteettinsä etuoikeutettuihin valkoisiin.
Woke power
Mun mielestä on aika rasistista, että tummaa ihon väriä saa tuoda ylpeydellä esille, mutta jos saman tekee valkoisena, on rasisti.
Youtubessa on afrikkalaisen tanssin videoita, jonka tekijät ovat afrikkalaisia naisia. Videoiden kommenteissa on tosi usein kommentteja, jossa kiitellään näitä MUSTIA, upeita naisia. Ne naiset ovat afrikkalaisia eivätkä ole siellä mitään rodullista vähemmistöä, joten miksi ihonväri tuodaan esiin? Ei kukaan normaali ihminen kehu valkoisen eurooppalaisen tekemiä tanssivideoita sanomalla miten upea, valkoinen nainen tämä on.
Hoh hoijaa. Jos se menee noin vaikeaksi, niin on varmaan parempi olla puhumatta mitään ei-valkoisille.
Vierailija kirjoitti:
Voiko tästä päätellä, että ap itse ei ole ohjeistanut lapselleen aurinkorasvan käyttöä, koska tämä on tummaihoinen? :'D
Eli pitääkö mun loukkaantua nyt AP:lle? Vai lääkärille? Vai molemmille? Äääähhhhhhh!!!! En mä tiedä enää!
Mene oikeasti hakemaan jotain apua päävikaasi.