täytin 18v ja äidin maksamattomat laskut siirtyivät minulle
Täytin 18vuotta ja nyt olen 19. Äitini on alkoholisoitunut ja tietysti maksukyvytön hoitamaan laskuja. Nyt minulle tulee kokoajan uusia laskuja, esimerkiksi eilen tuli yli 600€ lasku vuodelta 2006 jonka alkusumma on ollut 24€ ...... olen ollut silloin joku 11 vuotias. Hieman ärsyttää kun pääsin vakityöhön, ja itselläni raha-asiat muuten kunnossa mutta mun pitää maksella laskuja tuhansien eurojen edestä. Ja kaikissa laskuissa alkuperäinen summa joku 20-30€ mutta rakas äitini on kerryttänyt niistä minulle monien satojen laskut vuosien saatossa :) Tietääkö kukaan onko mun ihan oikeesti pakko vaan niellä ja maksaa noi? Onko täällä ketään kenellä olisi ollut sama tilanne? :(
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:02"]
Täytin 18vuotta ja nyt olen 19. Äitini on alkoholisoitunut ja tietysti maksukyvytön hoitamaan laskuja. Nyt minulle tulee kokoajan uusia laskuja, esimerkiksi eilen tuli yli 600€ lasku vuodelta 2006 jonka alkusumma on ollut 24€ ...... olen ollut silloin joku 11 vuotias. Hieman ärsyttää kun pääsin vakityöhön, ja itselläni raha-asiat muuten kunnossa mutta mun pitää maksella laskuja tuhansien eurojen edestä. Ja kaikissa laskuissa alkuperäinen summa joku 20-30€ mutta rakas äitini on kerryttänyt niistä minulle monien satojen laskut vuosien saatossa :) Tietääkö kukaan onko mun ihan oikeesti pakko vaan niellä ja maksaa noi? Onko täällä ketään kenellä olisi ollut sama tilanne? :(
[/quote]No nyt voi olla jo vähän myöhäistä, sun olisi pitänyt kiistää laskut ja tehdä äidistäsi rikosilmoitus heti täytettyäsi 18 vuotta. Silloin et olisi joutunut maksamaan äitisi nimiisi tekemiä velkoja. Alaikäiselle kun ei saa velkaa tehdä.
Joo mun äiti oli kanssa hyvä tossa laskujen piilottamisessa! MUTTA ISO KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE. Oon ollut yksin tän asian kanssa ihan hukassa. Nyt olen soittanut perintäfirmaan, sieltä sanottiin ettei tarvi maksaa kunhan saadaan ne siirrettyä äitini nimiin. Äitini pitäisi siis ottaa yhteyttä firmaan tms. Olen tilaamassa velkaneuvojalle aikaa ja haluan saada kyllä äitini vastuuseen laskuista :) eiköhän tää tästä lähde setviytymään -Ap
Paskapuhetta!! Ei tartte maksaa todellakaan yhtään senttiä! Ei oo mitään reagointi aikoja tai muita!!!! Valtio maksaaa jos joku et todellakaan sinä!!!!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:13"]
Jos olet täyttänyt jo 19, on siis kulunut yli vuosi siitä, kun laskuja alkoi tulla. Sun olisi pitänyt reagoida heti, kun ensimmäinen tuli. Nyt voi osin olla myöhäistä. Mutta ota kuitenkin heti yhteys kuntasi velkaneuvontaan ja selvitä tilanne.
[/quote]Jos asuvat äidin kanssa samassa osoitteessa, niin voisi tietty yrittää väittää että ei ole nähnyt postejaan koska äiti on hävittänyt ne.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:31"]
Paskapuhetta!! Ei tartte maksaa todellakaan yhtään senttiä! Ei oo mitään reagointi aikoja tai muita!!!! Valtio maksaaa jos joku et todellakaan sinä!!!!
[/quote]Jos ei kiistä laskuja tai jopa maksaa niitä, niin silloin on hyväksynyt velan.
Toivottavasti saat asiat järjestettyä, eivätkä yritykset enää yritä siirrellä laskuja sinulle! Ei ole sinun velvollisuutesi maksaa äitisi laskuja ja vuosien korkoja ja perintäkuluja.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:24"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:15"]
Ei tartte maksaaaa älyhoi! Lapsi ei missään tapauksessa vastaa äidin veloista/lakuista!!!
[/quote]
Mutta jos laskut on lapsen nimellä, silloin valitettavasti lapsi vastaa veloista. Ja tämä on suuri vääryys! Niin valitettavan moni lapsi joutuu aloittamaan oman elämänsä vailla luottotietoja ja suuret velat niskassa :(
[/quote]
Rikosilmoitus vanhemmista?
Ensimmäiseksi ilmoitat nyt äidillesi, että ottaa heti ja saman tien yhteyttä velkojiin ja pyytää siirtämään laskut omiin nimiinsä. Seuraavaksi soitat oikeusaputoimiston palvelunumeroon, sieltä saat lisäneuvoja eikä maksa mitään. Opiskelija oikeusapu olisi muutenkin ellei maksuton ainakin erittäin halpa. Jos sekä äitisi että perintäfirmat vänkäävät vastaan, saattaa osaava oikeusapu olla hyvinkin tarpeen.
Reagointiaikoja kyllä on, eli jos yhdenkään laskun erehdyt maksamaan, se todistaa perijälle, että sinä olet hyväksynyt velan omiin nimiisi.
Tsekkasin mun luottotiedot rekisteristä, ei ollut mennyt eli luottotiedot on kunnossa. Ei yhtäkään maksuhäiriömerkintääkään!! Niin helpottunut olo. Aijon pitää kyllä asiani niin ettei niitä tulekkaan! Ja nyt on velkaneuvojalle varattu aika. -Ap
Koulukuvat tulevat huoltajan nimellä samaten lasku. Laskussa on vaan koulun nimi ja oppilaan nimi. Äitisi on velvollinen maksamaan sen, et sinä. Voi vide mitä äitejä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:02"]
[/quote]No nyt voi olla jo vähän myöhäistä, sun olisi pitänyt kiistää laskut ja tehdä äidistäsi rikosilmoitus heti täytettyäsi 18 vuotta. Silloin et olisi joutunut maksamaan äitisi nimiisi tekemiä velkoja. Alaikäiselle kun ei saa velkaa tehdä.
[/quote]
Haista nyt paskat tyhmä. Ei tossa ole mitään tommosia keksimiäsi syntymäpäivärajoja. Velan ottaminen tai tavaran tilaaminen toisen nimiin on hyvin helppoa. Mä voisin tilata tavaraa itselleni omaan osoteeseeni teidän nimellä ja hetulla, mutta ei teidän sitä maksaa tarvi. Skulaisuus ei muuta tuota miksikään.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:45"]
Tsekkasin mun luottotiedot rekisteristä, ei ollut mennyt eli luottotiedot on kunnossa. Ei yhtäkään maksuhäiriömerkintääkään!! Niin helpottunut olo. Aijon pitää kyllä asiani niin ettei niitä tulekkaan! Ja nyt on velkaneuvojalle varattu aika. -Ap
[/quote]
Ei tietenkään ole menneet. Sitä varten täytyy mennä oikeuteen, mutta kun alaikäistä ei oikein voi haastaa noista mihkään. Sä kun et ole voinut tehdä tommosia sopimuksia alaikäisenä. Mutta toi kertoo, että sun velkojat tiesivät sun ikäsi mutta eivät välittäneet tuosta. Sinuna mä tekisin kaikista osallisista rikosilmoitukset. Sulla ei ole mitään asiakassuhdetta yhteenkään noista firmoista, joten ne on ihan puhtaita valelaskuja. Ja teet myös äidistäsi rikosilmoituksen. Ei sen elämä tuosta enää miksikään muutu. Joutuu käymään yhtenä päivänä oikeudessa, mutta siinä se. Tuskin sillä mitään rahaa on maksaa noita?
No ei todellakaan tarvitse maksaa mitään toisen tekemiä laskuja. Erityisesti, jos olet asunut omillasi, niin ei sellaisessa taloudessahan asuja on itsestään vastuussa ja omista laskuistaan, ei kenenkään muun.
Älä usko täällä saamiasi neuvoja mistään muöhässä reagoinnista jne. Ne laskut ei todellakaan ole sinun ongelma, Joskin tämä aloitus on provo!