täytin 18v ja äidin maksamattomat laskut siirtyivät minulle
Täytin 18vuotta ja nyt olen 19. Äitini on alkoholisoitunut ja tietysti maksukyvytön hoitamaan laskuja. Nyt minulle tulee kokoajan uusia laskuja, esimerkiksi eilen tuli yli 600€ lasku vuodelta 2006 jonka alkusumma on ollut 24€ ...... olen ollut silloin joku 11 vuotias. Hieman ärsyttää kun pääsin vakityöhön, ja itselläni raha-asiat muuten kunnossa mutta mun pitää maksella laskuja tuhansien eurojen edestä. Ja kaikissa laskuissa alkuperäinen summa joku 20-30€ mutta rakas äitini on kerryttänyt niistä minulle monien satojen laskut vuosien saatossa :) Tietääkö kukaan onko mun ihan oikeesti pakko vaan niellä ja maksaa noi? Onko täällä ketään kenellä olisi ollut sama tilanne? :(
Kommentit (33)
Ei tarvitse maksaa, mutta sinun on reagoitava nopeasti sillä jos et kiistä nimiisi tehtyä velkaa, olet hyväksynyt itsesi maksajaksi. Voi olla että tuo kiistämisaika on jo mennyt!
No ei todellakaan pidä sun maksaa äitisi laskuja. Onko siinä laskun kohdalla alhaalla (jos lasku on sellainen) sun vai äitisi nimi. Mistä ne laskut tulee? Ettei vaan ole laitettu laskutusosoitteeksi sun osoite?Ano äidillesi kunnallista edunvalvojaa tai laskut välitystilille maksettavaksi, ei sun tarvitse niistä huolehtia jos et halua.
Rikosilmoitus? Sulla on todennäköisesti myös luottotiedot menneet aikapäiviä sitten :(
Miehen veljeltä meni luottotiedot äitinsä takia vuosia sitten..
Soitat sinne perintätoimistoon ja sanot että lasku on tehty kun olet ollut alaikäinen. Siirtävät sen äidillesi.
Alaikäinen ei ole vastuussa ja et nyt vaikka olet jo aikuinen.
Olen sössinyt raha-asiani ja lapselleni tuli lasku. Soitin itse perintäfirmaan ja sanoin että poistavat lapseltani tuon laskun. Näin tekivät.
Älä ala maksamaan.
Lisäksi ota (maksullinen 10,- ?) ote luottotiedoistasi ja tarkista ettei ole perittävää. Soita myös ulosottoon ja tarkista ettei sinun nimelläsi ole mitään.
Ole tiukkana tässä asiassa että poistavat jos jotain nimelläsi on ennen täysi-ikäisyyttä.
Laskuissa lukee mun nimi, esim koulukuvia ala-asteelta mitkä on mun nimillä vaikka niihin on äiti merkattu maksajaksi. -Ap
Minkälaiset yritykset myy lapsen nimiin? Yritysten nimet julkiseksi!
Jos olet täyttänyt jo 19, on siis kulunut yli vuosi siitä, kun laskuja alkoi tulla. Sun olisi pitänyt reagoida heti, kun ensimmäinen tuli. Nyt voi osin olla myöhäistä. Mutta ota kuitenkin heti yhteys kuntasi velkaneuvontaan ja selvitä tilanne.
Joka kunnassa on velkaneuvonta. Kysy sieltä neuvoa. Kohtuuttomalta tuo tilanteesi kuulostaa.
Nyt vaan soitat sinne perintätoimistoon ja selität tilanteen, äitisi saa ihan itse selvitellä asiansa ei sinun kuulu maksaa hänen törttöilyistään.
Juu, mutta et tosiaan joudu maksajaksi, jos kiistät ne ajoissa! En tiedä, onko jo liian myöhäistä, mutta äkkiä nyt asia kuntoon. Ei ole kauaa aikaa, kun televisiossa oli tällainen ihminen, jonka luottarit oli mennyt 18v., kun vanhemmat oli tilaillut lehtiä ja kaikkea lapsen nimiin. Nainen ei ollut tajunnut tehdä mitään ja nyt noin 25v. yritti saada asioita järjestykseen. Velkaneuvoja pahoitteli, että tilanne on päässyt näin pahaksi, kun olisi silloin 18v. pystynyt kiistämään kaiken ja pääsemään niistä eroon.
Eihän se nyt niin mene, että lapselle tilataan jotain ja jätetään maksamatta. Ei se ole pitävää, jos täysi-ikäistynyt tajuaa vain itse hoitaa asian. Valitettavan usein ei tajua. Mistäs sitä nuori asiasta tietäisi, kun vanhemmatkaan ei osaa neuvoa, vaikka onhan se ihan loogista, ettei voi joutua aikuisena toisten ihmisten tekemiä velkoja maksamaan. Vahingonkorvaukset (jos vaikka rikkoo jotain 15v.) on eri asia.
Olen ollut opiskelijana, elänyt omillani 16 vuotiaasta asti välillä töitä tehden ja välillä opintotuen varassa. Ei ole jäänyt ylimääräistä ja olen ollut niin shokissa ja hukassa noiden laskujen kanssa. Kun ensimmäiset laskut tuli soitin sinne perintäfirmaan ja sieltä sanottiin että voi voi, kunhan maksat ees 10€ kuussa vaikka selitin juuri että olin alaikäinen laskujen alkuperäisellä hetkellä.
Ei tartte maksaaaa älyhoi! Lapsi ei missään tapauksessa vastaa äidin veloista/lakuista!!!
Toimi äläkä odota, vaadi äläkä tyydy!!!!!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:12"]
Minkälaiset yritykset myy lapsen nimiin? Yritysten nimet julkiseksi!
[/quote]
Itseasiassa todella monet, kunhan on vanhempien suostumus... Itse tilailin alaikäisenä monestakin postimyyntifirmasta tavaraa, piti vain olla huoltajan allekirjoitus tilauslomakkeessa (silloin ennen nettiaikaa), nykyään taitaa riittää kun pistää rastin kohtaan: minulla on huoltajan suostumus.
Ja näissä tapauksissa laskut tulee lapsen nimellä, myös velat jää lapselle.
Toistan itseäni. Lue tämä minkä kirjoitin. Pitää napakasti sanoa että uskovat. Tarvittaessa pyydät esimiehen puhelimeen. Et ala maksamaan äitisi mokia.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:08"]
Soitat sinne perintätoimistoon ja sanot että lasku on tehty kun olet ollut alaikäinen. Siirtävät sen äidillesi.
Alaikäinen ei ole vastuussa ja et nyt vaikka olet jo aikuinen.
Olen sössinyt raha-asiani ja lapselleni tuli lasku. Soitin itse perintäfirmaan ja sanoin että poistavat lapseltani tuon laskun. Näin tekivät.
Älä ala maksamaan.
Lisäksi ota (maksullinen 10,- ?) ote luottotiedoistasi ja tarkista ettei ole perittävää. Soita myös ulosottoon ja tarkista ettei sinun nimelläsi ole mitään.
Ole tiukkana tässä asiassa että poistavat jos jotain nimelläsi on ennen täysi-ikäisyyttä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:15"]
Ei tartte maksaaaa älyhoi! Lapsi ei missään tapauksessa vastaa äidin veloista/lakuista!!!
[/quote]
Mutta jos laskut on lapsen nimellä, silloin valitettavasti lapsi vastaa veloista. Ja tämä on suuri vääryys! Niin valitettavan moni lapsi joutuu aloittamaan oman elämänsä vailla luottotietoja ja suuret velat niskassa :(
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:08"]Miehen veljeltä meni luottotiedot äitinsä takia vuosia sitten..
[/quote]
Jatkan vielä tästä, kun monet sanovat että soittakaa ja hoitakaa heti laskun tultua.
Miehen veli asui vielä kotona 18v. Äiti kotona työttömänä, miehen veli ei nähnyt yhtään laskua, koska äitinsä ne oli heittänyt roskiin tms. Sattumalta oli kotona kun ulosottomies toi jonkun tiedoksi annon..
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:24"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 09:15"]
[/quote]
Mutta jos laskut on lapsen nimellä, silloin valitettavasti lapsi vastaa veloista. Ja tämä on suuri vääryys! Niin valitettavan moni lapsi joutuu aloittamaan oman elämänsä vailla luottotietoja ja suuret velat niskassa :(
[/quote]
No ei täydy. Velat voi kiistää. Ei aikuinenkaan joudu maksumieheksi toisen veloista, saati sitten nuori, jonka nimiin oma vanhempi on ottanut velkaa. Elämme oikeusvaltiossa.
Ota yhteyttä velkaneuvontaan ja kysy apua, käsittääkseni tuollaiselle voidaan tehdä jotain. On väärin, että äitisi on pilannut luottotietosi.