"Puska" ja "pusikko", kun kasvillisuudesta on kysymys?
Nyt puhutaan kasvillisuudesta eli pensaista ja pensaikosta, ei muusta.
Oheisessa Saksan tulvia koskevassa artikkelissa kerrotaan, että viranomaiset etsivät menehtyneitä valtatien varren puskista ja pusikoista. Minä, yli viisikymppinen, pidän noita sanoja puhekielisinä ja täysin sopimattomina sanomalehtikieleen.
Nyt minua kiinnostaa se, minkä ikäisille nuo ovat vaikka viranomaisten käyttöön sopivaa yleiskieltä. Kertoisitteko, mitä mieltä ja mitä ikäluokkaa olette? :)
Kommentit (38)
Puska on yksi vaikeakulkuinen alue, pusikossa voi olla ääretön määrä puskia.
Ne pensaikot ja pensaat ei ole enää kuosissa tulvan jäljiltä, vaan ovat nimenomaan nyt puskia ja pusikoita, siis hoitamattoman ja ränsistyneen näköisiä. Tulvan uhreja löytyy varmaan jopa pöpeliköistä.
Aivan asiallista kieltä minusta.
Epähienoa kieltä, kun puhutaan ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Ne pensaikot ja pensaat ei ole enää kuosissa tulvan jäljiltä, vaan ovat nimenomaan nyt puskia ja pusikoita, siis hoitamattoman ja ränsistyneen näköisiä. Tulvan uhreja löytyy varmaan jopa pöpeliköistä.
Aivan asiallista kieltä minusta.
Ei minusta. Sama jos kerrottaisiin, että ruumiin löysi pelastustöissä avustanut eukko, jos löytäjä sattuisi olemaan nainen. Vaikka nainen nyt kuinka olisi hoitamattoman ja ränsistyneen näköinen.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole puska kyllä mikään alue vaan ihan yksittäinen puska ja myös pensaan synonyymi. Pusikko on sitten jo hieman laajempi käsite ja kattaa jo usempia puskia, tai muuten vaan tiiviinpää varvikkoa tahi lepikkoa yms ryteikköä.
Meillä puutarhamarjat kerätään marjapuskista.
Minusta pusikko on ihan normaalia kieltä. Olen hieman alle 50.
Minulle käy puska ja pusikko. Pensas, pensaikko, tien reuna, rytikkö, puusto, maasto. Rytsölä?
Minusta puhekieltä, ei kuulu uutisiin. Mutta näkyyhän siellä välillä ihan uskomattoman huonoa kieltä muutenkin. N39
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole puska kyllä mikään alue vaan ihan yksittäinen puska ja myös pensaan synonyymi. Pusikko on sitten jo hieman laajempi käsite ja kattaa jo usempia puskia, tai muuten vaan tiiviinpää varvikkoa tahi lepikkoa yms ryteikköä.
öö kuulostaa että olet ihan samaa mieltä mutta haluat vain perseillä. Puskalla on myös oma alueensa, ei se ole mikään piste avaruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä puutarhamarjat kerätään marjapuskista.
Ja meillä käydään puskapissalla, mutta en silti kirjoittaisi niin menehtyneitä ihmisiä käsittelevässä julkaisussa maanlaajuisessa lehdessä.
Ehkä jollain lifestyle-osastolla "oletko aina poiminut marjasi väärin" ja "5 vinkkiä taaperon pottaharjoitteluun" juttujen yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Puskan virallinen nimi on pensas.
Puska on pensaan synonyymi, mutta se on kyllä muutakin ja nyt siis puhun vain kasvillisuudesta. Esimerkiksi luonnossa se voi olla vähän epämääräisempi tiivis kasvusto. Esimerkiksi jostain epämääräisestä ojan pientareella kasvavasta pajupuskasta en kyllä käyttäisi pensas nimitystä.
Onhan nuo vähän huolimatonta kieltä, mutta en kovin pahana virheenä pidä. Paljon hirveämpää kielen käyttöä näkee päivittäin lehdistössä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta puhekieltä, ei kuulu uutisiin. Mutta näkyyhän siellä välillä ihan uskomattoman huonoa kieltä muutenkin. N39
Olen samaa mieltä. Hesarilta ei tuota odottaisi. Yhdeltä toimittajalta olen nähnyt monta kertaa sanan "keritä", kun on kyse ehtimisestä eikä lampaista. Hesarilla on kaksi kokopäivätoimista kielenhuoltajaa, ja olisi kiva tietää, mitä kaikkea heidän tehtäviinsä kuuluu. Ei ainakaan asiatyylin säilyttäminen.
Tämä ei muuten tainnutkaan olla ikäkysymys. En tohdi esittää jatkokysymyksiä.
Ap
Tosi on. Huonoa kieltä puskat ja pusikot tuossa yhteydessä