Liittyykö helluntalaisuuteen menestysteologian piirteitä, statuksen ihannointia yms.?
Kysyn ihan uteliaisuudesta, kun en tiedä asiasta sen kummemmin. Aloin vain miettiä otsikon kysymystä, kun tajusin, että kaikki kolme helluntalaista tai helluntalaistaustaista (lapsuudenkoti) tuttavaani korostavat hyvin usein tuntemiensa ihmisten varallisuutta, "name droppailevat" ja ylipäänsä pitävät yhteiskunnallista asemaa, ulkonäköä ja sen tyylisiä asioita arvossaan. Onko tällä mitään tekemistä helluntailaistaustan kanssa vai onko kyseessä puhdas sattuma?
Kommentit (122)
[/quoe] Ja paaaljon kultahelyjä. Vrt. romanit.[/quote]
Enemmän on enemmän 😅Ei tuu kovin tyylikäs fiba 😃. Tulee mieleen nuoruuden Fiorella.
Ja luulisi et kun joku käy kirkossa viikottain, olisi jotain painavaa sanottavaa arvoista. Rauhasta, vapaudesta, rakkaudesta, hyveistä, merkityksellisyydestä.
Mut ei.
Ja se näkyy jo päälle.
Viimeaikaisten kokemusteni perusteella minun on pakko myöntää olleeni väärässä. Eli tuntuu liittyvän hyvinkin vahvasti. Tosin ei itse hellarius kaiketi sitä edellytä, mutta vetää puoleensa kiipijöitä enemmän kuin muut seurakunnat. On siinä muuten hellaripastoreilla paimentamista seurakunnissaan. Ihme jos ei keskinäinenkin selkäänpuukotus ole maan tapa hellareilla.
Olen hellariäidin lapsi ja itsekin uskovainen vaikka en helluntaiseurakuntaan kuulukkaan. Ei ole maallista mammonaa meillä, on työttömyyttä, sairautta, mielenterveysongelmia, rikkinäinen ydinperhe ja vastentahtoista puolisottomuutta yms. Silti vaan kovasti pidetään Jeesuksesta kiinni eikä uskosta luopuminen käy ikinä mielessäkään, vaikka maalliselle vaellukselle ei ole paljoa ns. statushyvää suotu. Ei kumpikaan, ylenpalttinen kärsimys tai menestys ole avain iankaikkiseen elämään, vaan usko ja rakkaus Jeesukseen. Siinä kaikki mitä tarvitaan.
Riippumatta seurakunnasta on kenelle tahansa menestysteologiaan hurahtaneelle helppo antaa "kuoleman suudelma" maallisella mammonalla. Liha on heikko.
Meidän seurakunnassa on suurin osa suomalaisen mittapuun mukaan köyhiä. Pastorin palkka pieni. Rahasta ei paljon puhuta. Itse olen kyllä rukoillut vaikeassa taloudellisessa tilanteessa ja luulen, että muutkin ovat. Enemmän uskon sielun menestymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin kuuluu. Kunnon uskovaisiksi katsotaan vain menestyneet ihmiset.
Kyllä. Uskovat että Jumala siunaa kunnollista, hyvää ja oikeaa helluntaiuskovaa maallisella rikkaudella. Kehuvat kuinka Jumala on heitä siunannut. Kaikki nämä luetaan oikean, malliuskovan siunauksiksi; perhe, lapset ja lastenlapset, omaisuus, kaikenlainen varallisuus jne.
Sairauksia pidetään yleensä synnin seurauksina. Monet eivät puhu edes ystävilleen sairauksistaan. Itsekin kuulin ystäväni sairastaneen syövän, vasta kun hän oli siitä toipunut.
Hellari tuntee rahan. Ovat hyvin rahanahneita.
Helluntailaisuus oli vuosikymmeniä sitten työväenluokan uskonnollinen yhteisö verrattuna esimerkiksi aktiivisiin luterilaisiin. Suvuittain on toki tapahtunut luokkanousua kuten yhteiskunnassa muutenkin.
Ulkoisesti esimerkiksi TV7 - lähetysten perusteella tulee käsitys, että laittautuminen sekä miehillä että naisilla on erittäinkin maailmallista, mutta ei arvokkaalla, vaan jotenkin avuttomalla tavalla. Vastaavaa tanssimusiikkia eri vuosikymmeniltä on paljon musiikistakin. Ei tule vaikutelmaa "menestyksestä", vaan jostain epäonnistuneesta yrityksestä. Jotakuta se ärsyttää, mutta ainakin minulla herättää enemmänkin myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse hellareissa monta vuotta, saarnasin ja olin mukana kaikenlaisessa toiminnassa. Kunnes havahduin totuuteen. Helluntaiseurakunta on äärimmäisen manipuloida ja ahdasmielinen, ja noudattaa omia oppejaan jotka eivät ole Raamatullisia. Näin kuinka valheproofetat profetoivat ja valheparantajat mukamas paransivat ihmisiä suurissa kokouksissa.
Juuri näin. Helluntailaisuudella ei ole mitään tekemistä Raamatun Jumalan kanssa. Koko liike on ollut alusta alkaen mätä, jolla ei ole koskaan ollut mitään tekemistä totuuden kanssa.
Helluntailaisuus sai alkunsa 1900-luvun alussa Los Angelesissa Azusa-kadulla (kutsutaan Azusa-kadun herätykseksi), Charles Parhamin ja William Seymourin johdolla. Nämä kaksi miestä ja heidän joukkonsa muotoilivat okkultismista, erityisesti hindulaisuudesta, omaksuttuja opetuksia ''kristilliseen'' muotoon. He julistivat nämä opit tulella kastetuiksi herätyksiksi kristinuskon nimissä. Azusa-kadulla syntyi muun muassa helluntailaisten ja muiden karismaattisten liikkeiden tunnusomainen kielilläpuhuminen, jossa hoetaan täyttä siansaksaa epäraamatullisesti. Samoin siellä alkoivat muitakin epäraamatullisia ilmiöitä kuten slain in the spirit kaatumiset, kontrollin menetys, eläimelliset äänet ja vastaavat. Parham oli myös mukana erilaisissa huijausskandaaleissa, ja rahankeruu on näissä liikkeissä aina keskeisessä roolissa.
Vaikka hellarit ja muut karismaattiset väittävät olevansa uskollisia Raamatulle, niin heidän kuulee usein todistavan taivaskokemuksista antaen viestejä taivaasta kuolleilta ja kertovat ihmisistä, jotka ovat palanneet kuoleman rajoilta. Raamattu kuitenkin varoittaa tällaisista asioista hyvin vakavasti (3. Mooseksen kirja 19:31, 5. Mooseksen kirja 18:10-12).
Näissä liikkeissä ollaan tekemisissä väärien voimien kanssa ja niiden hedelmät ovat selvästi nähtävissä. He kyllä mainitsevat Raamatun ja Jeesuksen, he sanovat välillä jopa ihan oikeitakin asioita, mutta keskiössä ei ole Raamatun Jeesus vaan omat fiilikset, ihmeet ja merkit, parantumiset, menestys, näyt ja kokemukset. Ihminen ja hänen halunsa nostetaan jalustalle ei Kristus.
Liikkeille on myös tyypillistä ihmisten manipulointi, pelottelu (esim. demoneilla) ja hyväksikäyttö monin erinäisin tavoin - ja moni on menettänyt mielenterveytensä näissä touhuissa. He vääntävät Raamattua kieroon ja ihmisiä sidotaan vaan syvemmälle pimeyteen.
Suosittelen jokaista tutkimaan helluntailiikkeen historiaa. Ottakaa selvää, keitä olivat esimerkiksi William Branham, John G. Lake, Maria Woodworth-Etter, Kenneth Hagin, Kathryn Kuhlman ja Jim Jones. Verratkaa heidän opetuksia Raamatun Sanalla. Eikä tämä koske pelkästään helluntailaisuutta, vaan ihan kaikki tulisi tutkia ja koetella Raamatun Sanalla. Olipa kyse katolisesta kirkosta, luterilaisista, ortodokseista, baptisteista, kalvinisteista tai kenestä tahansa.
Kristus sanoi olevansa tie, totuus ja elämä. (Joh. 14:6).
Itse helluntailaisena olen ehkä vähän laiska ja saamaton, mutta että raha-ahne? En tunnusta. Mitään emme saa täältä mukaan. Seurakuntamme on täynnä köyhiä ja rikkinäisiä ihmisiä ja pastorimme palkka pieni. Juuri ja juuri tullaan toimeen. Muuten meissä helluntailaisissa vikoja ja virheitä kyllä varmaan riittää. Miksi tartutaan juuri rahanhimoon, mikä ei kyllä varmasti ole meidän herätysliikkeen ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Itse helluntailaisena olen ehkä vähän laiska ja saamaton, mutta että raha-ahne? En tunnusta. Mitään emme saa täältä mukaan. Seurakuntamme on täynnä köyhiä ja rikkinäisiä ihmisiä ja pastorimme palkka pieni. Juuri ja juuri tullaan toimeen. Muuten meissä helluntailaisissa vikoja ja virheitä kyllä varmaan riittää. Miksi tartutaan juuri rahanhimoon, mikä ei kyllä varmasti ole meidän herätysliikkeen ongelma?
Älä viitti valehdella. Vaikka eihän helluntailaiset juuri koskaan totta puhu.
Kaikki on valhetta ja esitystä heillä. Susia lammasten vaatteissa. Nähty ja koettu on
Saattaa olla näin osalla. Olen käynyt (luterilaisena) helluntaipiireissäkin. Ainakin siellä vahdataan toisia kuin paljon käy seurakunnan tilaisuuksissa. Vapaus puuttuu. Toisaalta olen saanut sieltä hengellistä apua. Vähän ristiriitainen olo. Homoseksuaalisuutta ei tietenkään hyväksytä. Kirkko on vapaampi
Kiva kuulla. Ei ole kyllä rahaa meilläpäin paljon näkynyt. Kanssasisaret ja veljet ovat myös melkein kaikki vuokrakämppien asukkeja ja harva omistaa autoa täällä pääkaupunkiseudulla. Ehkä pitävät miljoonia sukanvarressa, ken tietää.
Menestysteologia liittyy ihan eri seurakuntaan.
Kannattaa tosiaan pysyä kaukana näistä valtion ''kristillisistä'' instituutioista sekä lahkoista ja seurakunnista. He eivät ole Raamatun Jumalan asialla.
Tottakai liittyy. Tämä porukkahan toi suomeen rodney howard-brownen, joka on suurimpia rahankerääjä-huijarisaarnaajia.
Niin, kukapa ei haluaisi olla menestynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai liittyy. Tämä porukkahan toi suomeen rodney howard-brownen, joka on suurimpia rahankerääjä-huijarisaarnaajia.
Rahankeruun ja huijauksien lisäksi hän on Toronton nauruherätyksen alkuunpanija. Eli juurikin tätä toimintaa, jossa ihmiset naureskelevat hallitsemattomasti mukamas '' Pyhässä Hengessä''.
Porukka on kyl tosi erilaista kuin muut kristityt.
Vetävät myös viinaa ja nämä laittautujat ei ole ihan terävimmästä eikä sielukkaimmasta päästä.
Ihme insta-henkeä siinä on.
Outoja.