Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten saatte teinin ylös sängystä lomalla?

Vierailija
18.07.2021 |

Meillä 17 vuotias ei pääse "aamuisin" sängystä ylös. Ei sitten millään. Esim. tänään iltapäivällä herättelin poikaa, lähdin käymään anopilla josta soitin ja viestitin pojalle, että pitää nousta. Laitoin viestin myös hänen siskolle, että herättää pojan. Tulin kotiin puoli kuudelta ja jätkät on nukkumassa. Mäkätän sitten huoneen ovella, että en lähde ennen kuin poika on noussut. Hermot menee!!!! Kesäkuussa hoiti mallikkaasti kesätyönsä ja muutenkin on asiallinen tyyppi, mutta nyt on päivärytmi täysin sekaisin. Mulla menee loma pilalle kun menee hermot ton pojan nukkumisen kanssa.

Miten ihmeessä mä saan sen nousemaan ihmisten aikoihin?!?!?!?

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosturilla

Vierailija
2/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen tietokone on 2.5 metrin päässä. Jos se haluaa sinne niin ylös on noustava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä saa kuulemma herättää, täällä on pitkä ketju aiheesta:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4197321/vanhempi-miksi-et-anna-teinin-n…

Vierailija
4/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikset anna sen elää kesälomalla ihan omaa rytmiään? 

Meilläkin 17-vuotias oli kesäkuun töissä, ja hoiti sen mallikkaasti. Nyt hänellä noin kuukausi vapaata, ja eläköön mun puolesta miten haluaa, kohta se syksy ja arki taas alkaa. Ja tämä on hänen kanssaan puhuttukin. On hankkinut itselleen harjoittelupaikan syksyksi, siis opintoihin liittyvät, ja muutenkin pärjännyt hyvin koulussa. Itsekin poika sanoi että tämä on vika kesä ns. lapsena, ja saa nauttia. Juuri näin! 

Kaikesta ei tarvitse niuhottaa.

Vierailija
5/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teini saa nukkua klo 12 asti, sen jälkeen päättyy nukkumarauha.Touhuilen kotiaskareita ja tarvittaessa imuroin, niin kyllä teinin saa ylös.Kun ei asuta isossa asunnossa, vaan rivitaloosakkeessa niin joku päiväjärjestys talossa oltava ruokailujen ja muidenkin nukkumarauhan suhteen.

Vierailija
6/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini osaa jo itse tehdä päätöksiä ja loma-ajasta. On tärkeää nukkua jostain päästä, jos ihminen on valvonut tai ei ole voinut kuuman vuoksi nukkua hyvin. Jos vanhempi repii ylös teiniä aikaisin, jää paha univaje eikä se ole terveellistä. Muutenkin siinä iässä tarvitaan unta paljon, aikuisena ehtii tekemään vielä kaikenlaista. 

Vierailija
7/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nuori mies päivällä nukkuu se on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Itse alan olla jo siinä iässä että jos minä päivällä nukun se on kuin ottaisi helvetinmoisella korolla lainaa.

-Arska

Vierailija
8/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sä olet puoli kuudelta (5.30) raivoamassa ovella? Ei ihme, että ei herää.

Vierailija
9/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imurointi ja remontoiminen kovaäänisesti esim. klo 11 jälkeen. Koiran voi opettaa haukkumaan, musiikkia voi soittaa kovaa, lakanat voi tulla vaihtamaan jne.

Vierailija
10/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nukkua.

Jos moisesta menee loma pilalle, niin toivottavasti menee oikein kunnolla pilalle.

Vierailija
11/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti herätti aina kesälomalla aamulla raivoten imuroimalla samalla ja jäi traumoja.. nykyään masennuslääkkeet/unilääkkeet...

Olispa saanutkin nukkua 12 asti, mut ei kun 9 viim ylös.

Nuorilla on unentarve hieman erilainen, kun meillä aikuisilla ja lomalla pitää ottaa rennosti ja olla erilaista!

Oma lapsi valvoo lomalla ja nukkuu pitkään.

Hyvin pärjää koulussa ja elämässä :)

Vierailija
12/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli yhdeltä hellästi herättelin tänään. Sanoin, että ei mikään kiire nousta, mutta jos pikkuhiljaa alkaisi heräilemään. Meillä toimii näin. Ovat lomalla ja saavat nukkua, mutta puolenpäivän jälkeen käyn kokeilemassa ovatko vielä elossa.

Vierailija
13/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinno, meillä nukkuu jopa 17-18 välille, jos ei yhtään herättele. Tyypillisesti lounaalle huutelen, eli joskus 13 maissa.

Vierailija
14/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei aavistustakaan.

Meidän teinillä siirtyy rytmi koko ajan hullummaksi. Näköjään hänellä luontainen päivän pituus on luokkaa 26 tuntia (10 tuntia unta jonka jälkeen 16 tuntia hereillä), joten siirtyyhän se herääminen ohjaamasta koko ajan myöhemmäksi.

Menee aamulla nukkumaan ja herää joskus klo 16-17. Sanoin, että ensi viikolla aletaan siirtää rytmiä ja saa herätä JO klo 15….

Vierailija
15/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro pojalle, että alkaa katselemaan itselleen asuntoa, muuttopäivä koittaa, kun täyttää 18.

Vierailija
16/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääkaappi tyhjäksi ja tietty ruoka-aika. Jos ei ole hereillä, ei ruokaa.  yö itse pizzaa ja pojalla kauravelliä.

Vierailija
17/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin saa nukkua pitkään. Minusta ei ole kohtuutonta odottaa, että teini heräisi iltapäivällä klo 15 maissa!!!

Poika vielä valittelee kun ei saa yöllä unta. No ei varmasti saa unta jos on noussut vasta klo 16! Tänään siis pääsi sängystä ylös n. 18.

Kummallista, että tässä ketjussa ihmiset kirjoittavat aamulla herättämisestä! Täysin eri asia! Vielä kerran: en oleta, että poika heräisi aamulla tai edes aamupäivällä vaan joskus kahden-kolmen maissa toivoisin hänen heräävän. Meillä eletään päivällä normaalisti, siivotaan yms. Poika ei silti herää. Herättelen kauniisti iltapäivällä, mutta hermo alkaa mennä kun olen pari tuntia juossut herättelemässä, eikä mitään tapahdu. En tiedä monelta hän heräisi jos ei herätettäisi ollenkaan.

Ap

Vierailija
18/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö niillä teineillä ole kotona mitään velvollisuuksia? Pelkkää lorvimista? No eipä ole ihme, jos ei mikään huvita.

Mites sellaiset perusjutut perheessä? Vuorottain aamiaisen laitto? Ruokien tekeminen? Siivous? Pyykit? Pihahommat? Kauppa-asiat?

Ongelma lienee siinä, että nykyään elämä on liian tylsää. Ei kannata vaivautua ylös ollenkaan...

Vierailija
19/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on selkeästi tylsää kun teet tällaisesta ongelman :DD. Hanki äityli oma elämä ja anna pojan nukkua. Kohta alkaa koulut ja rytmi muuttuu pakosta.. relaa!

Vierailija
20/85 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meilläkin saa nukkua pitkään. Minusta ei ole kohtuutonta odottaa, että teini heräisi iltapäivällä klo 15 maissa!!!

Poika vielä valittelee kun ei saa yöllä unta. No ei varmasti saa unta jos on noussut vasta klo 16! Tänään siis pääsi sängystä ylös n. 18.

Kummallista, että tässä ketjussa ihmiset kirjoittavat aamulla herättämisestä! Täysin eri asia! Vielä kerran: en oleta, että poika heräisi aamulla tai edes aamupäivällä vaan joskus kahden-kolmen maissa toivoisin hänen heräävän. Meillä eletään päivällä normaalisti, siivotaan yms. Poika ei silti herää. Herättelen kauniisti iltapäivällä, mutta hermo alkaa mennä kun olen pari tuntia juossut herättelemässä, eikä mitään tapahdu. En tiedä monelta hän heräisi jos ei herätettäisi ollenkaan.

Ap

No en minäkään viitsisi nousta, jos mutsi raivoaisi tuohon malliin.