Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avomiehen kanssa asunto puoliksi

Vierailija
24.07.2014 |

Avomiehellä on pääkaupunkiseudulla asunto. Mies on ehdottanut että ostan puolet asunnosta. Onkohan järkeä. Miehellä on lapsia edellisestä suhteesta. Mulla ei ole lapsia, mutta en aio hankkiakaan. Mies on aika pa aina.

Omistussuhde olisi 50% 50%. Voinko hävitä tässä kaupassa, miten ja miksi?

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up :) onko väliä onko mennyt ennen vai jälkeen naimisiin?siis asuntokauppojen.

Vierailija
22/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä siis tarkoitin. Jos mies ei pysty maksamaan velkaansa on vaihtoehtoina, että vaimo maksaa velan tai asunto myydään. Tätä siis pankki voi vaatia. Toki myyntihinnasta saa osansa pitää sen jälkeen kun velat on maksettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:25"]

Juuri tätä siis tarkoitin. Jos mies ei pysty maksamaan velkaansa on vaihtoehtoina, että vaimo maksaa velan tai asunto myydään. Tätä siis pankki voi vaatia. Toki myyntihinnasta saa osansa pitää sen jälkeen kun velat on maksettu.

[/quote]

Vastauksena siis 21:lle...

Vierailija
24/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äijä pa. Jos asunnon arvo 180k e.

Olen maksanut itselleni sitä 50k edestä. Saan pitää sen? Ettei mun maksamat mene miehelle?

Entä saako pankki myydä kämpän alihintaan?

Vierailija
25/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:14"]Up :) onko väliä onko mennyt ennen vai jälkeen naimisiin?siis asuntokauppojen.

[/quote]

Eipä oikeastaan.

Itse menisin ennen kauppoja, jotta kaikki mahdolliset testamentit, kaupat ja laki-asiat menisivät oikein. Eli avio-ehto, jos ette sitä halua niin omaisuutenehan menee puoliksi jo avioliiton myötä. Remontin tullessa sinä voisit ottaa lainan jolla sitten "lunastaisit" osuutesi asunnosta. Toisaalta jos miehellä on paljon velkaa niin kannattaa melkein tehdä avioehto, ja sitten ostaa se asunnon puolikas mieheltä. Siinä samalla sitten päivittää testamentit ja hoitaa paperiasiat mieleiseksi. Siihen kannattaa ottaa lakimies avuksi.

Missään tapauksessa en minäkään ostaisi asuntoa avopuolison kanssa.

Vierailija
26/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:33"]Äijä pa. Jos asunnon arvo 180k e.

Olen maksanut itselleni sitä 50k edestä. Saan pitää sen? Ettei mun maksamat mene miehelle?

[/quote]

En tajunnut tästä mitään.

Vierailija
27/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:33"]

[/quote]

Pankki voi käsittääkseni huonossa markkinatilanteessa vaatia asunnon myyntiä alihintaan jos lainalyhennyksiä ei hoideta. Kannattaa käydä nämä läpi pankin kanssa, mutta todennäköisesti myyntihinnasta ensin pankki saa omansa eli loput velat lyhennetään ja sen jälkeen sinä saat myyntihinnasta oman osuutesi (jos jäljellä).

Vierailija
28/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies ei selviä velasta ja pankki haluaa myydä asunnon. Saanko pitää oman osuutenl?

Entä voiko pankki myydä alihintaan kämpän?

Vierailija
29/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap sinä haluat jatkaa elämääsi miehen kanssa joka on usein pa..?

Vierailija
30/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyvä mies. Ei juo yhtään eikä hakkaa.

Vierailija
31/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 13:46"]Jos ei ole yhteisiä lapsia, avioliiton on täytynyt kestää viisi vuottta ennen kuin saa leskeneläkkeen.

[/quote]

Ja silloinkin sitä maksetaan vasta 50 vuotta täyttäneille.

Vierailija
32/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:48"]

Muuten hyvä mies. Ei juo yhtään eikä hakkaa.

[/quote]Rahattomuus tuo ongelmia suhteeseen, ennemmin tai myöhemmin. Vähällä tulee toimeen, en sitä tarkoita, mutta mainitsit että hän on ihan pa toisinaan, siitä saa kuvan ettei ihan hallitse menojaan.

Vierailija
33/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkirempan takiako se pa-mies nyt haluaa asuntoa puolittaa...

Vierailija
34/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Joo, tulee liikaa velkaa muuten kun on putkiremppa.

Vierailija
35/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:33"]

[/quote]

Pankki voi käsittääkseni huonossa markkinatilanteessa vaatia asunnon myyntiä alihintaan jos lainalyhennyksiä ei hoideta. Kannattaa käydä nämä läpi pankin kanssa, mutta todennäköisesti myyntihinnasta ensin pankki saa omansa eli loput velat lyhennetään ja sen jälkeen sinä saat myyntihinnasta oman osuutesi (jos jäljellä).

[/quote]

pankki ei voi myydä asuntoa alihintaan, mutta asunnon hinta määräytyy. Arkki oilla sn mukaan, mitä joku on valmis. MAksamaan - ei sen mukaan, mitä te haluaisitte asunnon arvon olevan. Omistajilla/velallisella on oikeus yrittää myydä asuntoa ensin itse, ennen sen pakkohuutokauppaamista. Mahdollisesta myynnistä saatavat rahat jaetaan ensin omistajien kesken omistusprosenttiosuuksien suhteessa ja sitten pankki ottaa omansa velallisen osuudesta. Näin siis normaalitapauksessa.

Nyt kuitenkin jos sinä ostat mieheltäsi puolet tai osuuden asunnosta, joka on kokonaan lainan panttina, sun täytyy vaatia kaupanteossa, että sun osuus asuunto-osakkeesta vapautetaan pantista, koska muuten sun rahat menee kyllä pankille ja sitä kautta miehelle, jos mies ei maksa velkojaan. TÄSSÄ on ihan todellinen RISKI!

Vierailija
36/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kauhea miten monimutkaista.

Kun pankit ihan varmasti kusettavat mennen tullen.

Vierailija
37/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama pointti:

- en usko, että pykälä, että mies maksaa yksin remontit on laillinen, sillä silloin ale asunnon hintaan on tavallaan niin suuri, että menee lahjaverotuksen puolelle

- remonteista vastataan yleensä omistussuhteessa

- en ottaisi ainakaan pa:n miehen kanssa yhteistä lainaa

Äkkiseltään tämä kuvio haiskahtaa sen verran, että en lähtisi kyllä itse tuohon kelkkaan mukaan. Jos kuitenkin haluat lähteä, niin sitten varaudut siihen, että maksat asunnosta sen 50% + 50% rempoista myös ja pidä tosiaan erillään laina tuollaisen miehen kanssa. Tuo voi kyllä silti olla aika nalkki tilanne sinulle, jos joskus myöhemmin haluat erota, koska kuka hullu ostaisi tuon toisen puolikkaan vaan jos mies haluaa jäädä toiseen puolikkaaseen ja hällä ei kuitenkaan varaa ostaa sinua ulos.

Vierailija
38/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hheh. No en taida ostaa. Tähän tulee myös oma tontti. Nyt tää kerrostalo on kaupungin vuokratontilla ja se tonttijuttu kuulemma nostaisi tän hintaa. Mutta taloustilanne on mitä on, niin luulen ettei ainakaan kovin paljoa hinnat nouse.

Luultavasti pärjään paremmin jos ostan kokonaan oman ja laitan vaikkapa vuokralle. 

Tähän mennessä olen asunut miehen luona maksaen vain vastikkeen.

Vierailija
39/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan tuskin pankissa kertoo rehellisesti mitkä riskit on. Olen jo 28v, eikä mulla ole omaisuutta.

Nyt olisi tilaisuus saada pesämuna.

"Nyt kuitenkin jos sinä ostat mieheltäsi puolet tai osuuden asunnosta, joka on kokonaan lainan panttina, sun täytyy vaatia kaupanteossa, että sun osuus asuunto-osakkeesta vapautetaan pantista, koska muuten sun rahat menee kyllä pankille ja sitä kautta miehelle, jos mies ei maksa velkojaan. TÄSSÄ on ihan todellinen RISKI!"

En ymmärrä mitä toi meinaa käytännössä?

Vierailija
40/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

uppp