Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avomiehen kanssa asunto puoliksi

Vierailija
24.07.2014 |

Avomiehellä on pääkaupunkiseudulla asunto. Mies on ehdottanut että ostan puolet asunnosta. Onkohan järkeä. Miehellä on lapsia edellisestä suhteesta. Mulla ei ole lapsia, mutta en aio hankkiakaan. Mies on aika pa aina.

Omistussuhde olisi 50% 50%. Voinko hävitä tässä kaupassa, miten ja miksi?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 19:44"]Kukaan tuskin pankissa kertoo rehellisesti mitkä riskit on. Olen jo 28v, eikä mulla ole omaisuutta.

Nyt olisi tilaisuus saada pesämuna.

"Nyt kuitenkin jos sinä ostat mieheltäsi puolet tai osuuden asunnosta, joka on kokonaan lainan panttina, sun täytyy vaatia kaupanteossa, että sun osuus asuunto-osakkeesta vapautetaan pantista, koska muuten sun rahat menee kyllä pankille ja sitä kautta miehelle, jos mies ei maksa velkojaan. TÄSSÄ on ihan todellinen RISKI!"

En ymmärrä mitä toi meinaa käytännössä?

[/quote]

Olet 28-vuotiaaksi todella yksinkertainen. Tämä meinaa sitä, että jos mies jättää lainanlyhennykset maksamatta pankki voi pahimmassa tapauksessa pakkohuutokaupata asunnon. Jos koko asunto on lainan panttina, myös sinun osuutesi menisi pankille.

Maksaisit siis tyhjästä. En lähtisi tuohon.

Vierailija
42/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asunto on ns. Huonolta alueelta en ostaisi. Ostaisin samalla rahalla keskustasta yksiön. Parempi sijoitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla ei ole vissiin väliä onko avo/avioliitossa?

Ja saan vakuudet tähän. Siltikö mun osuus menisi pankille kokonaan?

Vierailija
44/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, putkirempat ihan kiskurihinnoissa :(

Ihme miten edes on kannattavaa ostaa oma asunto.

Vierailija
45/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele ostamaan. Jos eroattekin, on tuosta osuudesta sitten todella vaikeaa päästä eroon, jos puoliso ei lunasta osuuttaan sulta eikä suostu yhteismyyntiin. Ja varsin ku putkiremppaa tulossa. Ette voi välttämättä ollenkaan asua kämpässä putkiremppaa aikana jolloin se teidän asunnossa tehdään. Tai voitte toki, jos pää kestää jatkuvaa sietämätöntä meteliä, ja vieraita ihmisiä sun kodissa.

Ite menin suostuu tollaseen ja erotessa jäin miinukselle 2000€. Lisäksi putkiremppa meinas saada hermoromahduksen aikaan.

ÄLÄ OSTA!!!!!

Vierailija
46/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy olla paljon löysää rahaa ja tykätä jännittävästä elämästä, jos ostaa asunnon yhdessä avopuolison kanssa. Jos teille tulee ero, niin arvaappa haluaako kukaan ostaa sitä sun osuutta siitä asunnosta?

Vierailija
47/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmat riskit vissiin tuli jo esille :)

Ei ole varaa ostaa kokonaan omaa. Eikä ole varaa mennä vuokrallekaan. Mies sanoi että sen on pakko korottaa mun asumiskuluja jos en osta tästä puolia. Sen tavallaan ymmärrän kun rahaa ei ole.

Mutta miehen isä lupasi antaa mulle vakuudet. Voikohan tossa olla koira haudattuna?

Vierailija
48/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ensinnäkin, kuinka tosissas oot sen miehen suhteen? Paljon asumiskulut on nyt? Puolet yhteisistä asumiskuluista? Mikä pakko on ostaa oma? Miksi et voi olla hälle vuokralla? Me asutaan vuokralla, kämppä minun nimissä mutta mies maksaa puolet vuokrasta ihan kiltisti.

Vierailija
49/73 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Üp

Vierailija
50/73 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
51/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen melko huonosti palkatulla alalla.

En varmaan koskaan saa ostettua omaa asuntoa jos en nyt osta.

Ongelma on se että äijä on melkein aina pa ja tähän asuntoon pitää tehdä paljon remppoja, pitää ottaa enemmän lainaa jos haluaa kivan tästä. Mun mielestä on järjetöntä ottaa hirveästi lainaa, just joku yli 100 000 e remppoineen.

Lainaerä olis kuulemma joku 300-400e kk. Vähältä kuulostaa, mutta laina ei varmaan ikinä lyhene?

Mutta vastaavasta vuokra tällä alueella on n. 700e kk, siihenkään ei ole varaa yksin.

Vierailija
52/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
53/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok

Vierailija
54/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
55/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkiremppa on kaaaallliiiis. Minulla se tuli just maksamaan 950 e/ neliöltä. 

Vierailija
56/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulut mulle nyt n. 220e, en halua olla miehellä vuokralla, koska mun omaisuus ei kerry silloin. Mies voi lempata mut pihalle ja en saa mitään silloin.

Olen tosissani äijän kanssa.

Tuo pelkkä vastike on mulle hyvä diili ollut tähän mennessä, kun täällä tällainen kämppä maksaisi ainakin 700e/kk vuokra.

Vierailija
57/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No paljon hän nyt nostaisi? Hän voi lempata sut ihan joka tapauksessa, mutta jos meet ostaan sen kämpän joudut maksamaan sekä sen että uuden asunnon, kunnes saat sen jotenkin pois alta ja siihen voi mennä pitkä aika.

Osta mieluummin joku toinen asunto kokonaan. Vaik yksiö ja vuokraa sitä eteenpäin niin sunkin omaisuus kertyy.

Vierailija
58/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiks se ollu niin että putkiremppa (ja yleensäkin remppakulut) jaetaan tasan huoneistojen kesken, vai oliks se huoneistokohtaisesti? Kulut voivat yllättää ja nousta TODELLA pilviin, joten älä ees harkitse ennenku on putkirempan kulut selvillä. Varsinkin jos tulosi ovat pienet.

Vierailija
59/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mutta jos meet ostaan sen kämpän joudut maksamaan sekä sen että uuden asunnon, kunnes saat sen jotenkin pois alta ja siihen voi mennä pitkä aika."

Kuin, jos ostan puolet?

Vierailija
60/73 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ite ostin tosiaa exältä osuuden kämpästä. Me erosimme lopulta. Hän ei suostunut mulle osuutensa myyntiin eikä hänellä ollut varaa ostaa mua pois siitä. Niinpä sitten jouduin maksamaan sekä saamaani vuokra-asuntoa, sekä kalliita lainanlyhennyksiä. Hieman teki tiukkaa näinkin pienillä tuloilla.

Meillä oli niin tulehtuneet välit, etten voinut jäädä samaan asuntoon kunnes asunto-sotku olis ollu selvä.

Lopulta hänen äitinsä osti mun osuuden, mut jouduin myymään sen hieman halvemmalla ku mitä itse maksoin. Yritti ensin saada sitä puoleen hintaan vetoamalla siihen ettei ollu avioehtoa, tämäkin piti lopulta asianajajan kautta hoitaa. Itelle jäi vielä velkaa 2000€. Sain sen onneksi pieniin eriin.

Oli siis pakko suostua kun en olis voinu enempää maksella kahta asuntoa.

Puoleen hintaan en siis tietenkään suostunut. Jäi erittäin paska maku.

Voihan sulla tietty käydä paremmin, mutta tuossa nyt miten voi myös käydä.

Eli harkitse TODELLA tarkkaan, mieluiten vaikka asianajajan kera.

Äläkä harkitsekaan ostoa ennenku putkirempan kulut on selvillä.

Meidän taloyhtiöön putkiremppa tuli maksaan jotain 900 000€. En muista tuliko kaikille maksettavaa yhtä paljon, mutta todella kallista oli. Että ne kulut tuli vielä tohon päälle, mutta saatiin ne onneks sumplittua ton kaupan myötä.