Saako kesätyöntekijä...
Niin voiko kesätyöntekijä saada sairaslomaa uupumisen takia, olen ollut töissä 1,5kk ja henkisesti ihan loppu joka alkaa näkymään jo myös fyysisesti.
Työyhteisö on todella kuluttava ja ilkeä.
Tiedän sen johtuvan tästä työstä, koska edellisissä työpaikoissa tätä ongelmaa ei ole ollut.
Kommentit (45)
1,5kk olet ollut töissä ja teet 6h/pv? Oletko ulkotöissä? Aika helposti rasitut
Uupumuksen saikut on vkoja, ei päiviä. Sano työnantajalle, että olet totaalisen poikki ja tarvitset pari peräkkäistä vapaapäivää. Ymmärsin, että teillä on joku projekti, miksi painattaa ylipitkiä päiviä ja viikkoja. Lisäksi laki määrittää minimin viikottaiselle yhtämittaiselle lepoajalle.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:50"]
Juuuuu. Taas sama virsi "nuoret sitä nuoret tätä."
Kyllä minä jaksan työni tehdä ja luultavasti myös ensi kesänä samaan työpaikkaan olen menossa.
Myönnän, että uupumus on raju sana kuvaamaan tilannetta. Tilanne ei luultavasti vielä ole niin paha, mutta toivon ettei tilanne myöskään siihen mene. En ymmärrä miksi työntekijöidenkään pitäisi kestää miten vain vielä kuukausi, samassa asemassa siellä (kaikki) ollaan.
Jättävät kesken? Kuka on puhunut mitään kesken jättämisestä? En ole jättämässä mitään kesken, vaikka niin kovasti haluatte sanoja suuhuni laittaa.
Sanoin vain, jos on tarve parille vapaapäivälle en, että lopettaisin ja jättäisin työyhteisön pulaan.
Olisi myös mielenkiintoista tietää, että mitä kesätöitä te ette ole saaneet, kun kuulostatte noin katkerilta?
-ap
[/quote]Ei työuupumusta hoideta parilla saikkupiäivällä. Sinuahan vain laiskottaa ja väsyttää. Kannattaa varmaan jatkossa sopia lyhyempi työaika, jos et meinaa jaksaa.
Veikkaan että uupumisen syy on vapaa-ajanaviettotavoissa, eikä työssä. Joku tutkija joskus väitti että työuupumuksen suurimmat aiheuttajat ovat telkkari ja alkoholi. Kun illat valvotaan ja tissutellaan, niin kyllä on seuraavaana päivänä raskasta töissä.
Teen kyllä 38-40h/vko niinkuin monet muutkin. Töitä 5-14pvän putkia. Työt eivät ole ulkona, mutta raskaita silti.
Kiitos 11, tuo oli vastaus mitä kaipailin :) eli en lähde lääkäriin keskustelemaan, koska kyllä näillä mennään vielä kuukausi.
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:57"]
Ja kyllä minä ainakin saan sairasajalta palkan, kun kuukausipalkalla olen :)
-ap
[/quote]Et saa. Työuupumiuksesta ei tarvi maksaa sairausajan palkkaa, ei kenellekkään.
http://www.uusisuomi.fi/raha/102114-nailta-sairauslomalaisilta-voi-lahtea-palkka
Miksi työnantajan pitäisi maksaa siitä että joku ei pärjää työssään ja on siitä siksi pois?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:50"]Kyllä minä jaksan työni tehdä ja luultavasti myös ensi kesänä samaan työpaikkaan olen menossa.
-ap
[/quote]
Miksi menisit ensi kesänä samaan paikkaan, jos et nytkään jaksa työyhteisöä siellä? Jos et jaksa tehdä noita töitä?
Pitää olla kyllä helvetin huono yhteisö, jos 1,5 kuukaudessa uupuu tuohon pisteeseen.
Yhtäkkiä katosi uupumus kun sairasloma-ajalta ei tipu palkkaa.. just !
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:11"]Yhtäkkiä katosi uupumus kun sairasloma-ajalta ei tipu palkkaa.. just !
[/quote]
Niinpä. Taitaa ap:ta vaan laiskottaa. Ei se työn tekeminen aina välttämättä ole kivaa ja joskus väsyttää, siihen on vaan totuttava.
Ahaa nyt olen jo laiska televisiota liikaa katsova tissutteleva liian vähän nukkuva nuori. Muuten hyvä, mutta ensinnäkään en juo esim. alkoholia ollenkaan.
Työuupumus on edelleenkin liian raju sana kuvaamaan tilannettani. Ja työuupumukseen tarvitaan hieman pidempi aika kuin 3 kuukautta. Ehkä tämä on vain helteet yhdistettynä työhöni vain saa väsymään aijempaa helpommin.
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:50"]Juuuuu. Taas sama virsi "nuoret sitä nuoret tätä."
Kyllä minä jaksan työni tehdä ja luultavasti myös ensi kesänä samaan työpaikkaan olen menossa.
Myönnän, että uupumus on raju sana kuvaamaan tilannetta. Tilanne ei luultavasti vielä ole niin paha, mutta toivon ettei tilanne myöskään siihen mene. En ymmärrä miksi työntekijöidenkään pitäisi kestää miten vain vielä kuukausi, samassa asemassa siellä (kaikki) ollaan.
Jättävät kesken? Kuka on puhunut mitään kesken jättämisestä? En ole jättämässä mitään kesken, vaikka niin kovasti haluatte sanoja suuhuni laittaa.
Sanoin vain, jos on tarve parille vapaapäivälle en, että lopettaisin ja jättäisin työyhteisön pulaan.
Olisi myös mielenkiintoista tietää, että mitä kesätöitä te ette ole saaneet, kun kuulostatte noin katkerilta?
-ap
[/quote]
Miksi menisit samaan paikkaan uudestaan? Oletko tyhmä? Toiseksi sinua ei kukaan enää töihin toista kesää putkeen jos saikutat uupunuksen takia? Kyselit ollaanko kateellisia kun sinullan on työ?:D itse olen 22v ja samalla työnantajalla 7 vuosi menossa :D Ap olet säälittävä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:16"]Ahaa nyt olen jo laiska televisiota liikaa katsova tissutteleva liian vähän nukkuva nuori. Muuten hyvä, mutta ensinnäkään en juo esim. alkoholia ollenkaan.
Työuupumus on edelleenkin liian raju sana kuvaamaan tilannettani. Ja työuupumukseen tarvitaan hieman pidempi aika kuin 3 kuukautta. Ehkä tämä on vain helteet yhdistettynä työhöni vain saa väsymään aijempaa helpommin.
-ap
[/quote]
Onneks et asu missään etelän maissa kun siellä sattuu olemaan kuuma monena vuodenaikana :) siellä varmaan kaikki työntekijät uupuu kun sää näyttäs rantapäivältä !! suomessakin paiskotaan hommia ihan normaaliin rytmiin oli sit +30 tai -30 astetta. Oli sitten kesätyöläinen tai kokoaikainen.
Nyt tämä laiska säälittävä tissuttelija lähtee töihin, voitte ottaa uuden kohteen haukuttavaksi kiitos ja hei.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:33"]Nyt tämä laiska säälittävä tissuttelija lähtee töihin, voitte ottaa uuden kohteen haukuttavaksi kiitos ja hei.
[/quote]
Hyvä, ja koita tehä duunis. Itellä ei ees työkaverille tippuis arvostusta jos se jotain tällästä miettisi.
Mä olin puol vuotta päiväkodissa "kesätöissä". Uuvuin oikeasti, työyhteisö oli hirveä ja jättivät tahallaan harjoittelijalle raskaammat työt
On ihan ok tuntea itsensä väsyneeksi kesätöistä. Tällainen helle, niin tottakai sitä löhöisi mielummin rannalla tai mökillä riippukeinussa ja nukkuisi aamulla pitkään. Väsymys ei kuitenkaan ole työuupumusta. Kesätöihin hakeutuminen on ihan oma valinta, eikä se aina niin kivaa ole. Sillon, kun en meinaisi jaksaa aamulla herätä, ajattelen että olen onnekas, koska olen saanut töitä täksi kesäksi. Nyt vaan lopputsemppi päälle, eihän tässä enää montaa viikkoa ole!
Jos teet vuorotöitä (jossa siis työvuorolistat), niin voit ihan reippaasti sanoa esimiehellesi, että nyt tuntuu siltä, että haluat vapaan viikonlopun pe, la, su. Kolmessa päivässä ehtii jo kivasti latailemaan akkuja.
t.kesätöissä 3 kk ja 40-45h/vko
[/quote]
Onneks et asu missään etelän maissa kun siellä sattuu olemaan kuuma monena vuodenaikana :) siellä varmaan kaikki työntekijät uupuu kun sää näyttäs rantapäivältä !! suomessakin paiskotaan hommia ihan normaaliin rytmiin oli sit +30 tai -30 astetta. Oli sitten kesätyöläinen tai kokoaikainen.
[/quote]
ainakin Espanjassa työaika on lyhyempi kesällä kuin talvella, juuri ilmaston vuoksi.
Ei mikään ihme ettei sulla ole kavereita töissä jos asenne on toi!! En ikinä haluisi olla työkaverisi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:34"]Uupumus?? 1,5kk? Haloo. Laiska nykynuoriso.
[/quote]
äläpä nuoria leimaa. Tiedän monta yli 30-vuotiasta jotka käy kesätöissä, kun koulut on kesäsin kiinni (esim. monet lääkäriksi opiskelevat) Leimaapa mieluummin työuupumus vaikka, se voi iskeä minkä ikäiselle tahansa.
Kuinka lukutaidotonta porukkaa täällä pyörii?
AP mainitsi, että on ollut 8-14 päivän työputkia. Kai nyt kuka tahansa voi väsyä, jos painaa kaksi viikkoa putkeen ilman ainuttakaan vapaapäivää, etenkin jos työ on muutenkin raskasta tai samaan syssyyn teetetään päivittäistä ylitöitä. Itsekin olin joskus saikulla ja otin lopulta loparit, kun vastaavanlaisten työputkien lisäksi olin myös henkisesti romuna äärinegatiivisen työyhteisön ja surkean ilmapiirin takia.
Typerää vetää aina laiskuuskortti esiin.
Työuupumus on diagnoosi, jonka perusteella ei saa palkkaa sairasloma-ajalta.
lääkäri