Saako kesätyöntekijä...
Niin voiko kesätyöntekijä saada sairaslomaa uupumisen takia, olen ollut töissä 1,5kk ja henkisesti ihan loppu joka alkaa näkymään jo myös fyysisesti.
Työyhteisö on todella kuluttava ja ilkeä.
Tiedän sen johtuvan tästä työstä, koska edellisissä työpaikoissa tätä ongelmaa ei ole ollut.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:17"][quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:50"]Juuuuu. Taas sama virsi "nuoret sitä nuoret tätä."
Kyllä minä jaksan työni tehdä ja luultavasti myös ensi kesänä samaan työpaikkaan olen menossa.
Myönnän, että uupumus on raju sana kuvaamaan tilannetta. Tilanne ei luultavasti vielä ole niin paha, mutta toivon ettei tilanne myöskään siihen mene. En ymmärrä miksi työntekijöidenkään pitäisi kestää miten vain vielä kuukausi, samassa asemassa siellä (kaikki) ollaan.
Jättävät kesken? Kuka on puhunut mitään kesken jättämisestä? En ole jättämässä mitään kesken, vaikka niin kovasti haluatte sanoja suuhuni laittaa.
Sanoin vain, jos on tarve parille vapaapäivälle en, että lopettaisin ja jättäisin työyhteisön pulaan.
Olisi myös mielenkiintoista tietää, että mitä kesätöitä te ette ole saaneet, kun kuulostatte noin katkerilta?
-ap
[/quote]
Miksi menisit samaan paikkaan uudestaan? Oletko tyhmä? Toiseksi sinua ei kukaan enää töihin toista kesää putkeen jos saikutat uupunuksen takia? Kyselit ollaanko kateellisia kun sinullan on työ?:D itse olen 22v ja samalla työnantajalla 7 vuosi menossa :D Ap olet säälittävä.
[/quote]
Mielestäni sinä olet säälittävä
-ei ap-
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:34"]
Uupumus?? 1,5kk? Haloo. Laiska nykynuoriso.
[/quote]
Et taitaa tietää mitään mielenterveyden häiriöistä, uupumus ei useinkaan ole riippuvainen ajasta, ihminen voi uupua vaikka tunnissa jos kaikki ei ole nupissa kohdallaan, puhun omasta kokemuksesta.
12vuotta sairasloma kierteessä ja terapiassa, nyt ollut takaisin työelämässä 3 vuotta ja jaksan nykyään, toivottavasti eläke-ikään eli vielä 13vuotta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 14:01"]
teetettiin vaativia ylitöitä vaikka millä mitalla (jopa viikonloppuisin työt mukaan kotiin)
[/quote]
Ylitöitä ei ole mikään pakko tehdä. Ihan sama, kuinka paljon painostetaan ja uhkaillaan, niitä ei koskaan ole pakko tehdä. Syytäkään ylitöistä kieltäytymiseen ei tarvitse kertoa.
Kolme kuukautta nyt seisoo vaikka päällään. Nyt ymmärrän, miksi monet "ei vaan saa" töitä...
terveisin ahkera kesätyöntekijä
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 06:32"]
Saa, ei sairaana tarvi mennä töihin. Sairausajan palkkaa ei saa. Eikä samaan paikkaan tarvi varmasti enää haaveilla töihin, jos uupuu parissa kuukaudessa.
[/quote]
Tuskin ap haluaa toista kertaa samaa työpaikkaan, kun tietää jo millainen pahan olon kehto se on.
Ei kannattaisi ulkopuolisten alkaa arvostelemaan, kun ette voi tietää, minkälaiset työolot ko. paikassa on. Myös keleihin voi suhtautua hyvin eri tavoilla, toiset tuskaistuu liian kuumista keleistä helpommin kuin toiset. Jos vielä kiusana on inhottavat työkaverit, älyttömyyksiä vaativat pomot ja tuntuu, ettei kaikesta pysty suoriutumaan, on uupumuskin ihan todennäköistä.
Kun aloitin nykyisessä työpaikassani kesällä joitain vuosia sitten, harjoittelijana päälleni kaatui niin paljon työtehtäviä, että piti revetä kolmeen suuntaan yhtäaikaa. Pidimme paikkaa pystyssä yhden vakituisen kanssa. Tekemällä siitä suoriutui, mutta olin todella poikki. Tein pitkiä päiviä, ilman ylityöpalkkaa - mutta sain töitä. Työstressistä vielä nykyäänkin kärsivänä, olen joutunut ottamaan sairaslomaa unettomien öiden, Paniikki kohtausten ja työuupumuksen takia palkatonta lomaa. On täysin yksilöllistä, miten kuka mihinkin reagoi.
Välillä töissä on ollut ihan mukavaa, mutta jatkuvat ongelmat, kova stressi ja huono arvostus tappaa työmotivaatiota ja voi johtaa vakavampiin ongelmiin. Kuuntele siis itseäsi ja kehoasi, älä välitä muista.
Ei millään pahalla, mutta sinulla ei kyllä kovin auvoinen tulevaisuus taida olla edessä. 1,5 kk ja jo nyt ihan loppu !? Se nyt vaan on karua faktaa, että työnteko ja työpaikan ilmpaiiri harvoin on herkkua. Se on vaan jaksettava jos haluaa elää muutenkin kuin sossun avulla. Onhan se ikävää juu että työpaikalla jossa joutuu suurimman osan ajastaan viettämään on ikävää, mutta jos haluat koskaan päästä ns. paskapaikoista pois on aloitettava pohjalta. Ja luulisi että nyt jaksaisit koska olet "vain" kesätyöntekijä, joillakin on tuollaista monta vuotta ja silti jaksavat.
Ota työ työnä eläkä liian raskasti. Hammasta purren, niin me muutkin.
Tilanne on jo parempi, hyvin levätty viikoloppu teki tehtävänsä. töissä jaksetaan edelleen ja työ tuntuu hyvältä. Olin vain väsynyt :)
Hirvittävää kyllä lukea noita kommentteja näin pitkän ajan jälkeen, ihmiset ovat armottomia.
-ap
Hei! Itsekin olen palvelualoilla määräaikaisessa työssä kesän ja vaikka minulla on useamman vuoden kokemus tästä työstä, niin on ollut henkisesti melko raskasta, kun pomo on häikäilemätön huijari! Sovituista asioista ei pidetty kiinni ja palkassakin yritti viilata linssiin.. lisät maksamatta jne... Ei sitä edes "vanha" ihminen jaksa jatkuvaa taistelua omista oikeuksistaan, varsinkaan tässä iässä, kun jo osaa arvostaa itseään työntekijänä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2014 klo 15:26"]
Tilanne on jo parempi, hyvin levätty viikoloppu teki tehtävänsä. töissä jaksetaan edelleen ja työ tuntuu hyvältä. Olin vain väsynyt :)
Hirvittävää kyllä lukea noita kommentteja näin pitkän ajan jälkeen, ihmiset ovat armottomia.
-ap
[/quote]
No mutta ihmisethän olivat oikeassa. Et ollut uupunut ja sairasloman tarpeessa, tarvitsit vain vähän vapaata, mikä on täysin normaalia työelämässä. Tulkitsit itse tilanteesi alunperin väärin.
Mä oon kesätyöläinen ja oon nyt saikulla 2,5 vko. Paniikkihäiriö nosti päätään. Tunnen olevani ihan loppu ja aloin taas syömään SSRI-lääkkeitä, vaikka lupasin itselleni pärjääväni ilman. :( onneksi kesä kohta ohi.
Eli saa.
Koita kestää, kuulostaa inhottavalta sinun tilanne. Minulla ei ole mitään paniikkihäiriötä yms. olen vain aivan loppu, koska vapaapäiviäkään ei ole juuri ollut.
Pitänee käydä ens viikolla keskustelemassa jonkun kanssa, jos olisi tarve saikulle. Nämä 8-14 päivän työputket syövät hyvin nopeasti näillä helteillä.
Täällä sama mutta haluan kunnon suositukset ja päästä kesätöihin ens vuonnakin niin loppuun asti mennään. Se joka leikkiin ryhtyy se leikin kestäköön. Vielä viikko pitäis jaksaa.
Saa, ei sairaana tarvi mennä töihin. Sairausajan palkkaa ei saa. Eikä samaan paikkaan tarvi varmasti enää haaveilla töihin, jos uupuu parissa kuukaudessa.
1,5 kk ja valitat jo? Huhhuh kun nuoret on laiskoja! Ton ajan kestää mitä vaan. Et tile ikinä menestymään työelämässä! Kasvata nahka! Onneksi et ole minulla töissä!
Uupumus?? 1,5kk? Haloo. Laiska nykynuoriso.
Tajuat varmaan olla hakematta töihin ens kesäksi niin paikka menee jollekkin vähän motivoituneemmalle :) kiva jäädä ilman paikkaa tuollaisten takia jotka jättävät vielä kesken ilman mitään kunnollista syytä.
Juuuuu. Taas sama virsi "nuoret sitä nuoret tätä."
Kyllä minä jaksan työni tehdä ja luultavasti myös ensi kesänä samaan työpaikkaan olen menossa.
Myönnän, että uupumus on raju sana kuvaamaan tilannetta. Tilanne ei luultavasti vielä ole niin paha, mutta toivon ettei tilanne myöskään siihen mene. En ymmärrä miksi työntekijöidenkään pitäisi kestää miten vain vielä kuukausi, samassa asemassa siellä (kaikki) ollaan.
Jättävät kesken? Kuka on puhunut mitään kesken jättämisestä? En ole jättämässä mitään kesken, vaikka niin kovasti haluatte sanoja suuhuni laittaa.
Sanoin vain, jos on tarve parille vapaapäivälle en, että lopettaisin ja jättäisin työyhteisön pulaan.
Olisi myös mielenkiintoista tietää, että mitä kesätöitä te ette ole saaneet, kun kuulostatte noin katkerilta?
-ap
Ja kyllä minä ainakin saan sairasajalta palkan, kun kuukausipalkalla olen :)
-ap
Paskapuheesta huutelijat voivat pitää suunsa supussa. Itse sain todella pahan työuupumuksen kahdessa kuukaudessa eräässä työpaikassani, jossa ajettiin todella ahtaalle ja teetettiin vaativia ylitöitä vaikka millä mitalla (jopa viikonloppuisin työt mukaan kotiin), työyhteisö todella kireä ja vihamielinen ja kohtelu sekä palkkaus samaa luokkaa kuin orjalla. Ei siihen vaadita mitään vuosien työputkia, että väsyy henkisesti. Etenkin jos on korkeakouluopiskelija, kokeilkaapa itse vetää yli kolme vuotta putkeen niin, että 9 kuukautta vuodesta ollaan koulussa läksyineen ja ehkäpä osa-aikatöissä, ja kesällä sitten täyspäiväisesti töissä kolme kuukautta. Todella piinallinen rääkki.