Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko varaatte marjoja pakastimeen talvea varten?

Vierailija
23.07.2014 |

Miten iso perhe teillä on syömässä niitä marjoja?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida laittaa pakastimeen yhtään. Ajokortittomana on hankala täällä pääkaupunkiseudulla päästä tarpeeksi puhtaalle alueelle keräämään ja torihinnat on nyt kalliimat kuin marketin pakastealtaassa. Mustikkaa syödään 1-2 pussia (2-4€) viikossa, joten sen olen valmis marjoista maksamaan, muita marjoja menee tosi vähän, mitä nyt torilta heti syötäväksi ostetaan. Meitä yksi aikuinen ja yksi lapsi.

Vierailija
22/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikoita kävin just poimimassa kaksi sankollista. Ei jaksanut enää kolmatta poimia, kun liian kuuma.

Mustikoita saadaan äidiltäni aina pitkin talvea niin paljon kuin halutaan. Äiti jaksaa poimia saavi kaupalla, itse olen laiska.

Hillaa saadaan myös äidiltäni pitkin talvea jokunen rasiallinen.

Puolukoita miehellä on ollut tapana käydä poimimassa sankollinen. Niitäkin saadaan äidiltäni, jos ei itse saada aikaiseksi poimia.

Viinimarjoja en pakasta muuten kuin mehun muodossa. Se mehukin saadaan äidiltäni. :D Omat viinimarjat lapset syö pensaasta suoraan. Vadelmia tulee yleensä muutama rasia.

Tyrniä on vielä kaksi pientä rasiaa viime vuodelta. Ei ole suosikki marja, joten joka vuosi ei edes niitä pakastella.

Meitä on viisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutamaa kymmeniä kiloja, riippuu sadosta. Hyvänä marjavuonna hilloja ehkä 30 kg, mustikoita, vadelmia ja muita marjoja yhteensä saman verran. Keitän myös mehua ja kellarissa säilytettäviä hilloja, kun pakastimeen ei sovi. Marjoja syö meillä vain kaksi aikuista, lapset satunnaisesti jälkiruuissa ja leivonnaisissa.

Tavoite olisi 25-50 kg pakastettuna, niin riittäisi purkki tai pari joka viikko.

Vierailija
24/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:27"]

Oletteko te kaikki muut tästä kejusta maalta vai mistä ne noita keräätte? Missä kasvaa vadelmia ja herukoita niin ettei ns. säästö mene bensoihin ja muuhun vaivaan?

[/quote]

No meillä ainakin kasvaa ihan oman omakotitalon pihassa raparperia, pensasmustikkaa, puolukkaa, tyrniä, karviaista ja erilaisia viinimarjoja sekä omenaa. Että eipä siihen bensaa kulu, kangät jalkaan ja pihalle vaan :) Mutta on ihan ymmärrettävää, että kerrostaloasukkaan täytyy asua metsien vieressä, että kannattaa lähteä marjastamaan, jos hauaa tehdä sitä säästön vuoksi.

Vierailija
25/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löydätte kymmeniä litroja mustikoita poimittavaksi Etelä-Suomesta tänä vuonna? On nimittäin vakiopaikoilla ollut vähäistä.

Vierailija
26/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-puutarhamansikkaa 25kg

-mustikkaa pari ämpäriä, n. 20 litraa

-vadelmaa mitä tulee omasta pihasta n. 2kg

-villivattua jos saan kerättyä 0-2kg

-herukoita 20-30 litraa

- muita, kuten puolukoita jos äitini kerää

Syyömässä 2 aikuista ja kolme lasta. Keitän mehuksi ja hilloksi ja syödään sellasenaan jogurtissa.

Vierailija
27/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Haluaisin kyllä mutta ei ole kuin pakastelokero käytössä. Taloudessa 1 hlö.

Vierailija
28/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ne joista keitän mehua syksyllä.

Vierailija
29/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita vain pakastan, ehkä 60 litraa tänä vuonna. Se riittänee kevääseen. Muita pakastemarjoja emme syö, emmekä mehuja tms. Pilaako joku oikeasti hyvät marjat muuttamalla ne mehuksi?

Vierailija
30/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 23:01"]

Mustikoita vain pakastan, ehkä 60 litraa tänä vuonna. Se riittänee kevääseen. Muita pakastemarjoja emme syö, emmekä mehuja tms. Pilaako joku oikeasti hyvät marjat muuttamalla ne mehuksi?

[/quote]

Saa terveellisempää mehua lapsille, kun tekee itse. Mustaviinimarjamehu varsinkin on hyvä flunssa-aikoina.

Vierailija
31/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luomuansikkaa 30 kg, mustikkaa pari ämpärillistä, samoin puolukkaa. Herukoita sen mitä tulee, yksi puska on valkoista ja neljä mustaa. Syömässä 5-henkinen perhe.

Ja mustikkaa ja puolukkaa kasvaa kävelymatkan päässä niin paljon kuin jaksan poimia, se tulee halvaksi.

Vierailija
32/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita pari litraa jos löytyy. Vadelmia toivottavasti 30 litraa vähintään. Mansikkaa en pakasta kun en vaan tykkää siitä sulatettuna. Jos tarttee leivontaan niin ostan kaupasta pussillisen.

Vierailija
33/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastan vain niitä, mitä ei kätevästi saa talvella.

- luomumansikoita noin 10 l soseutettuna (mies keräsi itse)

- kotimaisia vadelmia 10 rasiaa (ostin itse kaupasta :D)

- luultavasti vielä 2 l punaherukoita ja jos löydän kotimaisia pensasmustikoita jossain vaiheessa, niin niitä ehkä 4l ja saatan tehdä myös tiivistä mustaherukkanektaria varastoon 2 l marjoja.

Meitä on neljä siis. Mansikoita on talvelle joka viikolle yksi annos esim. rahkaan, vadelmia joka toiselle viikolle.

Vierailija
34/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noukin noin 30 litraa ja keitän mehuiksi. Talvella on joskus mukava juoda lämmintä mehua, vaikka muuten enempi vettä juodaankin. Meitä on kolme.

Vierailija
35/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita tulee 10-15 pussia eli sellasta litran minigrippussia ja mansikoita kaks laatikkoa. Vadelmia kerään jos niitä jostain löydän, niitä kuitenkin aika vähäkseen on. Lakkoja mummini tuo minulle yhden ämpärillisen joka syksy. Muita marjoja en pakasta.

Vierailija
36/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:28"]Mustikoita tulee 10-15 pussia eli sellasta litran minigrippussia ja mansikoita kaks laatikkoa. Vadelmia kerään jos niitä jostain löydän, niitä kuitenkin aika vähäkseen on. Lakkoja mummini tuo minulle yhden ämpärillisen joka syksy. Muita marjoja en pakasta.

[/quote]

ainiin ja meitä on minä, mieheni ja nuorin tulokas, joka ei tosin vielä marjojen makuun ole päässyt

Vierailija
37/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. Ostan kaupasta sen, mitä tarvitsemme. Mansikat maksaa nyt niin tolkuttomasti, että ei paljon kannata. Ostamme niitä ja syömme pitkin kesää tuoreeltaan, mutta ei niitä nyt kauheasti kannata itse pakastella, kun vaivattomasti saa suht samaan hintaan kaupasta pitkin talvea. 

Mustikoita on huonosti, eikä niitä maksa vaivaa kerätä tuntitolkulla, kun kaupasta saa - lasken kuitenkin vaivannäölleni vähän hintaa, joten ei kannata tuokaan, koska se kaupassa myytävä ei ole sen huonompaa kuin itsepakastettu. Tuoreeltaan syötäväksi kerään vähän.

Viherherukoita tulee mökillä jonkin verran, mutta keitän niistä kiisseliä ja syömme ne saman tien puskasta - ei riitä pakastettavaksi.

Vierailija
38/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja seiskalla siis nelihenkinen perhe.

Vierailija
39/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään. En henno ostaa, ja inhoan marjojen noukkimista.

Vierailija
40/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakasteeseen mustikoita 30 l, mansikoita 20 l, lakkaa 2 l, vadelmaa katsotaan kuinka paljon saadaan (veikkaan n. 5 l), sen lisäksi mehuksi tehty muutama kymmenen litraa sekamehuja. Taloudessa 4 hlö.