Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko varaatte marjoja pakastimeen talvea varten?

Vierailija
23.07.2014 |

Miten iso perhe teillä on syömässä niitä marjoja?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostimme kaksi viiden litran mansikkalaatikkoa ja laitoimme suurimman osan pakkaseen. Mustikkaa olen yleensä laittanut pari rasiallista. Nelihenkinen perhe on syömässä marjoja. Pakastimen koko rajoittaa määrää, muuten laittaisin ainakin tuplat.

Vierailija
2/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita 50 litraa, ei muita marjoja (niitä syömme vain tuoreena). Nyt on huono mustikkavuosi, siksi noi, vähän. Yleensä pakastamme 80 litraa. Perheessä 5 henkeä, lapset ei kuitenkaan juurikaan syö marjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suoraan sanoen paaljoon, nytkin varmaan pelkkää mansikkaa 6 lootaa. Teen niistä lastenlapsille ihania smoothieita, kun tulevat kylään. Itse syön päivittäin puuron kanssa. Miehen kanssa kaksin asustellaan.

Vierailija
4/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaupassa myytävät pakastemarjat ovat laadukkaampia kuin kotipakastajien, koska ne täräytetään suoraan niin alhaiseen lämpötilaan, että kotipakastimet eivät tähän kykene. Mikäli marjoja tarvitsee talven aikana vain muutamia litroja, niin eipä paljon taloudellisestikaan kannata ostaa marjoja ja pakastaa niitä itse. Ps. se pakastaminenkin maksaa...

Vierailija
5/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

O kg, ei mitään järkeä varastoida niitä kotiinsa kun läpi vuoden saa kotimaista marjaa kaupasta.

Ainakaan ostomarjoja ei ole järkeä pakastaa, eri juttu jos niitä ois itse kerännyt

Vierailija
6/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikoita paljon, 40l, mansikoita 15l, puolukkaa ehkä 5l ja vadelmaa 15l. Minä ja kolme lasta syödään nämä, mies ei.

Vierailija
7/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä itse poimitut marjat on aivan eri luokkaa kun ne kaupan vetiset pakastelöllykät. Sen takia poimin ja pakastan.

-18

Vierailija
8/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä itse poimitut marjat on aivan eri luokkaa kun ne kaupan vetiset pakastelöllykät. Sen takia poimin ja pakastan.

-18

Vierailija
9/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaan muutaman lausunnon

Vierailija
10/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis, korjaan etteikö metsissä olisi nytkin paljon mustikoita ja isoja marjoja. Ja aion kerätä niin kauan kuin riittää, tavoite yli 30l,, koska se määrä riitti meille vain alkutalveen. Itse käymme keräämässä myös mansikat, herukat ja karviaiset. Nelihenkisestä perheestä 3 ssyä marjoja, yksi joka päivä

Vierailija
11/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä se on niin, että tuoreena ostettu kotimainen mansikka itse pakastettuna on parmpilaatuista kuin se kaupan pakastemansikka, ihan maun ja koostumuksen suhteen, tämä oma kokemukseni.

Mustikkaa pakastan n. 20 l, mansikkaa 15 l, ja vadelmia n. 3 l, lisäksi raparperia ja mustaviinimarjaa. (Mustaviinimarjaa pakastan mehuna). Puolukkaa on pakastimessa n. 5 l tullut ostettua. Itse poimin vadelmat, mustaviinimarjat mutta muut ostan.

Lisäksi teen hilloja; mansikkahilloa ja vadelmahilloa, sekä mansikka-raparperihilloa. Näitä meidän perheessä menee paljon, esim. kakkuihin, lettujen ja pannukakun, vaniljajäätelön kanssa.

Vierailija
12/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:18"]

No kyllä se on niin, että tuoreena ostettu kotimainen mansikka itse pakastettuna on parmpilaatuista kuin se kaupan pakastemansikka, ihan maun ja koostumuksen suhteen, tämä oma kokemukseni.

Mustikkaa pakastan n. 20 l, mansikkaa 15 l, ja vadelmia n. 3 l, lisäksi raparperia ja mustaviinimarjaa. (Mustaviinimarjaa pakastan mehuna). Puolukkaa on pakastimessa n. 5 l tullut ostettua. Itse poimin vadelmat, mustaviinimarjat mutta muut ostan.

Lisäksi teen hilloja; mansikkahilloa ja vadelmahilloa, sekä mansikka-raparperihilloa. Näitä meidän perheessä menee paljon, esim. kakkuihin, lettujen ja pannukakun, vaniljajäätelön kanssa.

[/quote]

Ja itse maksoin juuri mansikkalitrasta 3,5 euroa litra (ostin 10 l). Joten on halvempaa kuin pakastemansikka.

Meillä kaksi aikuista ja kaksi lasta.

Vierailija
13/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te kaikki muut tästä kejusta maalta vai mistä ne noita keräätte? Missä kasvaa vadelmia ja herukoita niin ettei ns. säästö mene bensoihin ja muuhun vaivaan?

Vierailija
14/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on viisi, joista kaksi ei syö marjoja juurikaan. 20 l keräsin mansikoita marjoina pakastettavaksi ja 60 l keräsin ja mehustin. Mustaherukkaa ja punaherukkaa tulee omiin pensaisiin varmaan se 40 litraa, jotka mehustan. Mustikkaa ja vadelmaa kerään, miten nyt sattuu löytymään. Viime vuonna keräsin mustikkaa 120 l, osan mehustin. Vadelmaa keräsin 20 l, puolet mehustin yhdessä mustikan kanssa. Meillä menee marjoja mehuina ja maustamattoman jugurtin kanssa.

Vierailija
15/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tulla ensimmäinen kerta 34:ään vuoteen, kun en pakasta lainkaan marjoja. Elokuu häämöttää ja marjojen hinnat edelleen niin korkealla, ettei ainakaan taloudellista säästöä tule, jos ostaa nyt kaupasta ja pakastaa. Syödään tuoreena se mitä syödään ja talvella ostetaan joko pakastealtaasta tai ulkomaalaista. 

Vierailija
16/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 19:18"]

[/quote]

No juu, ei ole. Kaupan luomumansikka pakastettuna voittaa itsepakastetun mennen tullen...

Vierailija
17/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon mustikasta maksetaan? Ämpärillinen putsattuna.

Vierailija
18/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kerään vadelmat mökin vierestä. Mökille ajamme joka tapauksessa viikonloppuisin, joten se, että marjastan mökkipaikkakunnallani ei ole mitenkään bensarahoista pois. Mökkipaikkakuntani vadelmapaikka on n. 100 m. päässä mökistämme, ja siellä ei käy juuri kukaan, kun tällä niemellä ei  ole juurikaan muita mökkejä.. Viimesyksynä oli aivan jätti-isoja vadelmia, joissa juurikaan ei ollut mitään matoja tmv. (oli tosi hyvä vadelmavuosi), marjoja oli niin paljon, että mätäni sinne suuri osa :( Kerrostaloasunnossa ei vain ole tilaa isoille pakastimille, pakko rajoittaa pakastemarjojen määrää, siksi keitän isomman osan vadelmista hilloksi. Taatusti kotimaista, ja taatusti luomua :) Ei lisäaineita (esim.väriaineita, eikä mätää marjaa). Hillotehtaat kun tekevät hilloa todella huonolaatuisistakin marjoista!

Vierailija
19/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:28"]Mustikoita tulee 10-15 pussia eli sellasta litran minigrippussia ja mansikoita kaks laatikkoa. Vadelmia kerään jos niitä jostain löydän, niitä kuitenkin aika vähäkseen on. Lakkoja mummini tuo minulle yhden ämpärillisen joka syksy. Muita marjoja en pakasta.

[/quote]

Lakkoja ämpärillinen, äh vähän oon kade...

Vierailija
20/43 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräsimme 5kg mansikkaa juuri, suurin osa meni pakkaseen. Ei todellakaan ole koko vuoden tarpeeseen ja ei ole hintansa väärti mutta lasten kanssa tuollainen mansikanpoiminta on hyvä kokemus (kaupunkilaisille). Syksymmällä mennään myös puolukkametsälle ja mustikka-asiaa täytyy selvitellä. Enimmäkseen marjat on ostettu kaupasta mutta olisi hyvä jos noita jälkimmäisiä saataisiin nyt jonkin verran omasta takaa pakkaseen.