Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten pienen lapsen kanssa VOI olla ylipainoinen?

Vierailija
23.07.2014 |

Ihmetellä täytyy kuinka paljon monet äidit syövät päivittäin, jos kiloja kertyy tai vanhat eivät lähde pienen vauvan tai taaperon kanssa. Itselläni paino putoaa väkisin, vaikka ei todellakaan tarvitsisi. Ylipainoiset äidit saavat karvat nousemaan pystyyn, väkisinkin näen heidät syömässä muussia ja lihapullia kilokaupalla ja heittävän sipsipussin naamaan iltapalaksi kun vaan miehen silmä välttää. Suklaalevy on piilossa tyynyn alla. Hyh hyh. Ei ihme että miehet istuu terasseilla ja katselee muita. ;)

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:48"]

Ilmeisesti hoikat olettavat automaattisesti lihavien olevan laiskoja ja tyhmiä joten tämä ketju on turha ja johtuu helposti hoikkina pysyvien pinnallisesta ja ymmärtämättömästä ajatteluvammasta.

[/quote]

Kuka muu kuin laiska ja tyhmä söisi itsensä lihavaksi, jos on muuten ihan terve?

Lihavuus on kuin ryyppääminen, taustalla on joko henkisiä ongelmia (sairaus) tai tyhmyys.

[/quote]

Joskus taas lihominen on monien kuormittavien asioiden lopputulos, toisia häiritsee toisia ei. Tärkeintä on , että vaikka on lihava, niin tarkoituksena on pudottaa kilot, ja tervehtyä, eikä tyytyä lihavana olemiseen.

Vierailija
22/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukijan vastuulla on nämät laiha -aloitukset. On oikeasti niin että nämät laihuuden ihannoijat ovat niin ymmärtämättömiä ,siksi haukkuvat lihavia täällä.On tietysti niitäkin jotka ovat laihoja mut eivät siitä palstoilla huutele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:04"]Jos pitää päivällä valita, vienkö levottomat lapset ulos, vai jäänkö itse syömään niin valitsen lasten ulosviennin (tämä esimerkki tilanteesta)[/quote]

Hei, käytä illalla 5-15 minuuttia siihen että valmistelet itsellesi seuraavaksi päiväksi nopeita (kylmänä nautittavia) ruokia. Tai jos sekin tuntuu liian työläältä, nykyäänhän saa kaupasta valmiina vaikka mitä (myös ihan terveellisiäkin vaihtoehtoja). 

Joitakin omia suosikkejani, joiden valmistamiseen (tai syömiseen) ei mene pitkään: ruokaisa salaatti (vihannesten lisäksi joitakin näistä: feta- tai raejuustoa, lohta/tonnikalaa/kinkkua/kananmunaa, siemeniä/pähkinöitä, myös esimerkiksi täysjyväpasta sopii salaatin joukkoon), smoothie, rahka tai luonnonjogurtti marjoilla, voileivät täyttävillä päällisillä (esimerkiksi proteiinilisäksi kananmuna keitettynä tai paistettuna). 

Sellaisenaan, nopeasti syötäviksi sopivat esimerkiksi valmiiksi pestyt (ja tarvittaessa kuoritut ja paloitellut) vihannekset, hedelmät (banaani on hyvä kiirevälipala), kaupan valmiiksi maustettu rahka tai jogurtti (kiinnitä huomiota sokerimääriin), pähkinät... Miksei joku ateriankorvikejuoma tai -patukkakin. 

Pienellä etukäteen varautumisella voit huolehtia, että päivän aikana tulee syötyä jotain, vaikka olisi kiire (jos et ehdi syödä ennen ulos lähtöä, nappaa mukaan vaikka juotava jogurtti tai banaani ja pieni minigrip-pussi jossa vähän pähkinöitä), niin aineenvaihdunta pysyy paremmin toiminnassa ja illalla ei tule ihan hillitöntä syömishimoa. Mä en edes pystyisi olemaan päivää käytännössä syömättä, tai olo tulee jossain vaiheessa todella huonoksi. Varsinkin silloin, kun kuopus oli vielä pieni vauva,  esimerkiksi edellisenä iltana valmistettu salaattiateria pelasti usein päivän! 

Vierailija
24/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä rannalla näkee kuinka läskejä äitejä on! Ja lapset niin isoja, ettei imetystäkään voi käyttää tekosyynä.

Kauheita sotanorsuja Suomi täynnä.

Vierailija
25/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:48"]

Ilmeisesti hoikat olettavat automaattisesti lihavien olevan laiskoja ja tyhmiä joten tämä ketju on turha ja johtuu helposti hoikkina pysyvien pinnallisesta ja ymmärtämättömästä ajatteluvammasta.

[/quote]

Kuka muu kuin laiska ja tyhmä söisi itsensä lihavaksi, jos on muuten ihan terve?

Lihavuus on kuin ryyppääminen, taustalla on joko henkisiä ongelmia (sairaus) tai tyhmyys.

[/quote][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:48"]

[/quote]

[/quote]No Sinulla ei nyt ainakaan tämän kirjoituksen perusteella ole viisautta kovinkaan paljon.Mietippä nyt hetki että onko aina pakko olla tyhmyyttä tai sairautta lihavuuden taustalla?No ei todellakaan .On nimittäin paljonkin lihavia ihmisiä korkeissa viroissa ja ovat aivan työkuntoisia.Toisilla voi olla paljon pieniä lapsia ja työtä hirvittävät määrät ja näinollen ei ehdi/jaksa aina syödä kovin terveellisesti vaan tulee napsittua kaikenlaista herkkua.Tästä syystä sit kertyy ylipainoa.

Vierailija
26/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:32"]Asia ei ehkä aina ole ihan noin. Itselläni 4lasta joista 3 tosi pieniä. En päivän aikana ehdi itse paljoakaan syödä, ja syönkin vasta illalla usein itse. Olen väsynyt ja stressaantunut ja univelkainen joten jo hormonitoimintanikin varastoi varmasti rasvaa tehokkaammin. Lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Ehkä me kaikki emme ole samanlaisia kuin sinä täydellisen elämäsi kanssa ja Yhden (?) Lapsesi kanssa. Minä laitan lapseni itseni edelle ja sen takia olen pääasiassa lihonut. Pudotan ne 10 kg ylipainoa sitten kun itselle jää aikaa enemmän. Olet aika kapeakatseinen.

[/quote]

Tästä voisi kyllä sanoa vähän samaa kuin ap:n aloituksesta, eli miten se lapsen itsensä edelle laittaminen lihottaa? En tajua, vaikka itsekin olen kolmen lapsen äiti.

Vierailija
27/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:32"]Asia ei ehkä aina ole ihan noin. Itselläni 4lasta joista 3 tosi pieniä. En päivän aikana ehdi itse paljoakaan syödä, ja syönkin vasta illalla usein itse. Olen väsynyt ja stressaantunut ja univelkainen joten jo hormonitoimintanikin varastoi varmasti rasvaa tehokkaammin. Lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Ehkä me kaikki emme ole samanlaisia kuin sinä täydellisen elämäsi kanssa ja Yhden (?) Lapsesi kanssa. Minä laitan lapseni itseni edelle ja sen takia olen pääasiassa lihonut. Pudotan ne 10 kg ylipainoa sitten kun itselle jää aikaa enemmän. Olet aika kapeakatseinen.

[/quote]

Kun istuudun pöytään, joudun minuutin päästä nousta kun joku tarvitsee jotain. Ruokailuni Aikana tämä toistuu n. 10 kertaa kun jollakin on kakat, joku itkee,tappelee, heittää leluja, tarvitsee vettä (nämä olivat vain esimerkkejä)

Siltä se ainakin tuntuu.lopulta oma syöminen on yhdentekevää, kun siitä ei voi edes nauttia. Mies on pitkän päivän töissä.

Illalla kun lapset nukkuvat, saan sitten vihdoin syödä rauhassa ilman keskeytystä. Tästä on tullut tapa. Minulla on kolme uhmaikäistä ja koululainen.

Jos pitää päivällä valita, vienkö levottomat lapset ulos, vai jäänkö itse syömään niin valitsen lasten ulosviennin (tämä esimerkki tilanteesta)

Olin aikaisemmin hoikka ja nyt häpeän kilojani ja haluan niistä joskus eroon, niin en kaipaa enää muiden ihmisten halveksuntaa kiloistani.

Ulkopuolisen on helppo tulla sanomaan että "tee näin ja näin" kun ei tiedä toisen elämästä tai ongelmista mitään.

Vierailija
28/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa nämä, jotka sanovat "laitan lapsen edelle ja siksi lihon". Miten se lapsi estää olemasta mättämättä liikaa ruokaa sinne suuhun? Minulla on 2 kk vanha vauva ja painan 4 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Enkä suinkaan imetyksen takia, vaan koska syön tietoisesti vain n. neljäsosan siitä mitä kulutan (ja joo, imetys onnistuu silti ja lapsi kasvaa). Olin lähtöjäänkin normaalipainoinen kylläkin, mutta tavoitteena olla hoikempi (nyt BMI 21).

Tässä vauvavaiheessa tavallaan vielä ymmärrän pari liikakiloa (koska jotkut eivät voi juuri laihduttaa imettäessään), mutta sitten kun lapsi on jo vuoden pari, niin se on kyllä ihan omaa ylisyöntiä jos on lihava. Ei siitä voi lasta syyttää.

Vierailija
29/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:32"]Asia ei ehkä aina ole ihan noin. Itselläni 4lasta joista 3 tosi pieniä. En päivän aikana ehdi itse paljoakaan syödä, ja syönkin vasta illalla usein itse. Olen väsynyt ja stressaantunut ja univelkainen joten jo hormonitoimintanikin varastoi varmasti rasvaa tehokkaammin. Lisäksi todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Ehkä me kaikki emme ole samanlaisia kuin sinä täydellisen elämäsi kanssa ja Yhden (?) Lapsesi kanssa. Minä laitan lapseni itseni edelle ja sen takia olen pääasiassa lihonut. Pudotan ne 10 kg ylipainoa sitten kun itselle jää aikaa enemmän. Olet aika kapeakatseinen.

[/quote]

Kun istuudun pöytään, joudun minuutin päästä nousta kun joku tarvitsee jotain. Ruokailuni Aikana tämä toistuu n. 10 kertaa kun jollakin on kakat, joku itkee,tappelee, heittää leluja, tarvitsee vettä (nämä olivat vain esimerkkejä)

Siltä se ainakin tuntuu.lopulta oma syöminen on yhdentekevää, kun siitä ei voi edes nauttia. Mies on pitkän päivän töissä.

Illalla kun lapset nukkuvat, saan sitten vihdoin syödä rauhassa ilman keskeytystä. Tästä on tullut tapa. Minulla on kolme uhmaikäistä ja koululainen.

Jos pitää päivällä valita, vienkö levottomat lapset ulos, vai jäänkö itse syömään niin valitsen lasten ulosviennin (tämä esimerkki tilanteesta)

Olin aikaisemmin hoikka ja nyt häpeän kilojani ja haluan niistä joskus eroon, niin en kaipaa enää muiden ihmisten halveksuntaa kiloistani.

Ulkopuolisen on helppo tulla sanomaan että "tee näin ja näin" kun ei tiedä toisen elämästä tai ongelmista mitään.

[/quote]

No luulisi ennemminkin että noin laihtuu? Syöt siis vain kerran päivässä? Mitä syöt silloin? En oikeasti tajua mikä logiikka tässä on.

Vierailija
30/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:11"]Naurattaa nämä, jotka sanovat "laitan lapsen edelle ja siksi lihon". Miten se lapsi estää olemasta mättämättä liikaa ruokaa sinne suuhun? Minulla on 2 kk vanha vauva ja painan 4 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Enkä suinkaan imetyksen takia, vaan koska syön tietoisesti vain n. neljäsosan siitä mitä kulutan (ja joo, imetys onnistuu silti ja lapsi kasvaa). Olin lähtöjäänkin normaalipainoinen kylläkin, mutta tavoitteena olla hoikempi (nyt BMI 21).

Tässä vauvavaiheessa tavallaan vielä ymmärrän pari liikakiloa (koska jotkut eivät voi juuri laihduttaa imettäessään), mutta sitten kun lapsi on jo vuoden pari, niin se on kyllä ihan omaa ylisyöntiä jos on lihava. Ei siitä voi lasta syyttää.

[/quote]

Ai että kun sinulla ei maidon tulo tyrehdy laihduttuasi niin ei kenelläkään muullakaan.ei tietenkään niin tapahdu? Minullakin tuo maidon tulo nimittäin tyrehtyy kun paino putoaa kun on vielä kaksosetimetettävinä , niin sitä maitoa todellakin menee. Mutta minun kropassahan se varmaan vika on. Käytkö sanomassa isälleni ja äidileni että nusauttivat vissiin päin honkia kun minua tekivät.

Vierailija
31/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua enemmän ihmetyttää ylipainoiset lapset kun vanhemmat kuitenkin päättää mitä ruokaa kaupasta ostetaan ja miten paljon herkutellaan. Ihan sama äitien kilot, olisivat pilaamatta lapsiensa terveyttä

Vierailija
32/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä luulet,että aineenvaihdunnalle käy, kun ei syö päivän aikana juuri mitään ja illalla ennen nukkumaan menoa sitten syö kunnolla. Lisäksi kerroin että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joka entisestään hidastaa a-vaihduntaa. Lisäksi sanoin, että tilanne on väliaikainen.

Vierailija
33/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:23"]Mitä luulet,että aineenvaihdunnalle käy, kun ei syö päivän aikana juuri mitään ja illalla ennen nukkumaan menoa sitten syö kunnolla. Lisäksi kerroin että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joka entisestään hidastaa a-vaihduntaa. Lisäksi sanoin, että tilanne on väliaikainen.

[/quote

Tämä siis 24:lle

Vierailija
34/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:23"]Mitä luulet,että aineenvaihdunnalle käy, kun ei syö päivän aikana juuri mitään ja illalla ennen nukkumaan menoa sitten syö kunnolla. Lisäksi kerroin että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta joka entisestään hidastaa a-vaihduntaa. Lisäksi sanoin, että tilanne on väliaikainen.

[/quote]

Kilpirauhasen ymmärtää kyllä mutta sehän ei liity niihin lapsiin ja heidän etusijalle laittamiseen mitenkään. Ja kaloreiden kannalta on ihan sama mihin vuorokauden aikaan syö, joko syö enemmän kuin kuluttaa tai sitten ei. Ilmeisesti ahmit sitten ennen nukkumaan menoa muttet kehtaa sanoa?

Vierailija
35/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:19"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:11"]Naurattaa nämä, jotka sanovat "laitan lapsen edelle ja siksi lihon". Miten se lapsi estää olemasta mättämättä liikaa ruokaa sinne suuhun? Minulla on 2 kk vanha vauva ja painan 4 kiloa vähemmän kuin ennen raskautta. Enkä suinkaan imetyksen takia, vaan koska syön tietoisesti vain n. neljäsosan siitä mitä kulutan (ja joo, imetys onnistuu silti ja lapsi kasvaa). Olin lähtöjäänkin normaalipainoinen kylläkin, mutta tavoitteena olla hoikempi (nyt BMI 21).

[/quote]

Ai että kun sinulla ei maidon tulo tyrehdy laihduttuasi niin ei kenelläkään muullakaan.ei tietenkään niin tapahdu? Minullakin tuo maidon tulo nimittäin tyrehtyy kun paino putoaa kun on vielä kaksosetimetettävinä , niin sitä maitoa todellakin menee. Mutta minun kropassahan se varmaan vika on. Käytkö sanomassa isälleni ja äidileni että nusauttivat vissiin päin honkia kun minua tekivät.

[/quote]

Lukisitko viestin ennen kuin vastaat? Juurihan sanoin, että ymmärrän etteivät jotkut voi laihduttaa imettäessään...

Vierailija
36/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:23"]Kyllä minua enemmän ihmetyttää ylipainoiset lapset kun vanhemmat kuitenkin päättää mitä ruokaa kaupasta ostetaan ja miten paljon herkutellaan. Ihan sama äitien kilot, olisivat pilaamatta lapsiensa terveyttä

[/quote]

Nämä kulkee vaan monesti käsi kädessä. Jos aikuiset syö epäterveellisesti on aika kohtuutonta odottaa että lapset itsenäisesti pystyisivät syömään terveellisesti.

Vierailija
37/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on kyllä oikeasti aika itseään täynnä olevia ihmisiä jotka eivät pysty avartamaan näkökulmaansa mihinkään suuntaan vaan luulevat kaikkien olevan samanlaisia. Ei kukaan lihota itseään tahallaan.

Vierailija
38/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:34"]Täällä on kyllä oikeasti aika itseään täynnä olevia ihmisiä jotka eivät pysty avartamaan näkökulmaansa mihinkään suuntaan vaan luulevat kaikkien olevan samanlaisia. Ei kukaan lihota itseään tahallaan.

[/quote]

No ei se nyt ihan vahingossakaan tapahdu. Vai mitä tarkoitat? Jos ei itse välitä onko laiha vai lihava niin ok, se on aikuisen tekemä valinta, mutta jos itsekin kärsii ja häpeää niin miksei tekisi asialle jotain? Ketään ei pakkosyötetä, harvalla on sellainen sairaus että se oikeasti estää normaalipainon, ja suurin osa suomalaisista aikuisista tietää riittävästi ravinnosta osatakseen halutessaan syödä oikein.

Vierailija
39/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:13"]

Ei sulla ole lasta :D

[/quote]

Mullapa on ihan kolme ja olen samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Ihmettelen sitä, miksi täytyy piilotella näitä joillekin ns. herkkuja? Onko tässä jokin häpeä syödä niitä puolisonsa nähden? Aivan käsittämätöntä touhua. Onhan se helppo toisaalta tällaista ihmetellä kun itselläni on ollut elämäntapanani liikkua pienestä muksusta asti ja touhuta aktiivisesti kaikenlaista :) Mutta toisaalta, eihän se ole kun päätöksen tekoa ja selviä valintoja, niin sillä tavalla saavutetaan varmasti jo ihannepaino. Ei mielestäni tarvitsekaan olla kuivan kankaan orava vaan kauniin kiinteä ja lihaksissa pyöreä muoto.

Vierailija
40/40 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:45"][quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 13:13"]

Ei sulla ole lasta :D

[/quote]

Mullapa on ihan kolme ja olen samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Ihmettelen sitä, miksi täytyy piilotella näitä joillekin ns. herkkuja? Onko tässä jokin häpeä syödä niitä puolisonsa nähden? Aivan käsittämätöntä touhua. Onhan se helppo toisaalta tällaista ihmetellä kun itselläni on ollut elämäntapanani liikkua pienestä muksusta asti ja touhuta aktiivisesti kaikenlaista :) Mutta toisaalta, eihän se ole kun päätöksen tekoa ja selviä valintoja, niin sillä tavalla saavutetaan varmasti jo ihannepaino. Ei mielestäni tarvitsekaan olla kuivan kankaan orava vaan kauniin kiinteä ja lihaksissa pyöreä muoto.

[/quote]

Naurettavaa "lihakseen pyöreä muoto" sontaa. Ihan kuin elämässä olisi lihasten muoto tärkeintä.