Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

4 h rytmihäiriötä. Päivystykseen, piuhat kiinni, mitä sitten tapahtui?

Vierailija
17.07.2021 |

Rytmi normaali. :D Tule takaisin jos pahenee taas.

Arvaatte varmaan miten sydän lyö nyt kotisohvalla.

Miten ihmeessä jonkun epäsäännöllisen rytmihäiriön muka saa diagnosoitua?

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bisoprolol on ihan tuttu. Sain sitä vajaatoimintaan ja rytmihäiriöön.

Älä ryhdy popsimaan luontaiskamaa tms epämääräisiä rohtoja kun käytät näitä lääkkeitä.

Mun sisko teki niin ja kuoli kun verihyytymä lähti sydämestä aivoihin

Ai kamala, otan osaa. :(

Ei ole luontaistuotteet mun juttu.

Ap

Eteisvärinä voi aiheuttaa juuri trombin aivoihin, jos ei saa verenohennuslääkitystä.

Vierailija
82/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kyse siis lisälyönneistä? Syke ranteessa normaalin voimakas, ja muljaisuja välillä? Vai viekö voimat tai huonovointisuutta? Huonosti nukuttu yö, alkoholin käyttöä, ylirasitusta?

Miten muut vitaalit kun olit päivystyksessä? Miten liikkeessä muuttuu? Ekstrat suht normaaleja joten ei syytä panikoitua jos vointi muuten ok.

Holter-seurantaa varten yhteys tt-lääkäriin tai muuhun kontaktiin, joka järjestää lähetteen tutkimukseen.

Ei hajuakaan. Olin siis jossain monitorissa kiinni ehkä 5 min ja sitten kotiin. Hoitaja sanoi että sinus on normaali vaikka epäsäännöllisyyttä on, ja pulssi reagoi liikaa liikkeeseen. Tässä vaiheessa en siis itse tuntenut mitään erikoista enää.

En tiedä miten muuten muuttuu liikkeessä, olen maannut puoli neljästä asti sohvalla ja koko ajan on lyönyt väärin. En edes oikein osaa sanoa mistä on kyse, parhaiten varmaankin luonnehtii jatkuvat lisälyönnit ja muljahtelu. Ensimmäisen 1.5 h ajan oli heikotusta ja käsien heikkoutta, sitten ne lakkasivat mutta väärä rytmi jäi.

Täytyy varmaan maanantaina soitella terkkariin jos pääsisi kiireettömän hoidon kautta setvimään asiaa.

Ap

Jos kyseessä on eteisvärinä, niin kannattaisi saada se kiinni, koska jatkuessaan voi lähteä tulppa sydämestä kohti aivoja. Ns.normaalit lisälyönnit eivät ole tuntikausia jatkuvia vaan välillä on normaali rytmi myös. Hakeudu uudelleen tutkimuksiin! Hoitaja ei tee diagnoosia vaan lääkäri. Sinun on päästävä lääkärille.

Olin lääkärillä, on vaarattomia. Hakeudun kyllä takaisin jos pahenee.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ryhdy popsimaan luontaiskamaa tms epämääräisiä rohtoja kun käytät näitä lääkkeitä.

Ap

Eteisvärinä voi aiheuttaa juuri trombin aivoihin, jos ei saa verenohennuslääkitystä.

Ei ole värinää, on lisälyöntejä.

Ap

Vierailija
84/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua nyt jäi hieman arveluttamaan tämä, että kirjoitat, että lääkäri päivystyksessä totesi sydämesi terveeksi. Ei se ihan niin vain käy. Sinuna hakeutuisin kaiken varalta kunnollisiin tutkimuksiin. 

Vierailija
85/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Se on vain oireen nimi! Lue tuosta:

https://www.kaypahoito.fi/khp00103

Vierailija
86/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua nyt jäi hieman arveluttamaan tämä, että kirjoitat, että lääkäri päivystyksessä totesi sydämesi terveeksi. Ei se ihan niin vain käy. Sinuna hakeutuisin kaiken varalta kunnollisiin tutkimuksiin. 

No joo, siis ei mulle nyt mitään avosydänleikkausta tehty asian tarkistamiseksi. :D Mutta jos EKG näyttää siltä että rytmi on kunnossa ja lisälyönnit ihan vaarattomia, niin ei mulla ole tarvetta lähteä asiasta riitelemään lääkärin kanssa ja vaatimaan jotain lisätutkimuksia. Olen ihan tyytyväinen tähän lopputulokseen; omaan rintaanhan ne lisälyönnit tuntuvat käynnissä ollessaan siltä että pian tulee noutaja.

Ap

Vierailija
87/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja tutkimusten tekijäksi kardiologi tai sydänsairauksiin erikoistunut sisätautilääkäri. .

Vierailija
88/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Se on vain oireen nimi! Lue tuosta:

https://www.kaypahoito.fi/khp00103

Jep, lääkäri ei nyt tosiaan todennut mitään halvausvärinöitä vaan ihan tavallisia lisälyöntejä.

Ap

Vierailija
89/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja tutkimusten tekijäksi kardiologi tai sydänsairauksiin erikoistunut sisätautilääkäri. .

Meinaatko sä nyt ihan tosissasi, käsi sydämellä (heh), että kun yksi lääkäri toteaa mulla olevan yhden yleisimmistä vaarattomista sydänvaivoista, niin seuraavaksi vaan sitten marssin kardiologin puheille ja tutkimuksiin? Että ehei, minä tulin nyt tänne tutkittavaksi kun haluan ja palstallakin suositeltiin?

Ap

Vierailija
90/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoisin että kannattaa luottaa enemmän lääkäreihin kuin tämän palstan "asiantuntijoihin" jotka saattaa pahimmillaan vammauttaa sut.

Ja se vammauttaninen on joidenkin palsta-asiantuntijoiden tarkoituskin.

Vierailija
91/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on taas tyypillinen suomalainen: kun yksi yleislääkäri on sanonut jotain, on se lopullinen totuus. Itse menisin erikoislääkärille, joka tutkisi sydämen kaikututkimuksella ja EKG- pitkäaikaisrekisteröinnillä.

Vierailija
92/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko ap lisälyöntejö syönnin jälkeen? Närästääkö? Googleta hiatus hernia, en nyt muista oliko se nimi just noin, mutta joka tapauksessa vatsanportti ja refluksi voi aiheuttaa tuota. Mulla oli keväällä kamala lisälyöntikohtaus jonka myöhemmin itse diagnosoin johtuneen tuosta. Lääkäri kyllä kysyi närästääkö about ekaksi, mutta vastasin ei, koska ei mua erityisesti närästänyt mielestäni. Ekg:ssä ei löytynyt mitään, joten myöhemmin kotona vasta älysin ruveta yhdistämään syömistä ja rytmihäiriöitä. Ja koko ongelman taustalla oli äärimmäiseksi käynyt muutaman kuukauden kestänyt stressi joka kulminoitui projektin loputtua tuohon vuorokauteen jolloin tuntui että koko sydän oli epävakaa ja mikä tahansa liikehtiminen aiheutti rytmihäiriöitä. Onneksi seuraavana aamuna olo oli poissa ja olen ottanut opikseni.

Kaikkea sitä. Mulla ei kyllä liity syömiseen mitenkään eikä koskaan ole ollut närästystä tai muitakaan ruoansulatukseen liittyviä vaivoja. Onneksi sulla meni ohi!

Ap

Niin, mikä se ferritiini on?

Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.

Varmaan ihan hyvä, kun koskaan ei ole rauta-arvoihin liittyviä ongelmia ollut. Näitä rytmihäiriöitä on ollut ainakin 10 v.

Ap

Jospa on ollut raudanpuutettakin 10 vuotta. Haittaisiko mittauttaa silti ferritiini?

Vierailija
93/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko ap lisälyöntejö syönnin jälkeen? Närästääkö? Googleta hiatus hernia, en nyt muista oliko se nimi just noin, mutta joka tapauksessa vatsanportti ja refluksi voi aiheuttaa tuota. Mulla oli keväällä kamala lisälyöntikohtaus jonka myöhemmin itse diagnosoin johtuneen tuosta. Lääkäri kyllä kysyi närästääkö about ekaksi, mutta vastasin ei, koska ei mua erityisesti närästänyt mielestäni. Ekg:ssä ei löytynyt mitään, joten myöhemmin kotona vasta älysin ruveta yhdistämään syömistä ja rytmihäiriöitä. Ja koko ongelman taustalla oli äärimmäiseksi käynyt muutaman kuukauden kestänyt stressi joka kulminoitui projektin loputtua tuohon vuorokauteen jolloin tuntui että koko sydän oli epävakaa ja mikä tahansa liikehtiminen aiheutti rytmihäiriöitä. Onneksi seuraavana aamuna olo oli poissa ja olen ottanut opikseni.

Kaikkea sitä. Mulla ei kyllä liity syömiseen mitenkään eikä koskaan ole ollut närästystä tai muitakaan ruoansulatukseen liittyviä vaivoja. Onneksi sulla meni ohi!

Ap

Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.

Huijausta se on ja köyhien rahastamista. Ihan samaa diipa daapaa kuin D-vitamiinitasojen mittaus.

Meikäläiselle ei ole yksikään kardiologi, neurologi tai lääkäri ehdottanut ferritiinin mittausta.

Ferritiini on nykyisin samanlainen muoti-ilmiö kuin kilpirauhasen vajaatoiminta jokunen vuosi sitten. Vaikka olisit valittanut sisäänkasvaneesta varpaankynnestä, keskustelupalstoilla ensimmäiseksi kysyttiin ”onko kilpirauhaskokeet otettu?” Nykyisin kysymys kuuluu ”onko ferritiini mitattu?”

Vierailija
94/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta läski

Ei ole laihdutettavaa, mutta kiitos panoksestasi.

Ap

Lihota. Liian laihoilla on usein tämä kieltovaihe, että mikään ei johdu omasta toiminnasta vaan aina on pakko saada joku hoivaamaan.

Vierailija
95/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on taas tyypillinen suomalainen: kun yksi yleislääkäri on sanonut jotain, on se lopullinen totuus. Itse menisin erikoislääkärille, joka tutkisi sydämen kaikututkimuksella ja EKG- pitkäaikaisrekisteröinnillä.

Mikä siihen on syynä että menisit?

Ap

Vierailija
96/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Varmaan ihan hyvä, kun koskaan ei ole rauta-arvoihin liittyviä ongelmia ollut. Näitä rytmihäiriöitä on ollut ainakin 10 v.

Ap

Jospa on ollut raudanpuutettakin 10 vuotta. Haittaisiko mittauttaa silti ferritiini?

En tiedä haittaisiko mutta en näe syytä mittauttaa.

Ap

Vierailija
97/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihduta läski

Ei ole laihdutettavaa, mutta kiitos panoksestasi.

Ap

Lihota. Liian laihoilla on usein tämä kieltovaihe, että mikään ei johdu omasta toiminnasta vaan aina on pakko saada joku hoivaamaan.

Täh? :D Minkä mä nyt voin tolle rytmihäiriölle ja kuka mua on hoivannut?

Olen ihan normaalipainoinen.

Ap

Vierailija
98/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko rytmihäiriöt sellaiset muljahtelut ja tykytykset normaaleja päivittäin? Olen 27-vuotias. Lisäksi olen aina väsynyt, hiki puskee ja olen tosi voimaton.

Vierailija
99/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtaus, joka helpottaa kun et ole yksin?

No ei sentään. Mittasivat tosiaan rytmihäiriötä. Ja mies oli kotona eli en ollut sielläkään yksin.

Ap

Paniikki voi tulla myös seurassa. Alitajuisia tuntemuksia ei aina tiedosta ja se on aivan normaalia. Mutta ihan ymmärrettävää, että osa ei paniikkihäiriötä motivoidu myöntämään.

Vierailija
100/152 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paniikkikohtaus, joka helpottaa kun et ole yksin?

No ei sentään. Mittasivat tosiaan rytmihäiriötä. Ja mies oli kotona eli en ollut sielläkään yksin.

Ap

Paniikki voi tulla myös seurassa. Alitajuisia tuntemuksia ei aina tiedosta ja se on aivan normaalia. Mutta ihan ymmärrettävää, että osa ei paniikkihäiriötä motivoidu myöntämään.

No ei se sentään mikään oireeton häiriö ole. Olen seurannut lähipiirissä pariakin tapausta.

Ap