4 h rytmihäiriötä. Päivystykseen, piuhat kiinni, mitä sitten tapahtui?
Rytmi normaali. :D Tule takaisin jos pahenee taas.
Arvaatte varmaan miten sydän lyö nyt kotisohvalla.
Miten ihmeessä jonkun epäsäännöllisen rytmihäiriön muka saa diagnosoitua?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raudanpuutetta (ferritiini mitattu?).
Minulla loppuivat rytmihäiriöt pitkällä rautakuurilla.Hemoglobiini oli ok kun kävin verenluovutuksessa.
Ap
Hb voi olla hyvä, ja samaan aikaan ferritiini (varastorauta) vaikka kuinka matala. Ferrit hyvä mittauttaa myös.
Varsinkin verenluovutuksen jälkeen.
Hb keikkuu aika pitkään viiterajoilla, vaikka varastorauta on lähes nollilla.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavapiirissä henkilö kävi kymmeniä kertoja ennen kuin saatiin tarttumaan filmille. Alkoivat jo epäillä pään sisäistä ongelmaa jossain vaiheessa mutta niin vain löytyi johtorataongelma jota on operoitu useampaan kertaan.
Tuosta on jo aikaa ja olen siinä käsityksessä että nykyään seurantalaitteen saa helpommin kuin tuolloin jos alkaa olla jatkuvasti häiriöitä.
Tällaisen kauhukuvan mäkin näin silmissäni sen ekan kerran jälkeen. Siksi en lähtenyt uudestaan päikkäriin aikaisemmin. Ajattelin että jos taas käy niin että filmillä ei näy mitään, pistävät mulle merkinnän että huruakka kuvittelee omiaan eikä oteta enää sisälle jos koputtelee oveen. :D
Onneksi tuttavasi sai avun. Vähän luulen minäkin että nykyään nuo seurantahommat on sekä tarkempia että edullisempia ja siksi helpommin saatavilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raudanpuutetta (ferritiini mitattu?).
Minulla loppuivat rytmihäiriöt pitkällä rautakuurilla.Hemoglobiini oli ok kun kävin verenluovutuksessa.
Ap
Mä vihaan sitä kun ferritiini vedetään selitykseksi joka vaivaan, mutta pakko kommentoida, että täälläkin yksi, jolla AP.n kuvailemiin oireisiin helpotti rautakuuri.
Olin vielä todella skeptinen siihen, että raudanpuute nyt voisi mitään tuollaista aiheuttaa, mutta kappas vaan kun kuukaudessa sydänvaivat hävisi kun alkoi rautalisää syömään. Eli kyse ei ollut siis edes placebo-vaikutuksesta.
Eli suosittelisin kyllä tsekkaamaan sen ferritiininkin. Ja hemoglobiinihan ei rauta-arvoista kerro, kuin vaan sen, että siinä vaiheessa kun hemoglobiinikin alkaa tippua, on rautavarastot olleet tyhjillään jo hetken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ambulanssin ensihoito mittasi kotona. Näin saatiin puolison rytmihäiriöt tallennettua ja todennettua.
Soititteko ihan sen rytmihäiriön itsensä takia ambulanssin vai?
Ap
Kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Oikean kammion lisälyöntejä oli itselläni sen verran tiuhaan, että jouduin sydänvalvontaan. Ultraäänikuvaus tehtiin ja Holter-seuranta. Mitään rakenteellista syytä ei löydetty.
Silloinen työpaikkani oli homerakennus ja kummasti koko vaiva jäi taakse, kun työpaikka vaihtui. Sädesientä oli runsaasti juurikin oman työhuoneeni kohdalla.
Joku muukin täällä mainitsi että homeella saattaa olla yhteys. Meillä on työpaikalla hometta, oikeastaan koko rakennus on ollut homeessa vuosia. Toisaalta olen kohtalaisen varma että häiriöt alkoivat jo ennen tätä työsuhdetta, ja nyt olen sitäpaitsi ollut paljon poissa töistä opiskelun takia ja oireet ovat pahentuneet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holteriin et pääse ellei ekgssä mitään hälyttävää dorka
Kyllä minulle annettiin holter-laite vaikka päivystyksessä ekg:ssä ei näkynyt kuin yhden kerran eteislisälyönti.Sain laitteen kahden viikon verenpaineenmittauksen jälkeen.
Oliko sulla verenpaine matalalla tai korkealla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat Tj lääkärin ajan ja seurantalaite
Sitä lääkärikin sanoi, että jos alkaa olla jatkuvaa ja pitkäkestoista niin seurantalaite käyttöön. Mutta en oikein tiedä onko siitä nyt mitään hyötyä kun lääkäri oli varma että on ihan terve sydän ja lisälyönnit ovat ns. hyvälaatuisia. Mitä se sitten muuttaa vaikka niitä seurattaisiin maailman tappiin asti.
Ap
Onko sinulla rytmihäiriö vai lisälyöntejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilaat Tj lääkärin ajan ja seurantalaite
Sitä lääkärikin sanoi, että jos alkaa olla jatkuvaa ja pitkäkestoista niin seurantalaite käyttöön. Mutta en oikein tiedä onko siitä nyt mitään hyötyä kun lääkäri oli varma että on ihan terve sydän ja lisälyönnit ovat ns. hyvälaatuisia. Mitä se sitten muuttaa vaikka niitä seurattaisiin maailman tappiin asti.
Ap
Onko sinulla rytmihäiriö vai lisälyöntejä?
Lisälyöntejä, rytmi on muuten normaali mutta ennen tavallista sydämenlyöntiä tulee ekstralyönti.
Ap
Yleensä makuulla pahenevat rytmihäiriöt ovat hyvänlaatuisia, kun taas rasituksessa ilmaantuvat ovat vakavampia ja pitää tutkia nopeammin. Takykardiatyyppiseen tykyttelyyn auttaa usein hengityksen hetkellinen pidättäminen ja muljahteluihin (lisälyönteihin) liikkeelle lähtö.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä makuulla pahenevat rytmihäiriöt ovat hyvänlaatuisia, kun taas rasituksessa ilmaantuvat ovat vakavampia ja pitää tutkia nopeammin. Takykardiatyyppiseen tykyttelyyn auttaa usein hengityksen hetkellinen pidättäminen ja muljahteluihin (lisälyönteihin) liikkeelle lähtö.
No niin, tämä sopii oireisiin mun kohdalla. Liikkuessa niitä ei joko ole tai en tunne niitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap lisälyöntejö syönnin jälkeen? Närästääkö? Googleta hiatus hernia, en nyt muista oliko se nimi just noin, mutta joka tapauksessa vatsanportti ja refluksi voi aiheuttaa tuota. Mulla oli keväällä kamala lisälyöntikohtaus jonka myöhemmin itse diagnosoin johtuneen tuosta. Lääkäri kyllä kysyi närästääkö about ekaksi, mutta vastasin ei, koska ei mua erityisesti närästänyt mielestäni. Ekg:ssä ei löytynyt mitään, joten myöhemmin kotona vasta älysin ruveta yhdistämään syömistä ja rytmihäiriöitä. Ja koko ongelman taustalla oli äärimmäiseksi käynyt muutaman kuukauden kestänyt stressi joka kulminoitui projektin loputtua tuohon vuorokauteen jolloin tuntui että koko sydän oli epävakaa ja mikä tahansa liikehtiminen aiheutti rytmihäiriöitä. Onneksi seuraavana aamuna olo oli poissa ja olen ottanut opikseni.
Kaikkea sitä. Mulla ei kyllä liity syömiseen mitenkään eikä koskaan ole ollut närästystä tai muitakaan ruoansulatukseen liittyviä vaivoja. Onneksi sulla meni ohi!
Ap
Niin, mikä se ferritiini on?
Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.Huijausta se on ja köyhien rahastamista. Ihan samaa diipa daapaa kuin D-vitamiinitasojen mittaus.
Meikäläiselle ei ole yksikään kardiologi, neurologi tai lääkäri ehdottanut ferritiinin mittausta.Eivät sitten ole hommaansa kovin hyvin osanneet.
Hoh hoijaa. Taas yksi tollo joka luulee tietävänsä lääkäriä enemmän 😄
Hohhoijaa, ketä lääkäriä tarkoitat? Puolet lääkäreistä sanoo ettei ferritiinin puute vaikuta mihinkään ja puolet lääkäreistä sanoo että vaikuttaa.
Nimittelet ihmisiä tolloiksi, koska sun mutu?
Olen eri
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli huhti-toukokuussa aina rasituksessa lisälyöntejä. Levossa ei juurikaan. EKG puhdas, sain Propralia, joka yhdessä kahden viikon loman kanssa vei oireet pois heinäkuussa. Tosin kesäkuussa olikin vaihtunut niin, että lisälyöntejä oli vain levossa, ei juuri rasituksessa. :D
Sain nyt vielä kotiin EKG-mittarin, jolla kaksi viikkoa mittailen aina jos oireita tulee ja sen jälkeen on vielä sydänultra. Mutta mulla ei kyllä kardiologi ollut huolissaan edes silloin, vaikka lisälyöntejä oli ainoastaan rasituksessa, jo pelkkä kävely laukaisi ne, mutta kun ei ollut pyörtymistä tai hengenahdistusta siinä samalla.
Ilmeisesti ei kuitenkaan kovin vakavaa voi olla, kun lomalla ja Propralilla pahimmat jäivät pois, ja vielä elossa ollaan. Mutta hyvähän ne on tutkia kunnolla, ja sydän myös, niin saa selville lisälyöntien luonteen.
Mulla siis veikkauksena on, että stressistä johtuvia.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli huhti-toukokuussa aina rasituksessa lisälyöntejä. Levossa ei juurikaan. EKG puhdas, sain Propralia, joka yhdessä kahden viikon loman kanssa vei oireet pois heinäkuussa. Tosin kesäkuussa olikin vaihtunut niin, että lisälyöntejä oli vain levossa, ei juuri rasituksessa. :D
Sain nyt vielä kotiin EKG-mittarin, jolla kaksi viikkoa mittailen aina jos oireita tulee ja sen jälkeen on vielä sydänultra. Mutta mulla ei kyllä kardiologi ollut huolissaan edes silloin, vaikka lisälyöntejä oli ainoastaan rasituksessa, jo pelkkä kävely laukaisi ne, mutta kun ei ollut pyörtymistä tai hengenahdistusta siinä samalla.
Ilmeisesti ei kuitenkaan kovin vakavaa voi olla, kun lomalla ja Propralilla pahimmat jäivät pois, ja vielä elossa ollaan. Mutta hyvähän ne on tutkia kunnolla, ja sydän myös, niin saa selville lisälyöntien luonteen.
Ohis
Sama ohis vielä jatkaa, että aika kattavasti otettiin verikokeita. Kaikki arvot ihan viitteissä ja hyviä. Myös se ferritiini ja kilpparit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läski
Ei ole laihdutettavaa, mutta kiitos panoksestasi.
Ap
Lihota. Liian laihoilla on usein tämä kieltovaihe, että mikään ei johdu omasta toiminnasta vaan aina on pakko saada joku hoivaamaan.
Täh? :D Minkä mä nyt voin tolle rytmihäiriölle ja kuka mua on hoivannut?
Olen ihan normaalipainoinen.
Ap
Jos olit päivystyksessä etkä valehdellut, sua on hoitanut sairaanhoitaja ja lääkäri. Jos otat beetasalpaajaa, se hoitaa sua myös.
Voit lopettaa asian ajattelun ja unohtaa kaikki hoivaajat. Myös miehelle asiasta puhuminen on hoivan ja huomion kerjäämistä. Jos olisit vain yksin asian kanssa etkä hamuaisi jatkuvasti huomiota vaivallesi, sinua ei kukaan tai mikään hoitaisi.Okei, tipuin kärryiltä. Ei mua siellä kukaan hoivannut, tarkistivat vaan että onko vaarallista vai ei.
Pilleri tosin hoivasi ihanasti, teki ensin vähän iltapalaa ja sitten peitteli nukkumaan ja silitteli korvan takaa.
Ehkä sun kannattais mennä vaikka päikkäreille, ja korkki kiinni heti.
Ap
Hoivaamista se on sekin, mutta kieltoreaktio on aivan tavanomainen. Ei kannata huolestua, se tulee hetken päästä tajuntaasi että sait hoivaa.
Olisit voinut aivan hyvin olla vain kotosalla ja olla puhumatta kenellekään, niin et olisi saanut huomiota ollenkaan. Tämäkin ketju todistaa, että mikä tahansa huomio kelpaa.Kerrotko tarkemmin mikä korkki ja mitkä päikkärit? Noin epäselvillä käskyillä kukaan ei ymmärrä mitä yrität sanoa. Epäselvä ulosantisi jo osoittaa, että jotakin alitajuista on pyrkimässä pintaan, mutta et vielä päästä sitä tietoisuuteen. Ehkä siksi päivystys ei antanut sinulle enempää huomiota, koska et selittänyt riittävän selvästi, mitä huomiota kaipaat.
Apua. :D En tiedä miksi vastaan.
Sain päivystyksestä juuri sen mitä kaipasin, eli varmistuksen siitä ettei sydämessäni ole mitään vaarallista vikaa.
Ap
En ole tämä kenelle vastasit, mutta kun luin tämän ketjun lähes kokonaan, minulle jäi epäselväksi, mitä sinä haet sitten tällä aloituksellasi? Kirjoittajista osa on kehottanut hakeutumaan lisätutkimuksiin, osa käskenyt unohtaa koko jutun, mutta jotenkin tulee käsitys, että sinulle ei käy mikään vaihtoehto.
Jos nyt sait kuitenkin päivystyksestä sen, mitä kaipasit, kuten kirjoitat, miksi aloitit tällaisen ketjun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Sama ohis vielä jatkaa, että aika kattavasti otettiin verikokeita. Kaikki arvot ihan viitteissä ja hyviä. Myös se ferritiini ja kilpparit.
Kannattaa ferritiinin osalta muistaa, että ei riitä, että arvo on viitteissä, sillä ferritiini alle 30 tarkoittaa silti, että rautavarasto on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Kannattaa ferritiinin osalta muistaa, että ei riitä, että arvo on viitteissä, sillä ferritiini alle 30 tarkoittaa silti, että rautavarasto on tyhjä.
Mulla oli ferritiini 86, että lienee tarpeeksi hyvä.
Ehkä aloittaja haki tällä vertaistukea? Jos muilla on ollut sama juttu, niin antaahan se mielenrauhaa, ettei heilläkään ole ollut mitään vakavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läski
Ap
Lihota. Liian laihoilla on usein tämä kieltovaihe, että mikään ei johdu omasta toiminnasta vaan aina on pakko saada joku hoivaamaan.
Ap
Jos olit päivystyksessä etkä valehdellut, sua on hoitanut sairaanhoitaja ja lääkäri. Jos otat beetasalpaajaa, se hoitaa sua myös.
Voit lopettaa asian ajattelun ja unohtaa kaikki hoivaajat. Myös miehelle asiasta puhuminen on hoivan ja huomion kerjäämistä. Jos olisit vain yksin asian kanssa etkä hamuaisi jatkuvasti huomiota vaivallesi, sinua ei kukaan tai mikään hoitaisi.Okei, tipuin kärryiltä. Ei mua siellä kukaan hoivannut, tarkistivat vaan että onko vaarallista vai ei.
Pilleri tosin hoivasi ihanasti, teki ensin vähän iltapalaa ja sitten peitteli nukkumaan ja silitteli korvan takaa.
Ap
Hoivaamista se on sekin, mutta kieltoreaktio on aivan tavanomainen. Ei kannata huolestua, se tulee hetken päästä tajuntaasi että sait hoivaa.
Olisit voinut aivan hyvin olla vain kotosalla ja olla puhumatta kenellekään, niin et olisi saanut huomiota ollenkaan. Tämäkin ketju todistaa, että mikä tahansa huomio kelpaa.Kerrotko tarkemmin mikä korkki ja mitkä päikkärit? Noin epäselvillä käskyillä kukaan ei ymmärrä mitä yrität sanoa. Epäselvä ulosantisi jo osoittaa, että jotakin alitajuista on pyrkimässä pintaan, mutta et vielä päästä sitä tietoisuuteen. Ehkä siksi päivystys ei antanut sinulle enempää huomiota, koska et selittänyt riittävän selvästi, mitä huomiota kaipaat.
Sain päivystyksestä juuri sen mitä kaipasin, eli varmistuksen siitä ettei sydämessäni ole mitään vaarallista vikaa.
Ap
En ole tämä kenelle vastasit, mutta kun luin tämän ketjun lähes kokonaan, minulle jäi epäselväksi, mitä sinä haet sitten tällä aloituksellasi? Kirjoittajista osa on kehottanut hakeutumaan lisätutkimuksiin, osa käskenyt unohtaa koko jutun, mutta jotenkin tulee käsitys, että sinulle ei käy mikään vaihtoehto.
Jos nyt sait kuitenkin päivystyksestä sen, mitä kaipasit, kuten kirjoitat, miksi aloitit tällaisen ketjun?
En tiedä luitko aloitusta ollenkaan, mutta siinä ihmettelin miten rytmihäiriön saa diagnosoitua jos käy niin, että pumppu päättää toimia melkein normaalisti viiden minuutin mittauksen aikana.
Aloitusta kirjoittaessani en siis ollut käynyt EKG:ssä, menin sinne vasta puolen yön aikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läski
Ap
Ap
Ap
Ap
En tiedä luitko aloitusta ollenkaan, mutta siinä ihmettelin miten rytmihäiriön saa diagnosoitua jos käy niin, että pumppu päättää toimia melkein normaalisti viiden minuutin mittauksen aikana.
Aloitusta kirjoittaessani en siis ollut käynyt EKG:ssä, menin sinne vasta puolen yön aikaan.
Ap
Sanoilla. Et tarvitse mitään sydänsähkökäyrää vaan juttelua siitä, miksi haluat edelleen hoivaa osaksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites kilpirauhasarvot? Mulla liikatoiminta aiheuttaa lisälyöntejä.
Veikkaan että ihan hyvät, eiköhän lääkäri olisi ehdottanut mittausta jos olisi jotenkin yleinen aiheuttaja. Ja tosiaan mun tapauksessa nyt selvisi että kyse ihan normaaleista, harmittomista lisälyönneistä.
Ap
Nimenomaan se onkin yleinen harnittomien lisälyöntien aiheuttaja. Kannattaa mittauttaa joskus jos lisälyönnit jää pysyviksi. Mulla tuo on käytännössä ainoa selvä oire.
Kysyttiin, onko ferritiini mitattu. Normaali lääketieteellinen juttu mielestäsi hokkuspokkus-tiedettä?
Rauta saattaa pahentaa sydänoireita - kyllä, sekä puutos että liika.