4 h rytmihäiriötä. Päivystykseen, piuhat kiinni, mitä sitten tapahtui?
Rytmi normaali. :D Tule takaisin jos pahenee taas.
Arvaatte varmaan miten sydän lyö nyt kotisohvalla.
Miten ihmeessä jonkun epäsäännöllisen rytmihäiriön muka saa diagnosoitua?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole päivystysluontoinen asia! Epämukavaa, mutta ei elämän ja kuoleman asia. Terveyskeskuslääkäri hoitaa, kardiologia tarvittaessa konsultoiden.
Ei ihme että päivystykseen on Helsingissä vuorokausien jonot.
No, soitin kyllä etukäteen kuten kuuluukin. Sanoivat heti että tänne vain, ei ollut jonoa ja jouduin pahimmillaan odottamaan 5 min. Asun Turussa.
Tätä rytmihäiriötä on siis esiintynyt ainakin 10 vuotta, mutta nyt se kesti niin monta tuntia putkeen pahana että koin tarpeelliseksi kysyä neuvoa. En minä sinne päivystykseen itseäni väkisin tunkenut.
Ap
Minä pärjäsin yli 10 v.beetasalpaajalla rytmihäiriön kanssa lähes oireettomana,sitten sain verenpainelääkkeen lisäksi,taas olen lähes oireeton.Kannattaa tutkituttaa,olisiko mahdollisuutta käydä yksityisellä,jos terveyskeskuksesta ei saa apua.Tuttuni asunnossa oli hometta,hän sai siitä rytmihäiriöitä ja joutui usein soittamaan itselleen ambulanssin.Sai myös beetasalpaajia lääkkeeksi.Vaiva meni ohi,kun pääsi pois homeasunnosta.
Paniikkikohtaus, joka helpottaa kun et ole yksin?
Vierailija kirjoitti:
Paniikkikohtaus, joka helpottaa kun et ole yksin?
No ei sentään. Mittasivat tosiaan rytmihäiriötä. Ja mies oli kotona eli en ollut sielläkään yksin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei ole päivystysluontoinen asia! Epämukavaa, mutta ei elämän ja kuoleman asia. Terveyskeskuslääkäri hoitaa, kardiologia tarvittaessa konsultoiden.
Ei ihme että päivystykseen on Helsingissä vuorokausien jonot.
No, soitin kyllä etukäteen kuten kuuluukin. Sanoivat heti että tänne vain, ei ollut jonoa ja jouduin pahimmillaan odottamaan 5 min. Asun Turussa.
Tätä rytmihäiriötä on siis esiintynyt ainakin 10 vuotta, mutta nyt se kesti niin monta tuntia putkeen pahana että koin tarpeelliseksi kysyä neuvoa. En minä sinne päivystykseen itseäni väkisin tunkenut.
Ap
Minä pärjäsin yli 10 v.beetasalpaajalla rytmihäiriön kanssa lähes oireettomana,sitten sain verenpainelääkkeen lisäksi,taas olen lähes oireeton.Kannattaa tutkituttaa,olisiko mahdollisuutta käydä yksityisellä,jos terveyskeskuksesta ei saa apua.Tuttuni asunnossa oli hometta,hän sai siitä rytmihäiriöitä ja joutui usein soittamaan itselleen ambulanssin.Sai myös beetasalpaajia lääkkeeksi.Vaiva meni ohi,kun pääsi pois homeasunnosta.
Mä uskon toistaiseksi tuota lääkäriä kun sanoi ettei ole vaarallista. Toki jos tämä nyt ihan lapasesta lähtee niin koitan päästä terkkariin jos saisi sen seurantalaitteen. En ole siis tk:ssa vielä käynyt ollenkaan asian tiimoilta.
Beetasalpaajia sain tosiaan minäkin, mutta en jatkuvaan käyttöön vaan tarvittaessa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Laihduta läski
Ei minulla ainakaan ollut yhtään ylipainoa,kun rytmihäiriöt alkoivat.Läheiseni sairasti ja kuoli ,reagoin ilmeisesti siihen sydämelläni.Myös toisella kertaa,kun vaivani paheni,meiltä kuoli yllättäen läheinen ihminen.Onneksi vaivan sai lääkkeillä hallintaan.
Minulla väsymys ja kahvinjuonti aiheuttavat rytmihäiriöitä ,lopetin kahvinjuomisen kokonaan.Olemme nukkuneet huonosti vanhan koiramme takia useita vuosia ja kun olin nukkunut 4 yötä peräkkäin tosi huonosti,jouduin päivystykseen,kun rytmihäiriöitä tuli koko ajan.Verenpaineeni oli noussut ja sain verenpainelääkkeen joka auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raudanpuutetta (ferritiini mitattu?).
Minulla loppuivat rytmihäiriöt pitkällä rautakuurilla.Hemoglobiini oli ok kun kävin verenluovutuksessa.
Ap
Hb voi olla hyvä, ja samaan aikaan ferritiini (varastorauta) vaikka kuinka matala. Ferrit hyvä mittauttaa myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raudanpuutetta (ferritiini mitattu?).
Minulla loppuivat rytmihäiriöt pitkällä rautakuurilla.Hokkuspokkus tiede ei nyt sovi tähän. Rauta saattaa vaan pahentaa sydänoireita.
Kannattaahan syy selvittää ja mittauttaa arvo.Olisi helppo hoitaa jos syy on raudanpuutos.Itse ei kannata lähteä kokeilemaan jos arvoa ei ole mitattu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla väsymys ja kahvinjuonti aiheuttavat rytmihäiriöitä ,lopetin kahvinjuomisen kokonaan.Olemme nukkuneet huonosti vanhan koiramme takia useita vuosia ja kun olin nukkunut 4 yötä peräkkäin tosi huonosti,jouduin päivystykseen,kun rytmihäiriöitä tuli koko ajan.Verenpaineeni oli noussut ja sain verenpainelääkkeen joka auttoi.
Jep, ilmeisesti aika riippuvaisia ympäristötekijöistä nämä vaivat. Multa kyselivät monesti tosiaan että onko krapula, onko stressiä, koska söit, koska joit, miten nukuit, onko helle ahdistanut yms.
Aiheuttaako korkea verenpaine ihan rytmihäiriötä myöskin vai? Jos siis verenpainelääkkeellä helpotti.
Ap
Minulla samoja "vaarattomia" sydämmenlyöntikohtauksia. On mitattu kahdesti sillä holtertestillä joka ei satu, eikä ole edes hankala. Eli suosittelen käymään TK,ssa.
Sain Bisoprolol lääkkeen jota otan tarvittaessa. En tiedä onko kaikille sama lääke, kannattaa varmistaa TK,ssa.
Minulle myös sanottiin, jos joskus "hakkaus" jää päälle, noin 2t odotuksen jälkeen soittaa ambulanssi, omalla autolla ei silloin enää saa ajaa. Todennäköisesti myös "hoito" ja mittaukset tehdään kotona ellei selvää tarvetta sairaalaan menolle löydy, tilanne kai raukeaa siihen. Jonka jälkeen sitten tilaa lääkäriajan jne.
Nykyään voi älypuhelimen sovelluksella (beatscanner,beat2phone ym.) , ja älykellolla mitata itse sydänkäyrän eli ekg:n.Se on kätevää,saa rytmihäiriön heti kiinni ja sen voi sitten joko näyttää lääkärille tai lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ilmeisesti aika riippuvaisia ympäristötekijöistä nämä vaivat. Multa kyselivät monesti tosiaan että onko krapula, onko stressiä, koska söit, koska joit, miten nukuit, onko helle ahdistanut yms.
Aiheuttaako korkea verenpaine ihan rytmihäiriötä myöskin vai? Jos siis verenpainelääkkeellä helpotti.
Ap
Korkea verenpaine ilmeisesti voi aiheuttaa rytmihäiriöitä,mutta hoitaja sanoi,ettei aina eri tapauksissa tiedä aiheuttaako korkea verenpaine rytmihäiriöitä vai rytmihäiriö korkeaa verenpainetta.Minun rytmihäiriöni ainakin lähes hävisivät verenpainelääkityksen avulla.
Vierailija kirjoitti:
Minulla samoja "vaarattomia" sydämmenlyöntikohtauksia. On mitattu kahdesti sillä holtertestillä joka ei satu, eikä ole edes hankala. Eli suosittelen käymään TK,ssa.
Sain Bisoprolol lääkkeen jota otan tarvittaessa. En tiedä onko kaikille sama lääke, kannattaa varmistaa TK,ssa.
Minulle myös sanottiin, jos joskus "hakkaus" jää päälle, noin 2t odotuksen jälkeen soittaa ambulanssi, omalla autolla ei silloin enää saa ajaa. Todennäköisesti myös "hoito" ja mittaukset tehdään kotona ellei selvää tarvetta sairaalaan menolle löydy, tilanne kai raukeaa siihen. Jonka jälkeen sitten tilaa lääkäriajan jne.
Joo, menen terkkariin jos tämä tästä jotenkin pahenee. Muuten annan olla, olen selvinnyt hengissä tämän vaivan kanssa vuosia. Ehkä selviän jatkossakin. Toivottavasti eilisenkaltainen 12 tunnin show ei enää toistu.
Oliko sulla siis minkätyyppistä häiriötä? Mulle ei sanottu mitään ajamisesta tai muustakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi älypuhelimen sovelluksella (beatscanner,beat2phone ym.) , ja älykellolla mitata itse sydänkäyrän eli ekg:n.Se on kätevää,saa rytmihäiriön heti kiinni ja sen voi sitten joko näyttää lääkärille tai lähettää.
Kuulostaa liian hyvältä pitääkseen paikkansa. :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Korkea verenpaine ilmeisesti voi aiheuttaa rytmihäiriöitä,mutta hoitaja sanoi,ettei aina eri tapauksissa tiedä aiheuttaako korkea verenpaine rytmihäiriöitä vai rytmihäiriö korkeaa verenpainetta.Minun rytmihäiriöni ainakin lähes hävisivät verenpainelääkityksen avulla.
Okei, kiinnostavaa!
Mä luulen että mun verenpaine oli ok kun hoitaja sen mittasi eikä sanonut siitä mitään. Miksen tajunnut kysyä...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa liian hyvältä pitääkseen paikkansa. :D
Ap
Kannattaa googlettaa,moni käyttää nykyään.On kyllä ihan nykypäivää.Kysyin asiaa sydänlääkäriltäkin,joka kertoi holter-tulokseni ja hänkin sanoi sen olevan kätevää.En ole itse vielä kokeillut,koska sain rytmihäiriöni hallintaan verenpainelääkkeillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Okei, kiinnostavaa!
Mä luulen että mun verenpaine oli ok kun hoitaja sen mittasi eikä sanonut siitä mitään. Miksen tajunnut kysyä...
Ap
Minulle suositeltiin päivystyksessä omaa verenpainemittaria,piti mitata verenpaine kaksi viikkoa ja näyttää se sitten terveyskeskuslääkärille joka antoi holter-laitteen.Ostinkin laitteen.
Jos uusiutuvaa niin sydämentahdistimen laittavat
Tutkituttaisin vaivan kyllä,koska lääkäri sanoi minulle päivystyksessä,että eteisvärinä alkaa joskus niin,että eteislisälyönnit lisääntyvät ja äidilläni oli eteisvärinää.Sehän saattaa olla perinnöllistä.
Oho, aika jännä että laittavat lanssin vain siksi että saadaan häiriö selville. Hyvä niin toki, varsinkin kun se toimi.
Ap