4 h rytmihäiriötä. Päivystykseen, piuhat kiinni, mitä sitten tapahtui?
Rytmi normaali. :D Tule takaisin jos pahenee taas.
Arvaatte varmaan miten sydän lyö nyt kotisohvalla.
Miten ihmeessä jonkun epäsäännöllisen rytmihäiriön muka saa diagnosoitua?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi älypuhelimen sovelluksella (beatscanner,beat2phone ym.) , ja älykellolla mitata itse sydänkäyrän eli ekg:n.Se on kätevää,saa rytmihäiriön heti kiinni ja sen voi sitten joko näyttää lääkärille tai lähettää.
Kuulostaa liian hyvältä pitääkseen paikkansa. :D
Ap
Kannattaa googlettaa,moni käyttää nykyään.On kyllä ihan nykypäivää.Kysyin asiaa sydänlääkäriltäkin,joka kertoi holter-tulokseni ja hänkin sanoi sen olevan kätevää.En ole itse vielä kokeillut,koska sain rytmihäiriöni hallintaan verenpainelääkkeillä.
Googlasin, oho! Luulin että puhelimeen pitäisi liittää jotain antureita mitkä pitää ostaa erikseen, mutta ilmeisesti toimii ihan puhelimen omilla antureilla. Kiitos vinkistä!
Mulla on kyllä sen verran vanha luuri etten tiedä toimiiko, mutta varmasti kokeilen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla väsymys ja kahvinjuonti aiheuttavat rytmihäiriöitä ,lopetin kahvinjuomisen kokonaan.Olemme nukkuneet huonosti vanhan koiramme takia useita vuosia ja kun olin nukkunut 4 yötä peräkkäin tosi huonosti,jouduin päivystykseen,kun rytmihäiriöitä tuli koko ajan.Verenpaineeni oli noussut ja sain verenpainelääkkeen joka auttoi.
Jep, ilmeisesti aika riippuvaisia ympäristötekijöistä nämä vaivat. Multa kyselivät monesti tosiaan että onko krapula, onko stressiä, koska söit, koska joit, miten nukuit, onko helle ahdistanut yms.
Aiheuttaako korkea verenpaine ihan rytmihäiriötä myöskin vai? Jos siis verenpainelääkkeellä helpotti.
Ap
Korkea verenpaine ilmeisesti voi aiheuttaa rytmihäiriöitä,mutta hoitaja sanoi,ettei aina eri tapauksissa tiedä aiheuttaako korkea verenpaine rytmihäiriöitä vai rytmihäiriö korkeaa verenpainetta.Minun rytmihäiriöni ainakin lähes hävisivät verenpainelääkityksen avulla.
Okei, kiinnostavaa!
Mä luulen että mun verenpaine oli ok kun hoitaja sen mittasi eikä sanonut siitä mitään. Miksen tajunnut kysyä...
Ap
Minulle suositeltiin päivystyksessä omaa verenpainemittaria,piti mitata verenpaine kaksi viikkoa ja näyttää se sitten terveyskeskuslääkärille joka antoi holter-laitteen.Ostinkin laitteen.
Joo, mä luulen että laitan tilaukseen. Kai verenpainetta olisi hyvä seurailla vaikkei rytmihäikkää olisikaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos uusiutuvaa niin sydämentahdistimen laittavat
No tuskin sentään kun ei ole vaarallisista lisälyönneistä kyse. Aika kallis paukku tuollainen kuitenkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tutkituttaisin vaivan kyllä,koska lääkäri sanoi minulle päivystyksessä,että eteisvärinä alkaa joskus niin,että eteislisälyönnit lisääntyvät ja äidilläni oli eteisvärinää.Sehän saattaa olla perinnöllistä.
Juurihan tutkitutin. Homma ok. Jos oireet muuttuvat niin toki sitten yhteys terkkariin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap lisälyöntejö syönnin jälkeen? Närästääkö? Googleta hiatus hernia, en nyt muista oliko se nimi just noin, mutta joka tapauksessa vatsanportti ja refluksi voi aiheuttaa tuota. Mulla oli keväällä kamala lisälyöntikohtaus jonka myöhemmin itse diagnosoin johtuneen tuosta. Lääkäri kyllä kysyi närästääkö about ekaksi, mutta vastasin ei, koska ei mua erityisesti närästänyt mielestäni. Ekg:ssä ei löytynyt mitään, joten myöhemmin kotona vasta älysin ruveta yhdistämään syömistä ja rytmihäiriöitä. Ja koko ongelman taustalla oli äärimmäiseksi käynyt muutaman kuukauden kestänyt stressi joka kulminoitui projektin loputtua tuohon vuorokauteen jolloin tuntui että koko sydän oli epävakaa ja mikä tahansa liikehtiminen aiheutti rytmihäiriöitä. Onneksi seuraavana aamuna olo oli poissa ja olen ottanut opikseni.
Kaikkea sitä. Mulla ei kyllä liity syömiseen mitenkään eikä koskaan ole ollut närästystä tai muitakaan ruoansulatukseen liittyviä vaivoja. Onneksi sulla meni ohi!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään voi älypuhelimen sovelluksella (beatscanner,beat2phone ym.) , ja älykellolla mitata itse sydänkäyrän eli ekg:n.Se on kätevää,saa rytmihäiriön heti kiinni ja sen voi sitten joko näyttää lääkärille tai lähettää.
Ap
Mulla on Huawei GT2 Pro älykello jonka akku kestää yli viikon. Se mittaa sykettä ja hälyttääkin kun mennään levossa yli 140 lukemille (= rytmihäiriöt)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin 52 vuotiaana sydämen vajaatoimintaan tai se alkoi silloin vaivaamaan lisälyönteinä ja selkeinä rytmihäiriöinä. Kardiologi sanoi sydämeni olleen syntymästä saakka hieman poikkeava mutta se alkoi vaivata lisäkilojen ja hormonien yms vuoksi
Oliko sulla todettu tämä poikkeavuus aikaisemmin?
Äidilläni alkoi myös pahat rytmihäiriöt 50 ikävuoden jälkeen, siihen saakka pumppu oli ihan kunnossa.
Ap
Aiemmin ei ole ollut sydämen kanssa ongelmia eikä mitään poikkeavaa ole havaittu. Vasta magneettikuvassa se paljastui.
Lääkkeillä nuo vaivat saatiin kuriin. Nykyään meikäläisellä on 1-2 pientä tuntuvaa muljahdusta per viikko.
Oliko alkolla osuutta asiaan? Itsellä siitä laukesi joskus. Nyt en käytä.
Ei ole käyttänyt alkoa kuuteen vuoteen. Siitä se ei johdu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla on Huawei GT2 Pro älykello jonka akku kestää yli viikon. Se mittaa sykettä ja hälyttääkin kun mennään levossa yli 140 lukemille (= rytmihäiriöt)
Hmph. Olis kyllä varmasti hyödyllinen peli, mutta nyt ei ole varaa moiseen. :(
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap lisälyöntejö syönnin jälkeen? Närästääkö? Googleta hiatus hernia, en nyt muista oliko se nimi just noin, mutta joka tapauksessa vatsanportti ja refluksi voi aiheuttaa tuota. Mulla oli keväällä kamala lisälyöntikohtaus jonka myöhemmin itse diagnosoin johtuneen tuosta. Lääkäri kyllä kysyi närästääkö about ekaksi, mutta vastasin ei, koska ei mua erityisesti närästänyt mielestäni. Ekg:ssä ei löytynyt mitään, joten myöhemmin kotona vasta älysin ruveta yhdistämään syömistä ja rytmihäiriöitä. Ja koko ongelman taustalla oli äärimmäiseksi käynyt muutaman kuukauden kestänyt stressi joka kulminoitui projektin loputtua tuohon vuorokauteen jolloin tuntui että koko sydän oli epävakaa ja mikä tahansa liikehtiminen aiheutti rytmihäiriöitä. Onneksi seuraavana aamuna olo oli poissa ja olen ottanut opikseni.
Kaikkea sitä. Mulla ei kyllä liity syömiseen mitenkään eikä koskaan ole ollut närästystä tai muitakaan ruoansulatukseen liittyviä vaivoja. Onneksi sulla meni ohi!
Ap
Niin, mikä se ferritiini on?
Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.
Bisoprolol on ihan tuttu. Sain sitä vajaatoimintaan ja rytmihäiriöön.
Älä ryhdy popsimaan luontaiskamaa tms epämääräisiä rohtoja kun käytät näitä lääkkeitä.
Mun sisko teki niin ja kuoli kun verihyytymä lähti sydämestä aivoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.
Huijausta se on ja köyhien rahastamista. Ihan samaa diipa daapaa kuin D-vitamiinitasojen mittaus.
Meikäläiselle ei ole yksikään kardiologi, neurologi tai lääkäri ehdottanut ferritiinin mittausta.
Mites kilpirauhasarvot? Mulla liikatoiminta aiheuttaa lisälyöntejä.
Raudanpuutteen yhteys sydämen vajaatoimintaan:
https://www.kansanterveys.fi/sydan/raudanpuute-on-yleista-sydamen-vajaa…
Ilmeni, että olet luovuttanut vertakin, niin mittausta nyt se ferritiini! Pitäisi olla sydänoireisella yli 100.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.Huijausta se on ja köyhien rahastamista. Ihan samaa diipa daapaa kuin D-vitamiinitasojen mittaus.
Meikäläiselle ei ole yksikään kardiologi, neurologi tai lääkäri ehdottanut ferritiinin mittausta.
Eivät sitten ole hommaansa kovin hyvin osanneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei ole hokkuspokkus-temppu, vaan rauta vaikuttaa solutasolla mm. hapen kulkemiseen elimistössä ja vaikuttaa sitä kautta sydämeen.Huijausta se on ja köyhien rahastamista. Ihan samaa diipa daapaa kuin D-vitamiinitasojen mittaus.
Meikäläiselle ei ole yksikään kardiologi, neurologi tai lääkäri ehdottanut ferritiinin mittausta.Eivät sitten ole hommaansa kovin hyvin osanneet.
Hoh hoijaa. Taas yksi tollo joka luulee tietävänsä lääkäriä enemmän 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varmaan ihan hyvä, kun koskaan ei ole rauta-arvoihin liittyviä ongelmia ollut. Näitä rytmihäiriöitä on ollut ainakin 10 v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Bisoprolol on ihan tuttu. Sain sitä vajaatoimintaan ja rytmihäiriöön.
Älä ryhdy popsimaan luontaiskamaa tms epämääräisiä rohtoja kun käytät näitä lääkkeitä.
Mun sisko teki niin ja kuoli kun verihyytymä lähti sydämestä aivoihin
Ai kamala, otan osaa. :(
Ei ole luontaistuotteet mun juttu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mites kilpirauhasarvot? Mulla liikatoiminta aiheuttaa lisälyöntejä.
Veikkaan että ihan hyvät, eiköhän lääkäri olisi ehdottanut mittausta jos olisi jotenkin yleinen aiheuttaja. Ja tosiaan mun tapauksessa nyt selvisi että kyse ihan normaaleista, harmittomista lisälyönneistä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse siis lisälyönneistä? Syke ranteessa normaalin voimakas, ja muljaisuja välillä? Vai viekö voimat tai huonovointisuutta? Huonosti nukuttu yö, alkoholin käyttöä, ylirasitusta?
Miten muut vitaalit kun olit päivystyksessä? Miten liikkeessä muuttuu? Ekstrat suht normaaleja joten ei syytä panikoitua jos vointi muuten ok.
Holter-seurantaa varten yhteys tt-lääkäriin tai muuhun kontaktiin, joka järjestää lähetteen tutkimukseen.
Ei hajuakaan. Olin siis jossain monitorissa kiinni ehkä 5 min ja sitten kotiin. Hoitaja sanoi että sinus on normaali vaikka epäsäännöllisyyttä on, ja pulssi reagoi liikaa liikkeeseen. Tässä vaiheessa en siis itse tuntenut mitään erikoista enää.
En tiedä miten muuten muuttuu liikkeessä, olen maannut puoli neljästä asti sohvalla ja koko ajan on lyönyt väärin. En edes oikein osaa sanoa mistä on kyse, parhaiten varmaankin luonnehtii jatkuvat lisälyönnit ja muljahtelu. Ensimmäisen 1.5 h ajan oli heikotusta ja käsien heikkoutta, sitten ne lakkasivat mutta väärä rytmi jäi.
Täytyy varmaan maanantaina soitella terkkariin jos pääsisi kiireettömän hoidon kautta setvimään asiaa.
Ap
Jos kyseessä on eteisvärinä, niin kannattaisi saada se kiinni, koska jatkuessaan voi lähteä tulppa sydämestä kohti aivoja. Ns.normaalit lisälyönnit eivät ole tuntikausia jatkuvia vaan välillä on normaali rytmi myös. Hakeudu uudelleen tutkimuksiin! Hoitaja ei tee diagnoosia vaan lääkäri. Sinun on päästävä lääkärille.