Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun yksi ystävä sanoo aina: "Mä söin suklaa", eikä: "Mä söin suklaata"

Vierailija
17.07.2021 |

Ihan kuin sanan suklaa perusmuoto olisi sukla.

Kommentit (90)

Vierailija
41/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa kun pennut yrittävät päteä kieliopilla :D

Vierailija
42/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leivoin eilen sämpylät.

Ei vaan mä leivoin sämpylää eilen. Koska nykysuomea ei enää taivuteta, rikä väliä vaikka kuulijalle jäisi kuvitelma että kys. hlö leipoi yhtä sämpylää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi enään ei ole murresana?

Koska se ei ole mitään murretta. Se on vain huonoa suomea. Mutta ei se haittaa, jos sitä puhekielessä käyttää. Ei puhekielen tarvitse olla virallista ja pillulleen oikeaoppista. 

Vierailija
44/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä ystäväsi on lähtöisin.

Huomaa että eri paikkakunnilla on omat murteensa, ja siellä taivutellaan kirjakielen sanoja tai jätetään osa sanan kirjaimista pois,  täysin murteen mukaan.

Mitähän murretta arvelisit olevan ja mitä tarkoittavan srvan sanonan:  Sole mikhän poka.

Suomi on muutakin Helsinki tai pari muuta isoa kaupunkia.

Se on kyllä kin

Sole poka mikhän.

Vierailija
45/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muakin häiritsi kun yks kaveri sanoo aina että "onpa hyvän makuinen juominen", puhuessaan juomasta. Se on juoma, ei juominen. xD Mut joo jokainen tyylillään, ihan pirkanmaalainen ihminen kyseessä. Se sano aina ku piti ottaa limua mukaan jonnekki et ota se "juominen" mukaan. 

Ihan normi. "Onko sulla juomista/juomiset mukana?" -Kyllä, otin juomista mukaan.

Vierailija
46/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivoin eilen sämpylät.

Ei vaan mä leivoin sämpylää eilen. Koska nykysuomea ei enää taivuteta, rikä väliä vaikka kuulijalle jäisi kuvitelma että kys. hlö leipoi yhtä sämpylää.

Sämpylää on taivutettu muoto. Tarkemmin sanottuna sanan sämpylä partitiivimuoto. Perusmuoto eli nominatiivi sanalle on sämpylä. 

Vierailija
47/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko ystäväsi muuten ihan normaalijärkinen?

Vierailija
48/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivoin eilen sämpylät.

Sämpylää on taivutettu muoto. Tarkemmin sanottuna sanan sämpylä partitiivimuoto. Perusmuoto eli nominatiivi sanalle on sämpylä. 

Onpas kiva oppia uutta täällä! Olen aina luullut että sämpylää on perusmuoto sanasta sämpylä. 

Vierailija
49/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Sinulleko tuli yllätyksenä, että kaikki eivät puhu kirjakieltä?

No toi ei ole suomea ollenkaan, ei mitään murretta tai slangia. Ulkomaalaistaustainen voisi sanoa noin.

Minusta se on johdonmukainen jatke muodolle "mun tarvii kampaa mun tukka". Kammata -> kampaa, suklaata -> suklaa.  

Vierailija
50/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leivoin eilen sämpylät.

Onpas kiva oppia uutta täällä! Olen aina luullut että sämpylää on perusmuoto sanasta sämpylä. 

Eikö peruskoulussa enää opeteta sijamuotoja? 

Vierailija
51/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku luettelee syömiset ja juomiset, pitäkööt omana tietonaan sukla ja muut.

Vierailija
52/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No toi ei ole suomea ollenkaan, ei mitään murretta tai slangia. Ulkomaalaistaustainen voisi sanoa noin.

Minusta se on johdonmukainen jatke muodolle "mun tarvii kampaa mun tukka". Kammata -> kampaa, suklaata -> suklaa.  

Ei millään muotoa johdonmukainen, koska kampaa on verbi eli kuvaa tekemistä, kun taasen suklaa on substantiivi eli kuvaa asiaa tai esinettä. Verbit ja substantiivit eivät taivu samalla logiikalla. 

Vierailija
53/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin häiritsi kun yks kaveri sanoo aina että "onpa hyvän makuinen juominen", puhuessaan juomasta. Se on juoma, ei juominen. xD Mut joo jokainen tyylillään, ihan pirkanmaalainen ihminen kyseessä. Se sano aina ku piti ottaa limua mukaan jonnekki et ota se "juominen" mukaan. 

Ihan normi. "Onko sulla juomista/juomiset mukana?" -Kyllä, otin juomista mukaan.

Häh? Sehän on juomis. Yksikkö on siis juomis, monikko juomikset. "Mitä juomiksia tulla on mukana?"

Vierailija
54/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen lyhennetty muoto kuin esimerkiksi lähteä "tekee" tai "tekeen". Harmillisesti on jo olemassa ihmisiä, jotka eivät edes tunne muotoa "tekemään". "Ei pysty olee/n" on nykyaivoille niin työläs muoto, että käytössä on "ei pysty olla", jota ei saisi kuulla kenenkään suusta päiväkoti-iän jälkeen.

Sinuna kysyisin kaveriltasi, miksi hän puhuu noin. Olisi kiva tietää, onko hän kuullut tuon joltakulta muulta vai keksinyt itse, ja jos on keksinyt, käyttääkö tosissaan vai leikillään.

Vierailija
55/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Sehän on juomis. Yksikkö on siis juomis, monikko juomikset. "Mitä juomiksia tulla on mukana?"

Noup. Perumuoto on juominen. Monikkomuoto juomiset. Se on kuitenkin ihan eri asia kuin juomingit. 

Vierailija
56/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavaperheessä luulevat, että suklaata on perusmuoto, ja sitten he syövät suklaataa.

Vierailija
57/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku luettelee syömiset ja juomiset, pitäkööt omana tietonaan sukla ja muut.

Niinpä. Kuinka helkkarin usein se kaveri syö suklaata ja miksi se kertoo siitä aina ap:lle?

Vierailija
58/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlainen lyhennetty muoto kuin esimerkiksi lähteä "tekee" tai "tekeen". Harmillisesti on jo olemassa ihmisiä, jotka eivät edes tunne muotoa "tekemään". "Ei pysty olee/n" on nykyaivoille niin työläs muoto, että käytössä on "ei pysty olla", jota ei saisi kuulla kenenkään suusta päiväkoti-iän jälkeen.

Sinuna kysyisin kaveriltasi, miksi hän puhuu noin. Olisi kiva tietää, onko hän kuullut tuon joltakulta muulta vai keksinyt itse, ja jos on keksinyt, käyttääkö tosissaan vai leikillään.

Lähinnä v'tuttaisi, jos joku rupeaisi kyselemään miksi käytän jotain tiettyä muotoa. Ellei sitten kyse ole äidinkielen aineesta tms. jossa oikeaoppisella kielellä on jotain merkitystä. Normijutustelussa ihan sama miten sanoja käyttää kunhan tulee ymmärretyksi. Viralliset keskustelut sitten asia erikseen. 

Vierailija
59/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itse tykkää yhtään tästä englannista tulleesta pääkaupunkiseudun verbimuodosta, jota ei taivuteta koskaan

Mun pitää avaa tää kirje

Sun pitää hyppää sen yli

Heidän täytyy kävelee sinne

Meidän pitää osaa se resepti ulkoa

Mä lähdin ostaa kenkiä

Se lähti uida kohti rantaa

Täti lähti juosta pakoon

Me mentiin kadulle huutaa apua

Vierailija
60/90 |
17.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset