Mun yksi ystävä sanoo aina: "Mä söin suklaa", eikä: "Mä söin suklaata"
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä joiin suklaapatukan jonka kuskasin autossa kotiiin.
Autollla kotiin. Suklaapatukkka matkasi autossa.
Olenn niin yksinäinen että pakko ostaa tollanen jolle jutella matkalla. Se olii niin sulaavahaa mun rakkaudentunnustuksista sitä kohtaaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Sinulleko tuli yllätyksenä, että kaikki eivät puhu kirjakieltä?
KUKAAN ei PUHU KIRJAkieltä.
Kyllä puhuu. Kirjakieli ei tarkoita samaa kuin kirjoitettu kieli.
Vierailija kirjoitti:
Muakin häiritsi kun yks kaveri sanoo aina että "onpa hyvän makuinen juominen", puhuessaan juomasta. Se on juoma, ei juominen. xD Mut joo jokainen tyylillään, ihan pirkanmaalainen ihminen kyseessä. Se sano aina ku piti ottaa limua mukaan jonnekki et ota se "juominen" mukaan.
Juominen on ihan oikea sana. Samoin kuin syöminen. Voidaan myös käyttää sanaa juotava tai syötävä. "Ota mukaan juotavaa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puhu. Se huoliteltu kieli, mitä puhutaan on YLEISKIELTÄ. KIRJAKIELI on KIRJOITETTU huoliteltu kieli.
Usein olen kuullut sanottavan, että juodaanko kaakaoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei puhu. Se huoliteltu kieli, mitä puhutaan on YLEISKIELTÄ. KIRJAKIELI on KIRJOITETTU huoliteltu kieli.
Olet väärässä. Tässä kielitoimiston määritelmä kirjakielelle:
kirjallisuuden kieli; suositusten mukainen kirjoitettu (ja puhuttu) kieli.
Onko ruotsinkielinen? Jotkut ruotsinkieliset nielee d kirjaimen kun sanoo ”choklad”, joten voisi tulla sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ihan normaali puhekielinen ilmaisu. Juodaan maitoo, juodaan lonkeroo, syödään puuroo jne.
Muija käski mua viemään pyyheet narulle kuivumaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Ihan normaali puhekielinen ilmaisu. Juodaan maitoo, juodaan lonkeroo, syödään puuroo jne.
Ei ole vaan normaali ilmaisu on "juodaanko kaakaota". Tuo on niin naurettavan mongeruksen kuuloista puhetta ettei tosikaan.
Hauska. Taidan ottaa käyttöön itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vaan normaali ilmaisu on "juodaanko kaakaota". Tuo on niin naurettavan mongeruksen kuuloista puhetta ettei tosikaan.
Sinun normaalisi ei ole kaikkien normaali. Vai oletko niin pieni lapsi, ettet vielä tiennyt, että Suomessa on lukuisia murteita, joissa kieltä käytetään eritavoin kuin virallisessa puhe/kirjoitustavassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Juottako työ kuoakavvoo vai mitee sie hupajat"
Vierailija kirjoitti:
Muakin häiritsi kun yks kaveri sanoo aina että "onpa hyvän makuinen juominen", puhuessaan juomasta. Se on juoma, ei juominen. xD Mut joo jokainen tyylillään, ihan pirkanmaalainen ihminen kyseessä. Se sano aina ku piti ottaa limua mukaan jonnekki et ota se "juominen" mukaan.
Tampereella sanotaan yleensä että onpa hyvän makuinen juoma, mutta taas "ota ne juomiset mukaan" esimerkiksi mehutölkki ja vesipullo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun normaalisi ei ole kaikkien normaali. Vai oletko niin pieni lapsi, ettet vielä tiennyt, että Suomessa on lukuisia murteita, joissa kieltä käytetään eritavoin kuin virallisessa puhe/kirjoitustavassa?
Ei ap:n esimerkki eikä tämäkään ole mitään murresanoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpä juuaanki kaakkaoo :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n esimerkki eikä tämäkään ole mitään murresanoja.
Tuossa ei puhuttukaan ap:n esimerkistä, vaan kaakaosta. Älä kommentoi, jos et ensin lue, mihin kommentilla vastataan.
Mä otan aurinko eikä kiinnosta yhtään mitä ap siitä miettii.