Pääsin työvoimatoimiston työnhakukurssille …
Ja nyt on viikko harjoiteltu työnhakua. Ensviikolla vielä jatkuu.
Vaikka kurssi on ihan Ok niin tulee kyllä mieleen, että onko kurssin tarkoitus kyykyttää työnhakijaa?
Kaikki kurssilaiset on yli 50-vuotiaita. Monella on jo yli 30-vuotta työkokemusta takana. Rautaisia työn ammattilaisia. Osa porukasta on irtisanottu Koronan tai iänvuoksi.
Kun kurssi loppuu - hakeudun osapäivätöihin (niitä saan) enkä ikinä halua olla te-toimiston kanssa tekemisissä.
Monet kurssilla ovat sanoneet että eivät todellakaan halua olla työttömiä eivätkä halua hakeutua lähihoitajan työhön sen huonon maineen vuoksi.
Itse olen työtön koska kokoaikatyötä ei ole alalla. Mutta nyt aion tyytyä siihen 1000 e palkkaan. Ja tämä varmaan onkin kurssi tarkoitus - väsyttää työnhakija.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin mielelläni alkanut lähihoitajaksi, mutta en päässyt siihenkään koulutukseen. T. Ammattivalittaja
Yritä monimuotokoulutuksen kautta tai hoiva-avustajaksi.
Kävin läpi kaikki meidän valmennukset - ei löytynyt 2 vko mittaista työnhakuvalmennusta tähän heinäkuun loppuun.
terveisin työkkärin täti
Jos on 50v ja ekaa kertaa työtön niin syytä käydä kurssi. Ei heillä ole välttämättä mitään hajua siitä, että niitä töitä oikeasti pitää hulluna hakea ja itseä tyrkyttää.
Ei kai nyt kyykytetä, ihan mukavaa verkkotyöskentelyn chattailua. Oon jo neljästi ollut mukana, eka kerran 21 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olisin mielelläni alkanut lähihoitajaksi, mutta en päässyt siihenkään koulutukseen. T. Ammattivalittaja
Yritä monimuotokoulutuksen kautta tai hoiva-avustajaksi.
Mä yritin monimuotokoulutuksen kautta. Nyt mä jään kohta eläkkeelle eli enää en yritä mitään. T. Ammattivalittaja
Minun mielestä kurssi oli hyvä. En ollut aiemmin ollut työttömänä ja kurssi antoi kyllä paljon hyviä vinkkejä työnhakuun.
Jotenkin tuntuu omituiselta, että iäkkäämpiä patistetaan lähihoitajan työhön. Aika monella kuitenkin olisi työvuosia jäljellä aika vähän niin fyysisessä ja raskaassa työssä. Itselleni sellainen työ olisi painajainen. Olen aika hentorakenteinen nelikymppinen, mutta laihaläski tarkoittaen, ettei lihaksia juuri ole. En jaksa nostaa edes omaa ekaluokkalaista lastani. Ja tiedostan, että täytyy alkaa tehdä lihaskuntotreeniä, ettei vaihdevuosissa tulee liiallista lihaskatoa. Ihan painajainen olisi, jos joutuisi hätyytetyksi lähihoitajan hommiin nostelemaan huonokuntoisia vanhuksia, jotka eivät voi yhtään itse auttaa samalla lailla kuin lapsi, jolle voi aina sanoa "lasketaan kolmeen, ja kolmosella hyppää". Ja tuskinpä ne minua riuskemmatkaan ihmiset elämänsä vahvimmassa kunnossa ovat oman eläkeikänsä kynnyksellä. Monella alkaa itsellään kaikkea kremppaa jo 50+ ikäisenä, joillain (etenkin ylipainoisillani) jo minun iässäni.
Kuinka pitkä tuo tuollainn työnhakukurssi on?
Eipä noita ole koskaan heinäkuussa pidetty, kesäkuun alussa olen ollut vastaavalla. Vuoden aikana kävin 7 erilaista työnhakukurssia, ihan vain sen lisämaksun vuoksi. Sain satasia säästöön kun istuin kuuntelemassa niitänäitä jutustelua. Töitä en pysty tekemään, tulehdusten vuoksi, mutta aina voi istua kurssilla. Syksyllä pitää taas hakeutua jollekin vastaavalle tyhjäntoimituskurssille että saa lisää päivärahaa. Aloitus on siis epätosi.
Eilen luin nettihesarista Martin Saarikankaasta (HS Visio) ja siinä todettiin ikäänkuin ohimennen, että työelämän suurin ikäryhmä on tällä hetkellä 1980-1990 syntyneet. Ihmettelin, että missäs kaikki muut vuosiluokat ovat, eläkeikä Suomessa kun kohoaa vuosi vuodelta.
Onko suurin osa alle eläkeiän 1960-1970 luvuilla syntyneet irtisanottu, eläkkeellä vai kuolleet vai uudelleen kouluttautumassa vai missäs kaikki ovat. Siinä olisi mielenkiintoinen jutun aihe jollekin.
Omasta lähipiiristäni tiedän sen, itseni mukaanlaskien, että moni meistä on saanut kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Uutta työtä on helv vaikea saada, kun ikäsyrjintä rehottaa, yhä edelleen vuosikymmenestä toiseen. Mikään työelämässä ei ole muuttunut, samat asiat keksitään aina uudelleen ikäänkuin uutena 10 vuoden välein. Kun itse astuin työelämään v. 1990 niin silloin saivat potkuja silloiset 40-50-vuotiaat. Miksi tämä asia ei ole muuttunut vuosien varrella? Vaikka pitäisit itsestäsi hyvää huolta niin aika saa meidät jokaisen kiinni.
Pidetään nykyisin myös heinäkuussa. Alkukuukaudesta on jo ollut, nyt menossa ja vielä tulossa.
https://toimistot.te-palvelut.fi/web/guest/kaikki-tapahtumat
Myös työnhakuaiheisia webinaareja pitkin kesää.
Miksi edes olet kurssilla, jos kerran saat osa-aikatöitä? Ihan oma valinta olla "kyykytettävänä".
En jaksa sääliä.
Kävin tuollaisen kurssin noin viisi vuotta sitten. Kesti kuukauden. Aivan asiallinen.
Ensin töitä, mitä hakea. Per¤e edellä puuhun.
Olen ollut työtön vsta 2017 eikä ole pakotettu yhdellekään kurssille. Johtuiskohan siitå ettå olen akateeminen ja alalta joka on top3 ylitarjontaa työntekijöistä.
Muista hakea soviteltua päivärahaa jos osa-aikatyöhön menet. Saat huomattavan lisän tonnin palkkaasi.
Pahinta tuossa on se että paljonko tuo kurssi maksaa veronmaksajille ja kuinka hyödytön se on. Siitä kyllä valitetaan paljonko työtön saa tukia mutta siitä ollaan hiljaa montako vuotta usealle työttömälle maksettaisiin tuet niillä verorahoilla jotka palaa tuohon kurssiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön vsta 2017 eikä ole pakotettu yhdellekään kurssille. Johtuiskohan siitå ettå olen akateeminen ja alalta joka on top3 ylitarjontaa työntekijöistä.
Miksi tuo olisi syy olla kurssittamatta sinua? Luulisi, että sinut pakotettaisiin kurssille, jotta saat töitä alalta, jolla on pulaa tekijöistä.