Pääsin työvoimatoimiston työnhakukurssille …
Ja nyt on viikko harjoiteltu työnhakua. Ensviikolla vielä jatkuu.
Vaikka kurssi on ihan Ok niin tulee kyllä mieleen, että onko kurssin tarkoitus kyykyttää työnhakijaa?
Kaikki kurssilaiset on yli 50-vuotiaita. Monella on jo yli 30-vuotta työkokemusta takana. Rautaisia työn ammattilaisia. Osa porukasta on irtisanottu Koronan tai iänvuoksi.
Kun kurssi loppuu - hakeudun osapäivätöihin (niitä saan) enkä ikinä halua olla te-toimiston kanssa tekemisissä.
Monet kurssilla ovat sanoneet että eivät todellakaan halua olla työttömiä eivätkä halua hakeutua lähihoitajan työhön sen huonon maineen vuoksi.
Itse olen työtön koska kokoaikatyötä ei ole alalla. Mutta nyt aion tyytyä siihen 1000 e palkkaan. Ja tämä varmaan onkin kurssi tarkoitus - väsyttää työnhakija.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Eipä noita ole koskaan heinäkuussa pidetty, kesäkuun alussa olen ollut vastaavalla. Vuoden aikana kävin 7 erilaista työnhakukurssia, ihan vain sen lisämaksun vuoksi. Sain satasia säästöön kun istuin kuuntelemassa niitänäitä jutustelua. Töitä en pysty tekemään, tulehdusten vuoksi, mutta aina voi istua kurssilla. Syksyllä pitää taas hakeutua jollekin vastaavalle tyhjäntoimituskurssille että saa lisää päivärahaa. Aloitus on siis epätosi.
Ostopalvelukurssi. Ei suoraan te-keskuksen vaan yksityiseltä ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes olet kurssilla, jos kerran saat osa-aikatöitä? Ihan oma valinta olla "kyykytettävänä".
En jaksa sääliä.
Olen kurssilla koska en ole TYÖLLISTYNYT kokoaikaiseksi. Aina puhutaan että pitää työllistyä kokoaikaiseksi.
Mutta nyt se loppuu sillä pääsen kyllä osa-aikaisen määräaikaiseksi yms.
Vierailija kirjoitti:
Eilen luin nettihesarista Martin Saarikankaasta (HS Visio) ja siinä todettiin ikäänkuin ohimennen, että työelämän suurin ikäryhmä on tällä hetkellä 1980-1990 syntyneet. Ihmettelin, että missäs kaikki muut vuosiluokat ovat, eläkeikä Suomessa kun kohoaa vuosi vuodelta.
Onko suurin osa alle eläkeiän 1960-1970 luvuilla syntyneet irtisanottu, eläkkeellä vai kuolleet vai uudelleen kouluttautumassa vai missäs kaikki ovat. Siinä olisi mielenkiintoinen jutun aihe jollekin.
Omasta lähipiiristäni tiedän sen, itseni mukaanlaskien, että moni meistä on saanut kenkää tuotannollisista ja taloudellisista syistä. Uutta työtä on helv vaikea saada, kun ikäsyrjintä rehottaa, yhä edelleen vuosikymmenestä toiseen. Mikään työelämässä ei ole muuttunut, samat asiat keksitään aina uudelleen ikäänkuin uutena 10 vuoden välein. Kun itse astuin työelämään v. 1990 niin silloin saivat potkuja silloiset 40-50-vuotiaat. Miksi tämä asia ei ole muuttunut vuosien varrella? Vaikka pitäisit itsestäsi hyvää huolta niin aika saa meidät jokaisen kiinni.
Yritykset palkkaavat mieluiten nuoria. Ikärasismi pakottaa vanhemmat työkkärin kursseille.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut työtön vsta 2017 eikä ole pakotettu yhdellekään kurssille. Johtuiskohan siitå ettå olen akateeminen ja alalta joka on top3 ylitarjontaa työntekijöistä.
Kurssilla on myös akateemisia.
TYÖ- JA ELINKEINOTOIMISTO!
EI TE-keskus tai työvoimatoimisto.
Onneksi olkoon! Sieltä saat sitten todistuksen työnhakukurssin käymisestä, jonka voit esittää työnantajalle.
Ap.
Osalla porukkaa elämänhallintaongelmia. Joku ollut töissä 40-vuotta ja ikää 56 vuotta. Mietin, että jos työuraa takana tuo 40-vuotta niin eikö voisi päästä eläkkeelle?
Selvästi osalle pitäisi olla jotain Tytin stailausta… tietysti Jon on työtön niin varaa kampanjaan tai vaatteisiin ei yksinkertaisesti ole.
Jos viikko jankutetaan itsestäänselvyyksiä niin kyllä tällä työllistetään kurssittaja.
Jaa, että oikein PÄÄSIT, haitko ja yrititkö niin kovasti, että tunnet oikein PÄÄSENEESI. Minä yritin tehdä kaikkeni, etten PÄÄSISI. Unelmien täyttymyskö, täysin idioottimaista puuhastelua, pidetään 50-vuotiaita ajattelukyvyttöminä, kirjoitustaidottomina ja rojahtaneina.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 50v ja ekaa kertaa työtön niin syytä käydä kurssi. Ei heillä ole välttämättä mitään hajua siitä, että niitä töitä oikeasti pitää hulluna hakea ja itseä tyrkyttää.
Mitä hittoa, kirjoitatko itsestäsi. Älä opeta minua uimaan, osaan jo. Toinen hitonmoinen asennevamma sinulla, miksi niputit KAIKKI 50 vuotiaat samaan nippuun, tule kokeilemaan kilpajuoksua kanssani, niin huomaat, että saatat jäädä kakkoseksi.
Mä olen ollut jo useammalla kurssilla ja ne kaikki on täyttä ajan haaskausta. Mitään tasoa ei ole. Viimeisimmällä hoettiin, että pysykää positiivisena, pysykää positiivisena ja sitten tarinallistettiin kaikki. Siis ne pitäjät läpättivät tarinoita. Selvästi keksittyjä. Tunne sama, kun pikkulapselle kerrotaan satuja, jotta oppii siitä sadusta jotain. Aikuiselle ihmiselle voisi kyllä minun mielestäni sanoa ihan suoraankin, että esim. työhaastattelussa ei kannata olla töykeä, eikä keksiä tarinaa siitä, miten eräs tuttuni Seppo-Irmeli pääsi haastatteluun ja sitten häneltä kysyttiin sitä ja tätä ja hän vastasi tuota ja sitä, eikä päässyt töihin ja ihmetteli miksi ei päässyt töihin ja osaattekos te nyt sanoa tässä, että miksi ei päässyt... Ja sitten toki tärkeintä oli taukoilu. Noniin nyt vois pitää kahvitauon. No niin nyt ruokatauko. En ole eläissäni syönyt yhtä useasti kun niillä kursseilla. Ja varsinkin toi viimeisin kun etänä oltiin. Koko ajan tauko.
Vierailija kirjoitti:
Jos on 50v ja ekaa kertaa työtön niin syytä käydä kurssi. Ei heillä ole välttämättä mitään hajua siitä, että niitä töitä oikeasti pitää hulluna hakea ja itseä tyrkyttää.
Juuri näin. Itseään pitää markkinoida. Ensin käydään cv-kurssi, sitten tehdään insta-sivut, varataan matkat Dubaihin ja lähdetään tekemään sisältojä. Opetellaan tubettamaan ja kilpaillaan kamppiksista muiden some-vaikuttajien kanssa.
Olen ollut yhdellä tollasella kurssilla. Aika pakkopullaa oli, mutta saatiin sieltä ilmaiseksi hyvälaatuiset kuvat itsestämme CV:tä varten, ja muutenkin ihan hyvää apua CV:n tekemiseen ja parantamiseen. Se työhakuosuus kyllä jäi aika köyhäksi.
Vierailija kirjoitti:
Ensin töitä, mitä hakea. Per¤e edellä puuhun.
Kyllä niitä töitä aina aktiiviselle riittää, läheskään kaikkia ei edes ilmoitella, varsinkaan te-toimistolle.
Kävin sellaisen yli 20 vuotta sitten. Muistan ainoastaan sen, kun opettaja kertoi, minkänlaisia mokia ei saa työhakemukseen tehdä. Että jollakin hakijalla oli kirjoituskone, joka teki o-kirjaimen kohdalla reiän paperiin ja miten typerältä hakemus sen johdosta näytti. No oi-voi:)
"Ja nyt on viikko harjoiteltu työnhakua. Ensviikolla vielä jatkuu.
Vaikka kurssi on ihan Ok niin tulee kyllä mieleen, että onko kurssin tarkoitus kyykyttää työnhakijaa?
Kaikki kurssilaiset on yli 50-vuotiaita. Monella on jo yli 30-vuotta työkokemusta takana. Rautaisia työn ammattilaisia."
Jep rautaisia työn ammattilaisia, mutta työn hakemisessa sitä ette ole. Minä taas olen ammattilainen työn hakemisessa, mutta en sen työn tekemisessä. M30
Nykyisin työkkärin parhaille kursseille on vaikea päästä, kun on moninkertainen määrä hakijoita, esim. projektikoulutukset, jotkut IT-alan koulutukset jne. Ei niistä monikaan työtä saa, paremman tai huonomman palkattoman harjoittelupaikan vaan. Varsinkin yliopisto- ja ammattikorkeakoulukaupungeissa, joissa muutenkin palkattomia harjoittelijoita riittää. Kun entinen lähtee, uutta sisään.