Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tupakoinnin lopettamiseen apua, olen raskaana

Vierailija
22.07.2014 |

Eli haukkukaa, tehkää mun oloni mahdollisimman inhottavaksi koska olen raskaana ja tupakoin. Raskausviikkoja 14. Haluan lopettaa, mutta en näköjään pysty.. tupakkaa menee n 10-15/pvä. Vähennetty on, ennen meni n 25/pvä. Musta tuntuu että jos mua ei joku lyttää ihan täysin, neuvolassakin vain lässytetään niin en saa lopetetuksi, vaikka pitäisikin vauvaa ajatella. En todellakaan halua lähteä synnytyssalista tupakalle!! Nyt on lupa haukkua ja kertoa kaikki kauhutarinat mitä mieleen tulee, MÄ HALUAN IRTI TUPAKASTA jo lapsen ja stressin vuoksi.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus polttamatta useamman kuukauden. Imeskelin aina tikkaria kun teki tupakkaa mieli.

Vierailija
22/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko allergisen lapsen? Adhd.n? Itkevän ja kärttyisän? Näiden todennäköisyys kasvaa savuke savukkeelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole edes riippuvainen, sanoit? Ajattelinkin tätä provoksi, koska eihän kukaan enää polta VARSINKAAN raskaana. Vai kuinka huonosti oikein tunnet itsesi. Jos et olisi riippuvainen, pystyisit lopettamaan. Mutta et pysty, siis olet riippuvainen.

Iso osa tupakkariippuvuudesta johtuu tietysti rutiinista. Aina kun tulee pienen tuumaustauon paikka, tulee mentyä tupakalle. Mitä jos keksisit itselle toisenlaisen tavan pitää tauko, ilman tupakkaa. Keksi vaikka eri tilanteisiin sopivia juttuja. Esim. raskaana olevalle voisi sopia ihan viiden minuutin lepohetki sohvalla silmät kiinni tai pieni venyttelyhetki. Ota niihin hetkiin vaikka se nikotiinipurkka tai -tabletti tai inhalaattori aluksi mukaan, mutta jätä se sitten pois pikku hiljaa.

Ja sitä purkkaa pitää syödä oikealla tavalla, hissuksiin, eikä mäystää kerralla kaikkia mehuja. Paketissa pitäisi olla ohjeet.

Vierailija
24/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue kirja: stumppaa tähän ja marssi apteekkiin hakemaan nikotiini laastareita tai imeskelytabletteja. Vähennä edes!

Vierailija
25/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele, että se ihana pieni vauvasi on jo sylissäsi. Täydellinen pieni ja suloinen. Sitten estät vauvan hengityksen ja katsot kuinka vauva sätkii. Miltä vauvan kasvot näyttävät kun äiti satuttaa? Estät hengitystä 15minuuttia ajatuksissasi, jonka jälkeen hellität vähän. Katsot, kuinka pienen vauvasi hengitys on vaikeaa viellä 30 minuuttia myöhemminkin. Miltä ajatus tuntuu? 

Sitten palataan nykyhetkeen ja siihen tupakkaan. Poltat yhden tupakan ja samalla vatsassa olevan vauvasi hengitys estyy. 15 minuuttia yhden tupakan takia ja vasta 45 minuuttia sen yhden tupakan jälkeen vauva pystyy hengittämään taas normaalisti. Sinä kidutat vauvaasi, tukehdutat pientä ihmistä jonka olet luonut ja jota väität rakastavasi. 

Kun poltat tupakkaa ja tunnet vauvasi liikkeitä, se tarkoittaa, että vauva sätkii koska vauva ei voi hengittää veren häkäpitoisuuden vuoksi. Lopulta vauva lamaantuu ja lopettaa liikkumisen kokonaan. Miten itse reagoit tukehduttamiseen? Varmasti ensin sätkit ja yrität pois ja lopulta lamaannut, alennut kohtaloon.. Jokainen liike tupakoinnin aikana kertoo siitä, kuinka kidutat vauvaasi. Vauva tarvitsee happea kehittyääkseen, sinä estät sen antamalla häkää hapen tilalle. Ruokit lastasi myrkyllä.

Aikoinani näin koulussa animaation kohdusta jossa vauva reagoi tupakkaan. Se oli jotain aivan uskomattoman kamalaa. Itseni kohdalla on vaikeaa ymmärtää, että kun sanotaan, että lapsi saattaa saada kehityshäiriön tupakasta tms, että niin voisi TODELLA käydä minun kohdallani. Mutta fakta siitä mitä varmasti käy tupakan aikana sai minut lopettamaan tupakan 2 kertaa. Molemmissa raskauksissa, heti kun plussasin. Minä en aio alkaa huonoksi äidiksi ennen kuin lapsi edes syntyy!

Erään asian ymmärtäminen auttoi myös. Jos myöhemmin tulevaisuudessa, vaikka 7 vuotiaalla lapsellasi todettaisiin astma, mitä luulet syyttäisitkö itseäsi? Uskoisitko, että sinä aiheutit sen tupakan poltollasi? Eikö sellaisessa tilanteessa olisi omalle kohdalle helpompi TIETÄÄ, ettet ainakaan tietoisesti altistanut lastasi astmalle?

Kyllä sinä varmasti pystyt tupakan polton lopettamaan, kyse on ainoastaan siitä viitsitkö. Onko lapsesi terveys sinulle tarpeeksi suuri syy lopettamiseen?

Vierailija
26/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iteki meinasin niksapurkasta oksentaa mut nikotiinitabletit toimi hyvin.

Vierailija
27/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta tupakkaa ja sano niille "kavereille" että voivat työntää päänsä perseeseensä.

Sitten vaikka istut yksin kotona ja itket koko helvetin raskauden ajan mutta ainakin vauvasi on turvassa.

Vierailija
28/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsele kuvia keuhkosyöpä- ja keuhkoahtaumapotilaista ja heidän hengityselimistään, lue netistä kaikki oireet, mitä lapselle voi tulla, kun äiti tupakoi odotusaikana, mässäile kaikella kauhealla, kunnes sulle tulee kamala morkkis joka kerta kun sytytät tupakan. Jos sytytät vahingossa, tumppaa samantien ja totea, että rahaa valuu roskikseen. Niin sitä valuu silloinkin, vaikka polttaisit sen röökin, rahaa savuna ilmaan. 

Tee tietoinen päätös lopettamisesta ja kerro siitä mahdollisimman monelle. Liity vaikka johonkin netin tukiryhmään tai värvää joku kaveri kanssasi lopettamaan, vaikka hän ei raskaana olisikaan. 

Vierailija
29/29 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valinta kysymys. Jos voisit valita, sairastaako lapsesi esimerkiksi keuhkokuumeen jossa on kuolemanriski ja sinä olisit hyvin voiva, vai valitsisitko, että lapsesi voi hyvin ja sinä kärsit vaikkapa aikuisiän vesirokosta, josta tietäisit ettet saa jälkitauteja ja tietäisit, ettet kuole siihen. Kumman valitsisit?

Sinulla on samankaltainen tilanne nytkin. Riskeeraatko vauvan terveyden, ettei sinusta tunnu vähän ikävältä ja hermostuneelta, vai otatko ikävän tunteen itsellesi ja säästät vauvan?