Tunnen epäonnistuneeni esikoisen kasvatuksessa
Sain ensimmäisen lapseni nuorena. Olin 16-vuotias, lukion toisella luokalla. Omistauduimme lapsen isän kanssa lapselle täysin. Lapsen isä keskeytti opintonsa ja meni raksalle töihin. Minä kävin lukion loppuun ja lupaavasti alkanut koulunkäyntini loppui siihen.
Saimme kaksi muutakin lasta, lapset syntyivät 5v ikäeroilla. Olemme korostaneet lapsillemme opiskelun tärkeyttä etteivät he tekisi samoja virheitä kuin me. Mieheni on edennyt urallaan mukavasti, mutta minä en ole tehnyt kuin satunnaista palkkatyötä sukulaiseni yrityksessä.
Esikoinen ei ole mitenkään erityisen älykäs, mutta kovalla työllä kirjoitti kirjoitti erinomaisen ylioppilastodistuksen. Hänelle tarjottin kahdesta eri tiedekunnasta opiskelupaikkaa.
Poikaamme siis pidetään varsinkin suvun kesken varsinaisena älykkönä, hänestä ollaan hyvin ylpeitä. Poika ei ole mikään moponpäärryttelijä, ei ole juossut tyttöjen perässä ja hän viihtyy hyvin sisällä tai poikaporukassa matematikkaa treenaillen tai liikuntaa harrastaen. Televisiota meillä ei ole.
Minusta taas on alkanut tuntua että olemme tehneet hänestä hirviön.
Järjestimme viime viikolla lapsillemme ja heidän muutamalle serkulleen leikkimielisen Trivial Pursuit -turnauksen. Olin jotenkin järkyttynyt tilanteesta.
Tasapuolisuuden nimissä me vanhemmat kysyimme kysymykset, ja nuoret saivat niihin sitten vastailla. Kysyimme keskivaikeita kysymyksiä.
Maantieteessä poika joutui mietttimään kovasti helpoissakin kysymyksissä, mutta sai kuitenkin yleensä oikean vastauksen. Luonto ja tiede oli katastrofi, poika ei osannut sanoa maailman viljellyintä vihannesta. Sama päti loppuihin aihealueisiin, hänellä ei ollut mitään käsitystä oikeastaan mistään, kirjallisuuteen liittyvissä kysymyksissä hän totesi että ei hän ole lukenut vapaaehtoisesti yhtään kirjaa, eikä tule lukemaan. Minua proosan ystävänä tämä satutti kuulla. Poikani suuttui kun hänen mukaansa "idiootit" serkut voittivat hänet: hän heitti koko pelilaudan seinään (ei ole koskaan toiminut näin!) ja poistui paikalta.
Toki ymmärrän poikaani, että on turhauttava hävitä itseään vähemmän oppineille. Toisaalta aloin miettiä poikani suhtautumista muihin ihmisiin. Olen nyt jutellut hänen kanssaan tapahtuneesta ja yleensäkin pojan maailmankuvasta. Hän kokee olevansa muiden yläpuolella, hänen maailmansa on hyvin mustavalkoinen. Hän puhuu "neekereistä" ihmiskilpinä, ei ymmärrä viihteen, teatterin ja kaunokirjallisuuden merkitystä, pitää uskossa kuin kristinuskossa olevis ihmisiä typeryksinä ja suhtautuu heihin hyvin vihamielisesti.
Rakastan lastani, mutta minun on myönnettävä ettei hän ole kovin mukava ihminen ja hän on jotenkin aivan hukassa reaalimaailmasta.
Koen olevani surkea äiti kun herään tilanteeseen vasta nyt. Poikani täyttää tänä vuonna 19v.
Olen alkanut pelätä lastani. En tiedä mitä tehdä.
Kommentit (73)
Koko suku on nostanut hänet jalustalle aloituksesi mukaan. Tälläisen käsityksen sittä saa, etkö todellakaan ymmärrä.
Palautappa poika nyt maanpinnalle ja kerro hänelle että on kehut noussut hattuun. Ehkä hän on oppinut olemaan hyvä sortaen ja mollaten muita.
Et ole välttämättä vielä täysin myöhässä, yritä saada poikasi tajuamaan että hänkin on vain ihminen omine vikoineen ja ylimielinen rasistisuus ei tule häntä elämässä viemään eteenpäin. Onko poikasi myös sovinistinen?
Itselläni on veli joka kokee olevansa meitä muita sisaruksia paljon älykkäämpi ja pitää muita sisaruksiamme suorastasn idiootteina ja on nyt alkanut pitää minuakin tyhmänä kun olen erimieltä tietyssä asiassa. Hän on rasistinen, sovinistinen ja omasta mielestään myös älykkö ja taiteija. Välillä tekee pahaa hänen puolestaan. Yleensä hän osaa käyttäytyä, on huurintajuinen ja mukava, mutta välillä olen koittanut palauttaa hänet maanpinnalle kun itsekeskeinen ajattelu yltyy mm. Toisten vähättelyksi ja toisten tunteiden huomioon ottamattomuudeksi.. Ihan pienenä hänet nostettiin jalustalle. Mm. Sukupuolensa vuoksi, me tytöt olemme joutuneet aina tekemään enemmän itse kun hän häntä on paapottu, myös koska on kuopus. Hän on myös ainoa sisarus jonka ammattivalinta on saanut ylpeyttä vanhemmissani vaikka ei ammatti ole mikään kummoinen. Hän ei käy sukujuhlissa mm. Lapsieni ristiäisissä. Olen ollut itse samanlainen nuorempana ja minua on kehuttu älykkääksi, mutta olen kasvanut ulos anarkiasta ja itsekeskeisyydestä. äidilläni on ollut rankka lapsuus, samoin meillä, olemme kasvatettu koviksi ja olemme jo pienenä joutuneet ottamaan vastuun itsestämme ja elämistämme...voi siis olla että poikasikin kasvaa, mutta suosittelisin nyt todella palauttamaan pojan maanpinnalle.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:27"]Poikasi kuulostaa vajakilta, ja sinun olisi pitänyt tehdä abortti.
Olen vilpittömästi tätä mieltä, en provoile. Ja sanoisin tämän Sinulle myös kasvotusten.
[/quote]
No tuskin hän usean L:n ylioppilaana mikään vajakki on.. Ei tosiaan ole luonnostaan häikäisevän älykäs mutta kova työ palkitaan!
Ap
[/quote]
Se, että pärjää koulussa, ei valitettavasti tee kenestäkään ei-vajakkia. Olen opettaja, joten väittäisin tietäväni asiasta jotakin.
Kumma juttu muuten, ettei pojastasi tunnu löytyvän mitään vikaa, vaikka aloituksessasi maalaat häenstä melkoisen koulusurmaajan karikatyyrin. Kekseliäs provo? -17
[/quote]
Toivottavasti et todellakaan ole opettaja. Ensinnäkin opettaja ei voisi käyttää vajakki-sanaa, eikä myöskään leimaisi noilla perusteilla koulusurmaajaksi. Tosin, onhan opettajiakin moneksi.
Maailman viljellyin vihannes on tomaatti.
Lapsi raukka, vanhemmat opettaneet siihen, että ei ole hyvä jos ei pärjää koulussa täysillä. Ja lapsella loppunut sen vuoksi mehut. Valtavat paineet pärjätä koulussa vanhempiensa takia. Kaikki vapaa-aikakin pitää opiskella, jotta kelpaisi vanhemmilleen. Sympatiat lapselle,ymmärrän kyllä häntä.
Minusta kuulostaa, että pojalla on onggelmia tunne-elämänsä kanssa. Ei ole normaalia nimittäin, että 19-vuotias poika, aikuinen, suuttuu siitä että ei voita seurapelissä. Sinä äitinä sanot, että lasten pojan kanssaa ei ole tarvinnut keskustella asioista, koska hän on pärjännyt hyvin koulussa muutenkin. Minusta yleensä on tapana keskustella lasten kanssa ihan vaan siksi, että he ovat tärkeitä ja merkityksellisiä ihmisiä, ja haluan tuntea heidät ja jakaa heidän kanssaan ajatuksia ja mielipiteitä. Se on mielestäni tavanomaista perheen sisäistä vuorovaikutusta. Kuulostaa, että poikasi ei oikein osaa mieltää itseään suhteessa muihin ihmisiin, omanarvontunto on voinut jäädä heikoksi, jota hän yrittää kompensoida vähättelemällä muiden ihmisten ihmisarvoa.
Mustavalkoisuudesta.. Emme halua lapsien tekevän samoja virheitä kuin me. Kieltäytyminen on ainoa 100%varma ehkäisy. Tämän tietävät lapsetkin.
Poika ei ole ollut muita ihmisiä kohtaan julma, vaan ehkä ollut jo itse hieman kiusattavana. Sille pistettiin nopeasti stoppi.
Nuorempana poika kiusasi lemmikkikissaamme, joten annoimme kissan pois. Sen jälkeen ei ole ollut mitään. Hävettää myöntää, mutta poika on hieman sovinistinen, mutta uskon sen johtuvan kokemattomuudesta tyttöjen kanssa. Hän uskoo raamattuun kuten me vanhemmatkin, mies on perheen pää. Hän vain kokee sen ehkä hieman hallitsijamaisesti eli että esimerkiksi vaimon täytyy totella häntä, hänellä on oikeus lyödä tottelematonta vaimoa.. Mies sanoi tähän ettei kenelläkään ole oikeutta lyödä toista.
Jotenkin tuon psykopaatin huutelu on teini-ikäiseltä tytöltä niin ilmiselvää ja huomionhakuista, että en tiedä kannattaako sille suoda suurta huomioarvoa.
Ja en pidä poikaani minään kouluampujana, ei hän vaikuta katkeralta eikä hän ketään halua surmata, mutta hänellä on omat ajatuksensa yhteiskuntarakenteesta ja monesta muustakin asiasta.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:15"]Missä tilanteissa on puhunut "neekereistä ihmiskilpinä"?
Voisiko yhtenä ongelmana olla se, että 19-vuotias ei ole vielä ollut yhtään tyttöjen perään? Sitähän ei tarvitse alkaa seurustelemaan tai muuten muodostaa tiiviitä ihmissuhteita tai toisaalta harrastaa seksiä yhden yön suhteissa, mutta luulisi, että poika olisi käynyt treffeillä elokuvissa yms "viatonta" tyttöjen kanssa tuossa iässä?
tuo kirjallisuuden arvosteleminen ottaisi kyllä itseänikin päähän, kun kirjallisuus on ihaninta mitä tiedän.
tuo yleisimmin viljelty vihannes jäi ihmetyttämään. Onko se soijapapu, kun sitähän syötetään rehuksikin lihakarjalle ympäri maailmaa?
[/quote]
Ei nuoruuteen kuulu tytöt, ei ainakaan meillä. Koulutus tulee ensin. Noista neekereistä puhui kun keskusteltiin ihmisarvosta. Hän kokee myös että ihmiset pitäisi jakaa älykkyysosamäärän perusteella ryhmiin, valkoiset tulisi erottaa mustista. Hänellä on älykkäänä ihmisenä oikeus päättää miten tyhmille käy ja haluaa osittain siksi lääkäriksi.
Pojan 14v sisko haukkuu veljeään psykopaatiksi, sanoi että veli on hullu eikä tajua elämän menosta mitään. On jatkanut tätä jo pitempään mutta olemme pitäneet tyttöä kateellisena.
Pojalla ei on ollut kyllä mahdollisuus kertoa tunteistaan, mutta ei ole sitä tehnyt. Hän on hieman erakkoluonne.
Ap
[/quote]
Nuoruuteen ei kuulu tytöt ja itse sä oot pamauttan paksuksi 16vuotiaana. :D
Uskonnollinen kasvatus ei aina ole lapsen hyvinvointia tukevaa, vaan saattaa aiheuttaa monenlaista pahaa kehittyvälle psyykeelle riippuen uskonnollisen kasvatuksen sisällöstä. Silloin kun uskonnollinen kasvatus tukee käsitystä eri sukupuolten tai rotujen eriarvoisuudesta ja jaosta "hallitsijoihin ja hallittuihin" niin aika hälyttävältä kuulostaa uskonnonnollisuuden sisältö, silloin tosiaan on epäonnistuttu kasvatuksessa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:51"]Minusta kuulostaa, että pojalla on onggelmia tunne-elämänsä kanssa. Ei ole normaalia nimittäin, että 19-vuotias poika, aikuinen, suuttuu siitä että ei voita seurapelissä. Sinä äitinä sanot, että lasten pojan kanssaa ei ole tarvinnut keskustella asioista, koska hän on pärjännyt hyvin koulussa muutenkin. Minusta yleensä on tapana keskustella lasten kanssa ihan vaan siksi, että he ovat tärkeitä ja merkityksellisiä ihmisiä, ja haluan tuntea heidät ja jakaa heidän kanssaan ajatuksia ja mielipiteitä. Se on mielestäni tavanomaista perheen sisäistä vuorovaikutusta. Kuulostaa, että poikasi ei oikein osaa mieltää itseään suhteessa muihin ihmisiin, omanarvontunto on voinut jäädä heikoksi, jota hän yrittää kompensoida vähättelemällä muiden ihmisten ihmisarvoa.
[/quote]
No aika hurjia johtopäätöksiä vedät. Meillä ei ehkä niin ole keskitytty tunteista puhumiseen tai muuhun sellaiseen mutta pojasta on silti kasvanut ahkera ja menestynyt nuorimies. Meidän painopisteemme on ollut koulutus, ja sen parissa on kyllä vietetty lasten kanssa aikaa. En ymmärrä miksi aikaa potäisi tuhlata kun sen voi käyttää hyödyksikkin. Poika vaikuttaa minusta tyhytyväiseltä itseensä, joten koen siinä mielessä onnistuneeni. Tosin vähän nämä häneen puheet ihmetyttävät ja pelottavat, mutta eiköhän jokaisella lapsella ole jotain ongelmia jossain vaiheessa elämää.
Ap
Luin juttusi ja mullekin tuli mieleen et vika, jos sellaista on, on vanhemissa ja kasvatuksessa. Lue nyt ite kirjoitukses proosan ystävä kuin olet. =)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:15"]Missä tilanteissa on puhunut "neekereistä ihmiskilpinä"?
Voisiko yhtenä ongelmana olla se, että 19-vuotias ei ole vielä ollut yhtään tyttöjen perään? Sitähän ei tarvitse alkaa seurustelemaan tai muuten muodostaa tiiviitä ihmissuhteita tai toisaalta harrastaa seksiä yhden yön suhteissa, mutta luulisi, että poika olisi käynyt treffeillä elokuvissa yms "viatonta" tyttöjen kanssa tuossa iässä?
tuo kirjallisuuden arvosteleminen ottaisi kyllä itseänikin päähän, kun kirjallisuus on ihaninta mitä tiedän.
tuo yleisimmin viljelty vihannes jäi ihmetyttämään. Onko se soijapapu, kun sitähän syötetään rehuksikin lihakarjalle ympäri maailmaa?
[/quote]
Ei nuoruuteen kuulu tytöt, ei ainakaan meillä. Koulutus tulee ensin. Noista neekereistä puhui kun keskusteltiin ihmisarvosta. Hän kokee myös että ihmiset pitäisi jakaa älykkyysosamäärän perusteella ryhmiin, valkoiset tulisi erottaa mustista. Hänellä on älykkäänä ihmisenä oikeus päättää miten tyhmille käy ja haluaa osittain siksi lääkäriksi.
Pojan 14v sisko haukkuu veljeään psykopaatiksi, sanoi että veli on hullu eikä tajua elämän menosta mitään. On jatkanut tätä jo pitempään mutta olemme pitäneet tyttöä kateellisena.
Pojalla ei on ollut kyllä mahdollisuus kertoa tunteistaan, mutta ei ole sitä tehnyt. Hän on hieman erakkoluonne.
Ap
[/quote]
[/quote]
No omista virheistä oppii tehokkaasti.
Ap
Pelissä suuttuminen ja pelilaudan kippaaminen suutuspäissään ei ole normaalia käytöstä aikuiselta, ymmärrät varmaaan ap sen itsekin. Eikä se, että on hyväksyttävää lyödä puolisoaan, olkootkin että raamatusta voi sellaisen käsityksen saada.
Snadisti teennäinen. Tapahtuiko porvoossa?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:57"]Uskonnollinen kasvatus ei aina ole lapsen hyvinvointia tukevaa, vaan saattaa aiheuttaa monenlaista pahaa kehittyvälle psyykeelle riippuen uskonnollisen kasvatuksen sisällöstä. Silloin kun uskonnollinen kasvatus tukee käsitystä eri sukupuolten tai rotujen eriarvoisuudesta ja jaosta "hallitsijoihin ja hallittuihin" niin aika hälyttävältä kuulostaa uskonnonnollisuuden sisältö, silloin tosiaan on epäonnistuttu kasvatuksessa.
[/quote]
Et viitsisi vetää uskontokorttia mukaan. Kyllä, käymme kirkossa ja olen itse yhteisössämme aktiivinen vaikuttaja. Silti perustamme valintamme omaantuntoon. Alkoholista kieltäydymme terveyssyistä, television koen liian järkyttäväksi nuorille.
Iskonto on ollut meille asia jonka kautta voimme heijastaa omaatuntoa ja tapaa etsiä sitä itseä ja omia tuntemuksia. Ei meidän nuorimmilla lapsilla ole tällaisia ongelmia, itseasiassa tämä nuorin on alkanut jo hyvinkin pienenä kyseenalaistaa raamatun oppeja.
Ei meillä ole mitään jumalanpelkoa, vaan uskon kautta on yritetty opettaa lapsille nimenomaan suvaitsevaisuutta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:52"]
Mustavalkoisuudesta.. Emme halua lapsien tekevän samoja virheitä kuin me. Kieltäytyminen on ainoa 100%varma ehkäisy. Tämän tietävät lapsetkin.
Poika ei ole ollut muita ihmisiä kohtaan julma, vaan ehkä ollut jo itse hieman kiusattavana. Sille pistettiin nopeasti stoppi.
Nuorempana poika kiusasi lemmikkikissaamme, joten annoimme kissan pois. Sen jälkeen ei ole ollut mitään. Hävettää myöntää, mutta poika on hieman sovinistinen, mutta uskon sen johtuvan kokemattomuudesta tyttöjen kanssa. Hän uskoo raamattuun kuten me vanhemmatkin, mies on perheen pää. Hän vain kokee sen ehkä hieman hallitsijamaisesti eli että esimerkiksi vaimon täytyy totella häntä, hänellä on oikeus lyödä tottelematonta vaimoa.. Mies sanoi tähän ettei kenelläkään ole oikeutta lyödä toista.
Jotenkin tuon psykopaatin huutelu on teini-ikäiseltä tytöltä niin ilmiselvää ja huomionhakuista, että en tiedä kannattaako sille suoda suurta huomioarvoa.
Ja en pidä poikaani minään kouluampujana, ei hän vaikuta katkeralta eikä hän ketään halua surmata, mutta hänellä on omat ajatuksensa yhteiskuntarakenteesta ja monesta muustakin asiasta.
[/quote]
Siis kieltäytyminen elokuvissa käynnistä ja kieltäytyminen läksyjen yhdessä tekemisestä kuuluu siis myös tuohon 100% ehkäisyyn? Onko niin, että teinivanhemmat eivät ymmärrä, mitä normaali teinien välinen seurustelu on? Siihen todellakin harvemmin seksi kuuluu, varsinkaan uskonnollisissa piireissä.
Olette myös opettaneet tuon mies on perheen pää-teeman pojallenne täysin väärin: Mies on perheen pää, kuten Kristus on seurakunnan pää. Seurakunnan päänä Krsitus teki kaiken, jotta seurakunnalla olisi asiat hyvin. Ja yhtäkään seurakuntaa ei ole, joka ottaisi Kristuksen käskyt täysinä.
Sama avioliitossa: Jos teillä on raamatullinena violiittokäsitys, niin mies todellakin toimii perheen päänä ja vaimon päänä: Hänen tehtävänsä on siis tehdä kaikkensa vaimonsa ja perheensä eteen odottamatta mitään kunniaa tai arvostusta tai rakkautta. Jos taas vaimo näkee, että mies on kaikkensa tehnyt, niin yleensä silloin rakkauskin herää. Ja rakkaudesta nousee kunnioitus.
Tyyli on sama kuin palstan muissakin tarinoissa. Toivottavasti saat vastauksista terapiaa itsellesi.
Yleensäkin kun aloittaja kirjoittaa tytöstä, sana on teini. Mutta pojasta "esikoinen" tai poika tai lapsi.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 13:02"]Pelissä suuttuminen ja pelilaudan kippaaminen suutuspäissään ei ole normaalia käytöstä aikuiselta, ymmärrät varmaaan ap sen itsekin. Eikä se, että on hyväksyttävää lyödä puolisoaan, olkootkin että raamatusta voi sellaisen käsityksen saada.
[/quote]
Et varmasti ole tutustunut raamatun sisältöön. Poikamme siis on saanut jo meiltä kotoa mallin että äiti hoitaa lapset ja isä työn. En tiedä mistä tämä pahoinpitelyjuttu on peräisin, enkä pidä uskontoamme ongelmana. Tietysti koen että vika on minussa, mutta minun on vaikea ymmrtää mikä on se juttu joka saa poikamme käyttäytymään näin lapsellisesti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:25"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:15"]Missä tilanteissa on puhunut "neekereistä ihmiskilpinä"?
[/quote]
Ap
[/quote]
[/quote]
No omista virheistä oppii tehokkaasti.
Ap
[/quote]
Joten et anna poikasi tehdä virheitä elämässään?
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:15"]Missä tilanteissa on puhunut "neekereistä ihmiskilpinä"?
[/quote]
Oisko kuitenkin sokeriruoko...haloo!
[/quote]
Ei kannattaisi halootella, kun on itsekin täysin väärässä. Kirjoitta ehdotti arvionsa, sinä sepustat väärää tietoa täytetnä faktana. Viljellyin vihannes on tomaatti. Soija tulee hyvänä kakkosena.