12-vuotias vastustaa etävanhemman tapaamisia
ja etävanhempi uhkailee 12-vuotiasta oikeustoimilla: tulet tai itket ja tulet.
Etävanhempi on pitkäaikaistyötön, luottotiedoton ja saa ilmaista oikeusapua, joten prosessit tuomioistuimessa ovat hänelle mieluisaa, ilmaista ajanvietettä ja keino näyttää lapselle valtaa.
Olisiko kokemuksia kenelläkään vuoden 2019 lakimuutosten jälkeen siitä, miten oikeudessa lapsen mielipiteitä kuullaan ja arvioidaan? Lakimuutosten takanahan oli mm suitsia vieraannutusta, joten lapsen mielipiteessä on huomioitava että se on varmasti oma.
Lapsi luonnollisesti haluaa etävanhemmalle vielä vähemmän uhkailujen jälkeen.
Kommentit (24)
Lapsi perheneuvolaan ulkopuolisen juttusille, joka on oikeudessa lapsen puolella.
12 vuotiasta ei mitenkään voi pakottaa.
Mitäs menitte yhteen, hankitte lapsen ja erositte! Lapsi on syytön teidän toilauksiinne!
Huomattu on, nyt 16v ei käy juuri koskaan luonani kun isällä lähihuoltajuus ja sillä kaikki pelit ja vehkeet, mulla eli äidillä ei ole.
Tuon ikäistä ja nuorempqakaan ei voi pakottaa. Lapsi voi vain lähteä pois ja lukkojen taakse ei saa sulkea.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi perheneuvolaan ulkopuolisen juttusille, joka on oikeudessa lapsen puolella.
Itse asiassa kävi toisin päin. Lapsen kokemuksilla ei ollutkaan mitään merkitystä enää sen jälkeen kun etävanhempi kertoi sosiaalityöntekijöille, että lapsi on aivopesty. Työntekijät kertoivat tämän jälkeen lapselle, kuinka hänellä on huolehtivainen ja ikävöivä vanhempi ja kuinka ihanaa, että heillä on niin ihana suhde. Lapsi lähes kirjaimellisesti'pyöritteli silmiään' ja luottamus auttaviin tahoihin ja lapsen puolella olemiseen on ymmärrerrävästi mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Huomattu on, nyt 16v ei käy juuri koskaan luonani kun isällä lähihuoltajuus ja sillä kaikki pelit ja vehkeet, mulla eli äidillä ei ole.
Hmmm. Meillä oli vähän sama juttu, tosin minä, äiti, olin lähivanhempi. Isä syytti minua siitä, ettäannan lasten pelata.
Nyt lapset ovat jo aikuisia, ja voin todellakin sanoa, että syy oli syvempi: he eivät kestäneet isänsä dominointia ja kontrollointia.
Vierailija kirjoitti:
12 vuotias saa yhä päättää itse meneekö vai ei.
Mitä itse puhut etävanhemasta lapselle? Olisiko syy siinä?Sinähän olet työssä? Luotto tiedot ok? Miksi muten kytäät ex-miestäsi,hänen varalisuus ymm?Ei kuulu sinulle yhtään! Taidat itse akiteraa lasta? 12 vuotias on helposti puhutettavaissa.Jos ex: lle halutaan kostaa?Risti riita tilanteet ja tapaamisoikeudet,lasta ei pidä käytää aseena. Keskustele lapsen edun mukaisesti lastensuojelu virasto.Sieltä voi hakea muutoksia tapamisin,jopa niin että lapsi tapaa etä vanheman lastenvalvoja läsnä ollessa.Heidän omat tilat. Lapsi ei eroa, vaan vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa kävi toisin päin. Lapsen kokemuksilla ei ollutkaan mitään merkitystä enää sen jälkeen kun etävanhempi kertoi sosiaalityöntekijöille, että lapsi on aivopesty. Työntekijät kertoivat tämän jälkeen lapselle, kuinka hänellä on huolehtivainen ja ikävöivä vanhempi ja kuinka ihanaa, että heillä on niin ihana suhde. Lapsi lähes kirjaimellisesti'pyöritteli silmiään' ja luottamus auttaviin tahoihin ja lapsen puolella olemiseen on ymmärrerrävästi mennyt.
Meillä perheneuvola auttoi. Työntekijä soitti tiukan puhelun isälle, että menettää lapsensa, jos toimii edelleen samoin. Isä tietysti syytti minua aivopesusta, mutta sossu uskoi enemmän lasta kuin isää.
Sama
Saako etälapselle lähestymiskiellon kun se soittelee joka perjantai että pääsisi tänne?
mielipide tämäkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä itse puhut etävanhemasta lapselle? Olisiko syy siinä?Sinähän olet työssä? Luotto tiedot ok? Miksi muten kytäät ex-miestäsi,hänen varalisuus ymm?Ei kuulu sinulle yhtään! Taidat itse akiteraa lasta? 12 vuotias on helposti puhutettavaissa.Jos ex: lle halutaan kostaa?Risti riita tilanteet ja tapaamisoikeudet,lasta ei pidä käytää aseena. Keskustele lapsen edun mukaisesti lastensuojelu virasto.Sieltä voi hakea muutoksia tapamisin,jopa niin että lapsi tapaa etä vanheman lastenvalvoja läsnä ollessa.Heidän omat tilat. Lapsi ei eroa, vaan vanhemmat.
Lapsi on pettynyt minuunkin, koska olen vuosikaudet painostanut, rohkaissut ja kannustanut tapaamisiin. Toisaalta hän tietää itsekin, että etävanhempi uhkailee ja parempi on totella jos vain mitenkään kestää ahdistavassa tilanteessa. Hän on kuitenkin nyt sitä mieltä,ettei todellakaan jaksa enää.
Etävanhempi on ehdottomasti valvottuja ja tuettuja tapaamisia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Saako etälapselle lähestymiskiellon kun se soittelee joka perjantai että pääsisi tänne?
Kyllä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä perheneuvola auttoi. Työntekijä soitti tiukan puhelun isälle, että menettää lapsensa, jos toimii edelleen samoin. Isä tietysti syytti minua aivopesusta, mutta sossu uskoi enemmän lasta kuin isää.
Sama
Näin asian olisi kuulunutkin mennä! Mutta yhden puhelinkeskustelun perusteella mitätöityivät lapsen pelko, ahdistus ja kaikki konkreettiset kokemukset, joista hän oli uskaltanut etävanhemman kostoa peläten puhua 'luotettavalle aikuiselle'. Kostokin on tullut tottakai sen jälkeen, kun etävanhempi ymmärsi lapsen puhuneen.
Ei tarvitse mennä tai tavata. Ei tarvitse uskoa uhkailuja tai ottaa niitä vastaan, estää numeron ym, toinen vanhempi hoitaa yhteydenpidon nyt. Oikeus voi todeta myös ettei tarvitse mennä, jos haastaa oikeuteen. Voit keskustella myös sukulaistesi kanssa asiasta.
Minua pelottaa, että meillä käy noin. Äitinsä antaa valvoa kaikki yöt tubessa ja tuo ruokaa vierelle ja vie astiat pois, antaa lintsata koulusta ja niin edelleen. Meillä pitää elää normaalien sääntöjen mukaan ja yllättäen lapsi viihtyy paremmin ilman sääntöjä.
12 -vuotias saa päättää tapaako vanhempaa vai ei. t: Lasun sossu
Kuten sanottu 12v päättää itse meneekö vai ei. Siinä ei ole vanhemmilla nokan koputusta.