Miehen yleissivistys, mä en kestä:D
Mies ei ole mikään suuri korkeakulttuurin harrastaja, mutta tykkää kuitenkin lukemisesta ja esim. teatteriin ja taidenäyttelyynkin lähtee vapaaehtoisesti. Lapsuuden kotia ja työympäristöäkin voi kuvata sivistyneeksi. Tuolla taustalla tuli aika puun takaa, kun äsken mainitsin jutellessamme Anna Kareninan.
"Kuka se on? En ole kuullut. Onko se joku laulaja?"
Siis eikä:D
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 04:40"]Mutta kun täällä nyt on viisaita paikalla! Tapailin nuorena kerran tyttöä, joka opiskeli äidinkieltä. Hän kertoi, että suomen kielessä on muutama sana joissa voi olla samaan aikaan ä ja o, tai a ja ö. Ja eivät ole yhdyssanoja. Eli siis yleensä, jos sanassa on ääkkösvokaali, niin samassa sanassa ei ole a tai o, vaan ä tai ö. Koska muuttuvat noiksi. Esim. "ällötys". Tälle taisi olla joku hieno termikin... Mutta hän ei koskaan suostunut paljastamaan noita sanoja, hymyili vain pirullisesti.
Vieläkö nuo sanat ovat alaanvihkiytyneiden inside-tietoa, vai osaisiko joku paljastaa? Vai onko mua taas vedätetty? Jäänyt häiritsemään tuo... 8*)[/quote]
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1309
Oiskohan noita linkissä mainittuja lainasanoja. Myös sanassa "olympia" tuo y (etuvokaali) on hankala o:n (takavokaalin) jälkeen.
Se hieno termi, jota 82 etsii, on vokaalisointu.
Ihan sama tietääkö mies jotain kulttuurista. Mulle riittää kun osaa vaihtaa autoon öljyt ja renkaat, ettei tarvitse joka asian takia ajaa huoltamolle. Myös muut kodin kunnostustyöt ja huollot sujuu. Siinä ei paljon venäläinen kulttuuritietous auta jos lavuaari on tukossa.
Tunsin kerran naisihmisen, joka ei tiennyt mikä on gravitaatio. Kysyi, onko se jotakin penisiliiniin liittyvää...?!
Mutta kun täällä nyt on viisaita paikalla! Tapailin nuorena kerran tyttöä, joka opiskeli äidinkieltä. Hän kertoi, että suomen kielessä on muutama sana joissa voi olla samaan aikaan ä ja o, tai a ja ö. Ja eivät ole yhdyssanoja. Eli siis yleensä, jos sanassa on ääkkösvokaali, niin samassa sanassa ei ole a tai o, vaan ä tai ö. Koska muuttuvat noiksi. Esim. "ällötys". Tälle taisi olla joku hieno termikin... Mutta hän ei koskaan suostunut paljastamaan noita sanoja, hymyili vain pirullisesti.
Vieläkö nuo sanat ovat alaanvihkiytyneiden inside-tietoa, vai osaisiko joku paljastaa? Vai onko mua taas vedätetty? Jäänyt häiritsemään tuo... 8*)
M40