Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen yleissivistys, mä en kestä:D

Vierailija
21.07.2014 |

Mies ei ole mikään suuri korkeakulttuurin harrastaja, mutta tykkää kuitenkin lukemisesta ja esim. teatteriin ja taidenäyttelyynkin lähtee vapaaehtoisesti. Lapsuuden kotia ja työympäristöäkin voi kuvata sivistyneeksi. Tuolla taustalla tuli aika puun takaa, kun äsken mainitsin jutellessamme Anna Kareninan.

"Kuka se on? En ole kuullut. Onko se joku laulaja?"

Siis eikä:D

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin kerran naisihmisen, joka ei tiennyt mikä on gravitaatio. Kysyi, onko se jotakin penisiliiniin liittyvää...?!

Mutta kun täällä nyt on viisaita paikalla! Tapailin nuorena kerran tyttöä, joka opiskeli äidinkieltä. Hän kertoi, että suomen kielessä on muutama sana joissa voi olla samaan aikaan ä ja o, tai a ja ö. Ja eivät ole yhdyssanoja. Eli siis yleensä, jos sanassa on ääkkösvokaali, niin samassa sanassa ei ole a tai o, vaan ä tai ö. Koska muuttuvat noiksi. Esim. "ällötys". Tälle taisi olla joku hieno termikin... Mutta hän ei koskaan suostunut paljastamaan noita sanoja, hymyili vain pirullisesti.

Vieläkö nuo sanat ovat alaanvihkiytyneiden inside-tietoa, vai osaisiko joku paljastaa? Vai onko mua taas vedätetty? Jäänyt häiritsemään tuo... 8*)

M40

Vierailija
82/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 04:40"]Mutta kun täällä nyt on viisaita paikalla! Tapailin nuorena kerran tyttöä, joka opiskeli äidinkieltä. Hän kertoi, että suomen kielessä on muutama sana joissa voi olla samaan aikaan ä ja o, tai a ja ö. Ja eivät ole yhdyssanoja. Eli siis yleensä, jos sanassa on ääkkösvokaali, niin samassa sanassa ei ole a tai o, vaan ä tai ö. Koska muuttuvat noiksi. Esim. "ällötys". Tälle taisi olla joku hieno termikin... Mutta hän ei koskaan suostunut paljastamaan noita sanoja, hymyili vain pirullisesti.

Vieläkö nuo sanat ovat alaanvihkiytyneiden inside-tietoa, vai osaisiko joku paljastaa? Vai onko mua taas vedätetty? Jäänyt häiritsemään tuo... 8*)[/quote]

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1309

Oiskohan noita linkissä mainittuja lainasanoja. Myös sanassa "olympia" tuo y (etuvokaali) on hankala o:n (takavokaalin) jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se hieno termi, jota 82 etsii, on vokaalisointu.

Vierailija
84/85 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
85/85 |
31.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama tietääkö mies jotain kulttuurista. Mulle riittää kun osaa vaihtaa autoon öljyt ja renkaat, ettei tarvitse joka asian takia ajaa huoltamolle. Myös muut kodin kunnostustyöt ja huollot sujuu. Siinä ei paljon venäläinen kulttuuritietous auta jos lavuaari on tukossa.