Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen yleissivistys, mä en kestä:D

Vierailija
21.07.2014 |

Mies ei ole mikään suuri korkeakulttuurin harrastaja, mutta tykkää kuitenkin lukemisesta ja esim. teatteriin ja taidenäyttelyynkin lähtee vapaaehtoisesti. Lapsuuden kotia ja työympäristöäkin voi kuvata sivistyneeksi. Tuolla taustalla tuli aika puun takaa, kun äsken mainitsin jutellessamme Anna Kareninan.

"Kuka se on? En ole kuullut. Onko se joku laulaja?"

Siis eikä:D

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:51"]

Mä tunnen ihmisen, joka ei tiedä mihin maanosaan Suomi kuuluu.

[/quote]

Ei tämä nyt niin ihmeellistä ole. Tiedän monia jotka ei ole ikinä kuulleetkaan Suomesta. Reissatessa muilla mantereilla huomaa miten pieni se Suomi todella on kun eivät ihmiset ole siitä kuulleet vaikka usein Ruotsin tietävät. 

Vierailija
62/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:16"]No mun mies luuli poneja vauvahevosiksi. Häpesin silmät päästä kun vein tyypin ekan kerran tallille, jossa kovaan ääneen puhui söpöstä vauvahepasta (20v shetlanninponi). 

[/quote]

Söpöä! Tuitui

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:12"]

No siitä nyt ei voi tietää toisen yleissivistyksen tasoa, jos ei jotain tiedä. Tuskin sinäkään tiedät kaikesta kaiken. Kertoo itsestäsi tämä aloitus kyllä..

[/quote]

Sepä siinä koomista olikin, että miehen yleissivistys on muuten sangen hyvä eikä elä täysin kulttuuripimennossa. Asia ei olisi yllättävä, jos olisi ns. duunariperheestä, jossa ei kirjoja pahemmin luettu eikä muutenkaan lukisi ja olisi töissä ympäristössä, jossa lukeneisuutta ei arvosteta. 

Kakkoselle: Kyse on yhdestä maailmankirjallisuuden suurista venäläisistä klassikkoteoksista.

t. ap

[/quote]

Ja millähän perusteella päättelet ettei duunariperheissä lueta kirjoja tai arvosteta lukeneisuutta?

Vanhempani olivat perusduunareita (eleasentaja ja putkiasentaja). Silti meillä luettiin paljon ja meitä lapsia kannustettiin kouluttautumaan.

Vierailija
64/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehehehe, vaikea kuvitella vastenmielisempaa hölmöä kuin yleissivistyspoliisi, joka tärkeilee omalla käsityksellään erinomaisuudestaan.

Kuuluu samaan sarjaan kuin säännöllisesti harjoitettava keskustelu akateemisuudesta ja siitä, mikä on oikeaoppinen akateeminen tutkinto ja kuinka monta sellaista kenelläkin on. 

Vierailija
65/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehistä löytyy sellaisia, jotka tietää asioita. Ne tosin ovat tumpeloita sosiaalisesti ja muutenkin tylsiä.

Vierailija
66/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-tahtimoottori löytyy kyl mun skootterista. Eiköhän niissä autoissa ole vähän isommat moottorit...

Vierailija
67/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleisisvistys tarkoita sitä, että pitää tietää kaikki. Asiantuntijan pitää tietää syvällisemmin omasta alastaan mutta ei hänkään voi tietää kaikkea... Minusta lukion oppimäärän sisäistäminen on aika hyvä mittari yleissivistykselle, kun siihen lisää ajankohtaisten asioiden seuraamisen. Ei kukaan kuitenkaan voi muistaa aivan kaikkia niitä asioita, jotka eivät itseään kiinnosta mutta pienellä lueskelulla tiedon voi sitten palauttaa mieleen.Lukio on minusta ennen kaikkea yleissivistävä koulu.

Lukiotason tiedothan voi tosiaan hankkia myös muualta kuin lukiosta, joten lukion käyminen ei suoraan kerro hyvästä yleissivistyksestä. Jos lukio on luntattu läpi huonoimmilla mahdollisilla tuloksilla tai mitään tietoa ei ole itse etsitty muualta, ei minusta voida pitää ihmistä kovin sivistyneenä vaikka katsoisikin silloin tällöin uutisia ja olisi pätevä omalla alallaan.

Vierailija
68/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:01"]

Tiedätkös itse mikä on pii kahden desimaalin tarkkudella?

Entäs 2- ja 4-tahtimoottoreiden käyttökohteita?

Tai paljonko on milleissä kakkosnelonen?

[/quote]

Tiedän.

Pii: 3,14

Kakstahtimoottoria käytetään mm. mopoissa, nelitahtimoottoria autoissa.

Kakkosnelonen on lauta, jonka leveämpi sivu on neljä tuumaa ja lyhyempi sivu kaksi tuumaa. Yksi tuuma on 254 mm, eli milleissä 508 ja 1016. Ja laskin muuten millit päissäni. Nih.

Ei ap, nainen kumminkin. Ja tiedän toki Anna Kareninan, vaikken olekaan lukenut ko. Tolstoin opusta.

[/quote]

No nyt ei menny ihan nappii noi 2-tahti ja 4-tahti asiat sulla. Autojakin on 2-tahteja ja mopoja 4-tahteja. Pienkoneita on molempia. Et vastannu mikä niiden ero on :P

Vierailija
69/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:13"]

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:01"]

[/quote]

Tiedän.

Kakkosnelonen on lauta, jonka leveämpi sivu on neljä tuumaa ja lyhyempi sivu kaksi tuumaa. Yksi tuuma on 254 mm, eli milleissä 508 ja 1016. Ja laskin muuten millit päissäni. Nih.

Ei ap, nainen kumminkin. Ja tiedän toki Anna Kareninan, vaikken olekaan lukenut ko. Tolstoin opusta.

[/quote]

Pilkkuvirhe sinun milleissäsi.

Vierailija
70/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:23"]

Tohtoriksi luonnontieteistä väitellyt vaimoni ei tiedä koska tai kuinka Neuvostoliitto hajosi ja pitkän pohdinnan jälkeen varovaisesti veikkasi vähän sinne päin, kun kysyin tietääkö minä vuosina toista maailmansotaa käytiin. Ei tunnista suurten eurooppalaisten valtioiden lippuja (esim. Ranska, Saksa). Tunnusti opetelleensa Suomen itsenäistymisvuoden nippelitietona ihan vain sen vuoksi, ettei hävettäisi, jos joku kysyy sitä.

Oli aina ysin tai kympin oppilas koulussa, koska pänttäsi hyvin kokeisiin. Vapaa-ajalla katsoo toimintaleffoja tai naisten hömppää, ei lue mitään yleissivistävää tai katso yhtään dokumenttia. Uutisia lukee lähinnä iltalehdestä.

Tunnen monta muutakin korkeakoulutettua naista, joilla ei ole minkäänlaista intohimoa oppia, ainoastaan uran, töiden ja statuksen vuoksi kouluttautuvat pitkälle. Osaavat oman alansa pakolliset asiat, eivät mitään muuta.

[/quote]

"vapaa-ajalla katsoo toimintaleffoja tai naisten hömppää" = vapaa-ajalla katsoo miesten tai naisten hömppää

Ap:lle: olen tavallisesta duunariperheestä ja meillä luettiin kyllä niin klassikoita kuin pulp fictioniakin, Aku Ankkaa tai Jerry Cottonia. Kaikkea ja paljon. Samoin oli musiikin kanssa: klassisesta rockiin ja iskelmään.

Faija piti kavereidensa kanssa yleistiedosta ja urheilusta tietokilpailuja kortinpeluun lomassa. Ja tämä oli ihan yleistä siinä työväenluokkaisessa ympäristössä, jossa aikoinaan elin. Rupusakista (av:n termein: wt-porukka) ei välitetty, ei käynyt nimittäin yleensä poliittiset näkemykset - eikä muutkaan harrastukset - yksiin.

Vierailija
71/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:26"]Miehiä kiinnostaa tietokirjallisuus. Naisia romaanit.

-Mies 29v-

[/quote]

Ja jostain kumann syystä suurin osa kirjailijoista on miehiä.

Mene muualle typerine stereotypioinesi.

Vierailija
72/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:01"]

[/quote]

Tiedän.

[/quote]

No nyt ei menny ihan nappii noi 2-tahti ja 4-tahti asiat sulla. Autojakin on 2-tahteja ja mopoja 4-tahteja. Pienkoneita on molempia. Et vastannu mikä niiden ero on :P

[/quote]

Ei kysytty eroa, kysyttiin käyttökohteita. En ole kyseinen vastaaja.

Mutta on kyllä aika järeää lautaa tällä vastaajalla :)

Vierailija
73/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna Kareninassa on minun makuuni turhan paljon lätinää ja sellaista hölmöyttä, joka seuraa siitä, kun mies yrittää kirjoittaa naisesta ja tienatakin pitää. Mutta se luku, jossa kuvataan Vronskin motiiveja Annan suhteen on maailmankirjallisuutta. Kannattaisi lukea jokaisen, joka täällä ihmettelee, tykkääköhän se mies oikeasti vai hä.

Vierailija
74/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis juna tulee...pukspuks. Ja sitten on modernia symboliikkaa, uhuh. Naisen emansipaatio, myass. Kuviteltua onnea -- onneksi Italiassa. Tragedia. The end, juna senku puksuttaa. Tuuttuut.

Vierailija
75/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä hämmästyttivät oman miesystäväni kohdalla:

- Luuli koiras- ja naarassorsaa eri lajeiksi.

- Luuli Metallicaa suomalaiseksi bändiksi.

Luulenpa, että hän tietää nuo moottorit ja kakkosnelosen. Itse en niitä tiedä. Ja tunnistaa varmaankin klassista musiikkia enemmän kuin minä ja tietää automerkkejä ja -malleja enemmän. Itse luen todella paljon ja hän on hidas lukija (lukuvauhti noin puolet tai jopa vain neljäsosa siitä mitä minulla). Silti tuntuu, että hänen historiatietonsa ovat paljon paremmat kuin minulla. On varmasti oppinut enemmän kuuntelemalla ja ehkä katsomalla tv:stä itseään kiinnostavia dokumentteja, kun itse olen käyttänyt aikaani jonkin fantasiasarjan läpilukemiseen. Olen vasta viime aikoina kiinnostunut lukemaan elämänkertoja, historiaa ja klassikoita (muitakin kuin scifi- ja fantasiaklassikoita siis).

Vierailija
76/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:25"]

AP taitaa kuvitella olevansa parempaa väkeä.

[/quote]

Sinä taidat kuvitella olevasi huonompaa väkeä, jonka tehtävä on kiskoa kaikki muutkin samaan junaan?

Vierailija
77/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni tunnusti mulle kerran, ettei tiedä kuka on Hitler.

Ensin tietysti hajosin, kun luulin että pelleilee (oltiin käyty paljon keskusteluja keskitysleireistä yms.)

Noh, selitin hänelle ja nyt on taas viisaampi... :D

Vierailija
78/85 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 12:50"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:13"][quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 00:01"]

[/quote]

Tiedän.

[/quote]

[/quote]

Ei kysytty eroa, kysyttiin käyttökohteita. En ole kyseinen vastaaja.

Mutta on kyllä aika järeää lautaa tällä vastaajalla :)

[/quote]

No on todella! Eikö ole kellot soittaneet yhtään kun saa laudan mitoiksi puoli metriä kertaa metri. Mutta päässäänhän tuo kehuikin laskeneensa :-D

Vierailija
79/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei tienny milloin suomi itsenäistyi...

Vierailija
80/85 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni luuli että kaikki hylkeet on tyttöjä ja kaikki mursut poikia - ne sitten pariutuu kaikki keskenään.