Lapselle nimeksi Helena? Liian tätimäinen?
Mieheni ehdotti Helena-nimeä piakkoin syntyvälle tyttärellemme (mummonsa toinen nimi). Olen vähän alkanut lämmetä ajatukselle, vaikka aika tätimäinen mun makuuni. Ehdotin miehelle Elenaa Helenan sijasta, mutta hänen mielestään Helena kauniimpi. Mitä mieltä ootte näistä nimistä? Saa ehdottaa myös toista nimeä :)
Kommentit (42)
Helena ihana, rakkauden työkalu, Helena ihana, hiton Helena... Leeviä
Mummuni nimi oli Helena, en vain voi mitään sille että kyseinen nimi alkaa soimaan päässä. Anteeksi!
Helena on ihana nimi!
Elena liian venäläinen...en tykkää muutenkaan.
Ei ainakaan Elena. Ruma ja venäläinen nimi.
Helena on ihan kiva :)
Helena on sievä nimi, nykyään harvinainen ja 'tätimäinen' mutta mitä siitä?! Eipä oo välttis luokalla toista Helenaa..
Helena on hyvä. Mutta Helen on raikas!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:44"]Helena on sievä nimi, nykyään harvinainen ja 'tätimäinen' mutta mitä siitä?! Eipä oo välttis luokalla toista Helenaa.. [/quote]
Helena on ihana nimi. Mun serkku oli Helena ja aivan ihana ihminen oli.
Jos epäilet "tätimäiseksi", niin paljon on Paavoja myös ja sekin voisi tuntua setämäiseltä. Vanhat nmet tulee uudelleen muotiin.
Totta, tämän hetken pikkulapsille Paavo kuulostaa perusnimeltä, juuri heidän ikäluokaltaan.
Olisin antanut tyttärelleni nimeksi Helena tai Heleina, jos olisin sellaisen saanut.
Minusta Helena on aika kamala nimi.
Elena ei muuten oo venäläinen nimi vaan italialainen ja espanjalainen (siellä aluperin juurikin muunnos Helenasta, lähtökohtana kreikan sana helios eli aurinko). Venäjällä vaan ovat tykänneet siitä nimestä, tosin Venäjällä se lausutaan Jelena, joten ei ole näin ollen edes sama nimi kuin Suomessa Elena.
Helena on kaunis ja naisellinen. Tykkään kyllä.
Mun toinen nimi on Helena, ikää 20 vuotta :) tykkään jopa enemmän siitä kuin ensimmäisestä nimestäni
Se mummomaisuus tai tätimäisyys liittyy juuri siihen, että nimi oli muotia kun nykyiset mummot/tädit syntyivät eikä ole ollut juuri muodissa sen koommin. Toisaalta esim. nimi Aino oli vielä 15 vuotta sitten melko mummomainen, mutta nyt taas muodissa ja niinpä yhdistyy lapsiin ja nuoriin eikä enää vain vanhuksiin. Jos Helena tulee nyt muotiin, 15-20 vuoden päästä se on nuorten nimi, eikä enää mummojen, tai tätien. Tämä siis viitaten kommenttiin 7, josta saa sen kuvan, että nimi itsessään on jotenkin "tätimäinen". Se riippuu vain siitä, kuinka kauan aikaa sitten se on viimeksi ollut muodissa.