15-vuotias omaan kotiin
Saako 15-vuotias muuttaa omaan kotiin, jos asunnon maksut yms saadaan selvitettyä huoltajan kanssa, ilman että tulee sossut kyselemään erikseen muuton syitä? Ja jos on kerrottava syy, riittääkö "ei tule toimeen äitinsä kanssa/haluaa opiskelurauhan" ?
Kommentit (14)
mistä te känäätte äitis kanssa? Voihan se olla että menisit huostaankin, mistä rahaa saisit elämiseen?
Itse asuin kotona lukion loppuun, mutta äitini muutti 15-vuotiaana kotoaan, ja isovanhempani tavallaan heittivät tätini samanikäisenä ulos, ja itse hoitivat kaikki maksut sun muut. Ei kai sitä kukaan tule perään kyselemään isojen ihmisten asumisia...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 23:02"]
alaikäisten...
[/quote]
Että kun nyt Teuvo Hakkarainen ja kumppanit on painellut JAA-nappia kun on määritelty tuota täysi-ikäisyyden rajaa niin se on nyt niin ehdoton eikä tässä voi yhtään ajatella millainen henkilö se 15-vuotias on?
Saa, monihan muuttaakin 15vuotiaana peruskoulun päätettyään omilleen. Etenkin jos koulu on toisella paikkakunnalla.
Joo. Itte muutin vuos sitten omilleni ja nyt alkuvuodesta ois tiedossa muutto poikaystävän luokse :)
t. 17-v
Meillä kaikki kolme lasta muuttaneet 15v pois kotoa. Nuoren aikuisena pitää kyllä sitä itse haluta, koska yksin asuminen on vaativaa. Muista tukea lastasi muutenkin kuin rahallisesti; vie ruokaa, wc paperia ja pyykinpesuainetta tai mitä ikinä keksit. Anna neuvoja ja kuuntele :) pitäkää puheyhteys, soitelkaa ja vaikka alussa hyvän yön viestit. Te selväksi että vanhempien luona voi käydä ja on tervetullut sekä esim. Kipeänä hän voi tulla kotiin sairastamaan jotta joku huolehtii hänestä. Kutsu välillä kylään ja opeta tekemään kotiruokaa ettei syö vain ranskalaisia.
Minullakin on montakin tuttua,jotka ovat muuttaneet peruskoulun päätyttyä pois kotoa.Lähinnä siksi,että ovat saaneet jatko-opiskelupaikan pääkaupunkiseudulta.Ja ovat asuneet esim.Lappeenrannasssa.Hoasin kämpissä ovat asuneet ja hyvin ovat pärjänneet.
En tajua? Peruskoulu loppuu 9 luokalla ja silloin ollaan normaalisti 16 vuotiaita? Miten joku on siis peruskoulun päätyttyä voinut muuttaa 15 vuotiaana pois
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 22:37"]En tajua? Peruskoulu loppuu 9 luokalla ja silloin ollaan normaalisti 16 vuotiaita? Miten joku on siis peruskoulun päätyttyä voinut muuttaa 15 vuotiaana pois
[/quote]
olin 15 peruskoulun loputtua ja kun muutin omille.
t. Loppuvuodesta syntynyt
Ilman huoltajan apua homma ei onnistu, koska alaikäinen ei voi tehdä mitään sopimuksia. Sosstut ei kysele perään, ellei joku tee lastensuojeluilmoitusta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 22:37"]En tajua? Peruskoulu loppuu 9 luokalla ja silloin ollaan normaalisti 16 vuotiaita? Miten joku on siis peruskoulun päätyttyä voinut muuttaa 15 vuotiaana pois
[/quote]
Kaikki eivät ole syntyneet ennen kesäkuuta.
Ja koulun voi aloittaa asikaisemmin tai voi skipata luokkia.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 22:37"]
En tajua? Peruskoulu loppuu 9 luokalla ja silloin ollaan normaalisti 16 vuotiaita? Miten joku on siis peruskoulun päätyttyä voinut muuttaa 15 vuotiaana pois
[/quote]Kaikki eivät ole syntyneet alkuvuodesta....
Aloitin vuotta nuorempana koulun joten olin peruskoulun päätyttyä pari kk aiemmin täyttänyt 15 vuotta. Lähdin lukioon toiselle paikkakunnalle ja vanhemmat toki tukivat. Vuokrasivat minulle yksiön ja antoivat ruokarahaa, soiteltiin paljon jne. Hyvin meni ja ei tosiaan ole mitenkään "laitonta". Varmaan lopputulos riippuu paljon sen teininkin luonteesta.