Potkut koulusta päihteiden takia?
Otsikko voi olla vähän dramaattinen, mutta tolta musta tuntuu, kun mistään ei tunnu saavan vastauksia. Opiskelen siis yhteisöpedagogiksi ja päihteet on ollut kuvioissa jo pitempään mun elämässä. Välillä on parempia kausia, mutta en vaan tunnu pääsevän eroon noista. Käyttöni on itselääkitsemistä ja olen aina ainakin omasta mielestäni pystynyt piilottamaan ongelman. Olen aiemmin ollut yhteydessä työterveyteen ongelmani takia ja siellä ei rangaistu, vaikka puheenaihe olikin arka työpaikkani takia. Menin sitten oikein pahan olon siivittämänä ottamaan yhteyttä opiskelijoiden terveydenhuoltoon viime viikolla. Täytin esikyselyn ennen ensimmäistä etäkäyntiä ja jostain syystä vastasin ihan rehellisesti. Vastauksiani lukiessaan minulle ilmoitettiin, että tästä täytyy kyllä olla yhteydessä koululle. Muutama ihminen on ehtinyt rauhoitella, mutta tänään tuli vakava soitto, jossa kerrottiin milloin olisi Teamssi, jossa keskustelemme "soveltumisestasi alalle". Löytyykö kokemusasiantuntijoita? Onko toi niin paha miltä se kuulostaa? Olen kuitenkin hakenut apua ongelmaani ja olen ihan kuntoutusmyönteinen.
Kommentit (20)
Riippuu alasta. Jos alalle on soveltuvuustestit.
Mutta ap on trolli. Kaikki terkka asiat on lain nojalla salaisia ja niitä ei ikinä saa luovuttaa eteenpäin ja jos
kukaan julkistaa toisten terkka-asioita, syyllistyy aina rikokseen.
Kaikki pedagogiaan liittyvä taitaa olla aika tiukassa jos on mitään päihdeongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki pedagogiaan liittyvä taitaa olla aika tiukassa jos on mitään päihdeongelmaa.
Saa olla opiskeluaikana vaikka mitä ongelmaa ja th asiat on aina salaisia. Niistä ei siis oikeasti soitella yhtään mihinkään kouluille stanan tunarit.
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on. Mutta jos käyttö rajoittuu viikonloppuihin, työnsä pystyy hoitamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan syystäkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaa mun tuntemat opettaja-opiskelijat veti ihan hyvin viinaa ja huumeita, yksi niistä pirinisteistä oli töissä ala-asteella ja tunsin noita opettaja-opiskelijoita, koska mun omalla alalla oli opettaja-koulutus. Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos opiskelija narkkaa, mutta myöhemmin työsuhteisiin valittaessa noudatetaan lainsäädäntöä, voi tulla terveystarkastuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan syystäkin.
Ei siellä ole tiukkaa. Määräaikaisiin työsuhteisiin, jotka ei ole virkoja, palkattiin nistejä jo 20 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monella on. Mutta jos käyttö rajoittuu viikonloppuihin, työnsä pystyy hoitamaan.
Mulla oli alkoholisti opettaja 90-luvulla. Oli virassa oleva opettaja. Ei ole ikinä ollut tuolla alalla tiukkaa.
Siihen on syynsä miksi sote- ja hyvinvointialoilla edellytetään henkistä ja fyysistä terveyttä.
Älä kuitenkaan vielä lannistu, koulun intressinä on kuitenkin saada oppilaat valmistumaan ajallaan, koska ne saa rahaa siitä. Sä oot kuitenkin jo hakenut apua ja haluat kuntoutua, niin se on tässä kohtaa vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa mun tuntemat opettaja-opiskelijat veti ihan hyvin viinaa ja huumeita, yksi niistä pirinisteistä oli töissä ala-asteella ja tunsin noita opettaja-opiskelijoita, koska mun omalla alalla oli opettaja-koulutus. Ei siinä ole mitään ongelmaa, jos opiskelija narkkaa, mutta myöhemmin työsuhteisiin valittaessa noudatetaan lainsäädäntöä, voi tulla terveystarkastuksia jne.
Olen myös juopotellut omien opettajien kanssa. Minulla on ihan fakta-tietoa näistä. Noista osa on yhtä vaikeasti päihdeongelmaisia kuin muutkin ihmiset muilla aloilla.
Jos vedät pössyä sinulla on ongelma johon on syytä hakea apua. Narkkari ei sovi toimimaan lasten tai nuorten kanssa.
Koulun velvollisuus on auttaa ja ovat varmaan tekemässä interventiota. Eli luultavasti hyvä tarkoitus ja älä missään nimessä jätä välistä.
Vierailija kirjoitti:
Siihen on syynsä miksi sote- ja hyvinvointialoilla edellytetään henkistä ja fyysistä terveyttä.
Älä kuitenkaan vielä lannistu, koulun intressinä on kuitenkin saada oppilaat valmistumaan ajallaan, koska ne saa rahaa siitä. Sä oot kuitenkin jo hakenut apua ja haluat kuntoutua, niin se on tässä kohtaa vain hyvä asia.
Ei opettajilta mitään edellytetä. Ihan fakta tietoa, kun omassa koulutuksessa sai valita opettaja-linjan ja itse en valinnut, mutta juopottelin koko opiskeluajan noiden opettajien kanssa ja siellä samoissa bileissä pyöri työssä olevat jo valmistuneetkin opettajat kaikenlaisista oppilaitoksista. Niitä oli ala-asteilta korkeakouluihin ja kerran tapailin amiskorkean opettajaa niin ihan oikeasti voin sanoa, ettei noille kansankynttilöille ole minkään sortin viina- tai huumetarkistuksia. Koulutuksellinen pätevyys riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opettajilta mitään edellytetä. Ihan fakta tietoa, kun omassa koulutuksessa sai valita opettaja-linjan ja itse en valinnut, mutta juopottelin koko opiskeluajan noiden opettajien kanssa ja siellä samoissa bileissä pyöri työssä olevat jo valmistuneetkin opettajat kaikenlaisista oppilaitoksista. Niitä oli ala-asteilta korkeakouluihin ja kerran tapailin amiskorkean opettajaa niin ihan oikeasti voin sanoa, ettei noille kansankynttilöille ole minkään sortin viina- tai huumetarkistuksia. Koulutuksellinen pätevyys riittää.
Tervsytarkituksella tarkoitin, että joissakin viroissa vaaditaan terveystarkistuksia ja esim. omalla isällä aikanaan oli terveystarkistukset virka-työhön.
Vierailija kirjoitti:
Jos vedät pössyä sinulla on ongelma johon on syytä hakea apua. Narkkari ei sovi toimimaan lasten tai nuorten kanssa.
Juu, mutta sitä ei selvitetä eikä tarkasteta eli nisti voi päästä ala-asteelle töihin. Olen itse tuntenut ala-asteella työskennelleen nistin. Kyseinen heppu kuitenkin hoiti itsensä kuntoon ihan itse, mutta mikään koulu ei sitä vaatinut. Tästä on aikaa vajaa 20 vuotta ja ihan fakta homma. Veti piriä ja aamulla lähti kasiksi kouluun, vaikka se saattoi bilettää jonnekin 2-3 yöllä. Nukkui muutaman tunnin ja lähti aamulla opetustehtäviin. Samalla itse lähdin kotiin sen kämpiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli alkoholisti opettaja 90-luvulla. Oli virassa oleva opettaja. Ei ole ikinä ollut tuolla alalla tiukkaa.
Varmaan meillä kaikilla on ollut. Vanha viina haisi ja naama kaatumisista mustelmilla, mutta opettivat ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei "ammatti" apua kannata hakea ikinä.
Alkosta korkeintaan pullo apua.
Mikset samantien hirtä itseäsi, tollo. Se on nopeampaa.
Pääkopan ongelmiin saa apua, mutta te ämpärityperät kyrväkkäät mieluummin tapatte itsenne hitaasti. Jotkut reippaat nopsasti.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan.
Suomessa ei "ammatti" apua kannata hakea ikinä.
Alkosta korkeintaan pullo apua.