jälkiehkäisy pilleri
Olemme seurustelleet mieheni kanssa lähes 3 vuotta. Jouduin luopumaan e-pillereistäni sillä hormoneja oli liikaa joka aiheutti auraavaa migreeniä. Olen koittanut kolmea eri merkkiä e-pillereitä, sekä minipillereitä jotka eivät sisällä hormonia juuri mitään (silti samat vaikutukset)
E-pillerit aloitin ennen seurustelua sillä kuukautiskivut olivat kauheita (runsas vuoto sekä älyttömän kipeä vatsa enkä päässyt sängystä ylös, särkylääkkeet eivät auttaneet)
Eli kuparirengas, kierrukka, minikierrukka, ehkäisykapseli, ja ehkäisylaastari jnei ovat myös pois suljettuja hormonien takia. Käytämme siis kondomia, joka kerta tietysti. Joten nyt kysyisin teidän mielipidettä, onko jälkiehkäisy pillerin käyttö väärin KERRAN käytettynä. Olemme siis jatkuvasti kondomilla sängyssä, eli houkuttelisi todella kovaa saada ilman. Mietimme vain, jääkö siihen sitten kiinni? Kiitos!
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:46"]Kiitos 29, tutustun niihin:) onko jollain kokemuksia naisten kondomista, huonot/hyvät puolet?! -ap
[/quote]
29 on kokeillut myös naisten kondomia. Rehellisesti sanottuna aivan hirveä säkki! Tavallinen kondomi on minusta huomattavasti mukavampi. Toisaalta naisten kondomin pinta ei ota niin herkästi itseensä, eli tuollaista pinnan "nahistumista ei tapahdu".
Ymmärsin kyllä jo, että kuparikierukka ei sinulle sovi, mutta haluan silti kumota noita lääkäreiden vanhanaikaisia uskomuksia tästä ehkäisystä.
Kuparikierukka itsessään ei aiheuta lapsettomuutta, vaan nimenomaan levittää jo saatua sukupuolitautia kohtuun ja munasarjoihin. Siksi sitä ei suositella nuorille, sillä nuorilla ajatellaan olevan enemmän vaihtuvuutta kumppaneissa.
Asennus voi synnyttämättömälle olla haastavampaa kuin synnyttäneelle, mutta onnistuu kyllä. Ja tosiaan, yleensäkin saattaa lisätä kuukautiskipuja ja tämä tosiaan on synnyttämättömällä todennäköisempää.
Itse olen käyttänyt kuparikierukkaa sekä ennen että jälkeen esikoisen ja molemmilla puolin ollut paras ehkäisy, mikä minulla on ollut ja useita on kokeiltu. Synnytyksen jälkeen kierukka ollut vielä parempi kuin ennen.
Nämä pitkäaikaismenetelmät, kierukat ja kapselit, tulevat pitkäaikaiskäytössä halvimmiksi, mutta ovat kyllä kertaostoksena kalliita. Siinä mielessä sinun ei kannata kokeilla kyllä myöskään hormonikierukkaa tai ehkäisykapseleita.
29:llä ollut myös e-kapselit kahteen otteeseen ja niissä ongelmana on hormonin määrän jatkuva muutos. Koko käytön ajan erittyvän hormonin määrä vähenee, ollen loppujen lopuksi vain murto-osa alkuperäisestä. Tämän takia kapseleiden sopivuus voi yllättäen muuttua kesken käyttöjakson.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 21:57"]Kuparikierukka ei ole vaihtoehto lisääntyvien kuukautiskipujen sekä mahdollisen lapsettomuuden takia, lääkärit suosittelivat kuparikierukkaa vanhemmille naisille tai heille jotka eivät halua lapsia -ap
[/quote]
Minulla on kuparikierukka, koska hormonaalinen ehkäisy ei sovi vaikka ikää vain 25. Kärsin kuukautiskivuista mutta kovat lääkkeet on muutenkin ollut ja alkavat nekin helpottaa pikkuhiljaa.