Vauvapalstalla osa hyviä kirjoittajia :)
Aika huima ero suomi24seen kirjoittajien verbaalisilla kyvyillä. Ilolla lukee joitakin ketjuja.
Selvästi kirjallista lahjakkuutta paljon käytössä.
Onko täällä paljon pitkällekin koulutettuja ihmisiä?
Saa laittaa koulutuksen, JOS HALUAA :) !
Maisteri
Kommentit (77)
[quote author="melba" time="21.07.2014 klo 20:49"]
Mä ainakin kirjoitan tänne aina nopeasti hutaisten jotain. En siis yhtään mieti mitä kirjoitan ja kirjoitan vain tajunnan virtaa ja vielä puhekielen muodossa. En siis varmastikaan kuulu niiden kirjoittajien joukkoon, josta kukaan nauttisi. Koulutukseni on FM ja kirjoitin aikanani ällän, mutta tää on mun vapaa-ajan paikka ja en panosta tänne kirjoittaessani.
[/quote]
Sujuvaltahan tuo vaikutti. : )
Enpä tiedä. Tänne kirjoittaa niin suuri määrä ihmisiä, että luonnollisesti joukkoon mahtuu teknisesti ja sisällöllisesti taitaviakin. Oikeinkirjoitustaito ei kuitenkaan ole kuin ns. muodollista pätevyyttä. Siksi pidän av:tä keskimäärin hyvin laaduttomana, pikkumaisten, sivistymättömien, moukkamaisten typerysten avautumispaikkana.
Kokemuseron aiempiin vastaajiin arvelen johtuvan siitä, etten arvosta tyhjänpäiväistä, aiheeseen mitenkään liittymätöntä koulutuksella ja taustalla pätemistä; omituinen tapa, jota täällä käytetään vakiargumenttina, lyömäaseena ja uskottavuuden lisääjänä mitä ääliömäisimmissä ja ilkeimmissä yhteyksissä. Ketjun aloitusviestissä kiteytyy jo tämä asenne.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:37"]
Ap puhui verbaalilahjakkuudesta, ei kieliopista.
Itse olen yo-merkonomi. Kirjoitin aikoinaan äidinkielestä L:n. Joskus päälle 10v sitten täällä kirjoittamiani tekstejä luultiin Anna-Leena Härkösen tekeleiksi. Olen ylpeä :-)
[/quote] Uimamaisteri laakerinlehdilla ja kehystetylla diploomilla and proud of it.
Minä muutan normaalisti käyttämiäni lauserakenteita "karkeampaan" suuntaan ja käytän sanoja ja sanontoja joita normaalisti en käytä. Ujutan toisinaan sekaan jopa tahallisia näppäily- ja kirjoitusvirheitä tunnistamattomuuden vuoksi :) Näin varsinkin pidemmissä vastauksissa.
Toimittajan lapsena minulla on aina ollut kirjoittaminen hallussa ja halua vaikuttaa kirjoittamalla.
Lukiossa olin kaikesta kiinnostunut hikari, joka päätyi lopulta IT-projektipäälliköksi varman työpaikan ja palkan perässä. Ehkä olisi kuitenkin pitänyt lähteä opiskelemaan journalistiikkaa tai valtiotieteitä - nykyiset hommat kun eivät enää lainkaan kiinnosta...
Mulla on jääneet aina opinnot vähän kesken, jos nyt tästä vikasta opiskelupaikasta viimein sais ne paperitkin, sitten minusta tulis maisteri (tai no se kandi on varmaan paljon realistisempi vaihtoehto, mikäli sitten tekninen hirviö ei syö mun kandintyötä viime metreillä ja mulla mene hermot). Tosin tuleva alani ei tule liittymään milllään tavalla kirjoittamiseen.
Oon kyllä ollut joskus nuorempana monien mielestä hyvä kirjoittamaan, tosin en hallitse kielioppia (kuulun niihin harvoihin, joiden äikän yo-aine ois ollut sisällön puolesta L, mutta pilkkuvirheitä oli niin paljon että sensoreita mahtoi heikottaa ) Monet silti aina povasivat minusta kirjailijaa joskus aikoja sitten, ne ei nähneet niitä väärin sijoiteltuja pilkkuja, kun jouduin lukemaan aina tekstit ääneen. (Kävin mä kielenhuollon kurssinkin lukiossa kyllä ja sain siitä kiitettävän, mutta äkkiäkös ne taidot unohtuu kun syventyy siihen sisältöön ja omiin ajatuksiinsa, ja niinpä pilkut on taas miten sattuu… Ja jos nyt joku kielipoliisi nipottaa, niin ei, en muista mitään lukion kielenhuollon kurssista enää, joten mua ei voi velvoittaa pilkuttamaan enää oikein. ) Mutta siis yhtään kirjaa en koskaan ole edes yrittänyt kirjoittaa, aikavaras vei multa kymmenen vuotta tuosta noin vain, sairauspeikko pahoinpiteli pitkään ja hartaasti, ja joulupukki tais takavarikoida viimeisetkin kirjoituslahjat turhina ja käyttämättöminä (risut kun ei enää aiheuta tarpeeksi mielipahaa tällaisille saamattomille vätyksille). Tai sitten mulla on ADD, kuten veli väittää, ehkä sain sen vastalahjana aikuisena, kun ei sitä lapsena huomattu. Toivottavasti silti kukaan joka joskus etukäteen "tilasi" mun esikoisteoksen nimikirjoituksella ei tosissaan odota sitä, sillä sellaista ei tule tapahtumaan niiden elämän aikana. Jos joku muistuttaa niin sanon että otin kommentin sarkasmina, kenestä sellaisesta, jonka yo-lautakunta on määritellyt lähes keskinkertaiseski, nyt voisi ikinä tulla kirjailijaa.
Vaikken siis enää kirjoita muuten enkä osaa enää kirjoittaa, niin tykkän silti kirjoittaa tänne vähän kaikkea, suht usein sarkastisia kommentteja ja jopa aloituksia, yritän kai sillä epätoivoisesti estää taitojeni ruostumisen. Täällä ei oo minkäälaisia suorituspaineita, joten ei haittaa jos on huono, tai jopa ihan totaalisen surkea. Peukut toimii palautteena, joten palautetta ei voi olla saamatta. (muualla palautteesta pitäis maksaa, mutta AV:n käyttäjille pitäis maksaa siitä että ne pystyis olemaan hakkaamatta peukkua…tai ei ne pystyis kyllä sittenkään… )Kommentit on vaan kehittäviä, etenkin ne negatiiviset. Tosin viimeistään syksyllä aion lopettaa, sillä on otettava itseä niskasta kiinni opiskelujen suhteen. Tosin suunnittelen koko ajan että lopettaisin just nyt, sillä täyttämättömiä kyläilylupauksia ja muita tekemättömiä töitä on kertynyt niin paljon etten ehdi enää täyttää niitä ennen kesän loppua vaikka juoksisin hikihatussa, ja ilman sitä hattua ja juoksemistakin on jo tuskaisen kuuma…:/ :( Lopetanpa siis juuri nyt tällä samalla sekunnilla…..
…tai ehkä sittenkin huomenna…tai ens viikolla…
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:29"]
Aika huima ero suomi24seen kirjoittajien verbaalisilla kyvyillä. Ilolla lukee joitakin ketjuja.
Maisteri
[/quote]
Ihan hauska aloitus muuten, mutta ei sitä kirjoitustaitoa vain opiskelemalla opita. :) Jotkut vain ovat luonnostaan lahjakkaita kirjoittajia.
Kyllä kirjoitustaitoa voi opiskella.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:34"]
Mitä ihmettä? :D Mun mielestä nää on karmeeta luettavaa. Myönnän, että itsekin kierjoittelen vähön niin ja näin. Mielestäni vauva.fi -tekstit eivät ole kovin tärkeitä. Joskus en jaksa laittaa pilkkuja tai taivuttaa sanoja oikein, mutta ainakin osaan kirjoittaa sanan niinpä oikein. Koulutus on tällä hetkellä lukio. Kirjoitin äidinkielestä E:n. Menen syksyllä yliopistoon opiskelemaan fysiikkaa.
[/quote]Itse en viitsi oikolukea tekstejäni ja näihin jää ne virheet mitä sattuu tulemaan, mutta joutuisin kyllä näkemään vaivaa että tavuttaisin sanoja väärin.
-insinööri-
Minusta on jotenkin ilahduttavaa nähdä, että meillä on näin paljon hyviä ja pohdiskeleviä kirjoittajia. Huumorinkukkakin kukkii monesti. Nauran joskus ääneen täysillä yöllä ja naapurit varmaan miettii että wtf? :D
Kirjoittaminen on henkireikä ja auttaa jäsentämään ongelmia/tai näkemään maailman ehkä toisestakin vinkkelistä jonkun vastatessa.
Pidän tätä tähän mennessä parhaana ajatustenvaihtosivuna, mitä olen näitä foorumeita kiertänyt. Eniten laadukasta tekstiä, olkoonkin, että itsekin kirjoitan usein puhekieltä. Jatkakaa :D
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 02:01"]
Enpä tiedä. Tänne kirjoittaa niin suuri määrä ihmisiä, että luonnollisesti joukkoon mahtuu teknisesti ja sisällöllisesti taitaviakin. Oikeinkirjoitustaito ei kuitenkaan ole kuin ns. muodollista pätevyyttä. Siksi pidän av:tä keskimäärin hyvin laaduttomana, pikkumaisten, sivistymättömien, moukkamaisten typerysten avautumispaikkana.
Kokemuseron aiempiin vastaajiin arvelen johtuvan siitä, etten arvosta tyhjänpäiväistä, aiheeseen mitenkään liittymätöntä koulutuksella ja taustalla pätemistä; omituinen tapa, jota täällä käytetään vakiargumenttina, lyömäaseena ja uskottavuuden lisääjänä mitä ääliömäisimmissä ja ilkeimmissä yhteyksissä. Ketjun aloitusviestissä kiteytyy jo tämä asenne.
[/quote]
Ei ollut tarkoitus ''arvottaa'' ihmisiä koulutuksen mukaan. Ei koulutus mitään kirjoitustaitoa takaa ja jotkut vaan voi olla luonnostaan lahjakkaita ilmaisijoita. Eli ikävää, jos ymmärsit väärin aloituksen luonteen. Ajattlin vaan, että olisi mielenkiintoista tietää, minkä alan ihmisiä täällä vaikuttaa : ) - that's all.
Ap.
Olen ollut aina ferbaalisesti lahjakas ja hyvät arvo sanat kieliestä lukijossa. Olen vain sairaan hoitaja eli ei pääse oppineisuudella kehuskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 06:57"]
Mulla on jääneet aina opinnot vähän kesken, jos nyt tästä vikasta opiskelupaikasta viimein sais ne paperitkin, sitten minusta tulis maisteri (tai no se kandi on varmaan paljon realistisempi vaihtoehto, mikäli sitten tekninen hirviö ei syö mun kandintyötä viime metreillä ja mulla mene hermot). Tosin tuleva alani ei tule liittymään milllään tavalla kirjoittamiseen.
Oon kyllä ollut joskus nuorempana monien mielestä hyvä kirjoittamaan, tosin en hallitse kielioppia (kuulun niihin harvoihin, joiden äikän yo-aine ois ollut sisällön puolesta L, mutta pilkkuvirheitä oli niin paljon että sensoreita mahtoi heikottaa ) Monet silti aina povasivat minusta kirjailijaa joskus aikoja sitten, ne ei nähneet niitä väärin sijoiteltuja pilkkuja, kun jouduin lukemaan aina tekstit ääneen. (Kävin mä kielenhuollon kurssinkin lukiossa kyllä ja sain siitä kiitettävän, mutta äkkiäkös ne taidot unohtuu kun syventyy siihen sisältöön ja omiin ajatuksiinsa, ja niinpä pilkut on taas miten sattuu… Ja jos nyt joku kielipoliisi nipottaa, niin ei, en muista mitään lukion kielenhuollon kurssista enää, joten mua ei voi velvoittaa pilkuttamaan enää oikein. ) Mutta siis yhtään kirjaa en koskaan ole edes yrittänyt kirjoittaa, aikavaras vei multa kymmenen vuotta tuosta noin vain, sairauspeikko pahoinpiteli pitkään ja hartaasti, ja joulupukki tais takavarikoida viimeisetkin kirjoituslahjat turhina ja käyttämättöminä (risut kun ei enää aiheuta tarpeeksi mielipahaa tällaisille saamattomille vätyksille). Tai sitten mulla on ADD, kuten veli väittää, ehkä sain sen vastalahjana aikuisena, kun ei sitä lapsena huomattu. Toivottavasti silti kukaan joka joskus etukäteen "tilasi" mun esikoisteoksen nimikirjoituksella ei tosissaan odota sitä, sillä sellaista ei tule tapahtumaan niiden elämän aikana. Jos joku muistuttaa niin sanon että otin kommentin sarkasmina, kenestä sellaisesta, jonka yo-lautakunta on määritellyt lähes keskinkertaiseski, nyt voisi ikinä tulla kirjailijaa.
Vaikken siis enää kirjoita muuten enkä osaa enää kirjoittaa, niin tykkän silti kirjoittaa tänne vähän kaikkea, suht usein sarkastisia kommentteja ja jopa aloituksia, yritän kai sillä epätoivoisesti estää taitojeni ruostumisen. Täällä ei oo minkäälaisia suorituspaineita, joten ei haittaa jos on huono, tai jopa ihan totaalisen surkea. Peukut toimii palautteena, joten palautetta ei voi olla saamatta. (muualla palautteesta pitäis maksaa, mutta AV:n käyttäjille pitäis maksaa siitä että ne pystyis olemaan hakkaamatta peukkua…tai ei ne pystyis kyllä sittenkään… )Kommentit on vaan kehittäviä, etenkin ne negatiiviset. Tosin viimeistään syksyllä aion lopettaa, sillä on otettava itseä niskasta kiinni opiskelujen suhteen. Tosin suunnittelen koko ajan että lopettaisin just nyt, sillä täyttämättömiä kyläilylupauksia ja muita tekemättömiä töitä on kertynyt niin paljon etten ehdi enää täyttää niitä ennen kesän loppua vaikka juoksisin hikihatussa, ja ilman sitä hattua ja juoksemistakin on jo tuskaisen kuuma…:/ :( Lopetanpa siis juuri nyt tällä samalla sekunnilla…..
…tai ehkä sittenkin huomenna…tai ens viikolla…
[/quote]
hauskasti kirjoitettu. ja kyllä. sulla on selvästi kirjallista lahjakkuutta, uskon. :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:44"]
Olen ollut aina ferbaalisesti lahjakas ja hyvät arvo sanat kieliestä lukijossa. Olen vain sairaan hoitaja eli ei pääse oppineisuudella kehuskelemaan.
[/quote]
Ei oo tarkoitus ihmisten olemassaoloa koulutuksen mukaan arvottaa :) Ihan vaan mielenkiintoista tietää, onko pappeja lukkarita jne paikalla :D
Eihän sairaanhoitajat ole mitään ''vain'' sairaanhoitajia sita paitsi. :P
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 17:29"]
Maisteri
[/quote]
Olen ammattikirjailija, koulutus 'ainoastaan' HuK. Viihdyn täällä siksi, että osa täällä kirjoittaa ja tarinoi erittäin hyvin. Palstaa haukutaan idioottimaiseksi sovinistisista syistä, eli siksi että tämä on naisten hallussa. Naisilta ei sallita negatiivisia tunteenpurkauksia edes murto-osaa siitä mitä miehiltä sallitaan. Noin 20% viesteistä täällä on asiattomuuksia, mutta suurin osa tosiaankin aivan jotain muuta.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 20:27"]
kirjotin e:n
Oon huomannut saman, että av on oikeesti laadukas :)
[/quote]
Juu, eikö olekin? Ja sellaista aikuisten makuun kirjoitustyyliä eikä pelkkää veetuilua :)