Miksi helsinkiläiset ei tervehdi ja ovat niin juntteja?
Helsinkiläismiehen mielipidekirjoitus siitä, että suomalaiset eivät tervehdi, on ollut Helsingin Sanomien verkkosivujen päivän luetuimpia juttuja ja levinnyt sosiaalisessa mediassa.
Mies kirjoittaa naapurustossaan asuneesta amerikkalaisperheestä, joka palasi kotimaahansa kolmen vuoden Suomessa olon jälkeen kyllästyttyään suomalaisten outoon maneeriin, tervehtimättömyyteen.
"Läksiäistilaisuudessa kysyin heiltä, mitä mieltä he olivat Suomesta. Vastaus oli karu: emme voi muistaa lämmöllä maata, missä ihmiset eivät tervehdi toisiaan."
"Amerikkalaiset kertoivat, että heidän kerrostalossaan asui ihmisiä, jotka eivät tervehtineet heitä kertaakaan kolmen vuoden aikana. He ajattelivat asian johtuvan heidän ulkomaalaisuudestaan, mutta lohdutin heitä kertomalla, että suomalaiset ovat yhtä tylyjä omankin maansa kansalaisia kohtaan."
"Miksi asia, joka kuuluu normaaleihin käytöstapoihin muissa läntisissä sivistysmaissa, on niin vaikea suomalaisille?"
Suomalaiset kovin filtteröimään, voi voi tätä sakkia.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288716778245.html
http://www.hs.fi/mielipide/Miksi+suomalaiset+eiv%C3%A4t+tervehdi/a1405823628781
Kommentit (75)
Siksi koska täällä niitä naapureita on niin paljon, että pitäisi 10 sekunnin välein sanoa moi.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:00"]
Siksi koska täällä niitä naapureita on niin paljon, että pitäisi 10 sekunnin välein sanoa moi.
[/quote]
Ja jos muitakin kuin naapureita moikkaisi, niin ennättäisi mitään muuta tehdäkkään kuin seistä kadunkulmassa moikkaamassa. Itse moikkaan rappukäytävässä vastaantulevia, en muuten. Niistä kaikki eivät tervehdi takaisin.
Minä se tervehdin ihmisiä ja olen outo. Hymyilen jopa, mutta sehän vasta onkin outoa ja paheksuttavaa. Olen oppinut juroutta, mutta aina vain sorrun ystävällisyyteen jota täällä ei arvosteta ollenkaan. On sitä kieltämättä aika ankea olo kun saa vastaan sen nyrpeän jähmeän ilmeen kun tervehtii. En ole kenekään riesoiksi tunkemassa jos tervehdin, mutta näin varmaan monet ihmiset luulevat eivätkä uskalla vastata.
Ymmärrän hyvin Amerikkalais pariskuntaa, harmittavaa etteivät olleet minun naapurissani.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:07"]Siksi koska suuri osa helsinkiläisistä on nimenomaan niitä moukkamaisia ITÄSUOMALAISIA juntteja jotka päätyneet tänne töihin! :-( Antavat meille muille paikallisille huonoa mainetta tuollaisella käyttäytymisellä kun väittävät muille vielä olevansa helsinkiläisiä.
[/quote]
Mitä nyt olen itäsuomessa vieraillut, niin siellähän sitä vasta tervehditään ja joskus jopa aletaan hississä/lenkillä juttelemaan tuntemattomille! Liekkö sitä savolaista lupsakkuutta vai mitä lie, tai sitten otantaani on jostain syystä eksyneet nämä henkilöt
Mielestäni kaikkein yrmyimmät ihmiset on lännessä, ihmiset kulkevat nenä pystyssä haistapaska-meiningillä ja muljautellaan silmiä jos erehtyy moikkaamaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:23"]
Olen asunut pääkaupunkiseudulla neljässä kerrostalossa (kaksi niistä Helsingissä), joissa kaikissa vähintään rappukäytävässä on tervehditty vastaantulijoita. Maaseudulla on lähinnä mulkoiltu häpeämättömästi. Olen asunut myös Yhdysvalloissa, jossa vastaantulevaa tuntematonta lenkkeilijää tulee tervehtiä, mutta koditon saa vaikka tukehtua kuoliaaksi silmien alla. Niin, tervehtimiskulttuureita on erilaisia. Jonkun olisi pitänyt kertoa se amerikkailaisille, jotka ulkomaille päättivät muuttaa.
[/quote]
Meinaatko, että Suomessa mennään kiireesti auttamaan puliukkoa? ei auteta edes siistiä ihmistä, saati jotain ryysyläistä.
Monenko "nukkuvan" puliukon ohi itse olet kävellyt vai menetkö tarkistamaan tuntuuko pulssi?
Nuo asiat on tosi kaukana toisistaan.
Koska se sattuu kuulumaan suomalaiseen kulttuuriin yhtä lailla kuin se yltiösosiaalinen kulttuuri jenkeissä.
On se nyt saatana kun aina pitää olla vertailemassa omaa kulttuuriamme toisiin. Jos ei kelpaa, niin muuttakaa pois!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 15:53"]
Mitä nyt olen itäsuomessa vieraillut, niin siellähän sitä vasta tervehditään ja joskus jopa aletaan hississä/lenkillä juttelemaan tuntemattomille! Liekkö sitä savolaista lupsakkuutta vai mitä lie, tai sitten otantaani on jostain syystä eksyneet nämä henkilöt
Mielestäni kaikkein yrmyimmät ihmiset on lännessä, ihmiset kulkevat nenä pystyssä haistapaska-meiningillä ja muljautellaan silmiä jos erehtyy moikkaamaan.
[/quote]
Sama kokemus.
Muutin äskettäin Helsingin sisällä ja uudessa taloyhtiössä ainoat (takaisin) tervehtimättä jättäneet ovat olleet maahamuuttajia. Siinä mielessä aloitus kyllä totta, että itse olen tervehtinyt lähes aina ensin.
Saa sitä olla ystävällinen ja kohtelias, mitä se on keneltäkään pois? Ei voi olla niin hankalaa tervehtiä, kiittää tai edes nyökätä katsoen toista ihmistä silmiin. Vai onko?
Miksi pitäisi moikata vieraita ihmisiä, mikä on se syy?
Tästä oli hauska sketsi joku aika sitten televisiossa, Ihmebantussa:
Tuntuu olevan jotenkin nöyristelevän supisuomalaista nykyään olla aina sitä mieltä, että suomalainen tapa olla ja elää on se väärä, ja ulkomaalaisten mielipiteet automaattisesti oikeita ja parempia. Että pitää mukamas olla hirveän sosiaalinen ja tervehtiä kaikkialla ihmisiä... NO EI TARVITSE. Tuttuja voi moikata ja jutella, jos on asiaa - mutta esim. juuri täällä stadissa asuu puoli miljoonaa ihmistä, pk-seudulla miljoona, ja vastaantulijoitahan riittää. Minä mietin kävelyllä ollessani omia asioitani, enkä ala minuutin välein morjestella kaikenlaisia uppo-outoja ihmisiä - se on sitä kaupunkielämää, elä ja anna toisten elää rauhassa.
Tervehdin kaikissa omassa rappukäytävässäni tapaamiani ihmisiä. Mielestäni kuuluu tapoihin, vaikka kaikki vastaantulijat eivät ole suomenkielisiä. Usein tervehtimiseen vastataan joko hymyllä tai "Moi!!" - huudahduksella.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 16:07"]
Miksi pitäisi moikata vieraita ihmisiä, mikä on se syy?
Tästä oli hauska sketsi joku aika sitten televisiossa, Ihmebantussa:
Tuntuu olevan jotenkin nöyristelevän supisuomalaista nykyään olla aina sitä mieltä, että suomalainen tapa olla ja elää on se väärä, ja ulkomaalaisten mielipiteet automaattisesti oikeita ja parempia. Että pitää mukamas olla hirveän sosiaalinen ja tervehtiä kaikkialla ihmisiä... NO EI TARVITSE. Tuttuja voi moikata ja jutella, jos on asiaa - mutta esim. juuri täällä stadissa asuu puoli miljoonaa ihmistä, pk-seudulla miljoona, ja vastaantulijoitahan riittää. Minä mietin kävelyllä ollessani omia asioitani, enkä ala minuutin välein morjestella kaikenlaisia uppo-outoja ihmisiä - se on sitä kaupunkielämää, elä ja anna toisten elää rauhassa.
[/quote]
hihihi, sama sketsi tuli mulle aamulla mieleen kun luin tota valitusta lehdestä. oi oi kyllä ollaan moukkia ja kamalia, kun ollaan erilaisia, siinä se on kiteytettynä jenkkien asenne paikallisväestöä kohtaan ympäri maailman.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:52"]
Enemmän juntilta kuulostaa kyseinen amerikkalainen perhe. Muuttaa ulkomaille, mutta ei osaa sopeutua tai ymmärtää erilaisia kulttuureja. Eivät voi muistella lämmöllä maata, jossa ei käyttäydytä kuin heidän maassaan, good riddance. Sen sijaan, että he olisivat yrittäneet ymmärtää erilaisia tapoja he vain vertailivat omaan kulttuuriinsa ja katsoivat omasta kuplastaan ulospäin.
Sama kuin lähtisin suunpielet alaspäin pois Yhdysvalloista ja kertoisin, etten voi muistella lämmöllä maata, jossa joku aina vääntää tekohymyä sen sijaan, että olisi aidosti.
Tiedän tietysti hyvin, että täällä ei ole tapana juuri tuntemattomia tervehtiä, mutta olen saanut lähes poikkeuksetta tervehdyksen, jos olen itse ensin tervehtinyt. Mikäli toinen olisi aidosti epäkohtelias, ei hän välittäisi vastata tervehdykseen. Täällä pidetään kohteliaana antaa toisten olla omassa rauhassa ja osa on todella ujoja tekemään tuttavuutta senkin vuoksi, että se vain ei ole kuulunut tähän kulttuuriin.
[/quote]
Olen asunut USA:ssa 20v ja oppinut small talkin ja tervehdykset. Ei se ole samanlaista "Mitä sulle kuuluu" tervehdystä, kuin suomalaiset tekee. Kun sanotaan "How are you doing?" ja toinen vastaa siihen "Fine, thanks; and you?
Jos suomalainen kysyy noin, siihen aletaan vastaamaan kertomalla että päätä särkee, en ole oikeen nukkunut kun on hellettä... jne.
Suomessa todella harva vastaa takaisin, kun on oltu katsekontakstissa (se on edellytys USA:ssa) olen sen oppinut. Minähän sanon mennen tullen Suomessa "Hei" ja nyökkään päätä, siihen ei vastausta tule juuri koskaan. Saan ihmettelevän altakulmien katseen osakseni. Varmaan miettivät, että miten tuo on tuttu?
Vasta olin hautuumaalla veljen haudalla ja sinne viereiselle haudalle tuli pariskunta kukkia hoitamaan. Tottakai sanoin heille sen "Hei", he katsoivat poispäin. Näin sitten saman pariskunnan 10 min jälkeen kaupassa ja hymyilin heille ja sanoin "Hei taas", nyt mies jo nyökkäsi, nainen tuijotti kohden, ei sanonut mitään. sitten menin kirjastoon ja kas kummaa, he tulivat sinnekkin (pieni paikkakunta). Taas tervehdin ja minua jo nauratti, mies nauroi takaisin, nainen edelleen ihan kuin olisin ilmaa.
Hississä jos menen ja muita tulee samaan kyytiin, tervehdin, kukaan ei vastaa.
Kaupan kassalla sanon kohteliaasti tervehdyksen ja saatan siinä muutaman sanankin sanoa, kassa ei vastaa. JNE!
Ymmärrän oikein hyvin tuota amerikkalaista perhettä, jotka muuttivat pois. Kun on tottunut siihen, että ihmiset huomioi toisensa, ollaan iloisia ja aina on mahdollisuus heittää muutama sana ja sitten tulee Suomeen, jossa olet toisille ilmaa, sinulle tulee tunne, ettei kukaan halua sinun kanssa puhua, olet arvoton. Kamala tunne!
Itse toki tiedän ettei se ole henkilökohtaista minua kohtaan ja naureskelen suomalaisille uppiniskoille, mutta ulkomaalainen ei tätä tiedä.
Se on ihan samanlaista, jos ollaan perheen kesken ja mies ei koskaan huomioi vaimoa, ei kuuntele sen juttuja, ei arvosta tekoja. Hiljaista kidutusta.Kyllä se on täälläkin monasti ollut keskusteluissa mukana ja ohjeeksi tulee "Jätä se paska, ansaitset parempaa".
Muistan nuoruudestani, 60-luvulta, yhden äijän, joka aina lauantaisin asettui 4-tien varteen, suunnilleen Lahden tienoille, tervehtiäkseen keikoille maasedulle ajavia bändejä. Oli varmaan ukolla amerikkalaisverta suonissaan.
Helsinkiläiswt on omaa napaa tuijottavia epäkojteliaita ihmisiä.
Vaihtaisin kyllä Suomen tervehtimiskulttuurin puutteen amerikkalaiseen vaikka heti, jos se ois mahdollista. On oikeasti tosi outoa, kun ihmiset vain mulkoilevat tai välttelevät katseita, vaikka oikeasti ei ole mitään riitaa/pahaa verta ko. ihmisten välillä. Iloinen "moi" ja nopea hymy -- mikä siinä nyt on Suomessa niin vaikeaa?!?
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 16:19"]Helsinkiläiswt on omaa napaa tuijottavia epäkojteliaita ihmisiä.
[/quote]
Se on tuo juomavesi... ihan synnyinseudusta riippumatta meistä tulee itsekkäitä ja epäkohteliaita kolmen vuoden kuluessa stadiin muutosta. Mutta hei, ei me sentään niin epäkohteliaita olla, että haukuttaisiin nimettömänä kaikki pelkän asuinpaikan perusteellä...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 16:19"]
Helsinkiläiswt on omaa napaa tuijottavia epäkojteliaita ihmisiä.
[/quote]
En kyllä karsinoi, melko laajalla tuo tapa on Suomessa. Ihan sama missä on, 90 % suomalaisista ei tervehdi tai siihen vastaa.
Kumma sinänsä, että jos taas törmään suomalaiseen esim. USA:ssa, he puhuvat ummet lammet ja ovat kuin olisin aina heidät tuntenut. Miksi ulkomailla ollaan niin puheliaita, mutta kun palataan Suomeen juttu loppuu siihen.
20 v USA:ssa
[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 13:26"]
Koska me olemme niin tyhmiä!
[/quote]Puhu omasta puolestasi, älä yritä vetää meitä muita mukaasi.