Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teen kissan kanssa? apua!

Vierailija
21.07.2014 |

Minulla on siis kaksi kissaa, toinen niistä on vuosi sitten otettu löytökissa. Se on jo vanha, arvioitu ikä 12 vuotta. Kun otin kissan se, ja ensimmäinen kissani tulivat hyvin toimeen. Nyt kuitenkin löytökissa on alkanut pissiä ja paskoa ympäriinsä. Myös keittiönpöydälle. Eivät myöskään tule ensimmäisen kissani kanssa yhtään toimeen vaan tappelevat jatkuvasti. :(

Soitin paikkaan josta ostin löytökissan mutta siellä minua syyllistettiin tilanteesta ja sanottiin että vuodessa tilanne ei ole ehtinyt rauhouttua...En haluaisi kissaa kiertoo laittaa kun on niin vanhakin, olen miettinyt lopettamista. Se ei yhdistyksen mukaan sovi.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä siltä, että kissa on jollain tavalla sairas. Kissat jotka ovat tulleet keskenään toimeen yleensä tulevat toimeen jatkossakin.

Jos olet eläinlääkärillä käynyt ja eläinlääkärin mielestä kissa on pahasti sairas eikä sitä kannata yrittää hoitaa, yhdistyksellä ei ole mitään valittamista siinä että lopetat kissan. Jos et ole käynyt eläinlääkärissä, ihmettelen miten olet vuoden jaksanut katsella tuollaista paskomista, se ei ole normaalia kissan käytöstä.

Mä olen mukana eläinsuojelutyötä tekevässä yhdistyksessä ja periaatteessa ymmärrän, miksi suhtautuvat nuivasti. Yhdistykselle tulee aika paljon soittoja, että kissan kanssa on ongelmia, mutta eläinlääkäriin ei haluta mennä, koska se maksaisi rahaa. Moni soittaja ilmoittaa vaihtoehdoiksi joko että tappaa kissan tai että minun pitäisi tulla hakemaan se häneltä. Olen pahoillani jos sinuun on suhtauduttu ikävästi, mutta välillä näissä hommissa masentuu kun ihmiset eivät huolehdi lemmikeistään eikä muista olla riittävän avulias, kun joku kertoo ongelmistaan.

Vierailija
22/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:25"]Minäkin suosittelisin ottamaan yhteyttä eläinlääkäriin. Jos kissalla on vaikka kipuja ja huono olo, se saattaa käyttäytyä noin toista kissaa kohtaan. Jätösten tekeminem mihin sattuu voi olla mielenosoitusta, reviirin ja "pomo"-aseman näyttämistä tai vaikkapa vaikeutta pidättää tarpeitaan. Se ongelma voi olla siis kissan henkisellä tai fyysisellä puolella. Minä tosin veikkaan fyysistä, jos vuosi on mennyt hyvin ja mitään kummempia muutoksia elämässänne ei ole tapahtunut. Onko?

Lisäksi tuo tilanne on vaikea molemmille kissoille! Ja toki sinulle, ap.

[/quote]

Mitään muutoksia ei ole ollut. Olen ainoastaan alkanut käyttää kissaa ulkona valjaissa, kun on ulos kaipaillut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:30"]

Kyllä noin vanhan kissan voi jo lopettaa. Etköhän ole jo ollut tarpeeksi pitkämielinen. Minä en ainakaan katselisi enää hetkeäkään otusta, joka paskoo keittiönpöydille.

[/quote]

12-vuotias kissa ei ole mikään ikivanha. Ei ole harvinaista, että kissa elää 18-20-vuotiaaksi. Jos vaiva saadaan hoidettua pois, edessä voi olla vielä monta vuotta hyvää kissanelämää.

Vierailija
24/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaakissat24 kyseessä??

Vierailija
25/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijjaa... Epäilet, että kissa on sairas, mutta arvot, että mitä tehdä?!? Oletko yksinkertainen vai tyhmä? Vie se katti lääkäriin.

Vierailija
26/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsatietulehdus kenties? 

Vierailija
27/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:32"]Kuulostaa kyllä siltä, että kissa on jollain tavalla sairas. Kissat jotka ovat tulleet keskenään toimeen yleensä tulevat toimeen jatkossakin.

Jos olet eläinlääkärillä käynyt ja eläinlääkärin mielestä kissa on pahasti sairas eikä sitä kannata yrittää hoitaa, yhdistyksellä ei ole mitään valittamista siinä että lopetat kissan. Jos et ole käynyt eläinlääkärissä, ihmettelen miten olet vuoden jaksanut katsella tuollaista paskomista, se ei ole normaalia kissan käytöstä.

Mä olen mukana eläinsuojelutyötä tekevässä yhdistyksessä ja periaatteessa ymmärrän, miksi suhtautuvat nuivasti. Yhdistykselle tulee aika paljon soittoja, että kissan kanssa on ongelmia, mutta eläinlääkäriin ei haluta mennä, koska se maksaisi rahaa. Moni soittaja ilmoittaa vaihtoehdoiksi joko että tappaa kissan tai että minun pitäisi tulla hakemaan se häneltä. Olen pahoillani jos sinuun on suhtauduttu ikävästi, mutta välillä näissä hommissa masentuu kun ihmiset eivät huolehdi lemmikeistään eikä muista olla riittävän avulias, kun joku kertoo ongelmistaan.

[/quote]

Kyse ei todellakaan ole siitä etten haluaisi maksaa, olen ottanut vastuun kissasta ja olen yrittänyt antaa sille aikaa. Maksoin kissastakin yli 100e vaikka se oli vanha. Halusin vain ilmoittaa heille missä mennään ja sanoinkin etten vie kissaa sinne takaisin.

Ap

Vierailija
28/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:36"]Hohhoijjaa... Epäilet, että kissa on sairas, mutta arvot, että mitä tehdä?!? Oletko yksinkertainen vai tyhmä? Vie se katti lääkäriin.

[/quote]

Olen jo kerran vienyt! Ei ollut mitään. Vien tottakai uudestaan!

Ap

Vierailija
29/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:36"]Pelastakaakissat24 kyseessä??

[/quote]

Ei ole.

Ap

Vierailija
30/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:41"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:36"]Hohhoijjaa... Epäilet, että kissa on sairas, mutta arvot, että mitä tehdä?!? Oletko yksinkertainen vai tyhmä? Vie se katti lääkäriin.

[/quote]

Tutkittiinko virtsa, eli virtsakoe otettiin/ lääkäri otti sen? Mitä ne testasi?

Vanha kissa, joten kuulostaa vaan sairaalta. Ei sairaudet aina selviä sillä ekalla lääkärikäynnillä ja jotku eläinlääkärit on ihan pihalla.

Olen jo kerran vienyt! Ei ollut mitään. Vien tottakai uudestaan!

Ap

[/quote]

Vierailija
31/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot, mutta ihmettelen ihmisten halua ottaa aina useampi kissa. Kissa kiintyy paikkaan ja ihmisiin/ihmiseen. Ei se välttämättä kaipaa "lajitoveria".  Usean kissan talouksissa syntyy aina näitä käytösongelmia.

Tämä yhdistettynä lyhytnäköisyyteen - ei tunneta itseään tarpeeksi hyvin, että tietäisi jo etukäteen, että muutaman kuukauden päästä on kyllästynyt lemmikkiin/lemmikkeihin - on huono kombinaatio eläimen kannalta. Sitten on kaksi kissaa häätöuhan alla. Parasta eläinrakkautta on jättää eläin hankkimatta, jos vähääkään epäilee omaa jaksamistaan lemmikin suhteen.

Ja ne eläinlääkärikulut ovat usein aika isot. Mitä useampi kissa - sitä isompi lasku. Mutta kun hankit eläimen, sitoudut huolehtimaan sen terveydestä ja tekemään myös raskaita päätöksiä, jos tarve vaatii.

Vierailija
32/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ottanut kissalta virtsanäytettä? Helppo ottaa, kun näet että kissa menee pissalle työnnät alle esim muovikauhan tms (ehdottomasti puhtaan, ja hiekkaa ei saa mennä murustakaan näytteeseen). Sitten kaadat esim pestyyn pilttipurkkiin ja kiikutat tunnin sisällä eläinlääkäriasemalle, jossa katsovat näkyykö virtsakiteitä/kiviä. Maksaa ainakin meilläpäin pari kymppiä ja eläinlääkäri soittaa tuloksesta.

Vierailija
33/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:50"]Oletko ottanut kissalta virtsanäytettä? Helppo ottaa, kun näet että kissa menee pissalle työnnät alle esim muovikauhan tms (ehdottomasti puhtaan, ja hiekkaa ei saa mennä murustakaan näytteeseen). Sitten kaadat esim pestyyn pilttipurkkiin ja kiikutat tunnin sisällä eläinlääkäriasemalle, jossa katsovat näkyykö virtsakiteitä/kiviä. Maksaa ainakin meilläpäin pari kymppiä ja eläinlääkäri soittaa tuloksesta.

[/quote]

En ole ottanut! Pitää soittaa eläinlääkäriin ja kysyä. Parhain tulos olisi, että ongelma olisi korjattavissa.

Ap

Vierailija
34/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 10:57"]

Minulla on siis kaksi kissaa, toinen niistä on vuosi sitten otettu löytökissa. Se on jo vanha, arvioitu ikä 12 vuotta. Kun otin kissan se, ja ensimmäinen kissani tulivat hyvin toimeen. Nyt kuitenkin löytökissa on alkanut pissiä ja paskoa ympäriinsä. Myös keittiönpöydälle. Eivät myöskään tule ensimmäisen kissani kanssa yhtään toimeen vaan tappelevat jatkuvasti. :(

Soitin paikkaan josta ostin löytökissan mutta siellä minua syyllistettiin tilanteesta ja sanottiin että vuodessa tilanne ei ole ehtinyt rauhouttua...En haluaisi kissaa kiertoo laittaa kun on niin vanhakin, olen miettinyt lopettamista. Se ei yhdistyksen mukaan sovi.

[/quote]Etsi lähin bemarikuski ja lahjoita katti sille... Asia järjestyy ihan itsekseen.

Vierailija
35/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiseksi tosiaan kannattaa sulkea pois mahdolliset sairaudet. Vaadi kunnon kattava tutkimus. Noin vanhalta kannattaa katsoa röntgenillä niveletkin, sillä kissojen nivelrikko on tosi yleistä ja kissa saattaa stressata kipuja. Tämä saattaa aiheuttaa virtsavaivoja, sillä kissa stressaa virtsarakollaan.

Jos kuitenkaan lääkärissä ei löydy mitään, voi kyse olla sittenkin käytöshäiriöstä tai kahden kissan välisistä kemioista. Jos paikkakunnallasi ei ole kissoihin erikoistunutta lääkäriä, voi sellaiselle myös soitella ja kysellä vinkkejä (Helsingissä esim Felina).

Joku muukin kyseli jo kissojen vessoista. Kuinka monta niitä on ja millä kuivikkeella? Joskus vessojen lisääminen voi auttaa (suositus on kissojen lukumäärä + yksi, eli yhdelläkin kissalla tulisi olla ainakin kaksi vessaa), samoin eri hiekkoja voi kokeilla. Feliwayta lähtisin myös teidän tilanteessa ensiavuksi testaamaan.

Toivottavasti kissasi ongelma selviää!

Tulethan ilmoittamaan, miten sitten kävi? :)

Vierailija
36/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla vähän yksinkertainen?

Vierailija
37/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:58"]

Ensimmäiseksi tosiaan kannattaa sulkea pois mahdolliset sairaudet. Vaadi kunnon kattava tutkimus. Noin vanhalta kannattaa katsoa röntgenillä niveletkin, sillä kissojen nivelrikko on tosi yleistä ja kissa saattaa stressata kipuja. Tämä saattaa aiheuttaa virtsavaivoja, sillä kissa stressaa virtsarakollaan.

Jos kuitenkaan lääkärissä ei löydy mitään, voi kyse olla sittenkin käytöshäiriöstä tai kahden kissan välisistä kemioista. Jos paikkakunnallasi ei ole kissoihin erikoistunutta lääkäriä, voi sellaiselle myös soitella ja kysellä vinkkejä (Helsingissä esim Felina).

Joku muukin kyseli jo kissojen vessoista. Kuinka monta niitä on ja millä kuivikkeella? Joskus vessojen lisääminen voi auttaa (suositus on kissojen lukumäärä + yksi, eli yhdelläkin kissalla tulisi olla ainakin kaksi vessaa), samoin eri hiekkoja voi kokeilla. Feliwayta lähtisin myös teidän tilanteessa ensiavuksi testaamaan.

[/quote]

Yksi "sairauden" muoto on kehittää eläimen pidosta tällaista "rahastustiedettä". Kuinka paljon saadaan uppoamaan johonkin kattiin? Maalaisjärki käteen.

Vierailija
38/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:58"]

[/quote]

Yksi "sairauden" muoto on kehittää eläimen pidosta tällaista "rahastustiedettä". Kuinka paljon saadaan uppoamaan johonkin kattiin? Maalaisjärki käteen.

[/quote]

Olet kyllä harvinaisen typerä ihminen. Toivottavasti sinulla ei ole lemmikkejä, kun asenteesi on noin kuralla.

Vierailija
39/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:41"]

Kyse ei todellakaan ole siitä etten haluaisi maksaa, olen ottanut vastuun kissasta ja olen yrittänyt antaa sille aikaa. Maksoin kissastakin yli 100e vaikka se oli vanha. Halusin vain ilmoittaa heille missä mennään ja sanoinkin etten vie kissaa sinne takaisin.

Ap

[/quote]

Hyvä, että olet vastuuntuntoinen kissanomistaja. :) Minä jouduin oman kissani kanssa käymään kolmella eri eläinlääkärillä ennen kuin kuseskelun syy löytyi. Raukalla oli virtsaputki melkein ummessa, ei ihme ettei käyttäytynyt normaalisti. Hoidon jälkeen ei ole kertaakaan tullut kusivahinkoa ja kissa käyttäytyy hyvin. Yksi kerta eläinlääkärissä ei ikävä kyllä aina vastausta ongelmaan tuo eikä kaikki eläinlääkärit ole yhtä osaavia. Tampereella Hakametsän eläinlääkäristä (en muista minkä niminen) löytyi lopulta eläinlääkäri joka keksi mikä kissassani oli vikana. Kahdessa edellisessä paikassa vain otettiin virtsanäyte ja kun tulehdusta tai vitrsakiviä ei ollut, epäilivät pelkkää stressiä.

Kissan hinta 100€ voi tuntua kovalta, mutta yhdistys ei sillä juhli. Se kattaa kissasta koituvia kuluja nipinnapin. Esimerkiksi kun yhdistys usein leikkauttaa, rokotuttaa, tunnistemerkitsee ja hävittää kissalta mahdolliset loiset, se satanen helposti jo meneekin eläinlääkärikuluihin. Aikuinen kissa ei välttämättä edes löydä heti uutta omistajaa, joten sen ruoka ja hiekatkin maksavat varsin paljon.

Vierailija
40/52 |
21.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 12:04"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2014 klo 11:58"]

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. Mitähän kaikki kissanomistajat tekivätkään ennen "Felinaa" tai "Feliwayta"?  Oi voi sentään!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän