Onko punainen sallittu häävieraan pukeutumisessa?
Kerro mielipiteesi siitä voiko häävieras pukeutua punaiseen? Perustelethan vastauksesi, kiitos!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
On teidän sitten h e l v e t i n vaikea noudattaa niinkin pientä asiaa kuin etikettiä.
Nykyään on muutenkin vallalla että ”saa tehdä ihan niinku itse haluaa”. On todella ihastuttava poikkeus jos joku ymmärtää etiketin merkityksen ja sen verran sivistynyt ettei tee itsestään huutomerkkiä.
Etiketti muuttuu, eskoseni. Laitathan sinä aina hiuksesi piiloon kirkossa?
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä naurettava uskomus punaisen kaikkia sävyjä?
Ei, vain kirkkaan punaista. Se ei ensinnäkään ole mikään uskomus, vaan kirjoittamaton ja kirjoitettukin sääntä käytöksen kultaisessa oppaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää jotka haukkuvat tapoja vanhanaikaisiksi, voisivat kertoa mikä niissä uusissa viritelmissä on niin hyvää ja miten ne saadaan kaikkien tietoisuuteen?
Onko sinun mielestäsi ”tapa” että häihin ei saa pukeutua punaiseen? Ymmärrän että häihin ei saa pukeutua valkoiseen, koska on pelko sekoittua hääpariin, tai mustavalkoiseen koska voi sekoittua tarjoiluhenkilökuntaan. Mutta että punaiseen ei saisi pukeutua, koska ”tavan mukaan” sillä viestitetään että on harrastanut seksiä sulhasen kanssa? Mitä ”tapaa” siinä on? Miksi juuri tämä tapa tulisi säilyttää?
Kulttuuri muuttuu jatkuvasti. Heitätkö sinä suolaa olkasi yli jos musta kissa menee tien yli? Mikset? Kaadatko sinä kylässä ollessasi kaffia tassetille ja ryyppäät sen siitä? Mikset? Peitätkö hiuksesi kirkossa? Mikset? Annatko raha-asiasi aviomiehesi huollettavaksi? Mikset? Jätätkö sinä pienet lapset huolehtimatta päiväksi kun menet peltotöihin. Mikset? Annatko sinä lapsesi huutaa sängyssä ääneensä käheäksi ja et ota häntä syliin ettei pienokainen vain mene pilalle sylittelystä. Mikset? Tavat muuttuvat jatkuvasti, ja hyvä niin.Tämä on tapa jota varmaan 90 % ihmisistä noudattaa tieten ja ehkä vain prosentti ei noudata. Heistä puolet tiedostamattaan ja loput tiedostaen ja haluten loukata hääparia. Haluatko sinä olla loukkaaja, koska tiedät säännön, mutta et halua sitä noudattaa? Ja onko sulta pois harmiton sääntö? Luettelit paljon asioita jotka eivät ole harmittomia.
Hyvin vaikea uskoa, että tuollaisiin prosentteihin, oisko mitään lähdettä heittää tähän? Itse kuulen koko uskomuksesta ensimmäistä kertaa! Kymmenissä häissä olleina ei ole kyllä kertaakaan tullut mieleen tehdä päätelmiä hääparin ja vieraiden välisistä suhteista vaatetuksen perusteella...
Hääpukeutumisen tavat ei ole muutenkaan mitenkään ikuisia ja kiveen kirjoitettuja. Ei tarvi mennä kovin montaa sukupolvea taaksepäin (ainakaan täällä Suomessa tavisihmisten keskuudessa) kun musta ihan tavallinen morsiuspuvun väri.
Vierailija kirjoitti:
Minun häissåni oli eräs, joka oli pukeutunut punaiseen kenkiä myöten. Hän tuli sanomaan, että ennkai pahoittanut mieltäni. Nauroin. Miksi olisin?
Eli tiesi mitä teki, halusi loukata ja esitti vilä muka nöyrää.
Minulla on vain punaisia vaatteita, kenkiä on mustanakin. Ne, jotka kutsuvat minut häihinsä, tietävät että aivan varmasti tulen punaisissa vaatteissa. (Hautajaisia varten minulla on musta iso saali, jonka puen punaisen hameeni päälle.)
Siis onko jollakulla oikeasti aikaa ja kiinnostusta omissa häissään alkaa paheksumaan vieraiden pukeutumista? Tulkoot vaikka miehet tangoissa ja naiset peuranraatoon pukeutuneina, ei olisi pilannut omaa hääpäivääni, silloin keskityin nauttimaan naimisiin menemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun häissåni oli eräs, joka oli pukeutunut punaiseen kenkiä myöten. Hän tuli sanomaan, että ennkai pahoittanut mieltäni. Nauroin. Miksi olisin?
Tiesi, mutta en minä sitä loukkauksena ottanut. En ole mielensäpahoittaja-tyyppiä.
Oli tyylikäs mekko, joka sopi liki mustille hiuksille.
Kyse oli erään kutsutun tyttöystävästä, jota emme edes tunteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää jotka haukkuvat tapoja vanhanaikaisiksi, voisivat kertoa mikä niissä uusissa viritelmissä on niin hyvää ja miten ne saadaan kaikkien tietoisuuteen?
Onko sinun mielestäsi ”tapa” että häihin ei saa pukeutua punaiseen? Ymmärrän että häihin ei saa pukeutua valkoiseen, koska on pelko sekoittua hääpariin, tai mustavalkoiseen koska voi sekoittua tarjoiluhenkilökuntaan. Mutta että punaiseen ei saisi pukeutua, koska ”tavan mukaan” sillä viestitetään että on harrastanut seksiä sulhasen kanssa? Mitä ”tapaa” siinä on? Miksi juuri tämä tapa tulisi säilyttää?
Kulttuuri muuttuu jatkuvasti. Heitätkö sinä suolaa olkasi yli jos musta kissa menee tien yli? Mikset? Kaadatko sinä kylässä ollessasi kaffia tassetille ja ryyppäät sen siitä? Mikset? Peitätkö hiuksesi kirkossa? Mikset? Annatko raha-asiasi aviomiehesi huollettavaksi? Mikset? Jätätkö sinä pienet lapset huolehtimatta päiväksi kun menet peltotöihin. Mikset? Annatko sinä lapsesi huutaa sängyssä ääneensä käheäksi ja et ota häntä syliin ettei pienokainen vain mene pilalle sylittelystä. Mikset? Tavat muuttuvat jatkuvasti, ja hyvä niin.Tämä on tapa jota varmaan 90 % ihmisistä noudattaa tieten ja ehkä vain prosentti ei noudata. Heistä puolet tiedostamattaan ja loput tiedostaen ja haluten loukata hääparia. Haluatko sinä olla loukkaaja, koska tiedät säännön, mutta et halua sitä noudattaa? Ja onko sulta pois harmiton sääntö? Luettelit paljon asioita jotka eivät ole harmittomia.
Hyvin vaikea uskoa, että tuollaisiin prosentteihin, oisko mitään lähdettä heittää tähän? Itse kuulen koko uskomuksesta ensimmäistä kertaa! Kymmenissä häissä olleina ei ole kyllä kertaakaan tullut mieleen tehdä päätelmiä hääparin ja vieraiden välisistä suhteista vaatetuksen perusteella...
Hääpukeutumisen tavat ei ole muutenkaan mitenkään ikuisia ja kiveen kirjoitettuja. Ei tarvi mennä kovin montaa sukupolvea taaksepäin (ainakaan täällä Suomessa tavisihmisten keskuudessa) kun musta ihan tavallinen morsiuspuvun väri.
Laitoin tuonne jo, että kuinka monta punaisiin pukeutunutta naista olet häissä nähnyt? Se, että sinä et jotain tiedä, ei tarkoita sitä, ettei muut tiedostaisi asiaa. Jatkossa kehoittaisin miettimään laitatko toisen häihin sen punaisen koltun ja aiheutat pahennusta. Mutta hei, eihän se haittaa, jos joku pitää sua asuvalinnan takia törppönä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On teidän sitten h e l v e t i n vaikea noudattaa niinkin pientä asiaa kuin etikettiä.
Nykyään on muutenkin vallalla että ”saa tehdä ihan niinku itse haluaa”. On todella ihastuttava poikkeus jos joku ymmärtää etiketin merkityksen ja sen verran sivistynyt ettei tee itsestään huutomerkkiä.
Etiketti muuttuu, eskoseni. Laitathan sinä aina hiuksesi piiloon kirkossa?
…Ja myös piilotat olkapääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ainakin kysyi erikseen morsiamelta että mikä hänen kantansa aiheeseen on. Mekko on nimittäin juurikin kirkkaanpunainen, mutta peittävä. Morsiamen kanta oli että kyseessä on ennen kaikkea ilon juhla, jota hän haluaa juhlia läheistensä kanssa ja kirkkaanpunainen sopii kuulemma täydellisesti päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vainajat puettiin noina aikoina valkoisiin vaatteisiin. Mutta toisaalta villa ja pellavahan on luonnostaa vaaleaa.
Vierailija kirjoitti:
Se tuo mieleen ilotytön.
Eli siis jos nainen pukeutuu punaiseen mekkoon, tulee mieleesi seksityöntekijä? Olisikohan aiheellista tuulettaa pölyttyneitä käsityksiäsi? Miksi vain seksityöntekijä saisi pukeutua punaiseen? Koska suomalaisten tulee olla nöyriä ja hajuttomia ja mauttomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuo mieleen ilotytön.
Eli siis jos nainen pukeutuu punaiseen mekkoon, tulee mieleesi seksityöntekijä? Olisikohan aiheellista tuulettaa pölyttyneitä käsityksiäsi? Miksi vain seksityöntekijä saisi pukeutua punaiseen? Koska suomalaisten tulee olla nöyriä ja hajuttomia ja mauttomia?
Tottakai saat vapaasti pukeutua ihan mihin vaan, mutta älä sitten itke, jos joku paheksuu.
Vierailija kirjoitti:
Se tuo mieleen ilotytön.
Taidat olla körttisukua jostain maalta.
Jos et, niin mielelläni kuulen kulttuurisesta taustastasi. Sen verran outo mielipide oli.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä tuo kuulosti siltä, että tarkoitus oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tuo mieleen ilotytön.
Tottakai saat vapaasti pukeutua ihan mihin vaan, mutta älä sitten itke, jos joku paheksuu.
Eipä tulisi mieleenkään. Kunnioitan läheiseni häitä pukeutumalla juhlavasti ja juhlimalla heidän päiväänsä. Jos jollain muulla on siitä ongelmia, niin olkoon. Kertoo huomattavasti enemmän paheksujasta. Misogynia elää vahvana edelleen, ikävä kyllä.
Häät on rasittava juhla juuri sen takia, kun naisvieraiden vaatetus on niin rajattua. Ei saa olla sitä tai tätä väriä, ja ei saa olla liian kaunis, ei ainakaan kauniimpi kuin morsian.... En ainakaan itse voi ostaa häitä varten jotain tylsää ja tyyliini sopimatonta mekkoa ollakseni varmasti tylsemmän näköinen, enkä todellakaan osaa tehdä mitään tanttakampausta enkä halua laittaa huonoa meikkiä vain varmistaakseni olevani varmasti rumempi kuin juhlan päähenkilö. Ja kun itse tykkään eniten käyttää juuri mustaa ja punaista, niin nyt kun ne ovat "kiellettyjä" värejä, olisin hääkutsun tullessa ihan ongelmissa kun pitää löytää joku vaate, josta en itse edes tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskeeko tämä naurettava uskomus punaisen kaikkia sävyjä?
Ei, vain kirkkaan punaista. Se ei ensinnäkään ole mikään uskomus, vaan kirjoittamaton ja kirjoitettukin sääntä käytöksen kultaisessa oppaassa.
Joka on btw kirjoitettu vuonna 1961…